Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

onko tama normaali hinta pitopalvelusta ristiaisiin?

Vierailija
05.03.2013 |

Sain tarjouksen pitopalvelusta ristiaisiin (n. 20 henkea) Etela-Suomessa (ei paakaupunkiseutu) ja hinta on 40euroa/ henkilo. Tarjoukseen kuuluu ruoka (ruokaisia salaatteja, lihoja, kaloja, perunoita) ja jalkiruuaksi kahvit ja taytekakku seka 2 erilaisia pikkuleipia. Tarjous sis. alv, astiat, servetit ja siivouksen. Tarjoilu olisi erikseen 50 euroa/ h. 

Hintaa pitopalvelulle tulisi siis n. reilu 1000 euroa, jos olisi 2 tarjoilijaa. Tuntuu kamalan kalliilta, kun ristiaiset juhlana (luulin etta haihin halvimmat menut olisivat samaa 40 euron luokkaa/ henkilo)... 

Onko tama normaali hinta? Mita teilla maksoi pitopalvelu ristiaisiin ja oliko se sen hinnan arvoista? Mietin myos etta menenko hienostelun puolelle, kun vain lahipiiri on tulossa. Olisiko parempi laittaa itse, vaikka toisaalta olen vauvassa aika lailla kiinni seka ristiaispaivana etta sita ennen. Neuvokaa ihmeessa, jos saisin saisin uutta nakokulmaa tahan.

Kommentit (56)

Vierailija
1/56 |
05.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuota, miten sen ruoan hinnan pitäisi vaihdella sen mukaan, mistä tilaisuudesta on kyse? Eikö ole selvää, että ruoka maksaa ruoan verran - sinä voit sitten tilata erilaista ruokaa, jos haluat halvempaa tai kalliimpaa.

Eli on ihan normaali hinta. Jätä lihat, kalat ja perunat pois, niin saat paljon halvemmalla, jos sitä haluat. Salaatit ja voileipäkakut riittävät kyllä, jos sitä haluat.

20 hengen juhliin on turha tilata edes kahta tarjoilijaa. Välttämättä ei tarvitse yhtään, jos on vähän organisointikykyä eli osaatte miehesi kanssa latoa ruoat tarjolle ja pyytää ihmisiä tuomaan käytetyt lautaset keittiöön pinoon.

Vierailija
2/56 |
05.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan normaali hinta minusta, ja tuossa on aika paljon tarjottavaa. Yksi tarjoilija varmaan riittää 20 hengen juhliin, luulisin?

Ja minusta on ihan ok vaikka joku kiusausruoka ja siihen salaatti + kakku ja kahvit, tai mitä nyt pystytte omin voimin toteuttamaan. Vieraat tulevat lähinnä juhlimaan vauvaa, tarjoilu on tärkeä mutta kuitenkin toissijainen asia. Voitko pyytää apua valmisteluihin isovanhemmilta tai ystäviltä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/56 |
05.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huh huh kuinka kallista! Onneksi teemme ristiäisiin taas kaiken itse :) Niin oli esikoisenkin kohdalla ja niin nytkin, vaikka nyt joutuu varmasti venymään enemmän, kun esikoinen vaatii huomiota ja kaksoset ovat tulossa tällä kertaa :)

Vierailija
4/56 |
05.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen aina itse tehnyt kaiken ja apuna on ollut sisko sitten tarjoilemassa. Mutta kyllähän tuo palvelu kuullostaa ihan mukavalta ja saa kaiken sitten hoidettua ja myös jälkíen siivous hoituu. No minulle ihan mahdoton, koska osaan itsekin tehdä ja lisäksi ei varmasti olisi rahaakaan...

Voithan ottaa vaikka ne ruuat (paitsi perunat voi keittää itse) ja kakun ja pikkuleivät. Astioita varmaan saa vaikka lainattua, jos ei itsellä ole kaikkea. Tarjoi´luun voisi ehkä saada jotakin ystävää auttamaan ja auttaa häntä vastavuoroi´sesti sitten muulloin.

Pitopalvelun hinnat ovat varmastikin ihan normaalia ja onhan hyvä käyttää palvelujakin. Kahta tarjoilijaa ei minusta tarvitse tuossa tapauksessa.

Vierailija
5/56 |
05.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osaa sanoa mitään siihen, onko normaali hinta verrattuna muihin firmoihin, mutta huhhuh! Hirvittävä summa 20 hengen ruokkimisesta. 

Jos teillä olisi oma tarjoilu, olisiko kaiken valmistaminen yksin sinun vastuullasi vai osallistuuko mies, entä onko mahdollista saada jotain apua siltä muulta lähipiiriltä? Ristiäisten, varsinkin perheen ensimmäisten, järjestäminen tuntuu toki ylivoimaisen raskaalta kun vauva käsivarrella eläminen on vielä ihan uutta. Jos teillä on sellainen taloudellinen tilanne, että pystyt tosissasi harkitsemaan tonnin laittamista ristiäisten pitopalveluun, olet onnekas ja pääsisit toki siten helpolla. Mutta jos yhtään tuntuu, että sille rahalle olisi kyllä parempaakin käyttöä, kysy rohkeasti apua lähipiiriltä. Jos on hyvät välit, kohtuulliset välimatkat eikä esim auttamista estäviä sairauksia, niin varmasti teitä autetaan mielellään. 

Vierailija
6/56 |
05.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika moni laittaa sukulaiset töihin eli mummit ja kummit leipovat ja laittavat, serkut tiskaavat ja kaikille muille paitsi juhlivalle perheelle kyseessä on ilmaistyötä ja raadantaa, jota juhlaksi kutsutaan. Kaikille jää vähän hyväksikäytetty olo vain siksi, että joku haluaa isot juhlat, mutta ei suostu maksamaan.

Pitopalvelu maksaa noin 40 e/hlö, jos haluaa kunnon tarjoilun. Aina voi ottaa jonkun keiton tai laatikon ja pari salaattia ja jättää piparkakut kakun viereltä pois. Hinta laskee samassa tahdissa tarjottavien valikoiman kaventuessa.

Vierailija
7/56 |
05.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hinnassa ei mielestäni ole mitään ihmeellistä, mutta tarvitaanko noin pienissä juhlissa tarjoilijoita ollenkaan???

Vierailija
8/56 |
05.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun saan kutsun ristiäisiin tai mihin tahansa juhliin, kysyn heti, onko pitopalvelu vai tehdäänkö itse. Ja jos vastaus on, että tehdään itse, niin valittelen, että juuri se kyseinen päivä on harmillisesti varattu, oikeastaan koko viikonloppu on jo aikaa sitten sovittu eikä voi perua.

Olen kurkkuani myöten täynnä tätä, että lähipiirin auttaa. Jos haluaa juhlat, sitten ne järjestää eikä toimi kuten moni kaverini nykyisin eli olettaa, että pelkän tilan varaaminen riittää, lopuista huolehtii lähipiiri, joka maksaa ruuat, koristelun, tarvikkeet, huolehtii siivoukset ja tiskaamiset ja kaiken tämän päälle vielä tuo lahjan juhlakalulle!

Kiitos ei, en mene kenenkään ristiäisiin tiskaamaan!

Vierailija
9/56 |
05.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Häh, ei mulla käynyt mielessäkään että olisin ottanut ristiäisiin pitopalvelun. Tarjolla meillä 2 voileipäkakkua, piiraita, kakku, pikkuleipiä, pullaa. Kakku ja toinen voileipäkakuista leipomosta. 22 henkeä.

Vierailija
10/56 |
05.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tehnyt tarjoilijan töitä opintojen ohella ja voit vaan kuvitella kuinka usein lähes tuntemattomat ovat pyytäneet minua töihin talkoohengessä ristiäisiin, häihin jne. Kysyn aina ensiksi paljonko ajattelit maksaa ja jos sanotaan autetaan sitten toisinpäin, haluan että kaikki sovitaan ja laitetaan paperille . 

Vain 2 krt olen ollut tyytyväinen vaihtokauppaan, yleensä palvelua ei ole lunastettu . Viimeksi piti ottaa lopulta nuoren parin yhteen vanhempaan yhteyttä kun rahoja ei kuulunut.

Enää en edes tee näitä vaihtokauppojakaan. Jos minut pyydetään vieraaksi, ei minun paikka    Silloin ole keittiössä.

Vierailija
11/56 |
05.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi pakko sanoa tähän väliin että mä olisin niin tyytyväinen jos pääsisin jonkun juhliin leipomaan ja hoitamaan esillepanoa jne! Auttaisin ilomielin sukulaista, varsinkin juuri esimerkiksi ristiäisissä kun tietää että se vauva vaatii jo aika paljon aikaa. Perhepiirissäkin olen aina leiponut ja järjestänyt kaiken, olen ehkä outo kun niin nautin siitä :)

Voit siis hyvin kysellä josko joku mummi olisi innokas vähän auttamaan. Uskoisin että sellaisia henkilöitä saattaa löytyä. Jos ei, niin uskoisin että pärjäätte silti ilman tarjoilijoita (tai ainakin yksi tarjoilija riittää) noin pienen porukan kanssa.

Vierailija
12/56 |
05.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.03.2013 klo 11:15"]

20 hengen juhliin on turha tilata edes kahta tarjoilijaa. Välttämättä ei tarvitse yhtään, jos on vähän organisointikykyä eli osaatte miehesi kanssa latoa ruoat tarjolle ja pyytää ihmisiä tuomaan käytetyt lautaset keittiöön pinoon.

[/quote]

Niin, silloin sitä organisointikykyä pitää todella löytyä. Olen istunut sukupäivällisillä, joilla oli 20 henkeä ja ruoan pöytiintarjoilu todella kesti ja kesti..

Vierailija
13/56 |
05.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mä olen kyllä onnistunut järjestämään aika monet 20 hengen juhlat tilaamatta tarjoilijoita JA päästämättä keittiöön yhtään sukulaisnaista tai naapuria.

Se on varsin yksinkertaista. Ruoat tehdään valmiiksi edellisinä päivinä. Mietitään etukäteen että ne joko voi tarjoilla kylmänä tai miten ne lämmitetään nopeasti / sinä aikana kun ollaan esim kirkossa. Juhlapäivän aamuna lautaset ja vastaavat asetellaan buffet-pöytään valmiiksi ja ladataan pari kahvinkeitintä valmiiksi. Lisäksi on hyvä lastata johonkin apukeittiön puolella valmiiksi tarjotin tai pari, jossa on kahvikuppeja ja pullalautasia jälkiruokakahvia varten. Kun juhla-aika alkaa ruoat asetetaan tarjolle buffet-pöytään.

Pyydetään ihmiset syömään eli hakemaan itselleen ruokaa. Kaikki tekevät niin,m syövät olohuoneessa kuka missäkin, itsekin voi syödä. Ruokailun jälkeen joko pyydetään väki tuomaan lautasensa pinoon tiskipöydälle tai jos on niin poshia jengiä, että ei voi tätä pyytää, kerätään lautaset ja lasit pinoon ja aterimet ämpäriin - tässä tarvitaan kieltämättä sekä minua että puolisoani.

Sitten seuraa kriittinen kohta: napsautetaan kahvinkeittimet päälle, otetaan jääkaapista kakut esiin ja työnnetään jäljelle jääneet ruoat tilalle. Haetaan apukeittiöstä ne kahvikuppi-ja pullalautastarjottimet. Käydään hymyilemässä vieraille ja vähän sen jälkeen kun kahvinkeittimen korina lakkaa kuulumasta keittiössä, kutsutaan väki kahville.

Tiskaamiset voi ihan hyvin jättää illaksi tai seuraavaksi päiväksi. Kun astiat kootaan pois, ne voi ihan hyvin vain koota silmitä pois, esim kylpyhuoneen nurkkaan tai takaterassille. Ei kai kukaan ala siinä kesken juhlien tiskaamaan.

Vierailija
14/56 |
05.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ihmeessä täällä oletetaan, että jos tehdään itse, käytetään hyväksi mummot ja kummit? :O

Itse olen tehnyt, itse aion tehdä jatkossakin kaikkien juhlien tarjoilut. Eikä tarjoilijoita tarvita, kahvit termariin ja se on siinä, pöydälle kaikki ja se oli siinä. Oma äitini on ihan itse tarjoutunut apuun ja se on minulle ok, että tuo mukanaan leipomiaan juttuja, koska itse haluaa, koskaan en ole pyytänyt.

Vierailija
15/56 |
05.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.03.2013 klo 11:39"]

[quote author="Vierailija" time="05.03.2013 klo 11:30"]

Hinnassa ei mielestäni ole mitään ihmeellistä, mutta tarvitaanko noin pienissä juhlissa tarjoilijoita ollenkaan???

[/quote]

Ei tarvita. Siskoille ja kälyille voi ilmoittaa, että he ovat tänään tarjoilu- ja tiskivuorossa, varaa vaikka muutaman esiliinan juhlavaatteiden suojaksi. Mielelläänhän naiset ovat siellä keittiön puolella sillä välin kun miehet juhlivat vauvaa juhlatilassa.

[/quote]

Ei luoja, oletko sä noin kyvytön? Ja sit ihmetellään, kun lapset ovat avuttomia...

Vierailija
16/56 |
05.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa aika normihinnalta tuollaisista tarjoiluista. Eihän sille palvelun tarjoajalle ole merkitystä, onko kyseessä häät vai ristiäiset. Jos haluatte juhlia noin isosti, niin sitten siitä pitää maksaa tai hoitaa homma itse (eli värvätä sukua). Huh, onneksi meillä ristiäisiä vietetään vähän pienimuotoisemmin. Kauempaakin tulevat on saatu ruokittua esim. voileipäkakuilla ja kunnon kakkukahveilla.

Vierailija
17/56 |
05.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tuo kauhean poikkeuksellinen hinta ole. Riippuu tietysti, mitä ruokaa ihan täsmälleen ottaen tarjotaan. Olen saanut pääkaupunkiseudulla lämpimän ruoan (lihaa, salaattia, laatikoita, perunaa, karjalanpiirakoita yms.), kahvit, kakun, pöytäliinat, tarjoilun, servetit, kynttilät 30 € hlö. Mutta jos sulla on jotain kovin kalliita ruoka-aineita listalla, niin se tietysti nostaa hintaa.

Pyydä tarjous myös parista muusta pitopalvelusta, niin saat osviittaa siitä, minkä hintaisia ne ovat.

Vierailija
18/56 |
05.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos haluat/on välttämätöntä olla lämmin ruoka, voi sen tehdä hyvin helposti itsekin. Esimerkiksi keitto/uunikala tms. toimii kotioloissa hyvin: keittoruoan juurekset voi kuoria edellisenä iltana ja laittaa ruoan vain tulille varsinaisena juhlapäivänä. Uunikalahan taas tulee itsekseen maustamisen jälkeen uunissa/savustuspöntössä.

Lämpimän ruuan lisäksi ei mielestäni tarvita voileipäkakkuja ja ruokaisia salaatteja, vaan peruslisukkeet riittävät. Sen lisäksi kahvi ja kahvileivät. Jos taas olet valmis luopumaan lämpimästä ruuasta, voit tehdä hyvissä ajoin etukäteen suolaisia piirakoita, ostaa paistovalmiita karjalanpiirakoita ja tehdä munavoin, koota voileipäkakun jo edellisenä päivänä (suositeltavaakin maun takia) ja vain täyttää sen ristiäisaamuna, jne. 

Yksinkertainen neuvo siis on, että laske vaatimustasoa. Ja se vielä, että jos tekee ristiäisruuat itse, kannattaa ristiäisten alkamisajankohta valita iltapäivän puolelle, jotta ei tule aamulla paniikkia. Pieniä asioita on kuitenkin paljon. Ja varmasti saat apua jos viitsit vain pyytää..

Vierailija
19/56 |
05.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruuan tekeminen itse on helpompaa ja halvempaa kuin piirakoiden yms väsääminen... vink. Ja säästää aikaa.

Vierailija
20/56 |
05.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ottaisin pitopalvelun, jos se ei taloudellisesti ole mahdotonta, niin pääset helpommalla ja saat rauhassa hoitaa vauvaa ja keskittyä vieraiden kanssa seurusteluun.