Tuet laski 2550€ —> 2320€ enkä ymmärrä miksi?0
Kelan ilmoituksen mukaan toimeentulotuen laskemisperuste muuttuu 1.3.
Tuet siis on vanhempainraha, kotihoidon tuki, elatustuki, lapsilisät asumistuki ja toimeentulotuki.
Musta tuntuu, et tästä on nyt jäänyt toimeentulotuki kokonaan pois.
Olen yh, 3 lasta alle 3 vuotta, vuokra 1180€ /kk
Mistä tässä voisi olla kyse?
Summat siis nettoja, vero % 17
Kommentit (201)
Tollasia summia kotona makaamalla! Ihan uskomatonta! Ja vuokrakin ihan älytön. Me lyhennetään talolainaa 800e kuussa.
Pitäis jokaisen tehdä sen verra lapsia mihin on itsellä varaa elättää ilman mtn kelan tukia...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tänä vuonna näkyy olevan jotain muutoksia, esimerkiksi asumistuessa. https://www.kela.fi/ajankohtaista-henkiloasiakkaat/-/asset_publisher/kg…
Asumistuki on 80 % hyväksyttävistä asumimenoista. Ei koskaan koko vuokran suuruinen. Syötä tiedot asumistukilaskuriin.
Juuri näin!
Ap, sinun tukesi, jos asut Hgissä ovat:
1. Vauva: päiväraha minimi 668,-
2. Lapsi: Kotihoidon tuki, 738,- (jos lapsi alle 2v) tai 653,- (jos lapsi alle 3v)
3. Lapsi: Kotihoidon tuki, 102,-Lapsilisät 334,-
Elatustuki: 3 x 158 = 474
Yhteensä: 2316 -17% veroa 255 = 2061,-
Ota huomioon, että tässä ei ole mukana asumistukea ollenkaan! Eli saat asumistukea 80% hyväksyttävistä asumismenoista, jotka sinun tuloillasi on noin 1100,-, tai vuokrastasi jos se on edellistä alempi, eli asumistukesi on 880,-
Koko tukisummasi pitäisi olla 2941,-
Kannattaa soittaa Kelaan ja selvittää mikä tässä mättää. Siis joku ei täsmää.
Terv sossuopiskelija, joka laskee näitä ihan huvikseen.
Jatka vaan huvikseen laskeluja, ei sinusta vielä palkallisiin hommiin ole tuolla tietämyksellä. Kodinhoidontukea ei makseta äitiyspäivärahan päälle täysimääräisenä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tänä vuonna näkyy olevan jotain muutoksia, esimerkiksi asumistuessa. https://www.kela.fi/ajankohtaista-henkiloasiakkaat/-/asset_publisher/kg…
Asumistuki on 80 % hyväksyttävistä asumimenoista. Ei koskaan koko vuokran suuruinen. Syötä tiedot asumistukilaskuriin.
Juuri näin!
2. Lapsi: Kotihoidon tuki, 738,- (jos lapsi alle 2v) tai 653,- (jos lapsi alle 3v)
Ota huomioon, että tässä ei ole mukana asumistukea ollenkaan! Eli saat asumistukea 80% hyväksyttävistä asumismenoista, jotka sinun tuloillasi on noin 1100,-, tai vuokrastasi jos se on edellistä alempi, eli asumistukesi on 880,-
Levitit tätä valheellista laskelmaa jo toisessa ketjussa. Usko nyt huviksesi, menee satoja euroja pieleen, sillä äitiysrahakaudella kotihoidontukea saa vain jos se on isompi kuin päiväraha ja silloinkin vain sen erotuksen siihen päälle. Muitakin virheitä voi olla, mutta ainakin tämän voin heti sanoa omasta kokemuksesta. Itse en saa minimiäitiyspäivärahan päälle mitään tukea isommista lapsista, koska kotihoidontukeni on pienempi kuin minimiäitiysraha (miehen tulojen takia en saa hoitolisää ollenkaan kh-tukeen).
Jos
Jos vanhempainpäiväraha on pienempi kuin kotihoidontuki, kotihoidontukea saa ”hoitolisänä” vanhempainpäivärahan ja kotihoidontuen erotuksen.
Eli lasketaan tässä tapauksessa kolmesta lapsesta kotihoidontuki kuntalisineen ja verrataan sitä vanhempainpäivärahaan. Jos vanhempsinpäiväraha on pienempi, maksetaan erotus hoitolisänä.
Koska esimerkin yh varmaankin saa minimi vanhempainpäivärahaa (26 x 27,86 = 724,36) ja Kotihoidontuki kolmesta alle 3-vuotiaasta olisi Helsingissä 785 + 102 + 102 = 989, maksetaan erotus eli 264,64 kotihoidontuen hoitolisänä.
Tästä summasta menee veroa 17% mukaan 168
Tähän lisäksi tulevat sitten elatutuki 3 x 158,74 = 476,22
Ja
Lapsilisät 334 kolmesta lapsesta sekä yh-korotus 153 kolmesta lapsesta
Tuet yhteensä 1784 euroa netto.
Lisäksi asumistuki 80% vuokrasta eli 880.
Olisko otettu käyttöön se 21,5 kerroin? En tiedä käytetäänkö sitä myös vanhempainpäivärahassa eli osuuko koskaan kahta päivärahan maksua samalle kuulle.
Suomalaisten köyhien tuet pienenevät sitä mukaa kun maahan otetaan uusia elättejä. Rahaa ei riitä jaettavaksi. Nyt jo he maksavat 3 miljardia. Kaikki se on poissa muiden tuista.
Ja yhteiskunta muka jakaantuu hyvä- ja huono-osaisiin ! Samat tyypit huutaa täällä rikkaista , uskokaa nyt Suomessa on hyvin vähän rikkaita, veroilla kupattuja sitäkin enemmän.
On myös todella huono-osaisia, takuueläkeläiset, yksin toimeentulotuella elävät jne.mutta tässä casessa esitetyt tukisummat ovat karmivia .
Ei ihme, jos tässä maassa ei varaa mihinkään. Ei lasten,vanhustenhoitoon, infran ylläpitoon,terveydenhoitoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuet sitä ja tuet tätä. Turhaan kai tässä töissä käy. Grrrr......
Samaa mietin, ei kai nuo summat ole todellisia? Itse teen kokopäivätyötä ja vähemmän jää käteen. Ja aivan kaikesta pitää koko ajan maksaa lisää. Mitään alennuksia mistään en saa keski-ikäisenä työssäkäyvänä vaan olen kaikessa nettomaksaja. Alkaa kyllä aika rankasti ottamaan tämmöinen päähän.
Mäkin saan käteen tuon verran, pitkä koulutus ja vaativa työ. Ja yksinhuoltaja minäkin, ei tietenkään mitään tukia näillä tuloilla.
Ei tässä työnteossa ole mitään järkeä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri näin!
Sinun laskelmastasi puuttuu lapsilisistä yh-korotus 53,00 per lapsi eli 159,00 tässä tapauksessa.
Ap:n nettotuet ovat siten 3100,00. Ja kun tästä vähennetään asumistuki 880,00, tulee minun laskujen summaksi 2220,00 eli hyvin lähelle se mitä ap sai nyt maaliskuussa. Se satanen on varmasti laskennallinen ero kun emme tiedä kaikkia yksityiskohtia tai sitten esim toimeentulotukea.
Huomattavaa on, Ap:n laskelmassa ei siis ole lainkaan asumistuki mukana, vaan tuo 2320,00 on puhtaana käteen vuokran jälkeen, kuten joku jo edellä taisikin mainita.
Älä valehtele! Ap joutuu tuosta summasta maksamaan vuokran perusomavastuun eli 20%. Oliko se nyt sitten 220 € tässä tapauksessa. Eli käteen jää vain 2100 €.
Mulla on perheellisiä työkavereita, joiden bruttopalkka on tuo 2100.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Soita Kelaan äläkä täällä kysele.
No nyt kyselen täältä! Kelan mukaan laskutusperusteiden muutos. Ap
Ja me vastaillaan täältä, joten tyydy siihen mitä vastataan, lusmu. Olen sitä mieltä, että tuossakin on puolet liikaa sinunlaisellesi, joka et paljon henkilötietoja mieheltä kysele kun käyt selinmakuulle pantavaksi ja pamahdat paksuksi.
Tuntuu tosiaan aika ikävältä lukea, että joku saa yli kaksi tuhatta euroa käteen tekemättä mitään.
Olen jo vuosia elänyt pienipalkkaisena kulttuurialalla, kuukausittaiset palkkiot vaihdelleet 800 eurosta 1500 euroon. Ja näillä sitten kituuttelen ja maksan veroja, jotta joku toinen voi saada kaikki mahdolliset tuet ja elää leveämmin kuin minä.
Vierailija kirjoitti:
Tuntuu tosiaan aika ikävältä lukea, että joku saa yli kaksi tuhatta euroa käteen tekemättä mitään.
Olen jo vuosia elänyt pienipalkkaisena kulttuurialalla, kuukausittaiset palkkiot vaihdelleet 800 eurosta 1500 euroon. Ja näillä sitten kituuttelen ja maksan veroja, jotta joku toinen voi saada kaikki mahdolliset tuet ja elää leveämmin kuin minä.
Mäkin olisin halunnut kolme lasta, mutta pakko vaan oli ensin opiskella, sitten mennä pätkätöiden perässä pitkin Suomea.
Miksi mä maksan siitä että joku toinen saa paljon lapsia ja saa olla lasten kanssa kotona?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuet sitä ja tuet tätä. Turhaan kai tässä töissä käy. Grrrr......
Samaa mietin, ei kai nuo summat ole todellisia? Itse teen kokopäivätyötä ja vähemmän jää käteen. Ja aivan kaikesta pitää koko ajan maksaa lisää. Mitään alennuksia mistään en saa keski-ikäisenä työssäkäyvänä vaan olen kaikessa nettomaksaja. Alkaa kyllä aika rankasti ottamaan tämmöinen päähän.
Mäkin saan käteen tuon verran, pitkä koulutus ja vaativa työ. Ja yksinhuoltaja minäkin, ei tietenkään mitään tukia näillä tuloilla.
Ei tässä työnteossa ole mitään järkeä.
Oliko sulla myös 3 alle 3-vuotiasta lasta? Yksinhuoltajana myös sinä saat sekä lapsilisät, niihin mahdolliset yksinhuoltajakorotukset ja elatusavunkin saat. Mitään näistä ei vähennetä sinun palkastasi. Sen sijaan toimeentulotuessa kyseiset vähennykset tehdään perusosasta. Myös asumistukeen voi olla oikeus jos asut vuokralla. Käväise laskemassa Kelan laskurilla.
Tietenkin voit myös jättäytyä työttömäksi jos haluat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kolme alle 3v lasta ja olet yh? Mitä puolisollesi tapahtui?
Ei ole puolisoa eikä koskaan ollutkaan.
Eikait sitä keksityillä persoonilla olekkaan.
Toimeentulotuen laskuri antaa tosiaan kuukauden tuloiksi 2592. Kolmen alle 3-vuotiaan yh:lle jonka vuokra on 1180e. Eli vuokran jälkeen käteen jäisi 1402 euroa 4 hengelle kuukaudessa. Onko tuo nyt sitten paljon jää jokaisen omaan harkintaan?
Kannattaa lukea se päätös huolella, siinähän pitäisi olla syyt miksi toimeentulotuki on pudonnut tai sitä ei ole myönnetty kuten aiemmin. Asutko esim. liian kalliisti? Ala etsiä halvempaa ja ota halvempi vastaan. Jos ei löydy niin sitten voit hakea muutosta sen perusteella ettei halvempia asuntoja ole tosiassa saatavilla.
No ei varmasti ap saa mitään 3000e käteen kuukaudessa niinkuin joku laski. Höpöhöpö.
Itse saan palkkaa bruttona 1300e, nettona se on 1050e. Osittainen päiväraha nettona 280e. Asumistuki 500e. Lapsilisät yh-korotuksilla 300e. Elastusmaksut 200e.
Eli palkkaa 1050e, isä maksaa lasten kuluista 200e/kk, lapsilisä 200e (jonka saa kaikki muutkin).
Tukien yhteissummaksi jää 880e (aika paljon vähemmän mitä yleensä olisi sen puolison palkka..).
Yhteensä 2330e.
Siitä maksan vuokran 890e (sis. vedet, lämmityksen, netin), jää jäljelle 1440e. Siitä ruoka -400e. Jää tonni. Auton kulut (työssäkäyntiin), vakuutukset, sähköt, vaatteet, kengät, lasten harrastukset, opintolainan, halvin mahdollinen kännykkäliittymä (12e/kk), siirrän pienen siivun pahan päivän varalle (joka on joka vuoden heinäkuu, jolloin minut pistetään työstäni kuukaudeksi pihalle ja tuet katkee).
Olen todella kiitollinen että asun Suomessa, että saan tukea lasteni elättämiseen kun toisesta vanhemmasta ei siihen ollut. Mutta jos joku kuvittelee että yh elää jotain luksuselämää näillä rahamäärillä, niin ei ehkä ihan ymmärrä mitä lapsen elatus Suomessa maksaa... Ei noista rahoista mitään itselle jää humpattavaa. Eikä tietty tarviikkaan.
Jos minulla olisi taloudessa toinen tienaava aikuinen tai tienaisin itse bruttona 3000-4000e/kk, olisin kyllä kiitollinen siitäkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kolme alle 3v lasta ja olet yh? Mitä puolisollesi tapahtui?
Ei ole puolisoa eikä koskaan ollutkaan.
Oletko hankkinut lapset yksin hedelmöityshoidoilla?
Mitä te valitatte. Kauhee huuto siitä kun syntyvyys laskee, joku sentään yrittää kantaa kortensa kekoon :D
Vai meinaatteko että työttömältä yksinhuoltajalta pitää ottaa lapset huostaan?
Vierailija kirjoitti:
Ihmisten pitää ensisijaisesti asua turvaverkkojensa lähellä. Nykymaailmassa kukaan muu ei auta, paitsi oma turvaverkkolainen
Eli sä olet sitä mieltä, että jos omalla työssäkäyntialueella ei ole töitä, niin ei kannata muuttaa työpaikan takia, vaan mieluummin olla nuori pitkäaikaistyötön?
Miksi on vaikea vastata kysymykseen? Jaaritellaan omia asioita vaan.
Kelasta sun on pakko ap kysy.
Itse en noista tuista tiedä, kokkarit juuri haluaa että ne jotka saa kaiken tukena niin saavat vähemmän jatkossa.
Me miehen kanssa tehdään kumpikin osa-aikatyötä ja käteen jää yhteensä noin 2100€, joskus enemmän riippuen miten otetaan tunteja. Ei nosteta mitään tukia. Ollaan valittu tämä tie, asutaan pienesti ja saadaan vastineeksi vapaa-aikaa. Kaksi tonnia riittää aivan vallan mainiosti meille, siitä laitetaan noin 500€ säästöön.
Olen tyytyväinen että meillä on tukijärjestelmä joka auttaa pienituloisia. MUTTA joskus mietin että mihin ihmeeseen sitä rahaa menee niin paljon? Että vaikka yhdelle hengelle ei riitä yhteensä 1200 euron tuet. Asuminen pk-seudulla ehkä 600-700, 200 kauppaan, muut välttämättömyydet. Vähän kun laittaa sukan varteen niin voi ostaa jotain kivaa seuraavassa tai sitä seuraavassa kuussa.