Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä antaa maidon sijaan lapsille?

Vierailija
08.03.2019 |

Ajattelin että lopettaisimme maidon juonnin tässä perheessä, koska olen lukenut että maito on ns.turhaa, siis että sen kalsiumin voi korvata jollain muulla ja 3v:llä alkaa maidon jälkeen koskemaan mahaan joten hän ei muutenkaan voisi sitä juoda.

Mitä siis ovat maidon korvaavat tuotteet? Esim juustoa syömme ja siitä ei mene pienelläkään maha kipeäksi.

Kommentit (109)

Vierailija
81/109 |
08.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis lapsia on useampi ja heiltä kaikilta aiotaan kieltää maito, kun se yhdelle ei sovi?

Eikö ole ihan käytännöllistä ja taloudellistakin ettei jääkaappiin tarvitse ostaa jokaiselle omaa maitoa, kun se yksi kasvimaito käy ihan hyvin kaikille?

Mikä siinä on taloudellista, kun ne kasvimaidot ovat kalliimpia kuin lehmänmaito?

On se yksi kasvimaito kuitenkin vähemmän kuin kasvimaito JA lehmänmaito.

Meinaatko, että se yksi maitopurkin kaltainen riittää koko perheelle?

Riittää sen aikaa kun riittää, riippuen perhekoosta ja kulutuksesta. Osaat varmasti matematiikkaa? Kyllä se kaksi kasvimaitopurkkia tulee siltikin halvemmaksi kuin kaksi kasvimaitopurkkia JA kaksi lehmänmaito purkkia. Ja vie jääkaapista vähemmän tilaa. :)

Ap kysyi, mitä maidon tilalle. Tuossa sinun esimerkissäsi ei tullut mitään maidon tilalle, vaan maito vain otettiin pois. Totta kai tulee halvemmaksi, kun otetaan jotain pois eikä mitään oteta tilalle. Se ei kuitenkaan vastaa ap:n kysymykseen, jossa jotain nimenomaan haluttiin maidon tilalle.

Ehdotinpas. Kasvimaitoa. Koko perheelle, ettei mene säätämiseksi. Joku toinen loukkaantui siitä että muiden perheenjäsenten ihmisoikeus juoda lehmänmaitoa riistettäisiin, vaikka kasvimaito sopisi kaikille. Think about the children!

Ei noi "kasvimaidot" mitään ihmisravintoa ole.

Jälleen kerran, stuck-up mielipiteesi ei ole tieteellinen fakta.

Ei varmaan olekaan, mutta aito ruoka ei nykyään olekaan tieteellisesti hyvää ravintoa. Kaikki keinotekoinen sen sijaan tuntuu olevan.

Vierailija
82/109 |
08.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vettä ja kalsium edam juustosta,jossa on sitä kuuluisaa k2 vitamiinia.Googlaile.

On K2-vitamiinia kaikissa juustoissa (ja muissakin ruuissa), tarkempi muoto vain vaihtelee. Se bakteeriperäinen K2-vitamiinin muoto, jota Edamissa on erityisen paljon, ei esiinny merkittävissä määrin tuoreessa maidossa, joten se asia ei varsinaisesti liity tähän aloitukseen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/109 |
08.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis lapsia on useampi ja heiltä kaikilta aiotaan kieltää maito, kun se yhdelle ei sovi?

Eikö ole ihan käytännöllistä ja taloudellistakin ettei jääkaappiin tarvitse ostaa jokaiselle omaa maitoa, kun se yksi kasvimaito käy ihan hyvin kaikille?

Mikä siinä on taloudellista, kun ne kasvimaidot ovat kalliimpia kuin lehmänmaito?

On se yksi kasvimaito kuitenkin vähemmän kuin kasvimaito JA lehmänmaito.

Meinaatko, että se yksi maitopurkin kaltainen riittää koko perheelle?

Riittää sen aikaa kun riittää, riippuen perhekoosta ja kulutuksesta. Osaat varmasti matematiikkaa? Kyllä se kaksi kasvimaitopurkkia tulee siltikin halvemmaksi kuin kaksi kasvimaitopurkkia JA kaksi lehmänmaito purkkia. Ja vie jääkaapista vähemmän tilaa. :)

Halvemmaksi tulee kun ei osta kumpaakaan, ei niitä ihminen ravinnokseen tarvitse.

Totta. Ap kuitenkin näyttäisi haluavan jotain maitoa käyttää ja siksi kyseli kasvimaidoista.

Aloituksessa ei mainittu kasvimaitoa sanallakaan. Epäselväksi jäi, halusiko hän korvata maidon ravintosisällön vai ottaa jotain samannäköistä tuotetta tilalle samaan käyttötarkoitukseen. Molempiin tapauksiin täällä on taidettu jo vastata.

No shit sherlock? Eli meidän ei tarvitse käydä keskustelua siitä miksi lehmänmaito olisi ihmisoikeus.

Ei kai kukaan ole maitoa ihmisoikeudeksi väittänytkään.

Vierailija
84/109 |
08.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä lisäaineista kasvimaidoissa vauhkoajat: ainakaan niissä merkeissä joiden tuoteselosteita olen itse katsonut, ei juurikaan ole lisäaineita ja nekin mitä on, on luonnollisia tavallisissa ruoissa esiintyviä aineita, joilla nyt vaan on myös e-koodi.

Sitä paitsi, kasvimaitoahan voi valmistaa myös ihan itse jos nyt tosiaan pelkää lisäaineita. Kun itse aloitin kasvissyöntiä joskus parikymmentä vuotta sitten, ei tosiaan löytynyt kaupoista kasvimaitovalikoimaa, joten miksailin kotona tehosekoittimella seesami- tai cashewpähkinämaitoa kun kaipasin jotain maitomaista.

Vierailija
85/109 |
08.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isän kädestä.

Vierailija
86/109 |
08.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nämä lisäaineista kasvimaidoissa vauhkoajat: ainakaan niissä merkeissä joiden tuoteselosteita olen itse katsonut, ei juurikaan ole lisäaineita ja nekin mitä on, on luonnollisia tavallisissa ruoissa esiintyviä aineita, joilla nyt vaan on myös e-koodi.

Sitä paitsi, kasvimaitoahan voi valmistaa myös ihan itse jos nyt tosiaan pelkää lisäaineita. Kun itse aloitin kasvissyöntiä joskus parikymmentä vuotta sitten, ei tosiaan löytynyt kaupoista kasvimaitovalikoimaa, joten miksailin kotona tehosekoittimella seesami- tai cashewpähkinämaitoa kun kaipasin jotain maitomaista.

Ensinnäkään kasviksesta et saa maitoa tekemälläkään, koska maito on eläimestä.  Ne "luonnolliset" lisäaineet ei suinkaan ole luonnosta, vaan kemianteollisuudesta.

Vierailija
87/109 |
08.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ylipäätään juotatte lapsellenne toisen eläinlajin lapselle tarkoitettua maitoa?

Vierailija
88/109 |
08.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei maitoa tarvitse "korvata" mitenkään. Noi kasvislitkut ei mitään hyvää ravintoa ole, lisäaineita veteen sekoitettuna.

OLen samaa mieltä ettei ole pakko korvata, mutta ei useimmat kasvismaidot mitään lisäainelitkuja ole. 

Itse käytän toisinaan kyllä esim. Oatlyn iKaffe kauramaitoa. En juo maitoa sellaisenaan, mutta latte-kahveja juon ja myös myslin tai murojen sekaan joku maito on mukava. 

Tämän käyttämäni kauramaidon ainesosat ovat: Kaurapohja (vesi, kaura 10%), rapsiöljy, happamuudensäätöaine (dikaliumfosfaatti),  kalsiumkarbonaatti, jodioitu suola, D2 ja B12-vitamiinit. Neljä viimeistä ainesosaa on ravitsemuksellisen puolen täydentämiseksi, kalkkia kalsiumkarbonaatista, jodia suolasta jne. Happamuudensäätöaine on ainoa varsinainen lisäaine, mutta tämä on ihan harmiton ja luonnollinen aine. Tietoa E-koodit sivustolta: "Valmistetaan luonnossa esiintyvistä mineraaleista. Aineita esiintyy kehon normaalissa aineenvaihdunnassa ja kalsiumfosfaattia on mm. luustossa." https://ekoodit.fi/E340/kaliumfosfaatti/

Miksi ainesosaluettelossa kirjoitit dikaliumfosfaatti ja E-koodisivustolta siteerasit kalsiumfosfaattia? Kumpaa siis siinä kaurajuomassasi on? Kuuluuko se S-kirjain olla mukana vai ei?

Vierailija
89/109 |
08.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ylipäätään juotatte lapsellenne toisen eläinlajin lapselle tarkoitettua maitoa?

Koska sitä myydään elintarvikekaupassa ihmisten ostettavaksi ja juotavaksi. :)

Vierailija
90/109 |
08.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sper..... eiku piimää.

Vierailija
91/109 |
08.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvin selviää ilman maitotuotteita! Mä lopetin maitotuotteet kuukausi sitten. Tilalle ottanut kaurajuomaa (johon myös lisätään kalsiumia ja muutamia vitamiineja). Lemppareita on kaurajuomat, soijajuomat. Laktoosittomia luonnostaan :)

Kalsiumia ja vitamiineja totta kai lisätään, mutta entä jodia?

Yosassa ja Valion Oddlygoodin kauramaidoissa on. Jodia ei kuitenkaan ole välttämätöntä saada juuri maidosta.

Mikä on sinun ehdotukseksi ap:n lapsen ruokavalioksi niin, että jodia tulee tarpeeksi ilman maitoa tai kasvipohjaisia maidonkaltaisia tuotteita?

Vierailija
92/109 |
08.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettakaa lapset juomaan vettä, jotta osaavat sen aikuisenakin.

Vierailija
93/109 |
08.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvin selviää ilman maitotuotteita! Mä lopetin maitotuotteet kuukausi sitten. Tilalle ottanut kaurajuomaa (johon myös lisätään kalsiumia ja muutamia vitamiineja). Lemppareita on kaurajuomat, soijajuomat. Laktoosittomia luonnostaan :)

Yosassa ja Valion Oddlygoodin kauramaidoissa on. Jodia ei kuitenkaan ole välttämätöntä saada juuri maidosta.

Mikä on sinun ehdotukseksi ap:n lapsen ruokavalioksi niin, että jodia tulee tarpeeksi ilman maitoa tai kasvipohjaisia maidonkaltaisia tuotteita?

Kalasta saa jodia. Ja se on muutenkin terveellistä.

Vierailija
94/109 |
08.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä vikaa maidossa on?

Hindutkin palvovat lehmiä maidon takia

Vierailija
95/109 |
08.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onhan se maitokin lisäaineilla jatkettua vettä. Ei siinä d-vitamiinia ole luonnostaan.

Eihän se muistuta yhtään sitä tavaraa, joka tulee lehmän utareesta.

Ja muutenkin outoa, että nimenomaan pitäisi juoda lehmän maitoa, mutta koiran maito tai hevosen maito olisi kauhee nou-nou.

Kaupasta ostettuun maitoon ei lisätä muita aineita kuin D-vitamiinia, ja sitäkin vain lainsäädännön takia ja vain niihin maitoihin, joita ei myydä luomuna. Luomuna myytyä rasvavakioimatonta maitoa (jota myy esim. Arla) en erota itse viikko sitten lypsetystä tinkimaidosta. Vastalypsetyltä maidolta se ei tietenkään maistu, koska se ei sitä ole. Homogenoitu täysmaito maistuu tuoreelta tinkimaidolta vähemmän (makeus puuttuu), mutta kyllä sen silti lehmänmaidoksi tunnistaa.

Itse joka tapauksessa en juo maitoa sellaisenaan, vaan käytän sitä lämpimiin ruokiin ja juomiin, koska pidän maidon mausta niissä. Lämmitettynä en huomaa eroa, onko se maito tuoretta tinkimaitoa vai jotain kaupan täysmaidoista. Rasvan erottuminen tosin voi paljastaa homogenoimattomuuden.

Vierailija
96/109 |
08.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kalasta saa jodia. Ja se on muutenkin terveellistä.

Niin saakin. Montako kertaa viikossa ehdotat ap:n lapselle kalaa, kuinka paljon kerralla ja mitä kalalajia?

Vierailija
97/109 |
08.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska se soveltuu ravinnoksi myös ihmislajin lapsille, ellei kyseisellä lapsella satu olemaan yliherkkyys lehmänmaidolle. Ei tietenkään ainoaksi ravinnoksi, mutta yhdeksi muiden joukossa.

Vierailija
98/109 |
08.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi syöt kypsytettyä ruokaa, kun mikään muu eläin ei ruokaansa kypsytä? 

Vierailija
99/109 |
08.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jodioitu suola. Suolankäyttö kannattaa toki pitää suositusten rajoissa. Merilevät on toinen hyvä, joskin jodipitoisuus voi vaihdella, mutta ne voivat olla ihan hyvä lisä. Viimekädessä joditabletit. Itse olen pärjännyt näillä eväillä ihan hyvin ilman mitään puutostiloja tai yliannostuksia.

Vierailija
100/109 |
08.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi syöt kypsytettyä ruokaa, kun mikään muu eläin ei ruokaansa kypsytä? 

Kannattaa kypsentää, esimerkiksi keitetystä porkkanasta lähtee Avitamiinia irti elimistöön paremmin ja enemmän kuin raa’asta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä neljä