Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tuet laski 2550€ —> 2320€ enkä ymmärrä miksi?0

Vierailija
06.03.2019 |

Kelan ilmoituksen mukaan toimeentulotuen laskemisperuste muuttuu 1.3.

Tuet siis on vanhempainraha, kotihoidon tuki, elatustuki, lapsilisät asumistuki ja toimeentulotuki.

Musta tuntuu, et tästä on nyt jäänyt toimeentulotuki kokonaan pois.

Olen yh, 3 lasta alle 3 vuotta, vuokra 1180€ /kk

Mistä tässä voisi olla kyse?

Summat siis nettoja, vero % 17

Kommentit (201)

Vierailija
141/201 |
06.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt vituttaa. Mulla on 4400 palkka ja netto SAMA kuin apn tukipotti. Tää ei oo totta!!

Mun työ vaatii yliopistokoulutuksen ja on vaikeaa asiantuntijahommaa, pitkät päivät. Ja joku kotona makaava laiskimus SAA SAMAN RAHAN ilmaiseksi.

Mikä tätä maata vaivaa?

Mullakin on kolme lasta mutta maksan kaiken ITSE.

Onko muista reilua että työtön saa saman verran nettona kuin esim minä?

Kanattaa laskea lapsilisät ja elatustuet pois tuosta ap:n saamista tuista. Ne saa myös työssäkäyvä yh.

Sinäkin saat varmasti lapsilisiä.

Ja kannattaa muistaa, että joskus ne kotihoidontuet, lapsilisät ym loppuu. Yksineläjän tuet onkin sitten jo eri luokkaa.

Vierailija
142/201 |
06.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos menisin töihin, minulla olisi vähemmän rahaa kuin nyt tukien varassa.

Niinpä. Kuitenkin raha se on mitä perheemme kaipaa. Minulla on ihan hyvä koulutus ja haluaisin töihin, jotta saisin sisältöä elämään. Mutta se raha. Vähemmän tulee palkkatyössä.

Kyllä, näitä kannustinoukkuja pitäisi poistaa (leikata ylisuurita tukia. )

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/201 |
06.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No saapas sitä paljon käteen tyhjästä lapsia tekemällä.. hallitushan haluaa lisää lapsia. 

Ilmeisesti se on sitten niin että hommaan kuuluu, että se joka uhrautuu lasten tekijäksi saa sitten ilmaisen ylöspidon yhteiskunnalta. tälle toiminnalle on siis hallituksen tuki.

ei kannata olla työtön yksinasuja vaan kannattaa olla työtön yksin asuva yh.

No kuule on ne kulutkin vähän eri luokkaa kolmen lapsen yh:lla kuin yksinelävällä. Että mietippä asia loppuun, ennenkuin "isojen rahojen" toivossa alat kolmea lasta pukaamaan. Ei tuosta paljoa itselle varmaan jää, kaikki menee lasten elätykseen.

Ja kyllä, mielestäni on yhteiskunnan velvollisuus tukea lapsiperheitä, etenkin niitä joissa vain yksi huoltaja. Etenkin kun niitä lapsia tänne halutaan. Muistetaan samalla kuitenkin että Suomessa on pohjoismaiden köyhimmät lapset; joka neljäs lapsi täällä elää köyhyydessä.

Vierailija
144/201 |
06.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos työssäkäyvällä on lapsia, kannattaa palkan lisäksi laskea mukaan esimerkiksi myös tuloista riippumattomat lapsilisät, kuten ap on laskelmassa laskenut mukaan myös lapsilisät.

Siis sinä, jolla on kolme lasta ja väität maksavasi kaiken itse: oletko kieltäytynyt ottamasta vastaan lapsilisiä?

Riittääkö lapsilisät päivähoitomaksuihin ??

Ei todellakaan. Olen se akateeminen asiantuntija jonka palkka 4400 brutto ja mulla jää nippa nappa käteen se mitä ap saa makaamalla.

Lapsilisät kolmesta on jotain 330e. En ole ihan tarkkaan sentilleen muistanut mutta ekasta taisi olla 95e, tokasta 105e ja kolmannesta 130e.

No tarhamaksut mulla kalleimman mukaan kun bruttopalkka ratkaisee eli kolmesta lapsesta 750e. Kahdesta ekasta se korkein (about 290e) ja vasta kolmas on sisaralennus puoleen hintaan.

Mua niin vituttaa! Tuo ap on RIKKAAMPI kuin minä joka opiskeli pitkään opintolainalla ja painaa hulluna duunia.

Minä maksan IHAN KAIKEN lapsiini liittyvän itse ja ap jukoliste kiikuttaa joka laskun sossuun ja maksattaa harrastuksetkin siellä.

Kertokaa nyt mitä puoluetta pitää äänestää? Tän ryöväyksen ON LOPUTTAVA!

En helvetti enää suostu maksamaan veroja jos meno on tällaista. Verenimijät kuppaa kaiken ja niillä pitää olla sama elintaso kuin akateemisella työssäkäyvällä!!

Sinun kannattaisi jatkaa yliopistossa opiskelua niin kauan, että sivistyt edes sen verran, ettet väitä kolmen pienen lapsen äidin vain "makaavan". Tekstisi on vastenmielisen sivistymätöntä.

Vierailija
145/201 |
06.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työssäkäyvä ei laske lapsilisiä tuloihinsa, koska sossunasiakkaat saavat lasten harrastuksiin jopa enemmän rahaa kuin lapsilisät.

Työssäkäyvä toki maksaa itse lasten harrastamisen.

Itse olen pienipalkkainen yh ja minun pitäisi ottaa toinen työ, jotta lapsillani olisi varaa harrastaa.

En silti koskaan haluaisi olla työtön sillä työssäkäynti on mielekästä.

Vierailija
146/201 |
06.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos työssäkäyvällä on lapsia, kannattaa palkan lisäksi laskea mukaan esimerkiksi myös tuloista riippumattomat lapsilisät, kuten ap on laskelmassa laskenut mukaan myös lapsilisät.

Siis sinä, jolla on kolme lasta ja väität maksavasi kaiken itse: oletko kieltäytynyt ottamasta vastaan lapsilisiä?

Riittääkö lapsilisät päivähoitomaksuihin ??

Ei todellakaan. Olen se akateeminen asiantuntija jonka palkka 4400 brutto ja mulla jää nippa nappa käteen se mitä ap saa makaamalla.

Lapsilisät kolmesta on jotain 330e. En ole ihan tarkkaan sentilleen muistanut mutta ekasta taisi olla 95e, tokasta 105e ja kolmannesta 130e.

No tarhamaksut mulla kalleimman mukaan kun bruttopalkka ratkaisee eli kolmesta lapsesta 750e. Kahdesta ekasta se korkein (about 290e) ja vasta kolmas on sisaralennus puoleen hintaan.

Mua niin vituttaa! Tuo ap on RIKKAAMPI kuin minä joka opiskeli pitkään opintolainalla ja painaa hulluna duunia.

Minä maksan IHAN KAIKEN lapsiini liittyvän itse ja ap jukoliste kiikuttaa joka laskun sossuun ja maksattaa harrastuksetkin siellä.

Kertokaa nyt mitä puoluetta pitää äänestää? Tän ryöväyksen ON LOPUTTAVA!

En helvetti enää suostu maksamaan veroja jos meno on tällaista. Verenimijät kuppaa kaiken ja niillä pitää olla sama elintaso kuin akateemisella työssäkäyvällä!!

Missä kunnassa maksat noin paljon hoitomaksuja?

Syötin sun tiedot laskuriin, Turussa tuolla kombolla maksaa kokopäivähoidosta ekasta lapsesta 141e, toisesta 71e ja seuraavista 28e. Eli yhteensä 240e/kk. Ja jos perheessä on 5-vuotias tai eskari, saa 20h/vko ilmaista hoitoa.

Eli jos sulla jää käteen 2500e/kk nettoa, päälle lapsilisät 330e, lapsilisän yh-korotukset on 50e/lapsi, elatusmaksut (eiks se kelan minimi ole joku 150e/lapsi), ja sit vielä päälle lomarahat, SEKÄ kun mietitään vielä millaista eläkettä sulla kertyy toimeentuloasiakkaaseen tai pienituloiseen palkansaajaan verrattuna, niin en todellakaan tajua mistä valitat. Jää kotiin jos noin korpeaa, kyllä sun tilalle uus tekijä löytyy.

Lisäksi on pakko todeta, että akateemisuus ei näköjään takaa kovin kummoista ulosantia.

Vierailija
147/201 |
06.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edelleen olen sitä mieltä, että jos lasten huolto on täysin yhteiskunnan eli sosiaalitukien varassa, ei kannata kolmea lasta tehdä. Lapset saavat onnettoman esimerkin ja huono-osaisuushan usein periytyy. Fakta on, että tukia täytyy pienentää. Lisää lainaa valtiolla ei ole varaa ottaa.

Vierailija
148/201 |
06.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattiko hankkia 3 kersaa.

Miten voi olla mahdollista hankkia yksin kolme lasta yhteiskunnan elätettäväksi?

Vierailija
149/201 |
06.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Edelleen olen sitä mieltä, että jos lasten huolto on täysin yhteiskunnan eli sosiaalitukien varassa, ei kannata kolmea lasta tehdä. Lapset saavat onnettoman esimerkin ja huono-osaisuushan usein periytyy. Fakta on, että tukia täytyy pienentää. Lisää lainaa valtiolla ei ole varaa ottaa.

No ei ole mikään fakta. Myös muista menoista voidaan leikata. Paljonkin. Tuota virttä meille toki syötetään.

Vierailija
150/201 |
06.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Törkeän isot tuet. Tuo summahan on paljon isompi kuin mitä työssäkäyvät yksinhuoltajat yleensä saavat. t. kahden lapsen työssä käyvä totaali-yh

Vierailija
151/201 |
06.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt vituttaa. Mulla on 4400 palkka ja netto SAMA kuin apn tukipotti. Tää ei oo totta!!

Mun työ vaatii yliopistokoulutuksen ja on vaikeaa asiantuntijahommaa, pitkät päivät. Ja joku kotona makaava laiskimus SAA SAMAN RAHAN ilmaiseksi.

Mikä tätä maata vaivaa?

Mullakin on kolme lasta mutta maksan kaiken ITSE.

Onko muista reilua että työtön saa saman verran nettona kuin esim minä?

Miksi et saa lapsilisiä, vai unohditko, että sinullekin ne tulee? 

Mä saan töistä vähemmän kuin ap:n rahat. Mutta mulla ei ole kolmea lasta, joten en saa lapsilisiä enkä yh-korotuksia, enkä elatusmaksuja. Kun nuo otetaan ap:lta pois, rahat vähenee kummasti. Minua ihmetyttää aina, miten tukia palkkaan vertaillessa sen tukia saavan osalta lasketaan kaikki tuet, mutta palkansaaja ei laske kuin palkan. 

Laskin käteen ja laske nettona myös saamasi tuet mukaan. Laske myös työnantajan tarjoamat etuudet, jos niitä on. 

Lopeta jo jankuttaminen! Johan sanoin että saan vajaa 330 lapsilisää mutta se ei muuta tilannetta. En saa mitään yh juttuja kun en ole yh.

Etkö yhtään tajua mistä ketjussa puhutaan? Minäpä kerron: tässä puhutaan siitä että ei ole oikein, että työtön kouluttamaton parasiitt saa SAMAN ELINTASON kuin kouluttautunut vaativaa työtä ja 50-tuntista työviikkoa tekevä.

Tunge lapsilisät hanuriisi jos et osaa keskustella oikeasta asiasta.

Okei. et siis ole myöskää yh. Jos olisit yh, niin saisit myös elatusmaksuja, koska et ole, niin teillä tulee toinenkin palkka mahdollisesti perheenne talouteen? Miehesi osallisuu lasten elatukseen? Eipä taida olla todellakaan sama elintaso. Elikkä miinustapas laskustasi se ap:n elatustuki tai laske miehesi osuus (lasten elatus, muut kulut joihin osallistuu) oman tulosi lisäksi.

Vertailut pitää vertailla niin, että kaikki tulot huomioidaan, molemmilta vertailun osapuolilta. Ei niin, että hups muutamia satasia sinne tänne jää laskuihin ottamatta. (kuten vaikkapa lapsilisät tai lasten elatusmaksut/isän osallistuminen elatukseen. Entäs eläkekerymä?) Ja faktat kuitataan lillukanvarsina.

Näillä yhteiskunnan tuilla sitäpaitsi taataan lasten hyvinvointi, mikä on oikein ja maksaa sitä kautta itsensä takaisin aikanaan. Perustuet lapsettomille on aika niukkoja. Ja eikös tähän yhteiskuntaan pitänyt saada lisää mukuloita? Kyllä se lasten hoitaminenkin ihan arvokasta hommaa yhteiskunnallisestikin on.

Sitäpaitsi sullekin on yhteiskunta jo kustantanut mm. kalliin koulutuksen. Mihinkäs laskuihin tuo otetaan mukaan? Mikä pummi! Eipä se kaikki ns. oma menestyskään niin vain aina olekaan pelkkää omaa ansiota, vaan yhteiskunnalla on näppinsä pelissä monessa asiassa. Maksumiehenä ja mahdollistajana.

t.uusi vastaaja

Vierailija
152/201 |
06.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tänä vuonna näkyy olevan jotain muutoksia, esimerkiksi asumistuessa. https://www.kela.fi/ajankohtaista-henkiloasiakkaat/-/asset_publisher/kg…

Asumistuki on 80 % hyväksyttävistä asumimenoista. Ei koskaan koko vuokran suuruinen.  Syötä tiedot asumistukilaskuriin.

Juuri näin!

Ap, sinun tukesi, jos asut Hgissä ovat:

1. Vauva: päiväraha minimi 668,-

2. Lapsi: Kotihoidon tuki, 738,- (jos lapsi alle 2v) tai 653,- (jos lapsi alle 3v)

3. Lapsi: Kotihoidon tuki, 102,-

Lapsilisät 334,-

Elatustuki: 3 x 158 = 474

Yhteensä: 2316 -17% veroa 255 = 2061,-

Ota huomioon, että tässä ei ole mukana asumistukea ollenkaan! Eli saat asumistukea 80% hyväksyttävistä asumismenoista, jotka sinun tuloillasi on noin 1100,-, tai vuokrastasi jos se on edellistä alempi, eli asumistukesi on 880,-

Koko tukisummasi pitäisi olla 2941,-

Kannattaa soittaa Kelaan ja selvittää mikä tässä mättää. Siis joku ei täsmää.

Terv sossuopiskelija, joka laskee näitä ihan huvikseen.

Vierailija
153/201 |
07.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri näin!

2. Lapsi: Kotihoidon tuki, 738,- (jos lapsi alle 2v) tai 653,- (jos lapsi alle 3v)

Lapsilisät 334,-

Ota huomioon, että tässä ei ole mukana asumistukea ollenkaan! Eli saat asumistukea 80% hyväksyttävistä asumismenoista, jotka sinun tuloillasi on noin 1100,-, tai vuokrastasi jos se on edellistä alempi, eli asumistukesi on 880,-

Eli tilanne on todellakin karmea näin veronmaksajan näkökulmasta. Kyllä tämä taikaseinätie on kuljettu jo loppuun ja jotain tolkkua tähän pitää saada. Taikaseinä muuttuu kohta normiseinäksi jota kohti ajamme satasta...

Vierailija
154/201 |
07.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

[

Näillä yhteiskunnan tuilla sitäpaitsi taataan lasten hyvinvointi, mikä on oikein ja maksaa sitä kautta itsensä takaisin aikanaan. Perustuet lapsettomille on aika niukkoja.

Ei todellakaan taata, vaan niillä mahdollistetaan törkeä tukitienailu lasten hyvinvoinnin kustannuksella! Hövelin järjestelmän takia pers'aukisen kannattaa nimenomaan tehdä lapia surkeaan tilanteeseensa, koska silloin rahaa ropisee sossusta entistä enemmän. Oikeastihan ei ole kenenkään etu hankkia lapsia tilanteeseen, jossa ei kykene omin avuin niitä huoltamaan.

Vierailija
155/201 |
07.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tänä vuonna näkyy olevan jotain muutoksia, esimerkiksi asumistuessa. https://www.kela.fi/ajankohtaista-henkiloasiakkaat/-/asset_publisher/kg…

Asumistuki on 80 % hyväksyttävistä asumimenoista. Ei koskaan koko vuokran suuruinen.  Syötä tiedot asumistukilaskuriin.

Juuri näin!

Lapsilisät 334,-

Sinun laskelmastasi puuttuu lapsilisistä yh-korotus 53,00 per lapsi eli 159,00 tässä tapauksessa.

Ap:n nettotuet ovat siten 3100,00. Ja kun tästä vähennetään asumistuki 880,00, tulee minun laskujen summaksi 2220,00 eli hyvin lähelle se mitä ap sai nyt maaliskuussa. Se satanen on varmasti laskennallinen ero kun emme tiedä kaikkia yksityiskohtia tai sitten esim toimeentulotukea.

Huomattavaa on, Ap:n laskelmassa ei siis ole lainkaan asumistuki mukana, vaan tuo 2320,00 on puhtaana käteen vuokran jälkeen, kuten joku jo edellä taisikin mainita.

Vierailija
156/201 |
07.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hurjia lukuja. Kyllä hiljaiseksi vetää!

Vierailija
157/201 |
07.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juuri näin!

Lapsilisät 334,-

Sinun laskelmastasi puuttuu lapsilisistä yh-korotus 53,00 per lapsi eli 159,00 tässä tapauksessa.

Ap:n nettotuet ovat siten 3100,00. Ja kun tästä vähennetään asumistuki 880,00, tulee minun laskujen summaksi 2220,00 eli hyvin lähelle se mitä ap sai nyt maaliskuussa. Se satanen on varmasti laskennallinen ero kun emme tiedä kaikkia yksityiskohtia tai sitten esim toimeentulotukea.

Huomattavaa on, Ap:n laskelmassa ei siis ole lainkaan asumistuki mukana, vaan tuo 2320,00 on puhtaana käteen vuokran jälkeen, kuten joku jo edellä taisikin mainita.

PUHTAANA KÄTEEN VUOKRAN JÄLKEEN

Vierailija
158/201 |
07.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juuri näin!

Lapsilisät 334,-

Älä valehtele! Ap joutuu tuosta summasta maksamaan vuokran perusomavastuun eli 20%. Oliko se nyt sitten 220 € tässä tapauksessa. Eli käteen jää vain 2100 €.

Vierailija
159/201 |
07.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä valehtele! Ap joutuu tuosta summasta maksamaan vuokran perusomavastuun eli 20%. Oliko se nyt sitten 220 € tässä tapauksessa. Eli käteen jää vain 2100 €.

"Vain" 2100€??  Saman verran kuin 3000€/kk tienaavalla, joka joutuu siitä 2100€ nettopalkastaan maksamaan ITSE a) asumisensa, b) laskunsa, c) harrastuksensa d) lasten kulut (toki lapsilisät löytyy) jne

Vierailija
160/201 |
07.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juuri näin!

Lapsilisät 334,-

Levitit tätä valheellista laskelmaa jo toisessa ketjussa. Usko nyt huviksesi, menee satoja euroja pieleen, sillä äitiysrahakaudella kotihoidontukea saa vain jos se on isompi kuin päiväraha ja silloinkin vain sen erotuksen siihen päälle. Muitakin virheitä voi olla, mutta ainakin tämän voin heti sanoa omasta kokemuksesta. Itse en saa minimiäitiyspäivärahan päälle mitään tukea isommista lapsista, koska kotihoidontukeni on pienempi kuin minimiäitiysraha (miehen tulojen takia en saa hoitolisää ollenkaan kh-tukeen).

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi kuusi