Huuliherpes ja vauvanhoito
Huuliherpes iski pitkästä aikaa ja pelottaakin nyt, että miten oikeastaan uskallan hoitaa vauvaa siten, että se ei tarttuisi. Luin jostain, että jotkut olivat käyttäneet sen aikana hengityssuojainta tai laastaria kohdan päällä. Imettäminen ilmeisesti on sallittua. Kuitenkin Zoviraxin levittämisen jälkeen on sellainen tunne, että saa pestä kädet monta kertaa ja silti pelottaa, että viruksia on jossain (esim. jos hiukset osuvat rupikohtaan ja sen jälkeen hiukset osuvat esim. paitaan jne.). Pitänee hankkia se estolääkitys, ettei jatkossa samaa vaivaa olisi, mutta pelottaa kyllä. Huuliherpes voisi olla todella vaarallinen, jos se tarttuisi vauvaan. Olisiko jotain vinkkejä tai ideoita?
Kommentit (15)
[quote author="Vierailija" time="07.03.2013 klo 11:12"]
Herpeslaastareille pomot myös täältä
[/quote]
Tsih!
Mä myös suosittelen niitä laastareita. Muuten luulisi riittävän, että et koskettele naamaasi etkä anna vauvan koskea. Jos olet koskenut huuleesi tai kasvoihisi, peset vaan hyvin kädet niin kuin oot tehnytkin. Ehkä vauvankin käden voisi käyttää vesihanan alla, jos on napannut sinun huulestasi kiinni.
Pidä hiukset kiinni, niin eivät liehu rakkulaan. Tosin tuo laastari estää senkin. Ja tietenkään ei suukkoja vauvalle minnekään.
Tuo IS:n juttu herpeksen vaarallisuudesta pienelle vauvalle oli minusta tosi hyvä, koska en ole suoraan sanottuna tiennyt hengenvaarasta. Olen vain ajatellut, että tietysti pitää välttää kurjan riesan tartuttamista, mutta vaarallisuudesta pitäisi kertoa niissä vauvavihkosissa, joita synnäriltä saa kotiin. Huuliherpes on kuitenkin suurella osalla väestöä.
Paranemisia ap!
2 lasta ja mies...eikä ole tarttunut...normaalihygienia+maalaisjärki.
Ja minulla sentään voi tulla se herpesrupi huulten lisäksi myös leukaan tai nenään :(
Kun lapset ole vauvoja niin laitoin kyllä laastarin jos rupi oli leuassa tai nenässä ja olin erittäin varovainen ettei vauva koskenut naamaan.
Ja aika äkkiä lapset oppivat varomaan myös itse...vieläkin tosin 11v. pojalle pitää muistuttaa kun tulee halimaan...että muista varoa jos minulla on se herpes aktiivisena.
Muista myös ettet samalla lusikalla syötä vauvaa/taaperoa sillä syljessä voi karieksen lisäksiä olla herpes!
Itse olen saanut tämän kamaluuden mummoltani kun 70-luvulla ei ainakaan vanhat ihmiset osanneet varoa :(
Miten te tiedätte onko tarttunut vai ei? Eikö se voi olla piilevänä veressä ja puhjeta jos puhkee?
No voi toki olla piilevänä eikä se kaikille koskaan puhkea.
Mutta meillä lapset on ainakin samalaisia ressaajia kuin äitinsä eli luulisi, että olisi jo puhjennut...tai joku flunssa olisi se laukaissut tai aurinko...
Ja jos huuliherpes puhkeaa teini-iässä tai sen jälkeen aikuisena niin tuskin on äidiltä saatu vaan itse ovat sen jostain muualta imuuttaneet ;)
Ai niin ja kertakäyttöisiä kumihanskoja kannattaa käyttää koko ajan kun herpes on aktiivinen. Niitä täytyy myös muitaa vaihtaa usein.
2
Hmmm nyt on pakko sanoa että soita synnytyssairaalaan ja kysy, ainakin tuosta imetyksestä.
[quote author="Vierailija" time="07.03.2013 klo 09:29"]
http://www.zovirax.fi/tarttuu_helposti/huuliherpes_ja_imettaminen.html
Kakkonen puhuu paskaa.
[/quote]
Ja joku täällä ei ymmärrä sarkasmia.
[quote author="Vierailija" time="07.03.2013 klo 09:34"]
[quote author="Vierailija" time="07.03.2013 klo 09:29"]
http://www.zovirax.fi/tarttuu_helposti/huuliherpes_ja_imettaminen.html
Kakkonen puhuu paskaa.
[/quote]
Ja joku täällä ei ymmärrä sarkasmia.
[/quote]
Sarkasmi on taiteen laji, älä käytä jos et osaa!
En ole varonut mitenkään erityisesti. Pessyt vain kädet kunnolla jos olen koskenut herpes kohtaan. 6 lasta, eikä keneenkään heistä ole tarttunut.
Heh, ihan tosissaan kyselen. Huomasin kyllä sen sarkasmin sävyttämän kommentin. Kun siis normihygieniasta huolimatta huuliherpeshän tarttuu helposti. Tietenkään ei mitään pusuja kasvoille anneta, mutta voisihan se käsien pesemisestä huolimatta periaatteessa tarttua. Vauva saattaa myös sylissä ollessään kurottaa kätensä kohti kasvojani, mikä normaalisti onkin ok, mutta ko. vaivan vuoksi melkein viikon sitä pitäisi välttää. Mies on nyt hoitanut poikkeuksellisesti vauvaa tavallista huomattavasti enemmän, mutta toki hän on päivät töissä.
t. Ap
[quote author="Vierailija" time="07.03.2013 klo 09:43"]
En ole varonut mitenkään erityisesti. Pessyt vain kädet kunnolla jos olen koskenut herpes kohtaan. 6 lasta, eikä keneenkään heistä ole tarttunut.
[/quote]
Ok, kiitoksia asiallisesta vastauksesta. :) t. Ap
Ne herpeslaastarit on käteviä, luulis että ne vähän enemmän suojais kun se rakkula ei oo ihan avoimesti esillä. Toki pitää silti olla varovainen.
Herpeslaastareille pomot myös täältä