Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Käsi sydämelle, kuinka rehellinen olet näissä tapauksissa

Vierailija
06.03.2019 |

Työnantaja on maksanut liikaa palkkaa, sinä huomaat virheen ja jos et huomauta asiasta työnantaja ei huomaa virhettä. Ilmoitatko?

Olet hakemassa etuutta ja olet vastannut hakemuksen kaikkiin kohtiin rehellisesti, silti viranomainen. esim. Kela tekee selkeän virhepäätöksen jolla saat perusteetonta rahaa, ilmoitatko?

Lenkillä ollessasi löydät lompakon täynnä rahaa, vietkö poliisiasemalle?

Anonyyminä voit vastata täysin rehellisesti ja perustele vastaus.

Kommentit (315)

Vierailija
21/315 |
06.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensimmäistä en varmaan huomaisi, jos huomaisin niin ilmoittaisin. Samoin toisessa tapauksessa. Kolmannessa katsoisin lompakosta on henkilötietoja ja ottaisin suoraan yhteyttä omistajaan(jos asuisi esim. löytöpaikan lähellä) tai sitten toimittaisin poliisille. Oikeastiko jotkut ottaisivat lompakosta rahat itselleen. Aatella, jos joku vanhus on käyny nostamassa eläkkeensä ja ois menossa maksamaan kauppalaskunsa, ostamaan kuukauden lääkkeet jne. Tai joku toimeentulotuen asiakas on saanut vanhemmiltaan lahjaksi käteistä rahaa, jottei tuet pienisi. Ja sit pitäisitte rahat itsellänne sillä perusteella, että ootte köyhä.

Vierailija
22/315 |
06.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Te, jotka ottaisitte rahat lompakosta, kävikö mielessä että myös sen kadottanut voi olla köyhä? Vielä köyhempi kuin te?

Totta kai kävi, enkä tietenkään syyttäisi ihmistä joka veisi mun rahat jos hävittäisin lompakkoni, vaikka tietenkin se vituttaisi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/315 |
06.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

1) En

2) En

3) Kyllä

Yksityisen ihmisen omaisuutta kunnioitan. Jos Kelalta tulee liikaa rahaa, niin siitä on minulle enemmän hyötyä kuin valyion budjetille haittaa. Sama koskee työnantajaa.

Vierailija
24/315 |
06.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työnantaja on maksanut liikaa palkkaa, sinä huomaat virheen ja jos et huomauta asiasta työnantaja ei huomaa virhettä. Ilmoitatko?

- En todellakaan. Haluan rahat.

Olet hakemassa etuutta ja olet vastannut hakemuksen kaikkiin kohtiin rehellisesti, silti viranomainen. esim. Kela tekee selkeän virhepäätöksen jolla saat perusteetonta rahaa, ilmoitatko?

- En ilmoita. Heidän mokansa, minä olen rehellisesti kertonut faktat.

Lenkillä ollessasi löydät lompakon täynnä rahaa, vietkö poliisiasemalle?

- Vien. Tottakai.

Vierailija
25/315 |
06.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensimmäisen ja kolmanenn tapauksen ilmoittaisin ehdottomasti.  Kelankin mitä luultavammin, koska asia tulisi kuitenkin ilmi.  Olen itse hävittänyt niin monta kertaa lompakon, että ei tulisi mieleenkään yrittää olla palauttamatta omistajalle. Juuri vähän aikaa sitten löysin lompakon, en kylläkään vienyt sitä poliisiasemalle, vaan  soitin Finderista kortin perusteella henkilötiedot.  Kävi ilmi, että nainen asui lähellä ja oli tiputtanut lompakon noustessaan autosta. En sitä löytyöpalkkion toivossa palauttanut mutta ehkä olisin kuitenkin hiukan enemmän toivonut löytöpalkkiota kuin 10€.  Kesti kuitenkin jonkin aikaa selvittää oikea henkilö ja jäädä odottelemaan häntä. Toiseksi lompakko oli täynnä kortteja ja rahaa. 

Vierailija
26/315 |
06.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yllätti että niille joilla on rahaa eli työnantaja ja Kela ilmoitetaan mutta yksityishenkilön rahat voidaan viedä.

Kyse ei ole rehellisyydestä vaan kiinnijäämisen pelosta. Jos 100 % tietää ettei jää kiinni, tuskin kukaan ilmoittaisi. Kävi miekessä että lompakon ottaminen voi tallentua valvontajameraan.

Minä ilmoittaisin. Miten te pärjäätte omantuntonne kanssa?

Vierailija
27/315 |
06.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yllätti että niille joilla on rahaa eli työnantaja ja Kela ilmoitetaan mutta yksityishenkilön rahat voidaan viedä.

Kyse ei ole rehellisyydestä vaan kiinnijäämisen pelosta. Jos 100 % tietää ettei jää kiinni, tuskin kukaan ilmoittaisi. Kävi miekessä että lompakon ottaminen voi tallentua valvontajameraan.

Minä ilmoittaisin. Miten te pärjäätte omantuntonne kanssa?

Hyvin.

Vierailija
28/315 |
06.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle maksettiin kerran liikaa palkkaa aika pitkän aikaa. En huomannut mitään, koska olen tottunut määräaikaisena vaihteleviin tuloihin. Lisäksi tuona aikana olin saanut takautuvasti ikälisiä ja joinakin kuukausina oli maksettu lomapäiviä rahoina ja joinakin ei, joten sain muutenkin ylimääräistä välillä. Ja lisäksi vielä minulla on säästöjä samalla tilillä, joten en huomaa, onko sinne joskus tullut enemmän palkkaa kuin normaalisti. 

Tuli maksettavaksi aika iso summa viikon maksuajalla. Lisäksi jäi rikollinen olo niin kuin olisin joku varas ja yrittänyt pimittää nuo rahat. Mutta ihan oikeasti en huomannut mitään, koska sitä oli tullut vähitellen pitkän ajan kuluessa. Siitä lähtien olen kyllä laskenut jokaisen sentin palkkakuitista ja käynyt ne läpi suurennuslasin kanssa. 

Yleensä kuulemma voi maksaa takaisin osissa tai tehdä niin, että seuraavista palkoista vähennetään, mutta määräaikaisena en tiennyt jatkostani.

Suosittelen kyllä ottamaan palkanlaskijaan heti yhteyttä, kun huomaa jotain outoa tilillä. Kyllä ne siellä jossain vaiheessa huomaavat. 

Vierailija
29/315 |
06.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

1. Ilmoitan. Syy: työnantaja voi huomata asian myöhemmin. Jos olisi täysin varmaa että ei huomaa, en ehkä ilmoittaisi.

2. Ilmoitan. Syy: Kelassa voidaan huomata asia enkä halua takaisinperintää.

3. Vien lompakon poliisille rahoineen päivineen. Syy: Lukiossa minulla oli kerran mukanani iso summa käteistä, koska olin menossa ostamaan talvikengät. Pidin hölmönä rahoja farkkujen takataskussa, josta ne olivat pudonneet jonnekin käytävälle. Joku uskomattoman rehellinen ihminen oli vienyt ne koulun kansliaan, siis ihan pelkän nipun seteleitä. Haluan tehdä vastaavan palveluksen jollekulle toiselle ihmiselle, jos vain saan siihen tilaisuuden.

Vierailija
30/315 |
06.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ensimmäisen ja kolmanenn tapauksen ilmoittaisin ehdottomasti.  Kelankin mitä luultavammin, koska asia tulisi kuitenkin ilmi.  Olen itse hävittänyt niin monta kertaa lompakon, että ei tulisi mieleenkään yrittää olla palauttamatta omistajalle. Juuri vähän aikaa sitten löysin lompakon, en kylläkään vienyt sitä poliisiasemalle, vaan  soitin Finderista kortin perusteella henkilötiedot.  Kävi ilmi, että nainen asui lähellä ja oli tiputtanut lompakon noustessaan autosta. En sitä löytyöpalkkion toivossa palauttanut mutta ehkä olisin kuitenkin hiukan enemmän toivonut löytöpalkkiota kuin 10€.  Kesti kuitenkin jonkin aikaa selvittää oikea henkilö ja jäädä odottelemaan häntä. Toiseksi lompakko oli täynnä kortteja ja rahaa. 

Mikä olisi ollut mielestäsi reilu löytöpalkkio? Kysyn siltä varalta jos joskus joutuisin vastaavaan tilanteeseen.

Vierailija
31/315 |
06.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

1. Ilmoittaisin

2. Tätä en ehkä edes tajuaisi, koska Kela-asiat ovat niin vaikeasti ymmärrettäviä. Mutta jos ymmärtäisin, että on selvä virhe, niin ilmoittaisin.

3. Jos lompakossa olisi jotain papereita, josta käy ilmi, kenelle se kuuluu, niin ottaisin suoraan yhteyttä omistajaan. Jos olisi pelkkä lompakko täynnä rahaa, niin pitäisin itselläni.

Vierailija
32/315 |
06.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En välttämättä ilmoittelisi, mutta lompakon veisin poliisiasemalle. Tai en ole varma luottaisinko poliisiasemaan, ehkä jonkun ison ryhmän ylläpitäjän kautta nimettömän face-ilmoituksen kautta etsisin lompakon omistajaa. 

Vierailija
33/315 |
06.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä ilmoittaisin virheestä, vaikka ei olisi minkäänlaista riskiä jäädä kiinni. Lompakon veisin rahoineen poliisille tai löytöpaikan henkilökunnalle vähän tapauksesta riippuen.

Minä olen kai sitten se "tuskin kukaan".

Vierailija
34/315 |
07.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ilmoittaisi, esittäisin tietämätöntä jos jäsisin kiinni. 

Lompakosta tyhjäisin kaiken arvokkaan ja palauttaisin sen sitten lähimpään löytötavaroita vastaan ottavaan pisteeseen.

Vierailija
35/315 |
07.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidän, paitsi lompakon veisin löytötavaratoimistoon tai poliisille. Olen pitänyt mm. lipaston, jota ikean kassa ei piipannut.

Vierailija
36/315 |
07.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

1. En, koska en tarkista tiliotetta joten en huomaisi virhettä ellei olisi tuhansissa ero.

2. Ei koske minua tällä hetkellä , en hae tukia.

3. Veisin

Vierailija
37/315 |
07.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

1 en

2 kyllä

3 kyllä

Sama. Työnantaja yritti kusettaa äitiysloman rahojen maksun kanssa, joten en katso olevani itsekään velvollinen olemaan rehellinen työnantajan suuntaan.

Vierailija
38/315 |
07.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen sen verran rehellinen, että käsi sydämellä, mä kyllä ilmoittaisin molemmista ja veisin rahat poliisiasemalle.

Kela perisi takuulla saatavansa takaisin, vaikka olisi miten niiden virhe. Näistähän on useita lehtijuttuja. Työpaikalla ilmoittaisin, koska haluan olla rehellinen ja kyllä sekin varmasti joskus paljastuisi, ja olisi todella noloa jälkikäteen selitellä, miksi ei ilmoittanut.

Vierailija
39/315 |
07.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä joskus teininä ostin "kasan" vaatteita, ja kun menin kaupasta ulos, pohdin, että "miksiköhän nää muuten maksoi näin vähän?" ja tsekkasin kuitit ja tajusin, että satasen takkia ei veloitettu vaikka hälytin irrotettiin.

Menin heti takaisin maksamaan. Jälkikäteen ajattelin, että olipa kiva tehdä oikein, ja jos olisin takin pitänyt, en olisi sitä pystynyt käyttämään omantunnon tuskien takia.

Eli näissä kysymyksissä ilmoittaisin kelaan/työnantajalle ja veisin lompakon rahoineen poliisiasemalle.

Vierailija
40/315 |
07.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meinasin saada kerran espanjassa 7 yötä hotellissa 85 eurolla 586 euron sijaan.

Oli pakko sanoa siitä, että onko tää nyt ihan oikein, koska oon sen verran hörhö, että uskon jokseekin täysin karman lakiin.