Mikä kohtaus tämä oikein on, kannattaako hengittää pussiin vai ei? Auttakaa asiantuntijat, olet paniikissa! :(
Vedin tunti sitten intensiivistä kotitreeniä tv:n ääressä, jolloin odotetusti sykekin nousi. Olen aika huonokuntoinen, joten mietin siinä, että miten paljon lienee fiksua nostaa sykettä ja hetken jaksan vielä. Kunnes sitten tuntuikin äkisti, että sydän takoo itsensä ulos rinnasta, hengittämien rohisi keuhkoissa, yskitti ja oli tosi vaikea hengittää. Lopetin kuntoilun ja menin juttelemaan rakkaan perheenjäseneni kanssa, joka on käymässä. Hän uskoi minulla olevan paniikkikohtaus. Hän keitti minulle teetä sanoen alhaisen verensokerinkin voivan aiheutta jotain vastaavaa.
Syke ja sydämen tykytys kyllä laski nopeasti, mutta nyt olen jo yli tunnin ollut tässä olossa, jossa hengittäminen on erittäin pinnallista ja "lyhyttä", koska hengittäminen katkeaa keuhkoissa kuuluvaan ja tuntuvaan rohinaan. En saa hengitettyä syvään ollenkaan. Yskin jatkuvasti. Jos yritän yskiä limoja pois syvältä kurkusta, ulos tulee lähinnä verta. Huolestuttavaa? Voiko tämä olla jotain astmaa vai mitä ihmettä?
Minulla oli vuosi sitten samanlainen kohtaus, jolloin kaikki laitettiin tuolloin olleen sydänlihastulehduksen piikkiin. Silloin sydän oireilikin paljon enemmän, nythän kyseessä tuntuu lähinnä olevan keuhkot. Vuosi sitten sydänlihastulehdusdiagnoosin vuoksi lekureita ei kiinnostanut miettiä edes jotain astman mahdollisuutta..
Auttakaa, neuvokaa minua. Olo on hirveä ja minua pelottaa, koska en voi hengittää kuin pienesti pätkittäin ja jatkuvasti yskien. :'( Kannattaako paperipussiin hengitellä vai ei, voiko se olla lisävaaraksi?
Kommentit (12)
Soita 112. Kyselevät ja arvioivat tilanteen ja tarvittaessa laittavat lisäapua.
Ootko kokeillut mennä pötköttää, mitä kroppa siitä sanoo?
Voisko sulla olla rytmihäiriöitä?
Yskiessä tulee verta?! No kyllä siitä kannattaa olla huolissaan, soita häkeen
Astmaa? Soita hätänumeroon varmuudeksi.
Ei kannata läskin revitellä liikaa kerralla. Toivottavasti kuolet, niin kaltaisistasi päästään.
Vierailija kirjoitti:
Ei kannata läskin revitellä liikaa kerralla. Toivottavasti kuolet, niin kaltaisistasi päästään.
Minkäs ikäisenä sinut ra iskattiin?
Kokeile tätä,minulla auttaa aina.Ensin neljään laskien vedät ilmaa sisään nenän kautta,seitemään laskien pidätät ilmaa ja sitten rauhallisesti puhallat kahdeksaan laskien huulten välistä.
Tee tämä rauhallisesti useita kertoja peräkkäin. Alkuun ulospuhaltaminen ei käy niin sutjakkaasti,mutta sit alkaa sujua-ja katso- kohta vedät henkeä antaumuksella ,bravoo.
Huhuu Ap! Vastauksia tai etin sun osoitteen ja soitan ambulanssin! 10min aikaa.
Kyllä sinuna kävisin päivystyksessä näyttäytymässä. Jos kerta vuosi sitten ollut sydänlihastulehduskin..jos keuhkoista kuuluu rohinaa ja yskiessä tulee verta niin kyllä nuo ovat jo sellaisia syitä, että lääkärin pitää tsekata!!!
Trolli mikä trolli.
Täältähän jokainen järkevä etsii apua!
Siis, miten ei tule mieleen soittaa 112 vaan sen sijaan kyselee keskustelupalstalla? Siellä langan päässä osattaisiin neuvoa paljon paremmin sekä tarpeen tullen lähettää apua. Haiskahtaa kyllä trollilta koko aloitus kun kellonaikaakin katsoo milloin on lähetetty. Toisaalta meitä on moneen junaan ja jos ei olekkaan trolli niin toivottavasti voit jo paremmin ap, mutta ehkä ensi kerralla soitat sinne 112.
Oletko joskus polttanut tupakkaa?