Mitä antaa maidon sijaan lapsille?
Ajattelin että lopettaisimme maidon juonnin tässä perheessä, koska olen lukenut että maito on ns.turhaa, siis että sen kalsiumin voi korvata jollain muulla ja 3v:llä alkaa maidon jälkeen koskemaan mahaan joten hän ei muutenkaan voisi sitä juoda.
Mitä siis ovat maidon korvaavat tuotteet? Esim juustoa syömme ja siitä ei mene pienelläkään maha kipeäksi.
Kommentit (109)
Vierailija kirjoitti:
Miksi ylipäätään juotatte lapsellenne toisen eläinlajin lapselle tarkoitettua maitoa?
Miksi ylipäätään juotatte lapsellenne kauraa, joka on hevoslapselle tarkoitettua ruokaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ylipäätään juotatte lapsellenne toisen eläinlajin lapselle tarkoitettua maitoa?
Miksi ylipäätään juotatte lapsellenne kauraa, joka on hevoslapselle tarkoitettua ruokaa?
Hevos”lapsi” juo äitinsä maitoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi syöt kypsytettyä ruokaa, kun mikään muu eläin ei ruokaansa kypsytä?
Kannattaa kypsentää, esimerkiksi keitetystä porkkanasta lähtee Avitamiinia irti elimistöön paremmin ja enemmän kuin raa’asta.
Aivan, ja maidosta saa d-vitamiinia, kalsiumia, b12-vitamiinia ja jodia. Niin miksi sitä ei kannata juoda vain siksi, että se on "toisen eläinlajin lapselle tarkoitettua maitoa"? Maitolehmät tuottaa enemmän maitoa kuin vasikat pystyvät juomaan.
Sitä ei kannata juoda siksi että siitä on enemmän haittaa kuin hyötyä terveydelliseltä näkökannalta (eikä vain ap:n lapsen tapauksessa), ja kaikkia noita ravintoaineita saa muustakin ravinnosta ihan hyvin.
Jos maitolehmä tuottaa enemmän maitoa kuin vasikka pystyy juomaan, niin miksei vasikka saa juoda sen verran kuin tarvitsee ja ihmiset ottaisi vain sen ylimääräisen, sen sijaan että vasikka ei saa sitä yhtään vaan se kaikki varastetaan ihmisten käytettäväksi? Kaikennäköisiä tekosyitä sitä keksii kun yrittää oikeuttaa omat pahat tavat. 🤔
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varsa juo emänsä maitoa. Samalla tavalla kuin ihmisvauva juo äitinsä maitoa. Se on niin luonnollista kuin voi ollakaan.
Toisen lajin äidinmaidon juominen taas on täysin luonnotonta. Tämän pitäisi voida päätellä jo siitä että lehmänmaitoa pitää prosessoida ihan helv etisti, jotta ihminen voi sitä edes juoda, ilman korkeaa riskiä sairastua mm. salmonella-, koli-, listeria- tai kampylobakteerin takia. (ja joo, raakamaitohullutus on venäläistä rulettia)
Kaura ei myöskään ole hevosen luonnollista ravintoa, vaan ruoho/heinä. Emme siis alunperinkään syö samasta pöydästä. Peltokaura on ihmisen jalostama viljelykasvi. Hukkakauraa toki käytetään hevosten ja tuotantoeläinten ruokkimiseen, vaikkei se olekaan näille luonnollisinta ravintoa.
En jaksanut lukea koko ketjua mutta itse olen selvinnyt kohta 40v juomatta maitoa. En tarkalleen muista minkä ikäisenä lopetin, ehkä noin 4-vuotiaana. Lapseni kieltäytyi maidosta 1-vuotiaana. Terveitä ollaan molemmat. Minä tosin syön juustoa, nyt 7v lapseni ei syö mitään maitotuotteita.
Vesi on oikein hyvä juoma. Ei juurikaan käytetä suolaa mutta kaipa ollaan jodiakin saatu jostain. Myöskään kalsium-lisää ei ole käytössä eikä yhtään luuta ole murtunut meidän perheessä.
Takana ei ole mitään ideologiaa eikä allergioita, maito vaan yksinkertaisesti on aivan kauhean makuista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvin selviää ilman maitotuotteita! Mä lopetin maitotuotteet kuukausi sitten. Tilalle ottanut kaurajuomaa (johon myös lisätään kalsiumia ja muutamia vitamiineja). Lemppareita on kaurajuomat, soijajuomat. Laktoosittomia luonnostaan :)
Kalsiumia ja vitamiineja totta kai lisätään, mutta entä jodia?
Yosassa ja Valion Oddlygoodin kauramaidoissa on. Jodia ei kuitenkaan ole välttämätöntä saada juuri maidosta.
Mikä on sinun ehdotukseksi ap:n lapsen ruokavalioksi niin, että jodia tulee tarpeeksi ilman maitoa tai kasvipohjaisia maidonkaltaisia tuotteita?
Jodioitu suola. Suolankäyttö kannattaa toki pitää suositusten rajoissa. Merilevät on toinen hyvä, joskin jodipitoisuus voi vaihdella, mutta ne voivat olla ihan hyvä lisä. Viimekädessä joditabletit. Itse olen pärjännyt näillä eväillä ihan hyvin ilman mitään puutostiloja tai yliannostuksia.
Yli 10-vuotiailla jodin saantisuositus päivässä on 150 ug. Jos jodioitu suola on ainoa jodin lähde, jodioitua suolaa tarvitaan teelusikka päivässä (5 g). Lapsille suolan saantisuositus on korkeintaan 3 g päivässä, eli tällöin ei ole mahdollista saada pelkästä jodioidusta suolasta suositusmäärää jodia niin, että suolansaanti pysyisi suositusten rajoissa. Se että yksittäinen aikuinen on pärjännyt ilman puutostiloja ei tarkoita, että kehittyvä lapsikin pärjäisi. Lapsilla lievä jodin puute lisää oppimishäiriöitä, ja vakava jodin puute kasvu- ja kehityshäiriöitä. Jos ei anna lapsille maitotuotteita eikä niiden jodioituja kasvipohjaisia vastineita, on erittäin hyvä idea tutustua merilevien käyttöön.
Vierailija kirjoitti:
Ainoa ruoka maailmassa, joka on tarkoitettu juuri minun lapselleni, on minun rintamaitoni. Se ei riitä hänen koko loppuelämänsä ravinnoksi. Pakostakin joudun lapsen kasvaessa ruokkimaan lastani jollain sellaisella, jota ei ole juuri hänen ruuakseen tarkoitettu.
Ylipäätään ainoat energianlähteet, jotka on tarkoitettu juuri ihmisen energianlähteiksi, ovat 1) äidinmaito ja 2) ihmiskehon itsekeräämät vararavinnot, joita minun kehossani esiintyy erityisesti reisissä. Niitäkään ei synny syömättä jotain sellaista energianlähdettä, jota ei ole tarkoitettu ihmisravinnoksi. Maailmassa ei ole tietääkseni yhtään kasvia, eläintä (joihin en laske tässä ihmisiä) eikä sientä, joka keräisi energiaa sillä tarkoituksella, että ihminen saisi ne energiat syödäkseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi syöt kypsytettyä ruokaa, kun mikään muu eläin ei ruokaansa kypsytä?
Kannattaa kypsentää, esimerkiksi keitetystä porkkanasta lähtee Avitamiinia irti elimistöön paremmin ja enemmän kuin raa’asta.
Aivan, ja maidosta saa d-vitamiinia, kalsiumia, b12-vitamiinia ja jodia. Niin miksi sitä ei kannata juoda vain siksi, että se on "toisen eläinlajin lapselle tarkoitettua maitoa"? Maitolehmät tuottaa enemmän maitoa kuin vasikat pystyvät juomaan.
Sitä ei kannata juoda siksi että siitä on enemmän haittaa kuin hyötyä terveydelliseltä näkökannalta (eikä vain ap:n lapsen tapauksessa), ja kaikkia noita ravintoaineita saa muustakin ravinnosta ihan hyvin.
Jos maitolehmä tuottaa enemmän maitoa kuin vasikka pystyy juomaan, niin miksei vasikka saa juoda sen verran kuin tarvitsee ja ihmiset ottaisi vain sen ylimääräisen, sen sijaan että vasikka ei saa sitä yhtään vaan se kaikki varastetaan ihmisten käytettäväksi? Kaikennäköisiä tekosyitä sitä keksii kun yrittää oikeuttaa omat pahat tavat. 🤔
Ja voitkin sitten linkittää nämä sun väitettä tukevat tutkimukset ynnä muut tästä asiasta.
Miten niin vasikka ei saa yhtään? Vasikoiden on pakko syntymisen jälkeen olla emänsä maidolla, joillakin tiloilla vieroitus tapahtuu vasta viikkojen päästä.