Poliisilta kiperä kysymys ja pysäyttävä vastaus: kauanko kestää uuden pitkän kuljetuksen ohitus, kun nopeusrajoitus 100 km/h?
Kommentit (38)
sori laskin aivan pieleen. Joku 10 sekkaa menisi? onhan sekin paljon
– Ohitus kesti 25 sekuntia ja sinä aikana ohittava ajoneuvo eteni noin 700 metriä.Nopeusero ajoneuvoilla 20 km/h, poliisi kirjoittaa.
Huh. Kiva huomata, että edestä tuleekin joku, eikä voi väistää kuin penkalle kovalla vauhdilla!
#enosaa vastata kun #nykyään poliisitkin puhuu jotain #vtun salakieltä# ettei tavallinen tallaaja ymmärrä.
Asioita ei enää sanota suoraan, vaan lukija saa päätellä viestin sisällön aihetunnisteista ja muodostaa oman totuutensa.
#entajuu
#poliisi
#enigmataaskäytössä
Vierailija kirjoitti:
– Ohitus kesti 25 sekuntia ja sinä aikana ohittava ajoneuvo eteni noin 700 metriä.Nopeusero ajoneuvoilla 20 km/h, poliisi kirjoittaa.
Huh. Kiva huomata, että edestä tuleekin joku, eikä voi väistää kuin penkalle kovalla vauhdilla!
Ainahan voi jarruttaa
Vierailija kirjoitti:
Johan sen maalaisjärkikin sanoo, että on turvallisempaa ohittaa nopeasti, vaikka joutuu ajamaan ylinopeutta. Valtava riski ovat ne ohittajat, jotka eivät uskalla nostaa nopeuttaan edes ohittamisen ajaksi ja tarvitsevat ohittamiseen järjettömän pitkän matkan.
Jos ohittamiseen tarvii järjettömän pitkän ajan, niin ohittaminen on pienen nopeuseron vuoksi tarpeetonta. Ylinopeutta ei saa kuitenkaan ajaa.
Miksi se pitää ohittaa? harva ajaa niin pitkää matkaa että se nopeuttaa tuntikaupalla.
Vierailija kirjoitti:
No johan se opetetaan autokoulussakin että vapaata tietä pitää olla kilometri, jotta voi lähteä maantienopeuksissa ohittamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos kysytään poliisilta, niin ohittamisen ajan voi ajaa ylinopeutta, koska näin ohittaminen on nopeampaa ja turvallisempaa. Esim satasen alueella reilu 110 on muutenkin ihan ok vauhti ajaa, saati sitten ohittaessa.
Kyllä, olen kysynyt.
Mäkin olen kysynyt ja eri vastaus oli
Voi jumankauta teitä jätkät. Kyllä mä ainaskin painaisin ohitustilanteessa mieluummin tallan pohjaan tehdäkseni turvallisen ohituksen kuin jäisin vastaantulevan rekan ruhjomaksi ja sitten irrotetuksi kilon paloina rekan etumaskista. Terv. Sakot tuli.
Vierailija kirjoitti:
Jos kysytään poliisilta, niin ohittamisen ajan voi ajaa ylinopeutta, koska näin ohittaminen on nopeampaa ja turvallisempaa. Esim satasen alueella reilu 110 on muutenkin ihan ok vauhti ajaa, saati sitten ohittaessa.
Kyllä, olen kysynyt.
Höpö höpö
Kukaan poliisi ei anna sinulle lupaa ajaa ohitustilanteessa ylinopeutta, eikä voi antaa sellaista lupaa.
Päin vastoin, ohitushan on turha jos se ei onnistu turvallisesti sallitulla nopeudella ja silloin pitää jättää ohittamatta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No johan se opetetaan autokoulussakin että vapaata tietä pitää olla kilometri, jotta voi lähteä maantienopeuksissa ohittamaan.
Tuolla matkalla tarvitsisi siis 1,5 kilometriä koska vastaantuleva autokin liikkuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, olen kysynyt.
Mieheni sai sakot ylinopeudesta, kun oli ohittanut rekan 100km/h alueella ja ajanut hetkellisesti tutkaan 110km/h. Siitä pois tutkavirhe, jolloin oikeaksi nopeudeksi jää n. 107km/h.
Minä sain huomautuksen. Poliisit sanoivat, että eivät haluaisi huomauttaa, koska ylinopeus oli niin vähäinen ja on fiksumpaa ohittaa nopeasti, mutta joutuvat antamaan huomautuksen, koska tutka.
Oletko nainen? Kysyn siksi, että olen huomannut naisten yleensä pääsevän varoituksella tilanteista, joissa mies saisi sakon. Olen itse nainen ja teininä mopolla sain huomautuksen asioista, joista pojat saivat sakot. Autolla kerran aikuisena ihan ajatuksissani vahingossa ajoin punaisia päin, kun kävelijöille vaihtui vihreät ja en huomannut, ennekuin poliisit pysäyttivät (olivat takanani liikennevaloissa). Sain huomautuksen tästä, kun eräs sukulaismies sai samantien sakot.
Kaverin vaimo ajoi ylinopeutta valottomalla autolla, josta oli verot maksamatta ja katsastus tekemättä. Pääsi huomautuksella kun lupasi poliisisedille että käyttää sakoista säästyneet rahat auton lailliseen ajokuntoon saattamiseen. Kaveri vaan tuumasi, että jos olisi ollut itse ratissa, niin olisi tullut sakot, jos ei peräti vankeutta ja ajokieltoa ja autosta olisi otettu kilvet talteen ja se olisi mennyt käyttökieltoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuolla matkalla tarvitsisi siis 1,5 kilometriä koska vastaantuleva autokin liikkuu.
Ohituksen voi keskeyttää jos tulee auto vastaan. Vapaata tietä pitää olla näkyvissä vähintään kilometri. Jos utlee auto vastaan, niin ei tosiaan sekään riitä ja ohitus täytyy keskeyttää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Johan sen maalaisjärkikin sanoo, että on turvallisempaa ohittaa nopeasti, vaikka joutuu ajamaan ylinopeutta. Valtava riski ovat ne ohittajat, jotka eivät uskalla nostaa nopeuttaan edes ohittamisen ajaksi ja tarvitsevat ohittamiseen järjettömän pitkän matkan.
Voi sua höpönassua, jos menee pitkäksi, niin silloin ei ohiteta.
Ja silloin kerätään jonoa taakse eli enemmän turhautuneita kuskeja=suurempi liikenneturvallisuusriski. Jos satasen alueella ei uskalla lähteä ohittamaan 80km/h ajavaa rekkaa sillä riskillä, että joutuisi ajamaan reilua satasta niin kannattaa jättää auto kotiin.
Ei kun kannattaa jäättä reilu etäisyys siihen rekkaan, jos ei halua ohittaa, että kiireisemmät pääsee ohittamaan. Mikään ei vituta liikenteessä enempää kuin rekan perässä oleva pesekärpäslauma, joiden väliin ei mahdu ohittamaan, vaan joutuu pyhkäisemään koko letkan ohi kerralla.
Vierailija kirjoitti:
Jos nopeusero on tuo uutisessa mainittu 20 km/h, se tekee 5,56 metriä sekunnissa, eli 31 metriä taittuu 5,6 sekunnissa. Poliisilla ohitukseen meni sitten se 25 sekuntia, eli turvaväliä olisi yhteensä n. 108 metriä (54 taakse, 54 eteen). Aikamoiset välit. Tavallisen auton ohittamiseen poliisilla menisi näiden laskujen mukaan noin 20 sekuntia.
Aika lyhyt turvavälithän tuossa jäi, satasen vauhdissa saisi olla 100m turvaväli. Luultavasti ajaneet takaa melko lähelle ennen ohitukseen lähtöä ja edessä ajaneet aika pitkälle ennen oikealle kaistalle siirtymistä. Näin minäkin ohitan, edessä on sitten pelivaraa siirtyä lähmpää takaisin jos tuleekin auto vastaan (motarilla onneksi aika harvoin tulee, mutta niinkin on käynyt).
Vierailija kirjoitti:
Jos nopeusero on tuo uutisessa mainittu 20 km/h, se tekee 5,56 metriä sekunnissa, eli 31 metriä taittuu 5,6 sekunnissa. Poliisilla ohitukseen meni sitten se 25 sekuntia, eli turvaväliä olisi yhteensä n. 108 metriä (54 taakse, 54 eteen). Aikamoiset välit. Tavallisen auton ohittamiseen poliisilla menisi näiden laskujen mukaan noin 20 sekuntia.
Pieni turvavälihän tuo on, suositushan on maantienopeuksissa nopeus km/h metreissä eli 100km/h rajoitusalueella 100m. 2 sekuntia eroa eli osalla jo noilla etäisyyksillä kolisee jos edellä ajava joutuu vetämään liinat kiinni, varsinkin maantieajossa missä keskittyminen ei tosiaankaan ole 100%. Puhumattakaan kännykän näprääjistä.
Aiheellista olisi puhua myös siitä, että kuinka kauan kestää, kun rekka-auto ohittaa 60 km/h kulkevan
ns. kevytauton. Niitä tulee kuluvan vuoden aikana liikenteeseen.
Vierailija kirjoitti:
Miksi se pitää ohittaa? harva ajaa niin pitkää matkaa että se nopeuttaa tuntikaupalla.
Nysvää sinä jos siltä tuntuu.
Minä ajan aina saavuttamani auton ohi paitsi jos ihan kohta olen kääntymässä. Ei se ohittaminen niin vaikeaa ole.
Jos oletetaan että sekä ohittaja että ohitettava ajavat korkeinta sallittua nopeutta, tai korkeinta mahdollista nopeutta sallitun rajoissa, eli 100 km/h ja 85 km/h (?), ...tuota, ohittamisessa ei olisi kertakaikkiaan mitään järkeä.