NAPOSTELLA ja muita sanainhotuksia - keskusteluketju
Itse inhoan yli kaiken tuota napostella-sanaa. Reippaillaan sanojen kanssa ja kerätään tänne lisää näitä hirvityksiä.
Kommentit (198)
Vierailija kirjoitti:
En kestä sanaa herkutella. Ylipäänsä ruokaan ja syömiseen liittyvät sanat ovat usein ällöttäviä: maistella, makustella, murea, rapea, maukas. Ja rakastan ruokaa, mutta ihan vain syön sitä, en herkuttele enkä makustele.
Resepteissä esiintyy nykyään ihan liian usein sana "muheva".
On myös ihan kamalan kuuloista, kun joku "tuoksuttelee" jotain. Tuo kuulostaa enemmänkin tuoksun (tai löyhkän) tuottamiselta kuin sen haistelemiselta.
”Arjen pyörityäminen”. Kukaan ei pyöritä yhtään mitään! Vain pyykkikone pyritt pyykkiä.
Voi sanoaarjen suorittaminen, orgsnisoiminen, järjesteleminen, huolehtiminen, toteuttaminen... mutta ei juma*auta pyörittäminen!
Saan raivarit kun kuulen ton sanan. Oon joo varmaan tullut pahasti allergiseksi sille.
Limu. Kuulostaa kertaalleen suussa käyneeltä.
Vierailija kirjoitti:
Näpäyttää ja sivaltaa.
Mitä muuten tarkoittaa pleittaus? Ihan uus sana mulle.
Ruoan asettelu lautaselle. Pleittaus on pöllitty englannin kielestä.
Hassuttelu
Loruttelu
Kaikki sanat, jotka eivät tarkoita mitään, mutta joita syntyy hassutellen lorutellessa: hissun, hossun, pässyn pössyn, hipsuti höi, höpötiti-pöi. Näitä pitäisi sitten aikuisten ihmisten piirissä yhtaikaa päästellä. Nousee raivo-paivo.
Vierailija kirjoitti:
Limu. Kuulostaa kertaalleen suussa käyneeltä.
Palstalta luettua: limpska. Tuo on takuulla ennätysmäärä konsonantteja peräkkäin suomenkielisessä sanassa.
AV:lta olen myös lukenut (liian) monesti sanan NAMUPUSSI. Jotenkin melkein vielä ällöttävämpi sana kuin nanna.
Äppi. Kirjoitetaan app, mutta suomalaiset sanovat: "äppi". Itse käytän sanaa "sovellus".
Tuoksuttaa, tuoksutella. Lihoa-sanan väärä taivutus lihota, olen lihonnut (oikea muoto lihonut! ).
Rakastella, aterioida. Plääni. Kuppi kuumaa. Yhdyntä.
Paltsi, paltsu, paltsukka = palaveri
Namukka, namuska, nanna
Limpska
Mammat = isot rinnat
Paussi
Herutella
Huutista joka tuutista
Vierailija kirjoitti:
Tuoksuttaa, tuoksutella. Lihoa-sanan väärä taivutus lihota, olen lihonnut (oikea muoto lihonut! ).
Rakastella, aterioida. Plääni. Kuppi kuumaa. Yhdyntä.
Lihoa-sana:
Kielitoimiston sanakirja sanoo:
lihota, tavallisemmin lihoa
Lihota-verbi ei ole siis väärin, vaikka se on harvinaisempi.
Tunika ja hemmottelu eri muotoineen on jostain syystä aivan erityisesti minua ärsyttäviä.
Napostelu on vielä pientä natustamiseen verrattuna.
Vierailija kirjoitti:
N57 kirjoitti:
Makoilla, kun on makailemisesta kyse, , jouheva (juoheva) ja kaikki itse keksityt naistenlehtirempseydet kuten tursuta. Urgh!
Mikä on juoheva? Jouhevan kyllä tiedän.
Juoheva (tai juohea) tarkoittaa sujuvaa jms..
Toisaalta esim. hevosen häntä on jouheva.
Töissä kun delegoidaan tehtävä jollekin toiselle sanomalla ”otatko Kaisa tästä kopin”
Emännys, mammukka...