Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Käsi sydämelle, kuinka rehellinen olet näissä tapauksissa

Vierailija
06.03.2019 |

Työnantaja on maksanut liikaa palkkaa, sinä huomaat virheen ja jos et huomauta asiasta työnantaja ei huomaa virhettä. Ilmoitatko?

Olet hakemassa etuutta ja olet vastannut hakemuksen kaikkiin kohtiin rehellisesti, silti viranomainen. esim. Kela tekee selkeän virhepäätöksen jolla saat perusteetonta rahaa, ilmoitatko?

Lenkillä ollessasi löydät lompakon täynnä rahaa, vietkö poliisiasemalle?

Anonyyminä voit vastata täysin rehellisesti ja perustele vastaus.

Kommentit (315)

Vierailija
141/315 |
08.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En, en ja kyllä. Yksityishenkilön omaisuutta en voisi pitää. Työnantaja ja Kela..en piittaisi, jos eivät itse virheitään huomaa.

Vierailija
142/315 |
08.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos palkkaa on maksettu vain muutaman kympin verran liikaa, en sellaisesta lähde sanomaan. Suurempi summa herättää kysymyksiä jo itsessäkin joten kyllä ilmoittaisin. Osuu myöhemmin omaan nilkkaan. Kerran minulle kävikin noin kun olin 2kk palkattomalla lomalla ja silti maksoivat palkan. Sitten vain sovittiin että jättävät ne 2 seuraavaa kuukautta maksamatta.

Kelaan kannattaa ilmoittaa aivan kaikesta, sillä käry käy ennemmin tai myöhemmin. (Olen itse töissä Kelassa joten tiedän miten nämä kuviot menevät). Vaikka päätös oikaistaisi, ei pieniä summia edes peritä takaisin, mutta suurista summista kun on kyse niin myöhemmin ei hyvä heilu vaikka virhe olisi Kelassa sattunutkin.

Ilman muuta palautan lompakon poliisille, raha kun ei ole minun.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/315 |
08.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

1 en ilmoittaisi jos riski jäädä kiinni on pieni. Olen pienipalkkainen ja multa ja firmalta puuttuu molemminpuolinen arvostus.

2 en ilmottaisi jos en olisi hakemassa muita tukia lähiaikoina, siinähän koijaus kävisi ilmi aika äkkiä

3 olen ollut tilanteessa ja palautin lompakon. Sain 50 euroa löytöpalkkiota. Olin silloin työtön mutta on mulla joku moraali kun on yksilöt kyseessä eikä isot firmat tai kela. Ex yritti taivutella varastamaan, kehitteli teorioita että lompakon omistaja on narkki jne. Onneks en kuunnellut.

Vierailija
144/315 |
08.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos Kelan päätös tulisi ja osoittaisi laskelman mukaan kyseistä summaa niin pitäisin sen itse.

Vaikka olisi omasta mielestä liikaa. Miten Kela todistaa, että olen ymmärtänyt saaneeni liikaa? Harvoin Kela jälkeenpäin tarkistaa jo annettua päätöstä, sehän olis moninkertainen homma jo muutenkin ruuhkaisessa ja kiireisessä laitoksessa?

Tietysti jos summa olisi ihan älytön, niin ehkä miettisin, mutta jos kymppejä tai satasen luokkaa, niin en.

Varautuisin hiljaa itsekseni siihen, että maksan takaisin sitten jos huomataan.

Olen niin pienituloinen, että ehkä eivät peri, kuitenkin voisin maksaa erissä. En voisi edes kerralla maksaa satasia. Kun pitää elämiseenkin jäädä. Ei kai ne peri ihmiseltä niin, että jää alle toimeentulon rajan? Ja sitten joutuisivat toisesta pussista maksamaan toimeentulotukea?

Kela perii takautuvasti väärin maksetut tuet takaisin, ei siinä katsota onko köyhä vai ei. Vaikka olisi Kelan oma virhe niin silti. Kiva sitten repiä siinä kohtaa vähistä rahoista jotain tonneja.

Vierailija
145/315 |
08.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

1. Kyllä, jos pääsisin töihin olisin onnellinen. Haluaisin olla työnantajalle rehellinen ja hyvä koska hän on tarjonnut minulle työn.

2.En, paska valtio saiskin maksaa enemmän. Kaveri kehuskelee miten kela jatkuvasti laittaa vahingossa 100e kk ylimääräistä eikä tarvitse maksaa takaisin koska on niin "pieni summa'. Mulla jos euronkin liikaa laittanut niin seuraavana kuukautena en saa yhtään mitään tyyliin.

3. En, siinäpähän oppisi pitämään tavaroistaan huolta, veisin rahat ja jättäisin lompakon siihen. Kyllä itseäkin harmittaisi siinä tilanteessa jos rahat vietäisiin mutta se olisi ihan oma moka ja siksi tarkistankin aina liikkuessani vähän väliä että avaimet, puhelin ja lompakko on tallessa.

Vierailija
146/315 |
08.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ekassa ilmoittaisin, jos kyse olisi entisestä työpaikastani. Sitä edelliseen työpaikkaan en ilmoittaisi, koska palkka tuli miten tuli ja usein vajaana.

Tokassa en varmaan huomaisi edes virhettä. Kelan päätöksen teko on sen verran mystistä, että se menee yli hilseen mulla.

Vikassa todellakin veisin lompakon rahoineen poliisiasemalle. Tai jos sisällä on henkilökortti tms, yrittäisin itse etsiä omistajan.

Vierailija
147/315 |
08.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkiin kohtiin kyllä. Elämä opettanut, että jossain vaiheessa rahaan littyvät asiat tulevat ilmi. Esim. tilintarkkastusmenetelmät ovat melko varsin tarkkoja.

Vierailija
148/315 |
08.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa hölmö kysymys!

Tietenkin

1)ilmoittaisin

2) ilmoittaisin

3) veisin

Tarvitseeko näin ilmiselvää asiaa perustella???!!?

Vierailija
149/315 |
08.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

1. Hmm.. en ole ilmoittanut, vaikka minulle on myönnetty liikaa lomaa jo 5 vuotta. Joten tuskin tätäkään.

2. Ilmoittaisin, näistä tulee aina perintä joka tapauksessa.

3. Veisin poliisiasemalle. Itseasiassa näin kävikin vähän aikaa sitten, löysin lomapokan, jossa paljon rahaa yms. kortit. Jäljitin tyypin työpaikan netistä, kävelin toimistoon ja annoin lompakin tyypille käteen.

Vierailija
150/315 |
08.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkiin kyllä. Ekaan ja tokaan jo käytännön syistä, voi kostautua myöhemmin ja muutenkin olen reilu työnantajaa kohtaan. Kolmanteen kyllä, koska en ole mikään valkoinen nee.keri.

Vierailija
151/315 |
08.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen löytänyt lompakon muistaakseni parikin kertaa, ja myös yhden pankkikortin. Olen aina vienyt lähimpään kauppaan. Jos poliisiasema olisi lähempänä kuin kauppa niin voisin viedä sinnekin. En ole koskaan katsonut sisälle koska tiedän että jos siellä olisi tukku rahaa niin kiusaus saattaisi olla liian suuri :D

Noihin muihin kysymyksiin: Moni palkkaa saava ihminen ei tutkiskele tilitietojaan kovin usein. Mm. mun kaikki laskut menee e-laskuina suoraveloituksena. Sitten on mobilepayt ym joilla voi siirtää puolisolle/lapselle rahaa. Mielestäni on ihan uskottavaa väittää kelalle/työnantajalle ettei huomannut ylimääräistä rahaa ;) Sitten maksaa vaan takaisin jos niikseen tulee. Ainakin kelalle. Jos työnantaja on mukava ja ollaan paljon tekemisissä niin sitten olisi parempi kertoa suoraan. Jos taas kyseessä on vaikka ikävän kesätyöpaikan viimeinen palkka niin pitää suun supussa vaan!

Vierailija
152/315 |
08.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työnantaja ja Kela kyllä ennemmin tai myöhemmin huomaavat mokansa ja vaikka eivät huomaisikaan, en minä sitä mitenkään voisi tietää, saati luottaa siihen etteivät huomaisi. Eli ilmoittaisin kyllä asiasta, koska takaisinmaksun aika tulisi erittäin suurella todennäköisyydellä kuitenkin. Lompakon suhteen varmaan arpoisin aika kauan että otanko rahat vaiko en, enkä suoraan sanottuna osaa sanoa kumpaan ratkaisuun päätyisin. Lompakon toimittaisin kyllä poliisille ja jos olisin päätynyt ottamaan rahat, sanoisin löytäneeni sen tyhjänä. Olen kerran löytänyt lompakon jossa oli alle 20€ käteistä. En ottanut rahoja. Isomman summan kanssa houkutus ottaa olisi tietenkin myös isompi.

Vierailija
153/315 |
08.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa moraalitonta porukkaa täällä. Se varsinkin yllättää, että yksityishenkilön rahat varsinkin ollaan valmiit viemään surutta. No, se karma kyllä osuu jossain kohtaa omaan nilkkaan, se nyt vaan on universumin laki.

Vierailija
154/315 |
08.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmoittaisin kaikissa. Keskimmäisessä lähinnä siksi, että Kela todennäköisesti jossain vaiheessa huomaisi oman virheensä ja perisi rahat takaisin. Muissa siksi, koska niin vaan kuuluu tehdä. Tiedän millaista on olla köyhä, joten en varastaisi kenenkään lompakkoa. On tärkeää kohdella muita niin kuin itseään haluaisi kohdeltavan. Vaikka itselläni olisikin huono rahatilanne, ei ole oikein kostaa sitä muille varastamalla.

Vierailija
155/315 |
08.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kävipä ällöttämään taas ihmiset kun niin moni veisi setelit lompakosta.

Samaa mieltä. Jos työnantaja on kaskenut väärin on virhe heidän, sama Kelan kanssa, heillä on ollut oikeat tiedot ja virhepäätös on heidän moka. Sen sijaan lompakon kadottaminen on inhimillinen erhe josta ei tule rangaista.

Eli sen palkanlaskijan virhe ei ole inhimillinen ja kelan virkalijan virhelaskelma ei ole inhimillinen? Outoa logiikkaa..

Vierailija
156/315 |
08.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työnantaja saa periä virheellisesti maksetun palkan takaisin ja jos virhe on suuri ja sinun olisi pitänyt virhe huomata, niin pahimmassa tapauksessa voi myös nostaa petossyytteen.

Vierailija
157/315 |
08.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

On muuten jäännää, että täällä monikin sanoo, ettei huomaisi pieniä palkanlaskennan virheitä, kun ei niitä tietoja kuitenkaan katso. Kuitenkin itsellä ainakin kokemuksena, että jos palkoissa on virheitä toiseen suuntaan muutamankin euron, niin ne kyllä kummasti huomataan..

Vierailija
158/315 |
08.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

1. Kertoisin työnantajalle. Näin on kerran käynytkin muutama vuosi sitten ja sain joka tapauksessa pitää ylimääräisen rahan.

2. Ilmoittaisin.

3. Ottaisin rahat, vaikka en olekaan köyhä. Lompakon veisin mahdollisuuksien mukaan poliisiasemalle kortteineen tai jos ei ole mahdollisuutta poliisiasemalle mennä, jätän maahan

Vierailija
159/315 |
08.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen saanut löytöpalkkion löytämäni pankkikortin viemisestä pankkiin (50 metrin kävelyä edellytti - ihan ok korvaus vaivasta). Sanoin, etten tarvi palkkiota, mutta niin vain napsahti tililleni :)

Lapseni kännykän löytäjä sai ison kukkapuketin, koska ei tahtonut rahaa.

- Joo en ota mikä ei minulle kuulu, ellei ole kolikko maassa. Jopa setelin olen antanut sen kadottaneelle, kun hän hädissään tuli etsimään ja olin sen juuri löytänyt.

Vierailija
160/315 |
08.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

1&2 ilmoittaisin, koska todennäköisesti tuollaiset virheet huomataan kuitenkin jossain vaiheessa.

3. Veisin lompakon poliisiasemalle rahoineen päivineen. En todellakaan ole niin köyhä, että tarvitsisi varastaa jonkun rahat.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi kahdeksan