Onko järkeä jatkaa suhdetta? Avovaimon heikko osaaminen
Elikkäs ennen kuin kukaan ehtii sanomaan, että en arvosta avovaimoani , niin voin kertoa, että rakastan häntä yli kaiken.
No, asiaan. Olemme olleet avovaimon kanssa viisi vuotta yhdessä. Meillä on mukavaa yhdessä ja asiat sujuvat mallikkaasti, no, melkein ainakin. On kuitenkin tullut vastaan asioita, mitkä häiritsevät. Avovaimoni ei ymmärrä esimerkiksi politiikasta yhtään mitään eikä hänen kanssaan asiasta voi keskustella. Hän ei osaa matematiikkaa, eikä osaa kertotauluja, ei potenssilaskuja eikä muutakaan. Hän joutui jättämään työpaikkansa, koska hän ei osannut käyttää eri tietokoneohjelmia. Ruuan tekeminen on hidasta ja hänen täytyy useamman kerran kysyä , että paljonko mitäkin laitetaan. Hän ei sisäistä asioita yhtään. Hän ei myöskään osaa englantia oikeastaan yhtään. Jos jotain yrittää, niin lausuminen on karmean kuuloista. Avovaimoni ei myöskään osaa uida, vaikka uimaopettaja opettanut häntä. En halua olla ilkeä, mutta nuo asiat vaivaavat minua. Jatkaisitteko suhdetta?
Kommentit (202)
Vierailija kirjoitti:
Aloituksen kun lukee niin lukijalle kyllä aika helposti tulee mielikuva, että vastassa on ehkä pikkasen joissakin asioissa "yksinkertainen" ihminen, mutta kun keskustelua luen eteenpäin niin voisin itse olla vallan hyvin juuri samantyylinen nainen. En ole ollut hyvä matikassa enkä kielissä, mutta silti käynyt ylemmän AMK-tutkinnon ja pärjään nykyisessä työssäni vallan hyvin.
En käsitä derivoimisesta tuon taivaallista enkä voisi käydä tieteellistä ja vaikeasanastoista keskustelua englanniksi. Työssäni tarvitsen lähinnä perusmatikkaa ja muu on unohtunut. Olen myös ehkä hitusen kömpelö, mutta ei liity sinänsä liikunnan harrastamiseen mitenkään, liikun kesäaikaan paljon ja eri lajeja.
Pitkässä parisuhteessa jotkut toisen piirteistä vain alkavat ennen pitkää häiritsemään. Politiikka ja yhteiskunnalliset asiat eivät ole asiaan perehtymättömälle niitä helpoimpia keskustelun aiheita. Itse koen että olen melkein aina sellainen perus ruohonjuuritason keskustelija, mutta en oikein missään sellainen asiantuntija, jotta osaisin keskustella hienosti perustellen.
Tiedän olevani monissa asioissa "palikka" ja välttelen osallistumasta sellaisiin tilanteisiin että olisin tyhmä kuin saapas. Kyllä ne omat mielenkiinnon ja osaamisen kohteet vaikuttavat hyvin paljon siihen minuuteen miten se rakentuu. Ei yksi ja sama ihminen voikaan olla laaja-alaisesti ajan hermolla kovin monesta asiasta, johan siinä tulee tietotulva päähän.
N43
Katson joka päivä puoli yhdeksän uutiset.
Näin pystyn jotenkin kommentoimaan suomalaisen yhteiskunnan nykytilaa ,jos kysytään.
N50V
Vierailija kirjoitti:
Aloituksestasi:
"Hän joutui jättämään työpaikkansa, koska hän ei osannut käyttää eri tietokoneohjelmia
Hän ei myöskään osaa englantia oikeastaan yhtään. Jos jotain yrittää, niin lausuminen on karmean kuuloista."Kerrotko vielä, mikä nykyaikana on "hyvä työpaikka" jossa ei tarvitse osat käyttää tietokoneohjelmia eikä tarvitse osata englantia oikeastaan yhtään?
Kerro myös minkä yliopistotutkinnon saa osaamatta englantia oikeastaan yhtään? Se on pakollinen osa kaikkia yliopistotutkintoja. Vähintään muutama kurssi on läpäistävä jos haluaa valmistua, ja jos ei osaa "oikeastaan yhtään", niin takuulla ei kurssia läpäise.
Kuten täällä jo korjattiinkin, niin tuo ei pidä paikkaansa, että yliopistossa olisi aina pakko lukea enkkua - melko suuren työn olisi saanut tehdä, että tällaisen väitteen taustat olisi edes tutkinut. Maailmassa kun on muitakin vieraita kieliä kuin enkku eli kannattaa lukea opinto-oppaat uudestaan läpi.
vitunkaan väliä, osaako hän potenssilaskuja, jos hän ei niitä elämässään tarvitse.
jos olet kiinnostunut politiikasta ja hän ei tiedä siitä mitään, voit auttaa häntä ymmärtämään. ensin perusasiat.
ruuanlaittoa oppii tehdessään tai voi käydä kursseilla. jne
perusjärkevä ihminen oppii mainitsemasi asiat, jos häntä kiinnostaa ne.
en itse jättäisi naista noista syistä. vai etsitkö tekosyytä tuohon?
Mikä sinun koulutus on ja mikä naisen? Voi päätellä aika paljon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Normaalin ihmisen ja heikkolahjaisen suhde ei voi mitenkään olla tasa-asuminen. Siitä tulee aikuinen-lapsi, tai hyväksikäyttäja-käytetty -suhde. En ymmärrä miten olette suhteeseen ylipäätään ajautuneet.
Käsittämätön kommentti. Niin törkeyden huippu. Sinullekin tiedoksi, että avovaimoni on lukion ja AMK:n suorittanut hyvillä arvosanoilla.
Ap
Lukiosta siis päässyt läpi vaikka ei osaa englantia eikä matikkaa pätkääkään? Joutuu sitä nyt kuitenkin edes sen lyhyen matikan kirjoittamaan, Ja sitten pitkän englannin.
Itsehän kirjoitit aloituksessa, että avokin on vaikea oppia mitään. Ihme , että on lukion läpi kontannut. Mutta ehkä se Porvoossa onnistuu.
Jos aiot jättää hänet niin kerro hänelle sitten minkä takia päädyit tähän ratkaisuun.
Voi tyttö sitten petrata taitojaan seuraavaan suhteeseen.
Rakastaa tai arvostaa toista ovat vähän eri asioita.
Et pysty arvostamaan häntä. Kannattaa jättää. Kumppania pitää ihannoida ja arvostaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aloituksestasi:
"Hän joutui jättämään työpaikkansa, koska hän ei osannut käyttää eri tietokoneohjelmia
Hän ei myöskään osaa englantia oikeastaan yhtään. Jos jotain yrittää, niin lausuminen on karmean kuuloista."Kerrotko vielä, mikä nykyaikana on "hyvä työpaikka" jossa ei tarvitse osat käyttää tietokoneohjelmia eikä tarvitse osata englantia oikeastaan yhtään?
Kerro myös minkä yliopistotutkinnon saa osaamatta englantia oikeastaan yhtään? Se on pakollinen osa kaikkia yliopistotutkintoja. Vähintään muutama kurssi on läpäistävä jos haluaa valmistua, ja jos ei osaa "oikeastaan yhtään", niin takuulla ei kurssia läpäise.
Kuten täällä jo korjattiinkin, niin tuo ei pidä paikkaansa, että yliopistossa olisi aina pakko lukea enkkua - melko suuren työn olisi saanut tehdä, että tällaisen väitteen taustat olisi edes tutkinut. Maailmassa kun on muitakin vieraita kieliä kuin enkku eli kannattaa lukea opinto-oppaat uudestaan läpi.
Kerros nyt yksikin ala, jossa ei suurin osa alan tieteellisestä kirjallisuudesta olisi englanniksi.
Potenssin laskua on aapellä havaittavissa. Samma på engelska
Ei se että arvelee toisen olevan kehitysvammainen tms ole mikään haukku.
Itse en osaa uida, en osaa laittaa ruokaa, kävin myös AMK:n ja lukion ja kyselen ohjeita yksinkertaisiin ruokiin. Mulla on silti joidenkin testien mukaan keskivertoa korkeampi ÄO ja uskon tähän itsekin. Myös psykiatri on kuvannut älykkääksi diagnoosiinsa, vaikka ri ole minua testannut.
En ole Einstein, mutta huomaan kyllä joskus arkielämän tilanteissa että keksin esim. useita selityksiä/asioota mitä muut eivät huomaa tai tulen nopeammin johonkin tulokseen kuin toiset.
Siitäkin huolimatta en oppinut koskaan uimaan ja olen tosi kömpelö. Liikuntatunneilla olin se ainoa, joka ei osannut edes lentopallon sääntöjä eikä kärrynpyöriä, käsilläseisomista tai edes kiivetä siihen köyteen mikä riippui liikuntasalin katosta. Joskus vaikutan muille ihmisille tyhmältä, kun kysyn jotain asiaa. Joskus se johtuu siitä, että olen ottanut jo huomioon yhden mahdollisem skenaarion päässäni, mitä se, jolta kysyn, ei ole edes ajatellut.
Olen huomannut että ihmiset pitää yksikertaisena toisia tosi helpoilla syillä. Pidät vaimoasi tyhmänä, mutta et itse huomannut edes sitä, miten aloituksesi antaa kuvan jostain ihmisestä, joka tarvitsee tukea asumiseen kuten kehitysvammaiset yleensäkim tarvitsevat etkä edes useasta vastauksesta huolimatta osannut lukea rivien välistä että nämä olivat ihan vilpittömiä kommentteja? Et sitten yhtään tullut ajatelleeksi että juu, netin keskustelupalstalla saattaa hyvinkin tulla kovin kapeakatseinen kuva vaimostasi ja kommentitkaan eivät välttämättä ole jokaisella vastaajalla niitä kaikkein imartelempia vaimoasi kohtaan?
Sitten vielä kysyn että onko vaimollasi unihäiriö? Onko mahdollista että hän olisi loukannut päänsä tai olisi jotakin vastaavaa tapahtunut, mikä voisi vaikuttaa muistiin? Alkoiko muutos yhtäkkiä vai pikkuhiljaa? Tai onko hänellä vaikka masennusta, ahdistusta, stressiä tai vitamiininpuutosta? Tai elättekö pikkulapsiaikaa? Oliko hänen työpaikkansa vaativa ja oliko hän onneton siellä? Ja voisiko olla ettei vaimoasi yksinkertaisesti kiinnosta politiikka lainkaan? Entä onko hän vaativa itseään kohtaan? Itse olen ainakin liian vaativa itseään kohtaan, minkä vuoksi varmistelen asioita usein muilta koska pelkään tekeväni virheitä.
Mahdollisia ratkaisuja ongelmaasi:
-älä puhu vaimosi kanssa politiikasta. Puhu jonkun muun kanssa, vaikka kaverin.
-hoida sinä talouspuolen asiat, ainakin ne vaikeimmat ja suunnittele menonne. Laadi suunnitelma paperille tai koneelle. Vaimo voi tarkistaa sieltä.
-vaimollesi lahjaksi kokkauskurssi, helppojen reseptien kirja tai jäsenyys kokkauslehtikerhoon.
-puhu vaimosi kanssa suomea
Mitä tulee vaimosi jättämiseen niin saattaa olla vaimosi olla jopa älykkäämpi kuin sinä, mutta vain eri asioissa. Useinhan me nähdään vain toisten puutteet, ei omiamme. Eikä kaikessa tarvitse olla lahjakas.
Kertoo kyllä ap:sta paljon, että pitää sitä haukkumisena, kun joku arvelee että hänen vaimollaan saattaisi olla jonkinlainen kehitys- tai muu vamma.
Toisekseen, amk-tutkinto ei ole mikään tae älykkyydestä. Tämän pystyy toteamaan, vaikka ei olisi seurannut sitä touhua vierestä päivääkään.
Kyllä tällä ukolla on kuumat paikat, jos joskus onnistuu hankkimaan rinnalleen jonkun älykkään leidin. Silloin on osat vaihtuneet ja nainen ajattelee ukkoparasta, että v*ttu mikä moukka!
Kiitos kaikille vastanneille! Avovaimo nauroi kippurassa näille kommenteille. Tosiaan jännä, miten ihmiset voivat saada erilaisen käsityksen , millainen toinen ihminen on . No, hänellä on ainakin hauska lauantai eilen. Kiitos teille siitä :D. Emme lue enää ketjua.
Ap
Toisinpäin tuo olisi ihan normaali parisuhde :D
Vierailija kirjoitti:
Kiitos kaikille vastanneille! Avovaimo nauroi kippurassa näille kommenteille. Tosiaan jännä, miten ihmiset voivat saada erilaisen käsityksen , millainen toinen ihminen on . No, hänellä on ainakin hauska lauantai eilen. Kiitos teille siitä :D. Emme lue enää ketjua.
Ap
Okei. Ei taida kyllä avovaimollasi tosiaan olla ihan kaikki inkkarit kanootissa, jos vain kippurassa naureskelee, kun miehensä tekee palstalle aloituksen, pitäisikö suhde lopettaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ApOkei. Ei taida kyllä avovaimollasi tosiaan olla ihan kaikki inkkarit kanootissa, jos vain kippurassa naureskelee, kun miehensä tekee palstalle aloituksen, pitäisikö suhde lopettaa.
No, nämä "erityiset" ihmiset saattavat nauraa mitä oudoimmille asioille...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ApOkei. Ei taida kyllä avovaimollasi tosiaan olla ihan kaikki inkkarit kanootissa, jos vain kippurassa naureskelee, kun miehensä tekee palstalle aloituksen, pitäisikö suhde lopettaa.
Tähän vielä vastaan.. avovaimoani huvitti nämä kommentit, missä häntä kuvailtiin yksinkertaiseksi. Onhan se nyt kieltämättä varmasti huvittavaa :D kun asia ei pidä paikkaansa. Eihän näitä kommentteja voi tosiaan ottaa tosissaan. Ihmisellä on maisterin paperit kädessä :D juu, ei tosiaan mennyt ihan nappiin tämä ketju. Ilmeisesti olen huono kirjoittamaan, kun näin väärin voidaan tulkita asiat:D
Ap
Niin, kyllä siipan pitää olla hyvän näköinen. Lisäksi hyvät perät on tärkeä.