Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä antaa maidon sijaan lapsille?

Vierailija
08.03.2019 |

Ajattelin että lopettaisimme maidon juonnin tässä perheessä, koska olen lukenut että maito on ns.turhaa, siis että sen kalsiumin voi korvata jollain muulla ja 3v:llä alkaa maidon jälkeen koskemaan mahaan joten hän ei muutenkaan voisi sitä juoda.

Mitä siis ovat maidon korvaavat tuotteet? Esim juustoa syömme ja siitä ei mene pienelläkään maha kipeäksi.

Kommentit (109)

Vierailija
21/109 |
08.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millä perustelet lapsille, että he eivät saa enää juoda maitoa? Mitä mieltä lasten isä on ajatuksesta? Itse en ole juonut maitoa enää sen teini-iän, mutta kaakaota hörpin kyllä mielelläni.

Eikös tässä ollut lähinnä kyse siitä että lapsella tulee joka tapauksessa maidosta maha kipeäksi joten lapsi lopettaisi maidon juonnin muutenkin. Eikä niin että muuten vaan kielletään toisen maidonjuonti. 

Ja kun tässä tapauksessa ei ole ilmeisesti mitään eettistä syytä taustalla, niin tuskin täytyy olla ääritiukka asiassa. Eli sen mukaan mitä vatsa kestää, voi mahdollisesti joskus kaakaon juoda tai syödä maitopohjaista keittoa, mutta ei ole enää kotosalla maito vaan perusruokajuomana.

Kyllähän se olisi hyvä kuitenkin testailla onko kyseessä allergia, tietää välttää muitakin maitotuotteita.

Lieneekö tuosta hyötyä. Jos on oikeasti maidon proteiineille allergia, niin ne oireet tulevat siinä tapauksessa myös vaikka juuston syömisestä, jolloin jo oireiden perusteella ymmärtää vältellä näitäkin tuotteita varsinaisen maidon lisäksi. 

Aika paljon on niitä, joilla kyse ei ole laktoosi-intoleranssista (laktoositonkaan maito ei sovi paremmin), eikä varsinaisesta maitoallergiasta, mutta juotu maito vaan aiheuttaa usein kohtuu lieviä vatsavaivoja. Itsekin olen näitä. Ei tulisi mieleenkään juoda aterioilla tämän takia maitoa, mutta toisaalta koska oireet on suht lieviä niin erityisen herkun takia kyllä olen valmis ajoittain oireet kestämäänkin, esim. kermavaahto, maitokaakao tms silloin tällöin.

Vierailija
22/109 |
08.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei maitoa tarvitse "korvata" mitenkään. Noi kasvislitkut ei mitään hyvää ravintoa ole, lisäaineita veteen sekoitettuna.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/109 |
08.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja en ole missään vaiheessa sanonut onko lapsen mahakipua tutkittu, tottakai on neuvolassa keskusteltu ja asia hoidossa! Mutta kysyin maidon korvaavista tuotteista enkä "mitä teen kun lapseni mahaan koskee".. Haloo ihmiset, ennenkuin vedätte johtopäätöksiä?

Ap

Vierailija
24/109 |
08.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käykö lapselle hapanmaitotuotteet?

Vierailija
25/109 |
08.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei meillä ole "korvattu" millään. Olen itse syntynyt kulttuurissa jossa maitoa ei juoda imetyksen jälkeen, ja siis itselleni on ihan hassu ajatus että maito pitäisi jotenkin korvata. Hapanmaitotuotteita ja juustoa meillä kyllä käytetään. 

Mutta onhan noita nykyään erilaisia kalsiumilla rikastettuja kasvimaitoja paljon kaupoissa, jos haluaa jotain maitomaista käyttää. Itse en tähän koko kalsiumjuttuun oikein usko, koska tosiaan maitoa juovissa Pohjoismaissa käytetään kalsiumia per päivä enemmän kuin oikein missään ja silti luukato on kaikkein yleisintä täällä.

Syy ja seuraus voi olla eri eri maissa. Esim.pohjoisessa on maito ollut ravintona aina, koska talvellakin on vaikea löytää luonnosta muuta kuin lihaa. Siksi kalsiumin imeytyminen ei ole kehittynyt. Vähän kuin tummaihoisten d- vitamiinin muodostuminen.

Vierailija
26/109 |
08.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä koko perhe maitoallergisia, pienin ei voi edes juoda rintamaitoa vaan saa jo siitä oireita. Kaurapohjaista maidonkorviketta juotettu rintaruokinnan sijaan.

Vierailija
27/109 |
08.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei maitoa tarvitse "korvata" mitenkään. Noi kasvislitkut ei mitään hyvää ravintoa ole, lisäaineita veteen sekoitettuna.

OLen samaa mieltä ettei ole pakko korvata, mutta ei useimmat kasvismaidot mitään lisäainelitkuja ole. 

Itse käytän toisinaan kyllä esim. Oatlyn iKaffe kauramaitoa. En juo maitoa sellaisenaan, mutta latte-kahveja juon ja myös myslin tai murojen sekaan joku maito on mukava. 

Tämän käyttämäni kauramaidon ainesosat ovat: Kaurapohja (vesi, kaura 10%), rapsiöljy, happamuudensäätöaine (dikaliumfosfaatti),  kalsiumkarbonaatti, jodioitu suola, D2 ja B12-vitamiinit. Neljä viimeistä ainesosaa on ravitsemuksellisen puolen täydentämiseksi, kalkkia kalsiumkarbonaatista, jodia suolasta jne. Happamuudensäätöaine on ainoa varsinainen lisäaine, mutta tämä on ihan harmiton ja luonnollinen aine. Tietoa E-koodit sivustolta: "Valmistetaan luonnossa esiintyvistä mineraaleista. Aineita esiintyy kehon normaalissa aineenvaihdunnassa ja kalsiumfosfaattia on mm. luustossa." https://ekoodit.fi/E340/kaliumfosfaatti/

Vierailija
28/109 |
08.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja en ole missään vaiheessa sanonut onko lapsen mahakipua tutkittu, tottakai on neuvolassa keskusteltu ja asia hoidossa! Mutta kysyin maidon korvaavista tuotteista enkä "mitä teen kun lapseni mahaan koskee".. Haloo ihmiset, ennenkuin vedätte johtopäätöksiä?

Ap

No eikö sekin sitten olisi ollut viisasta selvittää mitä tilalle?

Vierailija
29/109 |
08.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millä perustelet lapsille, että he eivät saa enää juoda maitoa? Mitä mieltä lasten isä on ajatuksesta? Itse en ole juonut maitoa enää sen teini-iän, mutta kaakaota hörpin kyllä mielelläni.

No eikös hyvä perustelu ole se, että vatsa tulee kipeäksi?

Ei se ole mikään perustelu, maidosta saatavat hyödyt ovat isompia

Miten joku voi sanoa noin? Meillä maidosta tulee ihottumaa. Se voisi olla pikkuoire, mutta häiritsee unta. Uni taas vaikuttaa kaikkeen kehitykseen. Kasvamiseen, älykkyyteen ja jopa toisten lasten kehitykseen. Esim.koulussa väsynyt häiritsee helposti ja kaikkien koulumenestys kärsii.

Pieni ihottuma ja suuret seuraukset.

Vierailija
30/109 |
08.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi kananmuna sisältää vähän yli saman määrän B2-vitamiinia kun yksi desilitra maitoa (Fineli).

Vierailija
31/109 |
08.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei meillä ole "korvattu" millään. Olen itse syntynyt kulttuurissa jossa maitoa ei juoda imetyksen jälkeen, ja siis itselleni on ihan hassu ajatus että maito pitäisi jotenkin korvata. Hapanmaitotuotteita ja juustoa meillä kyllä käytetään. 

Mutta onhan noita nykyään erilaisia kalsiumilla rikastettuja kasvimaitoja paljon kaupoissa, jos haluaa jotain maitomaista käyttää. Itse en tähän koko kalsiumjuttuun oikein usko, koska tosiaan maitoa juovissa Pohjoismaissa käytetään kalsiumia per päivä enemmän kuin oikein missään ja silti luukato on kaikkein yleisintä täällä.

Syy ja seuraus voi olla eri eri maissa. Esim.pohjoisessa on maito ollut ravintona aina, koska talvellakin on vaikea löytää luonnosta muuta kuin lihaa. Siksi kalsiumin imeytyminen ei ole kehittynyt. Vähän kuin tummaihoisten d- vitamiinin muodostuminen.

Tutkimustieto ei tue tällaista näkemystä. Sitä se kyllä tukee, että suomalaisten tyypillinen perinteinen ruokavalio ajaa kalsiumia virtsaan eli huonontaa imeytymistä. Syitä tähän ovat mm. runsas kalsiumin saanti itsessään, runsas proteiini eläintuotteista ja kofeiini kahvista. Mutta ei ole suomalaisille tyypillistä genetiikkaa, nimittäin jos suomalainen vaikka ryhtyy vegaaniksi ja saa vähemmän kalsiumia kuin ennen, voidaan mitata että kalsiumin erittäminen vähenee ja suurempi osa imeytyy.

Vierailija
32/109 |
08.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija
33/109 |
08.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän perheessä kukaan ei juo maitoa sellaisenaan. Ruuan kanssa juomme yleensä vettä. Maitoa laittavat aikuiset kahviinsa ja lapset muroihinsa. Kaikki saamme kalsiumia juustosta ja ainakin kerran viikossa meillä on kalaa. Lapsilla ei ole koskaan ollut mitään allergioita ja ovat muutenkin kasvaneet normaalisti. 

Minun lapsuudenperheessä juotiin joka aterialla maitoa. Lopetin sen, kun muutin omilleni enkä ole maitoa kaivannut. Nykyisin hieman ällöttää ajatus maidosta. Voisin juoda sellaisenaan, mikäli se olisi todella, todella kylmää. Tai sitten en. Mieheni lapsuudenperheessä ei ole koskaan juotu maitoa. Ainoastaan vauvat rintamaitoa. 

Vierailija
34/109 |
08.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vettä tai esim. kauramaitoa

Vierailija
35/109 |
08.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tutkimustieto ei tue tällaista näkemystä. Sitä se kyllä tukee, että suomalaisten tyypillinen perinteinen ruokavalio ajaa kalsiumia virtsaan eli huonontaa imeytymistä. Syitä tähän ovat mm. runsas kalsiumin saanti itsessään, runsas proteiini eläintuotteista ja kofeiini kahvista. Mutta ei ole suomalaisille tyypillistä genetiikkaa, nimittäin jos suomalainen vaikka ryhtyy vegaaniksi ja saa vähemmän kalsiumia kuin ennen, voidaan mitata että kalsiumin erittäminen vähenee ja suurempi osa imeytyy.

Se oli teoreettinen väittämä. Vähän huonosti kirjoitettu. Mutta kaikki maailman ihmiset eivät ole samasta muotista. Osa esim. D- vitamiinin muodostu ine ja keuhkojen erilaisuus eri kansoilla on tuttuja ja tutkittuja. Monet muut ei.

Vierailija
36/109 |
08.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maidon voi korvata vesilasilla ja d-vitamiinia sisältävällä kalkkitabletilla. Kaikki kotona oleva suola vaihdetaan jodinoituun mineraalisuolaan.

Vierailija
37/109 |
08.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikös tässä ollut lähinnä kyse siitä että lapsella tulee joka tapauksessa maidosta maha kipeäksi joten lapsi lopettaisi maidon juonnin muutenkin. Eikä niin että muuten vaan kielletään toisen maidonjuonti. 

Ja kun tässä tapauksessa ei ole ilmeisesti mitään eettistä syytä taustalla, niin tuskin täytyy olla ääritiukka asiassa. Eli sen mukaan mitä vatsa kestää, voi mahdollisesti joskus kaakaon juoda tai syödä maitopohjaista keittoa, mutta ei ole enää kotosalla maito vaan perusruokajuomana.

Kyllähän se olisi hyvä kuitenkin testailla onko kyseessä allergia, tietää välttää muitakin maitotuotteita.

Miksi pitäisi välttää kaikkia maitotuotteita, jos vain raaka maito aiheuttaa oireita?

Kysyy allergisten lasten äiti, joka on saanut ohjeet ravitsemusneuvojalta.

Vierailija
38/109 |
08.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maidon voi korvata vesilasilla ja d-vitamiinia sisältävällä kalkkitabletilla. Kaikki kotona oleva suola vaihdetaan jodinoituun mineraalisuolaan.

Onko jodioidussa mineraalisuolassa enemmän jodia kuin tavallisessa jodioidussa ruokasuolassa?

Kun kalsiumin ja jodin saanti hoidetaan muilla tavoin, maidon ravintoaineista jää puuttumaan enää B2-vitamiini ja B12-vitamiini. B12-vitamiinin saa muista eläinkunnan tuotteista. 1 dl maitoa sisältämän B2-vitamiinin määrän saa esimerkiksi yhdestä kananmunasta tai 25 grammasta mantelia, joka on parasta jauhaa mahdollisimman hienoksi ja nauttia nesteen kanssa sulavuuden maksimoimiseksi.

Vierailija
39/109 |
08.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä juotiin ennen maitoa, ei enää. Runsas maidonjuonti on suomalainen tapa, kun täällä on lypsylehmäbisnestä. Muualla Euroopassa syödään enemmän juustoja. Me käytetään kyllä paljon maustamatonta jogurttia, piimäkin on hyvää.

Vierailija
40/109 |
08.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kovin jos pierrrettää niin onko laktoosi inte jotain.... Maito on hyvää ja ravitsevaa, piimää, maustamatonta jukurttia, kefiiriä, juustoa

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän viisi