Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä ujoudessa ärsyttää?

Vierailija
06.03.2019 |

Ujona naisena olen saanut todella törkeää kohtelua sekä miehiltä että naisilta. Sellaista, että kyllä tuota nyt pitää näpäyttää, mikähän se luulee olevansa. Moni väittää ylpeäksi, kun ujona ei vaan saa suutaan auki ja puhuttua muille. Viimeisin tapaus oli, kun kaksi aikuista naista, minua vanhempia tulivat vastaan, he alkoivat matkia kävelytyyliäni, eli sitä, että pääni on eteenpäin ka katselen maahan, hartiat lysyssä.
Ujouden korostaminen ei auta, olen siitä kyllä äärimmäisen tietoinen. Joten kysyn, mikä siinä muita ärsyttää. Ja kyllä, olen hakenut asiaan apua, mutta eipä auta ei.

Kommentit (133)

Vierailija
121/133 |
06.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voisin näin ujona ja hiljaisena kysyä, miksi jotkut katsovat oikeudekseen huomauttaa "oletpa sinä hiljainen!!!!" tai "oletko aina noin ujo ja hiljainen???"

Mitä noilla kysymyksillä ajetaan takaa?Ne tuntuvat pahalta ja töksähtäviltä. Lisäksi saavat ainakin itseni vielä enemmän lukkoon ja haluaisin paeta paikalta. Ikään kuin matto vedettäisiin alta.

Samaa kokenut. Tässä vaan on halu nolata toinen ihminen. Toki se kertoo vaan nolaajasta itsestään ja siitä, ettei uskalla muille mennä sanomaan vaikka että miksi olet noin aggressiivinen, miksi olet noin pelottava jne. Miksi joku haluaa nolata toisen? V - mäinen luonne tai muu luonnehäiriö kyseessä.

Vierailija
122/133 |
06.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua ärsyttää, kun normaalien käytöstapojen(esim. tervehtiminen, kiitos yms.)puute naamioidaan ujoudeksi.

Tai se, että oikeasti käy hiukan hitaalla, ei tajua vitsejä yms. naamioidaan myös ujoudeksi.

Annahan tästä esimerkki, jos kaikki ujot noin radikaalisti niputat vain huonokäytöksisiksi. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/133 |
06.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska ujojen kanssa on niin pirun rasittavaa tehdä yhteistyötä. Heidän seurassaan on kiusallista, ei lopulta itsekään osaa toimia tai sanoa mitään jos heidän kanssaan joutuu kahden olemaan. Mulla oli tällainen työkaveri. Kun tavattiin menin reippaana kättelemään (kun hän istui nurkassa tuolilla tekemättä yhtään mitään, vaikka oli jo perehdytetty hommaan) ja selitin kuka olen ja mitä teen. "joo." hän vastaa. Ei mitään muuta. Meinasin revetä nauramaan. Sama homma jatkui koko sen ajan kun hän oli meillä töissä. Sai lypsää väkisin irti mitä tahansa, työ on kuitenkin sellaista että toisen kanssa ollaan kaksin koko ajan eikä hiljaakaan koko ajan voi olla. Onneks lähti. Mäkin olin nuorena ujo ja arka mutta opettelin siitä pois koska tiesin etten tule ikinä mihinkään pääsemään elämässäni jos olen sellainen.

Vierailija
124/133 |
06.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä ketju ei kyllä vastaa ap:n kysymykseen. Jauhetaan ylimielisyydestä. Ja sitten tämä muka-ujous jolla muka verhotaan muita käytöstapojen puutteita, siitäkään ei ilmeisesti kyllä alunperin ollut kyse.

Kuinka monta kertaa sinulle pitää vääntää rautalangasta ennen kuin ymmärrät. Jos ujo käyttäytyy ylimielisesti, niin on aivan loogista, että kanssaihmiset pitävät häntä ylimielisenä. Jos ujolta puuttuu käytöstavat, niin häntä pidetään käytöstavattomana. Kun tuo ujo ihminen sitten alkaa avautumaan, että hänen käytöksensä johtuu ujoudesta, niin taas on loogista ajattelua yhdistää, että noin ujo siis käyttäytyy - ylimielisesti ja vailla käytöstapoja.

Vierailija
125/133 |
06.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Heissä on jotain itsekästä. Kuinka heitä pitäisi ymmärtää, kun he ovat ujoja ja tätä ujoutta käytetään pirun huonona tekosyynä lähes kaikissa sosiaalisissatilanteissa, eikä heitä saisi myöskään vaatia mitään. Kaiken hyvän pitäisi vaan tulla ilman todellista vastuuta.

Kukahan se tässä on itsekäs? Millä oikeudella esimerkiksi sinä olet vaatimassa ujolta yhtään mitään?

Vierailija
126/133 |
06.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä ketju ei kyllä vastaa ap:n kysymykseen. Jauhetaan ylimielisyydestä. Ja sitten tämä muka-ujous jolla muka verhotaan muita käytöstapojen puutteita, siitäkään ei ilmeisesti kyllä alunperin ollut kyse.

Kuinka monta kertaa sinulle pitää vääntää rautalangasta ennen kuin ymmärrät. Jos ujo käyttäytyy ylimielisesti, niin on aivan loogista, että kanssaihmiset pitävät häntä ylimielisenä. Jos ujolta puuttuu käytöstavat, niin häntä pidetään käytöstavattomana. Kun tuo ujo ihminen sitten alkaa avautumaan, että hänen käytöksensä johtuu ujoudesta, niin taas on loogista ajattelua yhdistää, että noin ujo siis käyttäytyy - ylimielisesti ja vailla käytöstapoja.

Ja näistä samoista piirreyhdistelmistä on tässä ketjussa moni kertonut.

Vierailija
127/133 |
06.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ujous sinänsä ärsytä ollenkaan, kun itsekin olin nuorena aika ujo ja edelleenkin olen introvertti ja herkkä. Jurottaminen on vaivaannuttavaa ja jurottajan kanssa on vaikeaa ja oikeastaan turha edes yrittää kommunikoida. Jurottaminen myös imee energian tilasta, jossa jurottaja on. Mutta jurottaminen onkin eri asia kuin ujous, vaikka jurottaja on voi olla myös ujo.

Vierailija
128/133 |
06.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut yrittävät provosoida ilkeilyllä, kun eivät tajua että olen oikeasti ujo. Sitten kun vetäydyn lisää, niin sitten provosoidaan enemmän.

On se ihmeellistä, ettei anneta olla rauhassa. Jotkut eivät vaan tajua erilaisia ihmisiä.

Vierailija
129/133 |
06.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Heissä on jotain itsekästä. Kuinka heitä pitäisi ymmärtää, kun he ovat ujoja ja tätä ujoutta käytetään pirun huonona tekosyynä lähes kaikissa sosiaalisissatilanteissa, eikä heitä saisi myöskään vaatia mitään. Kaiken hyvän pitäisi vaan tulla ilman todellista vastuuta.

Kukahan se tässä on itsekäs? Millä oikeudella esimerkiksi sinä olet vaatimassa ujolta yhtään mitään?

Nimenomaan. Ketjussa ujolta vaaditaan sitä ja tätä, samalla kun muut saavat per**illä miten haluavat ja arvostella ujoja.

Vierailija
130/133 |
06.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Väännä sinä vaan itsellesi rautalangasta, että ap:n lisäksi tässä ketjussa keskustelee muitakin ujoja. Ennen kuin taas aloitat valituksen ujojen käytöstapojen puuttesta, niin turha vaiva, itse en ole tippaakaan ujo.

Vierailija
131/133 |
06.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä sua oikein vaivaa, onko joku ujo vienyt sulta puolison? Väität että ujo käyttäytyy ylimielisesti, mutta oikea tulkinta olisi varmaan, että ujo käytös tulkitaan ylimieliseksi osin ilmeisesti tahallaan ja kateuttaan jopa. Märehdi tätä ja itse en ole ujo, mutta ujon läheinen.

Vierailija
132/133 |
06.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sellaiselle joka itse on suuna päänä menossa joka kissanristäisissä, on tosi vaikea hahmottaa, ettei kaikki tykkää sellaisesta. Sitten kun ei osallistu, niin "on se niin koppava". Vaikka toinen vain haluaa välttyä paniikkikohtaukselta.

Vierailija
133/133 |
06.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ujous saattaa olla rasittavaa, kun täytyy esim. työskennellä tai tehdä jotain projektia ujon ihmisen kanssa. Tuntuu, että joudun itse näkemään kahden edestä vaivaa vuorovaikutuksen eteen. En ole itsekään mikään maailman sosiaalisin ihminen, joten minua ujompien ihmisten kanssa joudun enemmän poistumaan mukavuusalueeltani. Katsekontaktin välttely ja hihaan mutiseminen on myös epäkohteliasta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme kahdeksan