Kenelläkään lapsi yksityisessä peruskoulussa? Hinta?
Eli minua kiinnostaa paljonko se maksaa?
Enkä nyt tarkoita Suomikouluja ulkomailla. :)
Kommentit (69)
Suomessa maksavat vainhyvin harvat koulut:
saksalainen koulu
englantilainen koulu
kansainvälinen koulu
Eurooppa-koulu
Anna Tapion sisäoppilaitos siellä jossain maalla
Muut ovat kunnallisia, valtion tai sopimuskouluja, joissa opiskelu ei maksa, koska Suoemssa on haluttu kaikille lapsille taustasta riippumatta antaa samanlaiset lähtökohdat opiskeluun. Vanhempien tausta (koulutus, sivistystaso, sydämen sivistys ym.) vaikuttaa kuitenkin niin paljon, että käytännössä koulutus ja sivistys periytyy.
Lapsinero? Kuulostat kateelliselta ja katkeralta. :(
Kommenttisi ei osoita kovinkaan suurta älykkyyden määrää.
Ihme porukkaa täällä jos pohtii muitakin vaihtoehtoja. Kamala hyökkäys päälle. Eikö teillä oikeasti ole muuta elämää? Vai ettekö osaa vastata yksinkertaiseen kysymykseen?
ap
Tilanne vaihtelee todella paljon eri kunnissa ja kouluissa. Kuten viime viikolla uutisoitiin, määrärahoissa/ oppilas voi olla todella suuria eroja eri kuntien välillä. Ja eroja on siinäkin, mihin ne määrärahat käytetään. Itse asumme kunnassa, jossa on erityisesti panostettu mm. erityisopettajien palkkaamiseen, ja todellakin lastemme koulussa saa erityistä tukea kiitettävästi tarvittaessa (mm. ekaluokkalaisilla oma erityisopettaja).
Yleisluonteinen peruskoulun mollaaminen on melko hölmöä kaikkien tutkimustenkin valossa (jos vertaillaan eri maiden koulujärjestelmiä), ja hölmöä on etenkin kuvitella Suomessa olevan varsinaisia "yksityiskouluja", joissa saisi 100% laadukkaampaa opetusta ekasta luokasta lähtien. Päiväkodin tai koulun "yksityisyys" ei todellakaan automaattisesti takaa laatua ja motivoitunutta henkilökuntaa!
[quote author="Vierailija" time="04.03.2013 klo 21:07"]
[quote author="Vierailija" time="04.03.2013 klo 21:03"]
[quote author="Vierailija" time="04.03.2013 klo 20:54"]
Tuota. Tuo Suomen koulu on paras-juttu ei pidä paikkaansa! Terkuin: ulkomailla paljon asunut ap
[/quote]
PISA? Suomi aina kärkisijoilla. Viimeksieilen Espanjassakin uutisoitiin isosti, että Suomen koulujärjestelmä on jälleen kerran valittu Euroopan parhaimmaksi. Tietoa tukevaa materiaalia löytyy varmasti jos vaan jaksaa Googlettaa tai seurata ahkerasti Reutersia.
t. Ulkomailla (Euroopassa ja Amerikassa) viimeiset 24 vuotta asunut.
[/quote]
Lukaisehan sinäkin nyt ne uusimmat tutkimukset. Opetustasoa ei pystytyä pitämään yllä enään samaan tapaan, erityisesti jos lapsi tarvitsee tukea oppimiseen enemmän kuin toiset. Moni lapsi voi nykyisissä kouluissa huonosti, opiskelujen tuloksiin vaikuttaa moni muukin seikka kuin opetussuunntelma ja sen toteuttaminen. Valtavasti muita ongelmia.
ap
[/quote]
Tuota. Tuo Suomen koulu on paras-juttu ei pidä paikkaansa! Terkuin: ulkomailla paljon asunut ap
[/quote]
PISA? Suomi aina kärkisijoilla. Viimeksieilen Espanjassakin uutisoitiin isosti, että Suomen koulujärjestelmä on jälleen kerran valittu Euroopan parhaimmaksi. Tietoa tukevaa materiaalia löytyy varmasti jos vaan jaksaa Googlettaa tai seurata ahkerasti Reutersia.
[/quote]
Lukaisehan sinäkin nyt ne uusimmat tutkimukset. Opetustasoa ei pystytyä pitämään yllä enään samaan tapaan, erityisesti jos lapsi tarvitsee tukea oppimiseen enemmän kuin toiset. Moni lapsi voi nykyisissä kouluissa huonosti, opiskelujen tuloksiin vaikuttaa moni muukin seikka kuin opetussuunntelma ja sen toteuttaminen. Valtavasti muita ongelmia.
ap
[/quote]
Luettu on, älä huoli. Liippaa sen verran läheltä omaa alaa, että on pakko pysyä "aallon.harjalla" ja lukea aina uusimmat tutkimustulokset. Kaksplussan haastattelut eivät kyllä kuulu ammattilukemistooni, joten ne on jäänyt välistä, valitan. Ne varmaan peittoavat mennen tullen kuukausia tai jopa vuosia kestävät kansainväliset tutkimukset? Oliko siellä Kaksplussan sivuilla ihan gallupikin?
Ainahan sitä petrattavaa löytyy, mutta muissa maissa vähemmän kuin Suomessa. Eipä tietystikään menestykseen saa tuudittautua vaan koko ajan on systeemiä kehitettävä ja vikoja parannettava. Siihenhän on suomalainen (ja skandinaavinen) malli tähänkin saakka panostanut.
Tukimuksista puheen ollen, jatkankin tästä omaani. Toivottavasti lapsenne löytää tasoaan vastaavaa koulutusta. Good luck!
INTERNATIONAL SCHOOL OF HELSINKI
Private international school*
http://ish.edu.hel.fi
Selkämerenkatu 11, 00180 Helsinki, Ruoholahti
Office tel +358 9 686 6160, fax +358 9 685 6699, mainoffice@ish.edu.hel.fi
Head of School, Mr Allen Hughes, allenh(at)ish.edu.hel.fi
Instruction in English with an international curriculum.
Mun tytär olisi tuolla jos olisi varaa. Asummekin aika lähellä.
Diplomas obtainable: IB Diploma in Grades 11 - 12
The school does not belong to the school selection system.
* The fees:
School tuition fees for 2009-2010 school year are from EUR 11,397,00 to EUR 14,928,00. Registration fee is EUR 3,000 and non-residency fees are EUR 2,701 for Grades 1-9 and EUR 2,645 for Grades 10-12. Please see the Fee Schedule on ISH website for further details about payments.
Jos et ap kerro minkä kunnan alueelta etsit koulua, turha varmaan alkaa luetella hintoja. Nekin löytyy netistä, jos haluat englanninkieliseen kouluun laittaa. Kansainvälinen koulu on kalleimmasta päästä ja sen hinnan joku jo tuolla mainitsi.
[/quote]
[/quote]
Suomen koulujärjestelmä on siinä mielessä paras, että se tarjoaa kaikille ihan hyvän koulutuksen. Tämähän ei tarkoita tietenkään sitä, että suomalainen koulu olisi paras mahdollinen koulu. Koulujärjestelmä on eri asia kuin koulu.
Parhaat (yksityiset) koulut jossain USA:ssa tai vaikka Etelä-Koreassa päihittää suomalaiset koulut mennen tullen. Heikoimman koulutuksen saaneet taas eivät välttämättä osaa edes lukea kunnolla. Suomessa lapset saavat keskimäärin parempaa koulutusta, kaikki oppivat ainakin lukemaan ja kirjoittamaan ja saavat melko hyvän yleissivistyksen.
Suomalainen peruskoulu on siis keskimäärin koko yhteiskunnalle paras vaihtoehto, mutta ei välttämättä yksittäiselle oppilaalle... ainakaan jos vanhemmilla on varaa parempaan.
Itse kyllä pidän suomalaista peruskoulua hyvänä asiana tasa-arvon kannalta, mutta jos kyse olisi omista lapsistani ja rahaa olisi, niin varmaan katselisin muita vaihtoehtoja myös.
Muistakaa myös, että kaikki suomalaiset peruskoulut eivät ole samanlaisia..
[quote author="Vierailija" time="04.03.2013 klo 21:23"]
Suomen koulujärjestelmä on siinä mielessä paras, että se tarjoaa kaikille ihan hyvän koulutuksen. Tämähän ei tarkoita tietenkään sitä, että suomalainen koulu olisi paras mahdollinen koulu. Koulujärjestelmä on eri asia kuin koulu.
Parhaat (yksityiset) koulut jossain USA:ssa tai vaikka Etelä-Koreassa päihittää suomalaiset koulut mennen tullen. Heikoimman koulutuksen saaneet taas eivät välttämättä osaa edes lukea kunnolla. Suomessa lapset saavat keskimäärin parempaa koulutusta, kaikki oppivat ainakin lukemaan ja kirjoittamaan ja saavat melko hyvän yleissivistyksen.
Suomalainen peruskoulu on siis keskimäärin koko yhteiskunnalle paras vaihtoehto, mutta ei välttämättä yksittäiselle oppilaalle... ainakaan jos vanhemmilla on varaa parempaan.
Itse kyllä pidän suomalaista peruskoulua hyvänä asiana tasa-arvon kannalta, mutta jos kyse olisi omista lapsistani ja rahaa olisi, niin varmaan katselisin muita vaihtoehtoja myös
[/quote]
ASIAA!
En lue enään yhtään vastausta. En osannut ajatella, että minun olisi pakko kirjoittaa täällä tuollaisille tomppeleille täysin kirjakielellä ja täysin kaikkia kielioppeja noudattaen. Viinin piikkiin menee muilla jne.
Tämänhän pitäisi olla vaan keskustelupalsta ja tänne pitäis voida saada kirjoittaa ihan miten haluaa, vaikkasta murteellaan.
Minä voin laittaa sen piikkiin, että mun reumaattisen kampurat ja jäykistyneet sormet eivät vaan tottele ja kirjoittaminen on koneella vaikeaakin.
Ja mitä isään tulee, itku pääsi. Hän on kuollut.
Olen mieluummin sympaattinen ja empaattinen, toisia ajatteleva ihminen kun älyvapaa, toisia mollaava typerys. Ajattelemattomuus on yksi tyhmyyden merkki.
Mun tuli niin paha olla lapsen isän vuoksi, että itku pääsi. Toki ketä se kiinnostaa, ettekä kai osaa edes hävetä tai olla pahoillaan.
Hän oli keskivertoa älykkäämpi, mutta niin olen itsekin, mutta en edes mieti moista, välillävaan ihmiset, joiden kanssa keskustelen pidempään saattaa kommentoida asiasta. Itse en nosta itseäni muita ylemmäs enkä näe siihen mitään syytä, minun elämäni perustuu muille arvoille ja yksi niistä on hyvyys, yritys auttaa huono-osaisia, vaikka sairauteni takia omakin taloudellinen tilanteeni on heikko kun aika ei meinaa päivässä riittää muuhun kuin lapsista huolehtimiseen ja kodin puhtaana pitämiseen, koska teen ne asiat hitaammin. Silti teen mieluummin itse, jotta voisin ylläpitää edes nykyistä kuntotasoani ja voida olla äiti lapsilleni vielä vuosia.
AP
Ota ap yhteyttä siihen englanninkieliseen yksityiskouluun, joka teidän paikkakunnallanne on, ja kysy sieltä! Et avauksessasi etkä myöhemminkään kertonut edes paikkakuntaa, jonka koulua/ kouluja harkitsette.
Muuten itse englanninopettajana harkitsisin vahvasti myös ns. yleisopetuksen kieliluokkia. Riippumatta siitä KaksPlussan artikkelista.. Perehdy konkreettisesti teidän lähettyvillänne oleviin kouluihin ja niiden tarjontaan.
[quote author="Vierailija" time="04.03.2013 klo 21:30"]
En lue enään yhtään vastausta. En osannut ajatella, että minun olisi pakko kirjoittaa täällä tuollaisille tomppeleille täysin kirjakielellä ja täysin kaikkia kielioppeja noudattaen. Viinin piikkiin menee muilla jne.
Tämänhän pitäisi olla vaan keskustelupalsta ja tänne pitäis voida saada kirjoittaa ihan miten haluaa, vaikkasta murteellaan.
Minä voin laittaa sen piikkiin, että mun reumaattisen kampurat ja jäykistyneet sormet eivät vaan tottele ja kirjoittaminen on koneella vaikeaakin.
Ja mitä isään tulee, itku pääsi. Hän on kuollut.
Olen mieluummin sympaattinen ja empaattinen, toisia ajatteleva ihminen kun älyvapaa, toisia mollaava typerys. Ajattelemattomuus on yksi tyhmyyden merkki.
Mun tuli niin paha olla lapsen isän vuoksi, että itku pääsi. Toki ketä se kiinnostaa, ettekä kai osaa edes hävetä tai olla pahoillaan.
Hän oli keskivertoa älykkäämpi, mutta niin olen itsekin, mutta en edes mieti moista, välillävaan ihmiset, joiden kanssa keskustelen pidempään saattaa kommentoida asiasta. Itse en nosta itseäni muita ylemmäs enkä näe siihen mitään syytä, minun elämäni perustuu muille arvoille ja yksi niistä on hyvyys, yritys auttaa huono-osaisia, vaikka sairauteni takia omakin taloudellinen tilanteeni on heikko kun aika ei meinaa päivässä riittää muuhun kuin lapsista huolehtimiseen ja kodin puhtaana pitämiseen, koska teen ne asiat hitaammin. Silti teen mieluummin itse, jotta voisin ylläpitää edes nykyistä kuntotasoani ja voida olla äiti lapsilleni vielä vuosia.
AP
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="04.03.2013 klo 21:05"]
[quote author="Vierailija" time="04.03.2013 klo 20:50"]
[quote author="Vierailija" time="04.03.2013 klo 20:47"]
Itse mietin lähinnä Englannin kielistä yksityiskoulua. Ei ne nyt ilmaisia ainakaan ole. Eri jotkin Steiner-koulut joissa lähinnä kannatusmaksut.
Poikani on erittäin innokas Englannin puhuja ja tulee tarvitsemaan sen hyvää taitamista tulevaisuuden haaveammatissa. Puhuu nytkin huomattavasti paremmin kuin monet ikäisensä, juttelee englantia puhuvien ystäviensä kanssa päivittäin monta tuntia. Eli koulun pieni Englannin oppituntimäärä on liian vähän eikä anna enään juuri uutta.
Ap
[/quote]
Jos viittaat englantiin kielenä niin se kirjoitetaan pienellä *huoh*...
[/quote]
Voi toista. Ihanko tässä kiteytyi kaikki tietosi aiheesta? Et osannut/tiennyt kysymykseeni vastata niin jotain pientä edes. Katsohan oman vastauksesi kielioppia myös, olisi parantamisen varaa. *tsot, tsot*
Jos kerran tuolla mielellä palstailet. :)
[/quote]
En jaksanut. Kokkaan tässä iltapalaa enkä viitsinyt alkaa kirjoittelemaan pidemmin. Enkä kyllä edes osaisi vastata täysin ap:n, sillä minulla ei ole lapsia :)
[/quote
Eikös sinun pitänyt olla jo vuosia tottunut maanne näppäimistöön?
Selityksen makua, jota viinillä peitetään. ;)
Ei kannata ottaa näitä keskustelupalstojen kirjoituksia niin syvälle.
Itse olen sitä mieltä, että jos lapsen laittaa erikieliseen kouluun kuin mitä oma äidinkieli on, niin hän ei välttämättä opi kumpaakaan kieltä kunnolla. Varsinkin alakoulussa tulee omaksuttua todella iso käsitteiden joukko eri tieteenaloilta, ja jos tätä ei opi omalla äidinkielellään, niin jotain jää kyllä puuttumaan. Englannin kielellä hän tulisi olemaan vahvoilla akateemisessa kieliympäristössä, mutta englanti ei tulisi koskaan olemaan lapsesi äidinkieli.
Sinuna laittaisin normaaliin peruskouluun ja lukisin iltaisin englanninkielisiä romaaneja ja lehtiä. Useat nuoret lukevat Harry Pottereita ja muita vastaavia englanniksi. Sellainen luo hyvän pohjan esim. yliopistossa englannin kielellä opiskelulle. Kaikenlisäksi et voi tietää, mikä tulee olemaan lapsesi unelma tulevaisuudessa. Mitä jos se onkin vaikkapa kirjailija? Kirjailijat kirjoittavat omalla äidinkielellään. Älä sulje häneltä teitä tällä liiallisella englannin kielen painottamisella.
Ap:n "keskimääräistä älykkäämpänä" ihmisenä luulisi osaavan ottaa yhteyttä harkitsemaansa kouluun ja kysyvän sieltä. Ja toisaalta luulisi myös tajuavan, että kaikki suomalaiset koulut (tavalliset peruskoulut) eivät ole ns. samasta muotista, ja että monissa kouluissa saa edelleen todella laadukasta opetusta. Omat lapseni ovat hyvässä peruskoulussa kieliluokilla, ja opetus siellä peittoaa 10-0 sen yksityiskoulun opetuksen, jossa lapsemme olivat ulkomailla asuessamme.
Keskivertoa älykkäämpi ihminen ei soittele kouluihin tähän aikaan.Asiasta puhuttiin pojan kanssa vasta äsken ja ensimmäisenä mietin hintaa, että voinko edes harkita. Että silleesti.
Toisekseen poikani on jo pian 15v. eli tuskinpa yksi vuosi pahaa tekee ainakaan. =D
Nyt moikkis!
Pitää mennä nukkumaan.
Lahden yhteiskoulu esimerkiksi on yksityinen, mutta sinne päässeille ilmainen. Osa pääsee kyllä ihan asuinpaikkansa perusteella, mutta erikoisluokille pyritään ja niihin tulee paljon myös ulkopaikakuntalaisia. Bussimatkoista tulee kuluja, koska niitä ei naapurikunnissa korvata.
Ja sitten Ap:lle ym. kiinnostuneille kielenhuoltoa - oikein kirjoitetaan:
englannin kieli
englanninkielinen. ;)
Poika IB-lukioon sitten runsaan vuoden päästä? Varsinkin, jos on 'keskimääräistä älykkäämpi', innokas opiskelija ja tieteellisesti suuntautunut. Näin opettajana vain kun näkee koko skaalan nuorisossa, jotenkin tuntuu aina hassulta, kun vanhemmat innostuvat kehumaan lapsiaan. Juu, osaa minunkin poikani mm. englantia kympin edestä, ja ikää on 15 v., mutta silti tiedän, että hän on tavis, vaikkakin hyvä tavis. :D
[quote author="Vierailija" time="04.03.2013 klo 21:20"]
Tuota. Tuo Suomen koulu on paras-juttu ei pidä paikkaansa! Terkuin: ulkomailla paljon
asunut ap
[/quote]
[/quote]
ap
[/quote]
Luettu on, älä huoli. Liippaa sen verran läheltä omaa alaa, että on pakko pysyä "aallon.harjalla" ja lukea aina uusimmat tutkimustulokset. Kaksplussan haastattelut eivät kyllä kuulu ammattilukemistooni, joten ne on jäänyt välistä, valitan. Ne varmaan peittoavat mennen tullen kuukausia tai jopa vuosia kestävät kansainväliset tutkimukset? Oliko siellä Kaksplussan sivuilla ihan gallupikin?
Ainahan sitä petrattavaa löytyy, mutta muissa maissa vähemmän kuin Suomessa. Eipä tietystikään menestykseen saa tuudittautua vaan koko ajan on systeemiä kehitettävä ja vikoja parannettava. Siihenhän on suomalainen (ja skandinaavinen) malli tähänkin saakka panostanut.
Tukimuksista puheen ollen, jatkankin tästä omaani. Toivottavasti lapsenne löytää tasoaan vastaavaa koulutusta. Good luck!
[/quote]
Mikähän lie tuo "skandinaavinen" malli? Yksityiskoulut ovat todella lisääntyneet räjähdysmäisesti ruotsissa ja tanskassa. Jos lapsen saa yksityiseen kouluun ja on varaa siihen suosittelen lämpimästi!
Suomen koulujärjestelmässä ja koko systeemissä on niin paljon vialla, että jos ei ole pakko altistaa lastaan sille - sitä ei kannata tehdä.
Suomessa maksavat vainhyvin harvat koulut:
saksalainen koulu
englantilainen koulu
kansainvälinen koulu
Eurooppa-koulu
Anna Tapion sisäoppilaitos siellä jossain maalla
Muut ovat kunnallisia, valtion tai sopimuskouluja, joissa opiskelu ei maksa, koska Suoemssa on haluttu kaikille lapsille taustasta riippumatta antaa samanlaiset lähtökohdat opiskeluun. Vanhempien tausta (koulutus, sivistystaso, sydämen sivistys ym.) vaikuttaa kuitenkin niin paljon, että käytännössä koulutus ja sivistys periytyy.