Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Pitääkö exälle antaa anteeksi?

Vierailija
05.03.2019 |

Erosin vähän yli vuosi sitten ex-miehestä kun sain selville että hänellä oli jo jonkin aikaa ollut toinen suhde selkäni takana. Kohteli minua koko reilu vuoden kestäneen suhteemme ajan vähän niin ja näin, henkistä väkivaltaa oli mutta koska oli ensimmäinen suhteeni ja olin kokematon, toivoin kai että asiat muuttuisivat parempaan jos vain annan aikaa ja mahdollisuuden. Olin naiivi ja nyt tajuan että se oli typerää minulta toivoa sellaista. Hän ilmoitti julkisesti suhteesta tuohon toiseen naiseen vain pari päivää sen jälkeen kun käskin hänen lähteä.

Eron jälkeen sain selville ikäviä asioita miehen taustoista jotka oli onnistunut pitämään minulta salassa. Oli saanut tuomion törkeästä lapsen seksuaalisesta hyväksikäytöstä ja muutenkin ahdistellut naisia. Sain kuulla eräältä tutulta naiselta, että mies oli ahdistellut häntä eräänä iltana baarissa meidän suhteemme aikana, ei vain ollut uskaltanut aikaisemmin kertoa koska mies oli uhkaillut häntä.

Ero ei ollut helppo; mies otti lähtiessään mukaan vain takin ja jätti tavaroiden pakkaamisen minun kontolleni. Halusin luonnollisesti hänen tavaransa ulos asunnostani mahdollisimman pian ja koska mies ei pyynnöistä huolimatta hakenut niitä sovittuun päivään mennessä, pakkasin ne hänen puolestaan ja annoin hänen vain hakea ne. Uhkasi viedä myös minun omaisuuttani, vaati takaisin tavaroita jotka oli aikoinaan antanut minulle lahjana. Jätti myös viimeisestä vuokrasta siltä ajalta jonka asuimme yhdessä, maksamatta niin että minulle koitui siitä taloudellisia vaikeuksia hetkellisesti. Vähän aikaa eron jälkeen vielä kovisteli minua viesteillä ja uteli miesasioitani sekä haukkui minut. Kuulin yhteisiltä tutuilta miten oli puhunut minusta kaiken maailman pskaa heille ja ympäriinsä.

Olenkin nyt tässä viimeaikoina miettinyt, että jos hän vielä yrittäisi ottaa yhteyttä ja vaikka pyytää anteeksi, onko kohtuutonta ja vaikutanko vain katkeralta ääliöltä jos haistatan pskat ja käsken painumaan helvet tiin? Koen olevani yli hänestä ihmisenä, mutta hänen tekonsa jätti kyllä jäljet. Koen silti olevani täynnä inhoa jos eksyn miettimään häntä. Itseni vuoksi halusin päästä eteenpäin enkä halua katkeroitua, mutta en voi sille mitään että sisimpäni täyttää inho kun mietin häntä vähänkin. Pitäisikö ihmiselle antaa anteeksi joka on kohdellut kuin et olisi minkään arvoinen? Kärsiikö siitä myöhemmin jos vain antaa itsensä rehellisesti inhota jotakuta joka on loukannut pahimmalla mahdollisella tavalla?

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
05.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei, etkö sä tosiaankaan opi tekemään lyhyempiä aloituksia?

Aina sama jeremiaadi. Opettele tiivistämään.

Vierailija
2/13 |
05.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä edes mieti. Anteeksi voit antaa mielessäs, mutta älä kuluta enempää aikaa asian vatvomiseen. Elämä jatkuu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
05.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tollaset ihmistyypit on sellaisia ettei niille tarvitse ajatella antavansa anteeksi, eivätkä he ansaitse anteeksi antamista. Se ei tee kenestäkään katkeraa tuonkaltaisen käytöksen jälkeen. Kaikki yhteydenpito yms. heidän kanssa pitää katkaista.

Vierailija
4/13 |
05.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En antaisi anteeksi, sillä tavalla että ollaan puheväleissä. Mutta en antaisi tuon vaivata ajatuksia päässäni joten jos anteeksianto auttaa sua unohtamaan, niin tee se itsesi takia.

Vierailija
5/13 |
05.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä edes mieti. Anteeksi voit antaa mielessäs, mutta älä kuluta enempää aikaa asian vatvomiseen. Elämä jatkuu.

Niin se on onneksi kohdallani jatkunutkin. Minulla kuitenkin oli jo ennestään jonkun verran aukkoja itsetunnossa ja myönnän, että tuon ihmisen teot jättivät jäljen ja edelleen huomaan ne, jos vaikkapa miehet lähestyvät minua. Luotto ihmisiin ylipäätään on kärsinyt. Yritän toki olla miettimättä asiaa mutta välillä se tulee väkisin mieleeni, muistoja kuitenkin kerkesi muutama tulla. :/ Ap

Vierailija
6/13 |
05.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääsit tyypistä eroon, niin ole iloinen. Mitä pidempään jauhat asiaa päässäsi, sitä enemmän exä sua hallitsee vieläkin. Se on ihan sama annatko anteeksi vai et. Parasta on ottaa opiksi ja unohtaa. Uutta matoa koukkuun. Tsemppiä!

Vierailija
7/13 |
05.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En antaisi anteeksi, sillä tavalla että ollaan puheväleissä. Mutta en antaisi tuon vaivata ajatuksia päässäni joten jos anteeksianto auttaa sua unohtamaan, niin tee se itsesi takia.

Hän yritti muutama kuukausi eron jälkeen jutella ja sanoi että haluaisi olla kavereita ja kun sanoin etten halua olla hänen kanssaan missään tekemisissä, haukkui vain katkeraksi pskaksi eikä näyttänyt ymmärtävän, miksi en halunnut kuulla hänestä tai olla hänen "kaverinsa". Mutta kyllä, ehkä anteeksianto edes itseni kesken auttaisi. Miten teen sen, kun olen edelleen katkera siitä miten kohteli minua? Aina kun hän eksyy ajatuksiin, tunnen vain suurta pahaa oloa ja katkeruutta edelleen. Ap

Vierailija
8/13 |
05.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pääsit tyypistä eroon, niin ole iloinen. Mitä pidempään jauhat asiaa päässäsi, sitä enemmän exä sua hallitsee vieläkin. Se on ihan sama annatko anteeksi vai et. Parasta on ottaa opiksi ja unohtaa. Uutta matoa koukkuun. Tsemppiä!

En varsinaisesti jauha asiaa mielessäni, menee viikkoja että edes ajattelen koko ihmistä, mutta sitten joku yksi asia saattaa tuoda hänet mieleeni ja täytyn inhosta ja tulen todella surulliseksi. Olen onneksi päässyt yli siitä, että syytän itseäni siitä mitä hän teki, mutta on silti edelleen välillä vaikeaa hyväksyä se mitä hän teki. Kiitos paljon! Ap

Vierailija
9/13 |
05.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hei, etkö sä tosiaankaan opi tekemään lyhyempiä aloituksia?

Aina sama jeremiaadi. Opettele tiivistämään.

Minä? Aina? En ole aikaisemmin tehnyt tänne aloitusta. Yritin tiivistää niin lyhyeksi kuin vain suinkin pystyn mutta niin että kaikki olennainen tulisi selväksi kuitenkin. Ap

Vierailija
10/13 |
06.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitää.

Vierailija
11/13 |
06.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jätä se sika! :)

Ai sori, väärä ketju...

Siis ei ole mikään pakko antaa anteeksi, mutta oman mielenrauhasi takia se voi olla parempi.

Tosin kyllä itse varmaankin käskisin suksimaan just sinne, ja vielä karkeimmin mahdollisin sanamuodoin. Mutta minä nyt olenkin sellainen kaunainen pikkusielu.

Vierailija
12/13 |
06.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tuontyyppisen henkilön kanssa voi olla kaveri. Hän olisi vaan yrittänyt hyötyä sinusta, kuten ennenkin.

Estä henkilön viestit, äläkä ole yhteydessä millään tavalla.

Ajattele, että loppujen lopuksi pääsit kuitenkin vähällä. Korjaa haavoittunutta itsetuntoasi jollain muulla tavalla, häneltä et tule saamaan koskaan siihen mitään käyttökelpoista materiaalia.

Anna anteeksi itsellesi huono miesvalinta ja mieti, kuinka noin pääsi käymään.

Ja kohti uusia kokemuksia, viisastuneena!

Vierailija
13/13 |
14.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisin kirjoittaa oman tarinani tänne mutta totesin että siitä tulisi liian pitkä. Nauti siitä mitä kaikkea voit olla ilman miestä. Kirjoita kirje hänelle mutta älä lähetä sitä. Paperille purkaminen auttaa, kaikki paha ja ikävät asiat jäävät sinne, poistuvat sinusta.