Opettaja poissa monta viikkoa
Miten mun pitäs reagoida vai pitäskö mitenkään, kun lapseni opettaja on ollut jo monta viikkoa poissa, eikä vanhemmille ole laitettu minkäänlaista tiedoitetta asiasta. Lapsen mukana tulee jotain huhuja että ope on kipeenä, ja vielä 3 viikkoa poissa ym. minkälainen käyäntö muissa kouluissa on? Toisen lapseni ope (sama koulu) toisaalta on viestittänyt poissa olonsa ja sijaisensa aina. Wilman kauttahan tuo sujuisi vaivatta.
Kommentit (45)
Ope täälläkin: poissaolosta saa ja pitää kertoa, tyylillä "opettaja on poissa kolme viikkoa", mutta syytä ei saa kertoa. Luonnollisesti, kuten ketjussa on jo aiemmin todettu. Ap., laita viestiä rehtorille, johon kirjoitat toiveesi kuulla opettajan poissaolosta aina, kun poissaolo on pitkäaikainen. Voi olla, että tässä tilanteessa ei ole hoksattu reagoida niin kuin pitäisi.
[quote author="Vierailija" time="05.03.2013 klo 23:13"]
[quote author="Vierailija" time="05.03.2013 klo 21:08"]
Kyllä tuosta pitäisi informoida vanhempiakin.
Mun lapsella oli opettaja, joka oli ekaluokan sykysyllä suurimman osan aikaa poissa. Oli todella kurjaa, kun ope oli vähän väliä pois ja vaihtelevat sijaiset. (Ope oireili raskauttaan)
Sitten ope jäi äitiyslomalle ja siihen saatiin sitten eri pituisiksi ajoiksi sijaisia taas, mutta sentään pitempiaikaisia nyt.
Nyt on nelosluokka menossa ja luokka on aivan sekaisin. Ryhmäytymistä ei ole tapahtunut ja kuraattori hoitaa luokkaa jo toista vuotta. Opettajan poissaolot pilasivat koko luokan.
[/quote]
opeilta pitäisi varmaan kieltää lisääntyminenkin, vai mitä? Parasta on, että otat lapsesi kotikouluun. Siellä voi sitten varmistaa omalla selibaaatillasi sen, ettei lapsesi opettaja eli sinä saa raskaudenaikaisia komplikaatioita.
[/quote]
No hei, älä nyt lyö noin yli. Saahan opettaja sairastaa siinä missä muutkin. Mutta koulun pitäisi pystyä hoitamaan sijaisjärjestelyt paremmin. Meidän koululla on esim. koulunkäynninohjaaja, joka hoitaa kaikki lyhyet sijaisuudet. Näin pienistä sairastumisista ei mene luokka heti sekaisin, kun sijaisena on henkilö, joka tuntee oppilaat ja koulun tavat.
Tiedän myös vakisijaisen, joka on päätyössään maanviljelijä, mutta on myös yhden alakoulun vakisijainen. Hän ei tee muita sijaisuuksia tai muita sivutöitä, vaan hoitaa kotona karjansa. Mutta kun sijaista tarvitaan, niin menee koululle ja on siis aina koulun käytettävissä, koska päätyö joustaa sen verran.
Koulun on siis mahdollista järjestää asiat hyvinkin.
Asia ei todellakaan kuulu vanhemmille, itse jouduin olemaan 5 viikkoa poissa kun lapseni sairastui syöpään ja voin sanoa, että loukkasi kun erään lapsen äiti laittoi viestiä, jossa moitti minua siitä, että olin niin pitkän aikaa poissa :/
Kiitos asiallisista vastauksista.
Nro 45, olen pahoillani lapsesi puolesta, toivottavasti hän parantuu. Uskon kyllä että opella on hyvä syy olla poissa, en todellakaan häntä siitä syyllistä. Tottakai ihminen saa sairastaa rauhassa, myös keittäjät ja pankkivirkailijat, mutta niinkun täällä jo hoksattiinkin, minä kaipasin vaan infoa kotiin.
Ap
Minusta (olen itse opettaja myös) tässä ketjussa ei alun perin lainkaan syyllistetty opettajaa, vaan kaivattiin yksinkertaisesti vanhemmille ihan simppeliä tietoa siitä, että oma ope on poissa ja keneen/ mitä kautta sinä aikana otetaan yhteyttä. Yhteydenpito kun tapahtuu monissa paikoissa pääsäänötisesti Wilman tai sähköpostin kautta, eikä koululta välttämättä ole edes helppoa tavoittaa ketään puhelimitse.
Totta kai moni meistä opettajista tekee töitä sairaslomallakin, mutta aina se ei edes ole mahdollista (jos on todella sairas tai esim. sairaalassa). Eikä edellytyksenä voi olla, että sairaslomalla oleva opettaja vastaa yhteydenpidosta vanhempiin. Tästä syystä olisi hyvä tiedottaa sijaisista + mitä kautta tieto heille kulkee. Näin toimitaankin jo nyt monissa kouluissa pidempiaikaisten poissaolojen kohdalla.
t. itsekin ope, joka on aiemmin tässä on kommentoinut
[quote author="Vierailija" time="06.03.2013 klo 19:39"]
Minä opettajana tarkastan Wilman joka iltapäivä myös sairaslomalla. Jos sinne on tullut vaikkapa poissaoloilmoituksia, ruksailen ne kuitatuiksi. Jos on joku kysymys vaikka jostain koulussa sattuneesta tapauksesta, josta en tiedä mitään, ilmoitan huoltajalle, etten osaa sanoa, mutta palaan asiaan, kun tiedän siitä enemmän.
Valitettavasti opettaja monesti tekee töitä myös sairaslomalla. Tarkastaa esimerkiksi kokeita tai aineita tai kirjoittaa raportteja, ja varsinkin hoitaa jokaiselle tunnille tarpeeksi selkeät sijaisohjeet materiaaleineen. Siinä on aika puuha. Jos tietää etukäteen olevansa pois viikon verran, menee useita iltoja siihen, kun järkkäilee niitä sijaisohjeita, ja sitten vielä kouluunpaluun jälkeenkin menee päiviä sen päivittämiseen, onko sijaisen kanssa tehty mitä piti, ja sitten kerrataan ja varmistetaan oppilaiden tiedot. Ei kukaan opettaja todellakaan iloitse siitä, että joutuu olemaan yhtäkkiä pois, eikä tilannetta paranna syyllistäjät, joiden mielestä lapsen koko koulu-ura menee pieleen sen takia, että opettaja on väliaikaisesti pois.
[/quote]