Olen syönyt puoli vuotta 1200 kaloria ja paino ei ole tippunut yhtään
Kommentit (239)
Vierailija kirjoitti:
Säästöliekki on suurimmassa osassa tapauksista pelkkä myytti.
Et osaa laskea kaloreita oikein. Käy jollain ravitsemusterapeutilla, niin voitte yhdessä tarkastella ruokavalion sisältöä ja kaloripitoisuuksia.
Pidä ruokapäiväkirjaa.
Totta. Harva saa itseään säästöliekkiin. Se kun ei syty ihan viikossa tai kahdessa.
Yleensä kroppa alkaa oireilemaan jo kauan ennen sitä. Jolloin ihminen lopettaa dietin tai muuttaa jotain.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä syöt, kuinka usein? Kerro mitä esim. tänään tai eilen söit? Se kertoo paljon.
200 grammaa taimenta ~220 kaloria
200 grammaa lohta ~450 kaloria
200 grammaa itsetehty makaronilaatikko (kasvis) 220 kaloria
2 lasia maitoa 66 kaloria
itse tehty sämpylä 220 kaloria
Tomaatti, salaattia, versoja, vettä
Syöt todella vähän. Syötkö aamupalaa ollenkaan?
Jos säästöliekki olisi totta, niin miten kenestäkäön tulisi anorektikkoja tai ylipäätään alipainoista?
Joo muutaman viikon aikataululla varmaan voi olla jumitusta, mutta ei puolta vuotta
En seuraa vaa’alla painoani, en punnitse ruokiani. Syön monipuolisesti eri ruokia, tykkään tosi paljon hedelmistä ja marjoista. Joka aterialla proteiinia ja hiilaria sopivassa suhteessa. Kaloreita en laske ikinä, kuuntelen täysin kroppaani tarpeissani. Joskus herkuttelen, jos mieleni tekee karkkia tai pullaa, ei ole mitään totaalikieltoa.
Lenkkeilen, käyn kuntosalilla n. 3 kertaa viikossa harjoittamassa lihaskuntoa.
Peilistä näen kehityksen ja terveen, toimivan kropan. Suosittelen muillekin.
Vierailija kirjoitti:
Jos säästöliekki olisi totta, niin miten kenestäkäön tulisi anorektikkoja tai ylipäätään alipainoista?
Joo muutaman viikon aikataululla varmaan voi olla jumitusta, mutta ei puolta vuotta
Anorektisuus/alipainoisuus saavutetaan kyllä vaikka säästöliekillä. Syö vaan tarpeeksi vähän. Anorektinen tuttu esim söi 3 omenaa päivässä ja rahkapurkin 2kk joka päivä.
Se säästöliekki konkretisoituu useillla vasta kun lopetellaan hullua diettiä ja huomataan että paino alkaa nousemaan jo todella pienillä kaloreillla.
Vierailija kirjoitti:
Ihan potaskaa nämä säästöliekkihaahuilijat. Okei jos olet tosi isokokinen niin sitte joo, mutta itse ollessani 157/70, ei paino tippunut 1200 kalorilla vaan laski vasta kun laskin kalorit 800/pv eikä siinä painon putoaminen lakannut vasta kun olin tavoitepainossa. (N. - 8 kg). Mutta vaikea sanoa mitään kun ei tiedä tilannettasi. (Kokoasi, miten tarkasti olet laskenut kalorisi, paljonko liikut yms)
Mä en ole koskaan ymmärtänyt tätä. Jos laihduttaessa pitää olla noin alhaisilla kaloreilla saadakseen painon putoamaan, niin ei sitä määrää voi kovin korkeaksi nostaa sitten siinä vaiheessakaan, kun tavoitepaino on saavutettu. Ja koko loppuelämäkö sitten kituutetaan jollain 1500 kalorilla?!
Ei ihme, että niin monella on aineenvaihdunta täysin sekaisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan potaskaa nämä säästöliekkihaahuilijat. Okei jos olet tosi isokokinen niin sitte joo, mutta itse ollessani 157/70, ei paino tippunut 1200 kalorilla vaan laski vasta kun laskin kalorit 800/pv eikä siinä painon putoaminen lakannut vasta kun olin tavoitepainossa. (N. - 8 kg). Mutta vaikea sanoa mitään kun ei tiedä tilannettasi. (Kokoasi, miten tarkasti olet laskenut kalorisi, paljonko liikut yms)
Mä en ole koskaan ymmärtänyt tätä. Jos laihduttaessa pitää olla noin alhaisilla kaloreilla saadakseen painon putoamaan, niin ei sitä määrää voi kovin korkeaksi nostaa sitten siinä vaiheessakaan, kun tavoitepaino on saavutettu. Ja koko loppuelämäkö sitten kituutetaan jollain 1500 kalorilla?!
Ei ihme, että niin monella on aineenvaihdunta täysin sekaisin.
Joo ei sitten mitään järkeä. Tosin tämä on keskustelupalsta ihan kaikkea ei kannata uskoa.
Oma suositus huono aineenvaihdunnallisille ihmisille on salille meno. Muutama kilo lihasta lisää niin kroppa alkaa toimimaan.
Ei ole millään tavalla järkevää/normaalia jos elimistö alkaa keräämään varastorasvaa 1000-1500 kcl päivä saannilla.
Kyllä ärsyttää tämmöiset kommentit! "Ei voi pitää paikkaansa, koska MINÄ kyllä laihdun!"
Minäkin tuskailen painoni kanssa. Tiukkana yritän olla ja liikuntaa olen lisännyt.....huonoin tuloksin. Tsemppiä ap!
Vierailija kirjoitti:
Jep. Lasket kalorit väärin. Tää humpuukkipuhuminen siitä, että pitää olla tankkauspäiviä tai liian alhainen kalorimäärä muka estäisi laihtumista. Ei, se ei ole totta eikä mahdollista. Matikka ei tuossa asiassa huijaa, eli joko olet niin alipainoinen että tuo ylläpitää sinua tai lasket kalorit väärin
En itse kehtaa ottaa mitän kiven kovaa kantaa tuohon onko säästöliekki totta vai ei kun en tiedä tarpeeksi, vaikka itse miellän sen ihan uskottavaksi tosin.
Mutta lähinnä sitä vaan heittelen että siis tuo säästöliekki-teorian idea on siis siinä että kun vaikka esim. pelkät aivot kuluttavat päivässä sen 300-400kcal riippuen ravinnon saatavuudesta ja hiukan muista tekijöistä
niin jos ykskaks aloittaa jonkun tehodieetin missä kalorit tippuu radikaalisti niin keho pistää elinten toiminnat etusijalle, rupeaa siirtämään energiaa rasvasoluihin talteen ja pilkkomaan lihasmassaa energiaksi kompensoidakseen energiapulaa.
Joten hienovaraisempi kalorien tiputtaminen sekä näiden "tankkauspäivien" idea on siinä että tätä ei tapahtuisi. Ennen pitkäähän se läskikin häviää kun ei ole enää muuta.
Laihtukaa nuorena! Silloin se vielä onnistuu helposti. Ja pitäkää sitten se hyvä paino: näin keski-ikäisenä ei ole helppoa pudottaa niitä syömällä ja juomalla hankittuja ylikiloja. Taas olen päättänyt, tänä keväänä yritän kovasti järkeistää syömiset!
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ärsyttää tämmöiset kommentit! "Ei voi pitää paikkaansa, koska MINÄ kyllä laihdun!"
Minäkin tuskailen painoni kanssa. Tiukkana yritän olla ja liikuntaa olen lisännyt.....huonoin tuloksin. Tsemppiä ap!
Tämmöiset kommentit on tarpeellisia. 99% ihmisistä jotka eivät laihdu se syy on siinä että syödään liikaa.
Selitellään sitten ja todellisuudessa vedetään herrkuja salaa tai lasketaan kalorit päin peetä.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä ei sitten kannata olla tiukkana, koska siitä ei ole hyötyä. Relaa vähän ja syö tarpeeksi ravintopitoista ruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minäkin tuskailen painoni kanssa. Tiukkana yritän olla ja liikuntaa olen lisännyt.....huonoin tuloksin. Tsemppiä ap!Ehkä ei sitten kannata olla tiukkana, koska siitä ei ole hyötyä. Relaa vähän ja syö tarpeeksi ravintopitoista ruokaa.
Tai sitten lopeta itsepetos.. Pidä ruokapv kirjaa, punnitse ruuat.
Myös ne napostelut ja vkl sidukat.
Tulikohan niiden taimenen ja lohien kanssa syötyä vähän perunaakin , makaroonissa on paljon kaloreita. Maidossa on kaksinkertaisesti mitä luulet. Syöt ainakin 2000 kaloria päivässä. Ota talousvaaka käteen ja kaloritaulukko. On laskettava myös rasvat. Mitä sen sämpylän päälle laitetaan. Käristetäänkö kaloja. Mitä juot.
Vierailija kirjoitti:
Itselläni oli ongelmana painon nostaminen pitkän aikaa, kunnes sitten rupesin orjallisesti merkkaamaan kaiken syömäni ylös ja leikkeleitä myöten keittiön gramman tarkkuisen vaa'an kautta.
Yllätys yllätys, se vuosia päässä pyörinyt harhaluulo että voin syödä mitä vaan miten paljon vaan enkä liho olikin vain omaa täysin väärin arvioitua kulutusta.
Siitä sitten 1,5v aikana kivuttiin 68kg->81kg kalorikulutusta seuraamalla.
Uskon että monilla painonsa kanssa tappelevilla on samaa ongelmaa, pitää vaan ottaa ihan kaikki huomioon ja olla täysin rehellinen itselleen.
Mutta sitten taas, ei se ole mikään rikos vaikka ei sitä täydellistä rantarunkoa omistakkaan, ei kannata elämästään viedä iloa vaatimalla itseltään liikaa.
Hengenvaarallisesti lihava -tv.ohjelma on hyvä. Siinä lähes kaikki ylipainoiset väittävät syövänsä sen 1200 kaloria päivässä, mutta syövät yli 3000 kaloria. Aikoinaan keskitysleireillä ei ollut yhtään lihavaa, kun näkivät nälkää. Ruoka lihottaa, jos sitä syö liikaa.
Ap.. Punnitsemisesta kysymys.Lasketko taimenen ja kirjolohen valmispainon vaiko raakapainosta?
Pitäisi laskea raakapaino. Tossakin käy helposti niin että paistetaan 600g kalaa rasvassa. Punnitaan lautaselle 400g ja kipataan "liemi =kalanrasva" kostukkeeksi.
Kappas kcal eroa pahimmillaan ihan mielettömästi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minäkin tuskailen painoni kanssa. Tiukkana yritän olla ja liikuntaa olen lisännyt.....huonoin tuloksin. Tsemppiä ap!Tämmöiset kommentit on tarpeellisia. 99% ihmisistä jotka eivät laihdu se syy on siinä että syödään liikaa.
Selitellään sitten ja todellisuudessa vedetään herrkuja salaa tai lasketaan kalorit päin peetä.
Mä taas veikkaan, että suurella osalla näistä en "laihdu vaikka syön vaan puuroa ja ruisleipää" ihmisistä syynä on inusliiniresistenssi. Silloin paino ei tipu, jos päästää verenoskerin ylös vaikka kuinka laskisi kaloreita. Omakohtainen kokemus: tajusin reilu nelikymppisenä, että painoa on päässyt kertymään n. 10 kiloa liikaa (Eikä se tullut mitenkään mässäilemällä. Olen aina syönyt ihan perusruokaa, paljon kasviksia...) Aloitin hillittömän kalorien laskemisen (juurikin se 1200 päivässä ja aamupalalla vaan puuroa ym. Enkä huijannut tippaakaan.). Paino ei hievahtanutkaan moneen kuukauteen. Lopulta päätin kokeille toisin ja siirryin vähähiilariselle ruokavaliolle (eli ne puurot ym. pois, en tosin mennyt ketoosiin asti, mutta en syönyt mitään runsashiilarista). Kaloreita en laskenut lainkaan, mutta ihan varmasti söin enemmän kuin sen 1200 päivässä (syön ihan huolettomasti täysrasvaisia maitotuotteita salaattiin reilusti kastiketta, kananmunaa, juustoa ym. eli ei todellakaan mitään "pieni salaatti kanapalalla" juttuja) ja paino on tippunut sen 10 kiloa. Syön kolme kertaa päivässä. Ei välipaloja, eikä ole nälkä. Onko sulla ap omenavartalo? Sellainen kova pallo ylävatsalla? Jos kyllä, niin suosittelen kokeilemaan vähähiilarista ruokavaliota. Insuliiniresistenssi sotkee elimistön, eikä paino putoa, jos päästät verensokerin nousemaan. (Käsittääkseni tämä on jopa lääkäreiden hyväksymä "totuus").
Vierailija kirjoitti:
Hengenvaarallisesti lihava -tv.ohjelma on hyvä. Siinä lähes kaikki ylipainoiset väittävät syövänsä sen 1200 kaloria päivässä, mutta syövät yli 3000 kaloria. Aikoinaan keskitysleireillä ei ollut yhtään lihavaa, kun näkivät nälkää. Ruoka lihottaa, jos sitä syö liikaa.
Mutta paino ei myöskään laske, jos syö liian vähän. Toki kaikki laihtuu ja menettää terveytensä ennen pitkää, jos syö vain omenan päivässä, mutta nyt puhutaankin sellaisesta ruokamäärästä, jolla vielä jaksaa tehdä asioita, mutta joka on kuitenkin liian vähäinen energiankulutukseen nähden. Tällöin keho hidastaa aineenvaihduntaa yrittäessään säästää energiaa, kun saa liian vähän ruokaa. Ihan varmasti keskitysleirilläkin oltiin aluksi säästöliekillä, mutta ap:n lopullinen tavoite ei ilmeisesti ole kuolla nälkään.
Suosittelen lukaisemaan. 1200 on aivan liian vähän.
https://www.terve.fi/artikkelit/syotko-sinakin-liian-vahan