Onko järkeä jatkaa suhdetta? Avovaimon heikko osaaminen
Elikkäs ennen kuin kukaan ehtii sanomaan, että en arvosta avovaimoani , niin voin kertoa, että rakastan häntä yli kaiken.
No, asiaan. Olemme olleet avovaimon kanssa viisi vuotta yhdessä. Meillä on mukavaa yhdessä ja asiat sujuvat mallikkaasti, no, melkein ainakin. On kuitenkin tullut vastaan asioita, mitkä häiritsevät. Avovaimoni ei ymmärrä esimerkiksi politiikasta yhtään mitään eikä hänen kanssaan asiasta voi keskustella. Hän ei osaa matematiikkaa, eikä osaa kertotauluja, ei potenssilaskuja eikä muutakaan. Hän joutui jättämään työpaikkansa, koska hän ei osannut käyttää eri tietokoneohjelmia. Ruuan tekeminen on hidasta ja hänen täytyy useamman kerran kysyä , että paljonko mitäkin laitetaan. Hän ei sisäistä asioita yhtään. Hän ei myöskään osaa englantia oikeastaan yhtään. Jos jotain yrittää, niin lausuminen on karmean kuuloista. Avovaimoni ei myöskään osaa uida, vaikka uimaopettaja opettanut häntä. En halua olla ilkeä, mutta nuo asiat vaivaavat minua. Jatkaisitteko suhdetta?
Kommentit (202)
En minäkään osaa kertotaulua, vitseilen siitä itsekin. Politiikka ei kiinnosta, lukeminen kiinnostaa paljonkin. Olen hyvä äiti ja vaimo, laitan hyvää ruokaa. Käyn töissä. Todella harvoin edes vihastun, olen todella lempeä kaikille ihmisille. Rakastan käsillä tekemistä, taiteita, luontoa ja kaikenlaista luovaa. Rakastan perhettäni, ja perheeni minua. Eli varmasti vaimostasi löytyy myös hyviä puolia?
Opittua avuttomuutta. Luottaa, että joku hoitaa ja neuvoo. Jos joutuu omilleen taatusti oppii tekemään ruokaa ja hoitamaan asiansa.
Faith kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ns. heikkolahjaisuus on alkanut vasta myöhemmällä iällä, onko hänen elämässään tapahtunut jotain, mikä on aiheuttanut taantumista? Se voisi olla esimerkiksi sellainen tapahtuma, että virikkeet ovat vähentyneet huomattavasti, eli hänen ei tarvitse ajatella, jolloin helposti neuronikytkökset alkavat katkeilemaan ja ajattelu puuroutuu. Toinen mitä epäilen on heikko itsetunto. Hän ei ehkä usko, että osaa itse ja tietää itse ja tukeutuu aina muihin, vaikka oikeasti osaisikin. Hän vain ei itse tiedosta osaavansa. Voisiko syy olla tuo? Kolmas syy, minkä keksin on alkanut aivokasvain, joka on voinut heikentää hänen ajattelukykyään. Jos hän on oikeasti ollut 8 tyttö, on täytynyt tapahtua jotain, joka on taannuttanut häntä. Hahmotushäiriökin kai voi alkaa myöhemminkin, kuin lapsena. Älä ota tätä kuitenkaan totuutena, sillä en tiedä. Tässä nyt muutamia spekulaatioita.
Oikeastaan tässä tulikin kaikki, mitä olin itse aikeissa kommentoida.
Jos ap:n avovaimo on kerran suorittanut lukion ja AMK:n hyvin arvosanoin, niin aloituksessa kuvailtuihin vaikeuksiin on jokin toissijainen syy, esim. virikkeettömyys, ns. opittu avuttomuus tai avuttoman rooli, heikko itsetunto ja -luottamus tai joku neurologinen poikkeavuus, joka tulee ilmi vuorovaikutuksessa ja arjen tilanteissa, mutta ei niinkään koetilanteissa.
Eihän avokkisi ole kemianalalla töissä, esim. elohopeahöyryt voivat taannuttaa ihmisen kehitysvammaisen tasolle.
Ap, kirjoitahan nyt yhtä pitkä lista niistä asioista, joissa vaimosi on hyvä ja minkä takia häntä rakastat!
Kuulostaa minulta, paitsi että osaan uida! Osaan myös kertotaulun, paitsi emmin välillä 6X7 - 8X6. Minut on huolellisesti tutkittu. Olen keskimääräistä älykkäämpi, kielellisesti keskimääräistä lahjakkaampi (en kuitenkaan osaa enkkua, huom!), oppimisvaikeuksia ei ole. Minulla selittävä tekijä on adhd. Kun ajatus katkeilee esim. ruokaa laittaessani, joudun tarkistamaan, muistelemaan ja kyselemäänkin että mitä jo tein ja miten jatkan. Yleensä tosin en viitsi kysellä, vaan teen omalla tavallani loppuun ja syötän sörsselin perheelleni. Mieheni rakastaa minua, eikä vaihtaisi saati haukkuisi somessa.
Vierailija kirjoitti:
Voi vttu tätä jatkuvaa vaimotrollailua. Niin kyllästyttävää.
Kyllä hän minun mielestä on hyvin menestynyt elämässä. Kouluja käynyt ja hyvä työpaikka.<br />
Ap[/quote kirjoitti:Aloituksestasi:
"Hän joutui jättämään työpaikkansa, koska hän ei osannut käyttää eri tietokoneohjelmia
Hän ei myöskään osaa englantia oikeastaan yhtään. Jos jotain yrittää, niin lausuminen on karmean kuuloista."Kerrotko vielä, mikä nykyaikana on "hyvä työpaikka" jossa ei tarvitse osat käyttää tietokoneohjelmia eikä tarvitse osata englantia oikeastaan yhtään?
Kerro myös minkä yliopistotutkinnon saa osaamatta englantia oikeastaan yhtään? Se on pakollinen osa kaikkia yliopistotutkintoja. Vähintään muutama kurssi on läpäistävä jos haluaa valmistua, ja jos ei osaa "oikeastaan yhtään", niin takuulla ei kurssia läpäise.
En jatkaisi jos en pystyisi arvostamaan ihmistä ja hänen älyään, kykyjään, osaamistaan, potentiaailaan.... mutta olenkin nainen, en tiedä mitä miehet tarkalleen näkevät naisissa. Jokin syy siihen varmaan on, että olet ollut naisen kanssa suhteessa 5 vuotta. Naisesi puolesta kyllä harmittaa, että kirjoitit 10-kertaisesti negatiivisia kuin positiivisia asioita. Jos olisin naisesi, jättäisin sinut.
Aloittajalle. Sori, mutta sinun oma aloitusviestisi oli hyvin epäselvästi laadittu, mikäli pohdintojen pointtisi olikin vain siinä, että et koe voivasi keskustella avovaimosi kanssa niistä asioista, joista itse olet kiinnostunut.
Parisuhteessa ei voi koskaan olla kyse ihmisen pelkistä erillisistä ominaisuuksista tai kyvyistä. Kyse on kokonaisuudesta. Kerrot rakastavasi avovaimoasi. Miksi haluaisit erota ihmisestä, jota rakastat? Ei sellaisia ihmisiä, joita itse kykenee rakastamaan, kasva joka oksalla. Sitä paitsi en minäkään ole hyvä matikassa, teen ruokaa vain pakon edessä, enkä osaa uida. Ja siitä huolimatta virallisissa testeissä älykkääksi todettu mieheni on jaksanut olla kanssani vuosikymmeniä.
Olisiko kyse jopa siitä, että koet alemmuutta avovaimosi rinnalla ja haluaisit, että keskustelut pyörisivät niissä aihepiireissä, joissa koet olevasi vahvoilla... ?
Voihan tosiaan olla, että hänellä on jokin häiriö, jota ei ole diagnosoitu. Elämä on hänelle varmasti raskasta, kun hän tajuaa asian mutta ei tiedä, eivätkä muutkaan tiedä, mistä on kysymys. Kannattaisi varmaan puhua lääkärin kanssa asiasta, niin voisi päästä alkuun asian tutkimisessa. En ota kantaa eroonne tai jatkamiseen, mutta jo elämänlaadun kannalta olisi hyvä olla selvillä ongelmien perusteista. Silloin saisi selville myös mahdolliset auttamiskeinot.
Rakastat yli kaiken ja jätät kun ei vaimo kelpaa...
Porvoolaista rakkautta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vieläkin ihmettelen näitä törkeitä kommentteja. Jos ihminen ei muutamaa asiaa osaa kovin hyvin, niin aletaan haukkumaan näin rumasti. Eivät kaikki muutkaan ihmiset osaa matikkaa ja kieliä tai politiikka kiinnosta. En käsitä, että miksi avovaimoani pilkataan näin.
ApSinä kerroit aloitusviestissä kuinka avovaimosi on hidas eikä sisäistä asioita. Ei osaa uida, ja sai potkut työstään kun ei osannut (eikä ilmeisesti oppinut) käyttää työssä vaadittavia tietokoneohjelmia. Ruuanlaitto tuottaa myös hankaluuksia siinä määrin, että kyselee tuttujenkin ruokien kanssa sinulta varmistuksia.
Et voi väittää etteikö tuo lievältä kehitysvammalta kuulosta.
Mutta mikä teidät veti yhteen, ja mikä teidät on nyt pitänyt yhdessä tähän asti, jos avokkisi on sinulle liian yksinkertainen?
Lievästi kehitysvammainen? Avovaimoni ei osaa käyttää tietokoneohjelmia hyvin, mutta hän on korkeassa asemassa hyvässä työssä. Hän on myös opiskellut yliopistossa. Voisitko lopettaa nuo törkeät halveksivat kommentit? Avovaimoni osaa tuplasti muita asioita paremmin kuin minä tai kukaan muu.
ApNo niin. Eli avokkisi on vallan erinomainen supernainen, suorastaan nero monellakin alalla. Mikä siis sitten hiertää niin pahasti että harkitset eroa?
Siis pointtihan oli se, että nuo asiat häiritsevät minua, koska ne kiinnostavat itseä, en kirjoittanut tätä minkään yksinkertaisuuden takia, kuten luulet. Kyllä, on älykäs ja tietää enemmän asioista kuin minä. Hän esimerkiksi on erittäin lahjakas äidinkielessä ja rakentamisessa. Ymmärrätkö nyt, että pointtini oli se, että mielenkiinnon kohteet eroavat?
Lahjakas rakentamisessa. Rakentaako Lego-taloja?
Legotalon voi tosiaan saada kasaan, vaikkei osaa laskea..
Nuo ominaisuudet myös periytyvät helposti. Mahdollisilla lapsilla voi olla raskas koulutie edessä.
Tulee vain yksi asia mieleen: olet siis rakastunut pelkkään hänen ulkonäköönsä, jos yksinkertaisesti muuten pidät häntä täysin osaamattomana ja bimbona. Olen melko varma, että hän on jossakin muissa asioissa todella hyvä.
Tulee tunne että aloittaja on tämä nainen ja halusi kuulla ettei ole tyhmä. Kun vastaukset ei miellyttänyt alkoi "vaimon" puolustelu, joka muuten eka viesteissä sanoi käyneen AMK joka sitten vaihtui yliopisto ja AMK versioksi
Millä päällä te oikein ajattelette, kun valitsette kumppaneiksenne tuollaisia helmiä? En liene väärässä, jos sanon, että ette ainakaan yläpäällänne. Alapään "aivoilla" valittu kumppani ei välttämättä ole edes kuutosen arvoinen normaalielämän asioissa. Ja pelkät nautinnolliset petipuuhat eivät vie suhdetta oikeaan suuntaan. Toivottavasti ette ole ainakaan pyrkineet lisääntymään. Yhteiskunnalla on jo nyt riittävästi holhokkeja.
Vierailija kirjoitti:
Voit miettiä asiaa myös pitkällä tähtäimellä. Älykkyys periytyy äidiltä. Haluaisitko lauman lapsia, joiden kanssa istutaan illat pitkät tekemässä läksyjä ja joista et koskaan voisi olla ylpeä.
Itselleni on tärkeää, että kumppani on älykäs, sosiaalinen, ahkera ja vastuuntuntoinen. Siihen päälle sitten iloinen ja positiivinen luonne, liikunnallisuus ja sen jälkeen vasta se ulkonäkö.
Mieti mitkä asiat on sinulle kumppanissasi tärkeitä. Olen jättänyt poikaystäviä eri syistä mm. hieman törpön luonteen takia, liika mustasukkaisuus, rehentely on olleet turn offeja. Eli tuo älykkyyden toivomus kumppanille on aivan hyvä syy erota.
No ei se nyt kyllä ihan noin yksinkertaista ja lukkoon lyötyä lasten kohdalla ole. Voihan noille olla paljon eri syitä, mutta jos ei nappaa niin sitten lähdetään.
Selvästihän ap kirjoittaa itsestään, ei hänellä mitään vaimoa ole.
Tunnen yhden tapauksen, tosin tämä nainen pääsi kuin pääsikin ylioppilaaksi, nipinnapin. Mies on sitten akateeminen älykkö. En ymmärrä miten nämä kaksi päätyi yhteen ja vielä ovat pysyneetkin yhdessä yli 20v jo. Naisen kanssa ei pysty keskustelemaan yhtään mistään ja hän loukkaantuu jos juttelen miehen kanssa. Esimerkiksi englantia hän lausuu edelleen (30v ylioppilaskirjoituksista) kuten kirjoitetaan, ei vain opi eikä älyä kielistä mitään. Osaa hän kyllä siivota ja ilmeisesti laittaa ruokaakin kun kolme lasta on saanut hengissä pidettyä. Liikkuminen ja reagointi hänellä on todella hidasta, aivan kuin sytyttäisi myöhemmin kuin muilla. Kaikilla lapsilla jonkuntason oppimisvaikeuksia mutta ainakin yksi on ammatin saanut. Huolestuttavaa että ihminen on hoitoalalla, alimmalla portaalla tosin, onneksi. Kyllä kait se yhteiselo onnistuu jos osaa antaa anteeksi toisen vioille.
Aloituksen kun lukee niin lukijalle kyllä aika helposti tulee mielikuva, että vastassa on ehkä pikkasen joissakin asioissa "yksinkertainen" ihminen, mutta kun keskustelua luen eteenpäin niin voisin itse olla vallan hyvin juuri samantyylinen nainen. En ole ollut hyvä matikassa enkä kielissä, mutta silti käynyt ylemmän AMK-tutkinnon ja pärjään nykyisessä työssäni vallan hyvin.
En käsitä derivoimisesta tuon taivaallista enkä voisi käydä tieteellistä ja vaikeasanastoista keskustelua englanniksi. Työssäni tarvitsen lähinnä perusmatikkaa ja muu on unohtunut. Olen myös ehkä hitusen kömpelö, mutta ei liity sinänsä liikunnan harrastamiseen mitenkään, liikun kesäaikaan paljon ja eri lajeja.
Pitkässä parisuhteessa jotkut toisen piirteistä vain alkavat ennen pitkää häiritsemään. Politiikka ja yhteiskunnalliset asiat eivät ole asiaan perehtymättömälle niitä helpoimpia keskustelun aiheita. Itse koen että olen melkein aina sellainen perus ruohonjuuritason keskustelija, mutta en oikein missään sellainen asiantuntija, jotta osaisin keskustella hienosti perustellen.
Tiedän olevani monissa asioissa "palikka" ja välttelen osallistumasta sellaisiin tilanteisiin että olisin tyhmä kuin saapas. Kyllä ne omat mielenkiinnon ja osaamisen kohteet vaikuttavat hyvin paljon siihen minuuteen miten se rakentuu. Ei yksi ja sama ihminen voikaan olla laaja-alaisesti ajan hermolla kovin monesta asiasta, johan siinä tulee tietotulva päähän.
N43