Tuet laski 2550€ —> 2320€ enkä ymmärrä miksi?0
Kelan ilmoituksen mukaan toimeentulotuen laskemisperuste muuttuu 1.3.
Tuet siis on vanhempainraha, kotihoidon tuki, elatustuki, lapsilisät asumistuki ja toimeentulotuki.
Musta tuntuu, et tästä on nyt jäänyt toimeentulotuki kokonaan pois.
Olen yh, 3 lasta alle 3 vuotta, vuokra 1180€ /kk
Mistä tässä voisi olla kyse?
Summat siis nettoja, vero % 17
Kommentit (201)
Ihan kivasti saat rahaa tekemättä mitään? Eikä tietty tarhamaksuja sun muita tarvi edes maksaa...
Siinäpä oli tukia.Taitaa olla enemmän kuin Tukiaisella?
onko kersat eri isistä vai ihan isistä kotoisin
No saapas sitä paljon käteen tyhjästä lapsia tekemällä.. hallitushan haluaa lisää lapsia.
Ilmeisesti se on sitten niin että hommaan kuuluu, että se joka uhrautuu lasten tekijäksi saa sitten ilmaisen ylöspidon yhteiskunnalta. tälle toiminnalle on siis hallituksen tuki.
ei kannata olla työtön yksinasuja vaan kannattaa olla työtön yksin asuva yh.
Vierailija kirjoitti:
No saapas sitä paljon käteen tyhjästä lapsia tekemällä.. hallitushan haluaa lisää lapsia.
Ilmeisesti se on sitten niin että hommaan kuuluu, että se joka uhrautuu lasten tekijäksi saa sitten ilmaisen ylöspidon yhteiskunnalta. tälle toiminnalle on siis hallituksen tuki.
ei kannata olla työtön yksinasuja vaan kannattaa olla työtön yksin asuva yh.
Kyllä työtön yksinasujakin saa ihan hyvin. Kaveripariskunnalle (40-vuotiaita) maksettiin muuttoonkin sossusta jotain kustannuksia. Kaikki työttömät eivät suinkaan saa tuollaisia summia vaan osa elää pelkällä työttömyyskorvauksella. Ja jos on vähänkään säästöjä niin joudut ne ensin syömään ennen kuin sossusta saat mitään. Joku yh voi jäädä työttömäksi eikä saa sossusta mitään jos on hoitanut aiemmin raha-asiansa hyvin. Ne jotka on pistäneet kaiken rahan aiemmin haisemaan vailla mitään järkeä palkitaan runsailla tuilla. Reilua...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kolme alle 3v lasta ja olet yh? Mitä puolisollesi tapahtui?
Ei ole puolisoa eikä koskaan ollutkaan.
Neitseenä siinnyt, uusi Maria.
Ei kai sitä puolisoa tarvitse sikiämiseen, tai itse en ainakaan laskisi esim. yhdenillanjuttuja puolisoiksi.
Onnea sulle, tuliko kysyttyä edes nimeä ?
Jos vaikka lapsi kysyy niin voisit sanoa.En kysynyt nimiä keltään kolmelta. Ei kiinnosta, en halua mitään isiä hankaloittamaan elämäämme. Eikä niistä varmasti tiedä, maksavatko edes elareita. Nyt saan elarit varmasti valtiolta ja muutenkin paremmat tuet.
Niin. siis tarkoitat, että olet päättänyt että valtio=veronmaksajat on velvollisia maksamaan muiden tukiesi lisäksi myös elarit, voi vtttu
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykymuotoiset sosiaalietuudet eivät kannusta työntekoon. Siksi tulisi siirtyä perustuloon. Mutta vihreiden mallin vastaisesti, asumistukeakaan ei saa säilyttää nykymuotoisena, sillä se on kaikkista suurin työn kannattavuuden leikkuri. Vaan asumiskulut tulee sisällyttää kiinteään perustuloon, joka maksetaan kaikille. Toki tämä tarkoitaa sitä että palkkavero on luokkaa 50% (tasavero), mutta se tarkoittaa myös sitä että veroasteet säilyy nykyisellä tasolla ja ihmisillä on saman verran nettotuloja käytettävissä kuin nyt. Mutta systeemi olisi äärimmäisen yksinkertainen ja täysin ennakoitavissa kaikissa tilanteissa ja työnteko kannattaisi aina.
Kyllä näin on, mutta entä työkyvyttömät? Heidät pitäisi päästää työkyvyttömyyseläkkeelle jos perustulo tulee. Oletus on että kaikki voivat tehdä jotain työtä mutta entäpä työkyvytön jolla on esim fyysisiä vammoja joiden vuoksi kukaan ei palkkaa häntä töihin? On kohtuutonta että kivuissa elävä saa murehtia vielä toimeentulostaankin, että miten selviää hengissä tai miten pitää lapsensa hengissä.
No TYÖKYVYTTÖMÄT vasta kermaperseitä on sillä työkyvyttömyyseläke on hillittömän suuri, palhon isompi kuin työttömyysetuus. Just eilen oli ketju missä nuori kolmekymppinen sai 3500e työkyvyttömyyseläkettä. Niitä ei kyllä tarvi surkutella...
Ja sitten jotkut uskoo, että nää summat pitää paikkaansa. Terveisin työkyvytön, joka saa kuussa noin 780 euroa sekä päälle miehen kanssa yhteinen asumistuki 350 euroa.
Kannattaisi äkkiä hankkia työpaikka, koska yhteiskunnalla loppuu jossain vaiheessa rahat elättää kaltaisiasiasi. Ja jos olet liian kauan kotona, muut kiilaavat rekrytoinneissa ohitsesi.
Mäkin aikaisemmin ajattelin, että on ihan puppupuhetta että sossusta saa sitä ja sossusta saa tätä. Kun muutin Itä-Helsinkiin ei mennyt kuin pari vuotta kun tosiaankin näin ihan omin silmin että sossusta saa sitä ja sossusta saa tätä. Puolet porukasta asuu verovaroin rakennetuissa ja remontoiduissa taloissa eivätkä maksa elämistään. Lapsilla vaatteet on kalleimpia merkkejä ja aina uutta. Sitä mukaa kun aikuisten merkkitietoisuus lisääntyy kallistuvat myös aikuisten vaatteet ja asusteet. Pulaa ei ole tavarasta ja mammonasta. Mutta täällä on myös oikeasti köyhiä perheitä ja lapsia - osalla on huolehtivat vanhemmat, mutta osasta lapsista näkee, ettei oikein kukaan jaksa välittää. Nämä taitavat olla pienipalkkaisten lapsia. Näiltä jäävät saamatta sitten näiden kokopäivätukien varassa olevien extraetuudet.
Suomessa pitäisikin siirtyä kannustavaan tukimalliin. Jos otat vastaan pienipalkkaisen työt saat lapsille 1000 euroa talvivaate ja harrastuslisää kannustimena. Lukiokirjat ja ammattikoulukulut automaattisesti maksuun. Jos taas ei ole aikomustakaan mennä mihinkään työhön kaikki bonusetuudet pois paitsi oikeasti työkyvyttömiltä.
Rahan lappaaminen ei ratkaise mitään - se vie vähätkin motivaatiot tehdä yhtään mitään oman toimeentulon eteen. Kuka unohti se, että pitäisi opettaa ihminen kalastamaan eikä kantaa vaan niitä kaloja pöytään kaiken aikaa.
Sinä et ansaitsis yhtän tukea, vaan keppiä, että juoksis töissä niin kuin muutkin.
Sun pitää ap tehdä lisää lapsia, muuten joudut kohta samaan kurjuuteen kuin keskituloiset suomalaiset.
Kuinka paljon sun tuet pitäisi laskea, että voisit harkita töihin menoa. Kyselen tässä vaan seuraavaa hallitusohjelmaani varten? T. Tuleva pääministeri
Mulla ei ole varaa ap maksaa enemmän veroja. Siksi "ansiosi" vähenivät tänä vuonna.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos työssäkäyvällä on lapsia, kannattaa palkan lisäksi laskea mukaan esimerkiksi myös tuloista riippumattomat lapsilisät, kuten ap on laskelmassa laskenut mukaan myös lapsilisät.
Siis sinä, jolla on kolme lasta ja väität maksavasi kaiken itse: oletko kieltäytynyt ottamasta vastaan lapsilisiä?
Riittääkö lapsilisät päivähoitomaksuihin ??
Ei todellakaan. Olen se akateeminen asiantuntija jonka palkka 4400 brutto ja mulla jää nippa nappa käteen se mitä ap saa makaamalla.
Lapsilisät kolmesta on jotain 330e. En ole ihan tarkkaan sentilleen muistanut mutta ekasta taisi olla 95e, tokasta 105e ja kolmannesta 130e.No tarhamaksut mulla kalleimman mukaan kun bruttopalkka ratkaisee eli kolmesta lapsesta 750e. Kahdesta ekasta se korkein (about 290e) ja vasta kolmas on sisaralennus puoleen hintaan.
Mua niin vituttaa! Tuo ap on RIKKAAMPI kuin minä joka opiskeli pitkään opintolainalla ja painaa hulluna duunia.
Minä maksan IHAN KAIKEN lapsiini liittyvän itse ja ap jukoliste kiikuttaa joka laskun sossuun ja maksattaa harrastuksetkin siellä.Kertokaa nyt mitä puoluetta pitää äänestää? Tän ryöväyksen ON LOPUTTAVA!
En helvetti enää suostu maksamaan veroja jos meno on tällaista. Verenimijät kuppaa kaiken ja niillä pitää olla sama elintaso kuin akateemisella työssäkäyvällä!!
Samassa veneessä. Verenpaine nousee
Vierailija kirjoitti:
Nyt vituttaa. Mulla on 4400 palkka ja netto SAMA kuin apn tukipotti. Tää ei oo totta!!
Mun työ vaatii yliopistokoulutuksen ja on vaikeaa asiantuntijahommaa, pitkät päivät. Ja joku kotona makaava laiskimus SAA SAMAN RAHAN ilmaiseksi.
Mikä tätä maata vaivaa?
Mullakin on kolme lasta mutta maksan kaiken ITSE.Onko muista reilua että työtön saa saman verran nettona kuin esim minä?
On reilua. Jätä työsi ja jää kotiin lasten kanssa, jos noin ottaa päähän.
Tienaan enemmän kuin sinä ja maksan veroni mielelläni. En haluaisi olla kolmen pienen lapsen kanssa kotona. On arvostettavaa, että joku sentään uusia veronmaksajia tekee ja kasvattaa.
Ja valittajat: avatkaa oma ketju näille off topic -vinkunoillenne.
Vierailija kirjoitti:
Ketjussa on sossutukiloisia joiden äo on negatiivinen. Ihan turhaan akateemiset yrittää selittää niille mitään... eivät ymmärrä (ja sossutukiloisina ovat lopun elämänsä)
Se, että minä sanon, että työssäkäyväkin saa lapsilisät, sekä saa lomarahat, erinäisiä etuuksia yms. ei tee minusta sossutukiloista. 90-luvulla kävin elämäni ainoan kerran sossussa. Vein työpaikkahakemuksen.
Aika tyhmiä on akateemiset, jotka eivät kestä sitä, että joku kertoo faktoja. Eli jos laskee toiselta vain osan ja toiselta kaikki, on fiksu akateeminen, tai muuten on sossutukiloinen? Ei haukku haavaa tee, eikä muuta faktoja. Saan palkkaa 2900 euroa/kk, enkä ole akateeminen. Olen vain liian tyhmä, kun mielestäni pelkkä palkka vs. kaikki tuet ei ole suoraan verrannollinen. Perustele sinä, miksi olisi? Minusta 300 euroa on ihan mukava raha ja todellakaan en jäisi työttömäksi, jos minulle luvattaisiin että saan 300 euroa vähemmän olemalla kotona. En varmaankaan, vaikka saisin saman. Se on vuodessa jo 3000 euroa. Lisäksi tosiaan tulee lomarahat ja ne edut, mitä ei työttömänä saisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ketjussa on sossutukiloisia joiden äo on negatiivinen. Ihan turhaan akateemiset yrittää selittää niille mitään... eivät ymmärrä (ja sossutukiloisina ovat lopun elämänsä)
Se, että minä sanon, että työssäkäyväkin saa lapsilisät, sekä saa lomarahat, erinäisiä etuuksia yms. ei tee minusta sossutukiloista. 90-luvulla kävin elämäni ainoan kerran sossussa. Vein työpaikkahakemuksen.
Aika tyhmiä on akateemiset, jotka eivät kestä sitä, että joku kertoo faktoja. Eli jos laskee toiselta vain osan ja toiselta kaikki, on fiksu akateeminen, tai muuten on sossutukiloinen? Ei haukku haavaa tee, eikä muuta faktoja. Saan palkkaa 2900 euroa/kk, enkä ole akateeminen. Olen vain liian tyhmä, kun mielestäni pelkkä palkka vs. kaikki tuet ei ole suoraan verrannollinen. Perustele sinä, miksi olisi? Minusta 300 euroa on ihan mukava raha ja todellakaan en jäisi työttömäksi, jos minulle luvattaisiin että saan 300 euroa vähemmän olemalla kotona. En varmaankaan, vaikka saisin saman. Se on vuodessa jo 3000 euroa. Lisäksi tosiaan tulee lomarahat ja ne edut, mitä ei työttömänä saisi.
Korjaus, vuodessa siis tietenkin 3600 euroa.
En ymmärrä, miksi siitä pitää ärsyyntyä, jos kehotetaan vertailemaan käteenjäävää osuutta kaikilta osin. Perustelkaa, miksi ne lapsilisät pitää jättää pois? Eikä minulla ole pieniä lapsiakaan. Olin kyllä työtön ja vihasin sitä. Työttömäksi pääsee kuka tahansa helposti, jos tuntuu, että olisi helpompaa siitä vaan. Kukaan ei ole korvaamaton, menkää hautausmaalle niitä korvamaattomia katselemaan. Miehen siskon mieskin oli mielestään korvaamaton, mutta kuoli sydäriin yllättäin ja entinen työpaikka tekee yhä huipputulosta.
Mitäs jos olisi kiitollinen, että saa niinkin paljon " ilmaista rahaa". Miksi valitusta?
Kuinka ap kehtaa välittää, vaikka ei tee mitään rahojensa eteen. Veronmaksajat elättäjinä.