Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ette toi tajuta, mikä hel""i on yllä ylivilkkaan ja ylipainoisen lapsen äiti!!

Vierailija
07.03.2019 |

Millaisia katseita saamme. Kuiskauksia, että tuota lasta ei ole kasvatettu. Tai että minun ei pitäisi viedä tyttöä enää mäkkärille. Tiivistettynä: syyllistämistä, arvostelua, huonoksi äidiksi leimaamista.
Tytöllä on paha adhd eikä tämäkään lääke toimi toivotusti, mutta ruokahalua ovat nostaneet kumpikin lääkekokeilu. On vaikea uskoa, että tuo tyttö oli kaksi vuotta sitten hoikka! Lääkityksen myötä söisi koko ajan.

Tytön on vaikea pysyä paikoillaan ja käytös voi välillä' näyttää ulkopuolisen silmin jopa uhkaavalta, karatepotkuja ilmaan ja pehmeää nyrkkeilyä seinään eli on lyövinään seinää, muttei lyö. Puhuu myös kovaa ja hermostuu helposti, jolloin huutaa. On kauheaa hävetä omaa lastani :( Haluaisin sanoa etten häpeä, mutta kyllä minua hävettää. Samoin miestä, joka sortuu karjaisemaan jotain tyyliin "lopeta!" vaikka lapsi ei pysty lopettamaan. Onneksi on niin iso, että voi jättää yksi kauppareissun ajaksi.
Adhd-diagnoosin sai kaksi vuotta sitten, 6-vuotiaana. Koulua käy pienryhmässä mukautetussa opetuksessa.

Tuolle ylipainolle on vaikea tehdä juuri nyt mitään, kun kaikki harrastuksetkin jättää kesken. Ja tosiaan lääkkeen aiheuttama ruuanhimo on kova, en tiedä miltä se tuntuu mutta luulen että sitä on vaikea vastustaa. Tyttö on 130 cm pitkä ja painaa 48 kiloa, nykyajan ihonmyötäinen lastenvaate-muoti vielä korostaa tilannetta että joka muhku näkyy. Tyyliin trikoopaita ja legginsit. Kesällä sortsit ja bikinit.

Kommentit (71)

Vierailija
41/71 |
07.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tsemppiä. Itsellä 6v adhd poika joka käyttäytyy juuri samalla tavalla julkisissa paikoissakin. Vielä ei olla lääkitystä kokeiltu.

Oletteko kysyneet neurolta tosta lääkkeen sivuvaikutuksista? Kyllä luulis jotain olevan tehtävissä..

Toivottavasti löydätte sopivan lääkityksen.

Vierailija
42/71 |
07.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ylipaino ei lasta itseään haittaa ja hän on aktiviinen ja terveys on kunnossa en huolehtisi asiasta kummemmin. Terveellistä ruokaa ja kiinteät ruokaajat. Meillä lapset eivät ota itse ruokaa vaan minä laitan sen ruokaaikaan kaikille pöytään josta sitä saa ottaa. Myös me aikuiset emme syö muuhun aikaan kuin ruoka aikaan. Onko teillä sama? Jos annatte itsenne ja muiden napostella ette voi kieltää sitä yhdeltä mutta jos säännöt ovat samat ja pätevät kaikkiin niin en näe syytä miksi ette voisi laittaa ruokaa ulottumattomiin. Tekee vain selväksi että jääkaappia ei avaa kukaan muu kuin sinä ja se tapahtuu ruokaaikaan. Varmasti kestää että moiseen opitaan mutta aina kannattaa kokeilla.

Ehkä myös ostaisin vaatteita omassa hiljaisuudessani jotka ovat armeliaampia. Huppari ja jegginssit. Tunika ja farkut. Kyllä varmasti vaihtoehtoja on tiukoille trikoopaidoille :)

Käyttäytymisetä kertoisin lapselle että nyrkkeily ja potkiminen voi pelottaa muita. Olisikohan jotain muuta mitä voisit tehdä. Esimerkiksi flossaus ja muut muotitanssit voisi ehkä olla vaihtoehtoja.

Älä häpeä lastasi ettei hän opi häpeämään itseään. He jotka lapsen tuomitsevat eivät tiedä mitä käytte läpi tai näe niitä ihania asioita mitä lapsessasi on.

Pärjäät hienosti haastavan lapsen kanssa, älä anna kenenkään lisätä taakkaasi vaan keskitä energiasi lapsiisi

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/71 |
07.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi vänkytetään herkuista ja sokerista, ihan kuin ap:n lapsi niitä päivittäin vetelis. Normaali ruokakin lihottaa, jos sitä syö liikaa. Ei lihomiseen herkkuja tarvitse..

Vierailija
44/71 |
07.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

ADHD aiheuttaa lähes poikkeuksetta riippuvuuden johonkin . Aloittajan lapsi voi myös syödä suruun "Minulla ei ole ystäviä, isi ja äitikin inhoaa minua."

Vierailija
45/71 |
07.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka tahansa lapsi voi sokerihumalassa olla aivan mahdoton. Jos sitä liikaa syö. Eli tuossa erityisesti skarpattava. Ei maustettua jukurttia, myös keinomakeutusainetta voi välttää.

Osta salaattia, kurkkua, tomaattia. Tee hedelmäsalaattia hedelmistä. Lanttukuutioita ym valmiiksi. Eihän lapsi edes saa liikaa ruokaa, jos ette sitä kotiin kanna. Esim juuston voi jättää pois kokonaan.

Puhu lääkärille. Kysy toisenkin mielipide. Joskus on niin että oikeaa lääkitystä pitää hakea kauemminkin. Toivottavasti löytyy joku lääke.

Vierailija
46/71 |
07.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Adhd lapselle on turha heilutella mtn kuvakortteja koska ei jaksa keskittyä niihin. Myös rutiineista kiinni pitäminen voi olla vaikeaa, sillä adhd ahdistuu ja tylsistyy.

Vierailija
47/71 |
07.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Adhd lapselle on turha heilutella mtn kuvakortteja koska ei jaksa keskittyä niihin. Myös rutiineista kiinni pitäminen voi olla vaikeaa, sillä adhd ahdistuu ja tylsistyy.

TÄMÄ. Olen 40v ADHD, yhtenä päivänä valitin miehelle tylsyyttä ja mies sanoi että laita pyykkit. Ei, ei sellaista tekemistä. Tylsää. Pyykit, imurointi, blääh.

ADHD- lapsi kokee jokapäiväiset oppitunnit koulussa ja pakolliset läksyt helvettinä.

Vierailija
48/71 |
07.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lapsen käytös on tuollaista ja ylipaino on, en voi käsittää miksi viet häntä mäkkäriin. Se nyt olisi viimeinen paikka, johon tuollaista lasta veisin.

Kuten joku sanoi, on tärkeää että on säännölliset ja kiinteät ruoka-ajat, joiden välillä kukaan perheestä ei napostele. Meillä on niin, eikä lapsille ole koskaan tullut mieleen käydä keittiön kaapelilla. Tärkeää on myös, että ruoka on oikeasti terveellistä ja syötte lautasmallin mukaan, myös lapsi, eli puolet annoksesta on kasviksia.

Huomaa, että nykyään puhutaan paljon siitä, että suolisto on toiset aivot. Se mitä syömme vaikuttaa suoraan siihen miten käyttäydymme.

Vierailija
49/71 |
07.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lihavuus kannattaa/täytyy saada kuriin. Lihavuus on ongelma, ei sitä saa unohtaa. Lihavia kiusataan ja lihavuus vaikutta negatiivisesti itsetuntoon. Lihava lapsi on isona lihava aikuinen. Lapsi tulee kärsimään siitä.

Vierailija
50/71 |
07.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ADHD poika ja lääkitys aiheuttaa kyllä ruokahalun menetystä. Olisko väärä diagnoosi ja siksi ei auta mikään? Onko Elvanse kokeiltu?

Vierailija
51/71 |
07.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

totta on se, että rutiineista kiinni pitäminen on meille addeille vaikeaa ja aiheuttaa tylsistymistä, mutta uskokaa tai älkää, kun se päivän perusrunko mennään rutiineilla, niin kaikki muu säätäminen siinä välissä on helpompaa.

kannattaa myös miettiä ja tarkkailla missä vaiheessa päivää lapsi tekee jotain juttua parhaiten.

Esimerkiksi minä en saa millään tehtyä pyykkejä, ellen hoida niitä aamulla. En saa käytyä kaupassa, ellen käy illalla. Tästä syystä omassa päiväjärjestyksessä pyykit pestään aamulla, kaupassa käydään illalla (siis jos haluan puhtaita vaatteita ja ruokaa kaappiin... on minulla aikoja vieläkin, jolloin en välttämättä ole viikkoon syönyt yhtään mitään muuta kuin kuivia spageteja, näkkileipää ja vettä, koska en ole saanut käytyä kaupassa).  Joten tarkkaile lastasi ja ETENKIN niitä hetkiä, kun kaikki sujuu hyvin. Siellä on varmasti joku toistuva teema: onko se kellonaika, jonkun tietyn jutun tekeminen ennen toimintaa, onko päivän ruuassa ollut jotain erityistä poikkeavaa muihin päiviin nähden, onko vaikka ne hyvät hetket aina ennen liikuntaa, pari tuntia syömisen jälkeen jne, jne... sinulla on vanhempana mahdollisuus huomata ja löytää ne syyt. Sitten pääset vähän enemmän selville siitä miten lapsesi toimii parhaiten.

adhd:eilla voi olla taipumusta lihavuuteen ja naposteluun, koska napostelu aiheuttaa aivoissa samaa dopamiinitoiminnan lisääntymistä kuin lääkkeen aiheuttama vaikutus. siksi on tärkeää, että lääkärille sanotaan, että tällaista oiretta on tullut lisää, onko syytä lisätä lääkitystä tai vaihtaa lääkettä. Toivon mukaan ap:n lääkäri on sen verran valistunut, että osaa ajatella tuota puolta. Ahmimiskohtaus voi tulla myös silloin kun lääkkeen vaikutus alkaa lakata, siihenkin auttaa sitten lääkityksen säätäminen. siksi noista asioista pitäisi aina puhua lääkärille.

terkuin adhd viestistä 34

Vierailija
52/71 |
07.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kyllä voin tajuta, kun joudun asumaan kerrostalossa vastaavan tapauksen alapuolella. Ja mitäänhän asialle ei voi, kun lasten äänet on niitä "normaaleja elämän ääniä" vaikka sitten olisikin kyse siitä, että lapsonen hakkaa patteria 2 tuntia joka aamu. "Ei sitä voi kieltää" oli lapsen isäpuolen vastaus. Ja tuo perhe ei muuten ikinä käy ulkona, millään kelillä.

Vierailija
53/71 |
07.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulee mieleen olisiko vaikka lievä kehitysvamma eikä ADHD.

Vierailija
54/71 |
07.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten se lääke voi lisätä ruokahalua, kun sen pitäisi vähentää? Ja jos lääkitys ei muutenkaan toimi, onkohan hänellä edes oikea diagnoosi?

Vierailija
55/71 |
07.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaverilla on tosi empaattinen , sosiaalinen ja toisista ihmisistä.huilehtiva ADHD poika. Monet inhoaa häntä, koska hän liikkuu koko ajan ja se käy hermoille. Ärsyyntyvät ihmiset alkavat näkemään hänessä kaikkia huonoja piirteitä. Usein lapsi sovittelee toisten riitoja, mutta ihmiset pitävät häntä kiusaajana. Ja tosiaan tottelematon aina, koska hän ei pysy paikoillaan. Hän ei pysty olemaan paikoillaan. Tsemppiä vain ja keskity teidän asioihin ja unohda muiden reaktiot ympärillä.

Vierailija
56/71 |
08.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käykö lapsi töissä vai mistä hän saa rahat epäterveelliseen ruokaan?

Vierailija
57/71 |
08.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joko otetaan käyttöön sääntö, että jääkaapista/kaapeista ei itse oteta ruoka-aikojen välissä mitään, tai jos lapsi ei pysty sitä itse noudattamaan, niin sitten vaikka se lukko oveen.

Naposteltavaksi voi antaa vaikka porkkanaa, sitä pitää vetää aika hitosti ennen kuin siitä saa liikaa kaloreita tai muuten ongelmia. Myös vaikka pakastemustikat vois olla terveellistä naposteltavaa. Tärkeintä ylipainon kannalta on, että lapsi ei pääse itse ottamaan tiheäkalorisia ruokia kuten nyt vaikka juustoa.

Juustoa, pastaa, leipää yms. voi siis toki käyttää ruuissa, mutta ne ovat huonoa "huvikseen" syötävää, kun kaloreita kertyy kauheasti.

Noin muuten on mielestäni selvää, että lisäapua on haettava vaikka sitten yksityisen kautta, selvästi lääkitys ei ole kohdillaan ja liekö diagnoosikaan.

Vierailija
58/71 |
08.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lapset eivät ikinä käy omin päin jääkaapilla hakemassa mitään. Jos ruoka-aikojen välissä jostain syystä tulee kova nälkä, sanovat siitä minulle. Mutta jotenkin huvittaa tämä ajattelu, että jos äiti täyttää jääkaapin juureksilla, ongelma on ratkaistu. Ei ole. Se on osa ratkaisua, mutta mitä ympärilleni katselen, niin ihan itsenäisesti ne koululaiset käyvät koulun jälkeen kaupasta ostamassa herkkuja. Jostain Lidlistä saa parilla eurolla sellaiset karkit, että varmasti lihoo, vaikka kotona söisi vain porkkanaa. Ap:n pitäisi nyt vaatimalla vaatia lapselle kunnolliset tutkimukset (onko pelkkä ADHD) ja sitten kuntoutus. Omalla lapsellani on Aspergerin syndrooma ja joka käänteessä se olen ollut minä, joka on ehdottanut ja vaatinut sitä ja tätä. Ei sitä kukaan muu tee vanhemman puolesta. Näin se valitettavasti usein on.

59/71 |
14.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa melko hurjilta oireilta ja haastavalta arjelta. Olen itse kahden liki täysikäisen pojan äiti ja nuorempi pojista oli täysin mahdoton pienenä. Ajattelin silloin, että pakko olla jokin adhd ongelmana, mutta hän rauhoittui yht`äkkiä kuusi vuotiaana ja on siitä asti keskittynyt täysillä siihen mitä tekee. Omaa kokemusta tuosta ei siis juurikaan ole. Olen kuitenkin yli kolmen vuoden ajan kerännyt kokemuksia muista adhd perheistä ja heidän auttamisesta.

Lähdin omaa ja vanhemman poikani atooppista ihottumaa parantamaan vahvoilla rasvahapoilla ja tuli naapurin naisen kanssa niistä keskusteltua. Hän tokaisi, että mistä niitä voi saada, kun on lukenut  netistä, että ne auttais adhd potilaisiin?? Olin silloin ihan ihmeissäni, kun luulin, että apua niistä voi löytyä vain ihoon. Naapurini oli hyvinkin paljon asiaan perehtynyt, koska heidän tilanne oli pojan suhteen huono. Sillä hetkellä poikaa oltiin sijoittamassa jo eri kouluun, kun ei pystytty pitämään edes pienryhmässä. Siitä alkoi naapurini kokeilu ja minun tutustuminen adhd:n saloihin. Tästä päivästä on nyt reilu kolme vuotta ja poika on samassa koulussa, ei pien ryhmässä ja saa välillä kiitettäviä kokeista. Poika on saanut myös positiivisia palautteita, joiden myötä itsetunto on kehittynyt parempaan suuntaan. Tällä rauhoittumisella on ollut moneen asiaan suuri merkitys. Tätä kautta on monet adhd perheet tulleet keskustelemaan aiheesta ja lähes kaikissa tapauksissa suunta on ollut positiivinen. Eli aivot tarvitsevat valtavan määrän hyviä rasvoja toimiakseen oikein. Adhd,add, autisteilla, muistisairailla ym, on poikkeuksetta aivon rasvamäärä liian vähäinen ja eikä aivot pysty täten toimimaan oikein. Tämä kuuluu funktionaalisen lääketieteen asioihin ,eikä näitä pysty lääkärissä selvittämään, eikä lääkäri määrä tämänkaltaisia hoitoja. Tämänkaltaisista hoidoista ei saa sivuoireita, kuten lääkkeistä. Eli jos hoito ei tehoa ,ei myöskään saa haittavaikutuksia. Tämän kaltaisella hoidolla on myös merkitystä sokerinhimoon, mutta en tiedä onko myös pohjattomaan syömiseen.

Netistä löytyy ympäri maailmaa yliopistotason tutkimuksia, joita kannattaa lukea. Hyöty on joukkotutkimuksissa ollut hyvä, kun katsoo riippumattomattomien tutkijoiden tuloksia.

Vierailija
60/71 |
14.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juttele lääkärille mahdollisesta lääkkeen vaihdosta. Olen syönyt useaa adhd-lääkettä, ja ne kaikki vähensivät ruokahalua. Laihduin varmaan 7 kiloa, kun söin niitä. Olen myös syönyt kaksisuuntaiseen lääkettä, joka alussa lisäsi ruokahalua järkyttävästi. Olisin voinut syödä ihan koko ajan, ja kaikki maistui todella hyvältä. Paino nousi varmaan 15 kiloa kuussa. Onneksi tuo sivuoire väheni, mutta kilot kyllä jäivät.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi seitsemän