Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kuukuppi ja yleinen wc

Vierailija
02.03.2013 |

No niin, ei rapise ei... :D

Mutta kun kaikissa vessoissa ei ole siellä kopissa käsienpesupaikkaa.. mua ainakin häiritsisi säätää kupin kanssa ilman että kädet voi pestä heti eikä mennä pesemään muiden viereen kun ovat meikkailemassa lavuaareilla.. 

Entä kesätapahtumat ja bajamajat?

Tällaisten tilanteiden takia käytän kuukuppia vain vapaapäivinä, kun pääsen kotiin tyhjentämään. Runsaampina päivinä vaan pitäisi tyhjentää useammin niin jää sen takia koko juttu..

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
02.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.03.2013 klo 02:54"]

[quote author="Vierailija" time="02.03.2013 klo 01:32"]

[quote author="Vierailija" time="02.03.2013 klo 01:09"]

[quote author="Vierailija" time="02.03.2013 klo 01:04"]

Työ- ja opiskelupaikalla mä olen ainakin vaan etsinyt sen hyvän vessan, jossa on hana vessakopissa. Sitten onnistuu. Epähygieenisissä oloissa taas joudun kyllä käyttää tamponia, en ilkeisi minäkään kuppia käyttää ellei ole juoksevaa vettä käden ulottuvilla.

[/quote]

ei kai se tamponi sen hygienisempi on?

Ette kai te muuten niillä tamponisilla tai kuukuppisilla käsillä koske vessan ovenkahvaan?

[/quote]

Sä et taida käyttää kuppia? Etkä tamponia? Kuulostaa vaan siltä ettet oikein hahmota niiden käyttöä. Kupin kanssa joutuu ronklaamaan aika paljon, kädet pitää pestä just ennen kuin sen tunkee sisälleen ja just sen jälkeen koska kädet on usein hiukan veressä. Sen sijaan ihan kuule asettimellista tamponia käytän silloin jos olen mökillä tai muissa vähemmän hygieenisissä oloissa. Ei tarvi työntää likaisia käsiä sisäänsä.

Eniten mua kiinnostaisi tietää oletko edes käyttänyt tamponia koskaan, kun kuulostaa siltä ettet tiedä miten sitä käytetään. Ei ne kädet ole sen "tamponisemmat" kuin sullakaan "siteiset". Eli kosketko sä siteisillä käsillä ovenkahvoihin, et kai vaan?

[/quote]

ei niissä kaikissa tamppooooneissä mitään asetinta ole.

Olen mä kerran kokeillut tampppooonia. Se oli epämiellyttävää.

[/quote]

No ei ole ei, mutta epähygieenisissä oloissa en käyttäisi muunlaisia kuin niitä joissa on. Ja mitkä on ne "tamponiset kädet" joista puhuit? Niissä on kuitenkin ihan naru josta ne poistetaan, ei tarvi sormin kaivella :D

Vierailija
2/19 |
02.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, mihin käyttöön se sitten on tarkoitettu, kun pitää hiippailla kotona sen kanssa

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
02.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen käyttänyt kyllä mökilläkin ihan huussiolosuhteissa. Pyyhin kupin paperilla kuivaksi ja laitan takaisin. Samaten pyyhin veret pois käsistä ja kynsien alta. Sama kuvio sellaisessa julkisessa vessassa, jossa ei ole vettä käytettävissä.

Vierailija
4/19 |
02.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä käytän kuukuppia lähes aina, koska paikoissa missä liikun yleensä on löydettävissä vessa jossa on kopissa lavuaari. Mutta tosiaan jos lähtisin vaikka jonnekin mökille jossa puucee tai telttaretkelle, tampooni olisi valinta kyllä. Mulla ainakin kupin kanssa pelaaminen runsaina vuotopäivinä on hyvin suttaista hommaa ja vaatii sitä vettä käsien ja kupin pesuun. Tamponin voi suht siististi (jopa asettimettoman) vaan nypätä narusta ulos ja työntää nopeasti uuden heti sisään. Kun kupin kanssa siinä välissä lorahtaisi vähän vuotoa uloskin, sitten se kuppi pitäisi ruokota minä aikana myös tulee verta jo ulos, sitten kuppia saa sinne sisään taitella ja joskus käännellä ja kiertää että se aukeaa jne.

Vierailija
5/19 |
02.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.03.2013 klo 22:28"]

Niin, mihin käyttöön se sitten on tarkoitettu, kun pitää hiippailla kotona sen kanssa

[/quote]

Valikoivaa havainnointia...

Jos on esim. työpaikalla sellainen vessa jossa on lavuaari, niin ongelmaa ei ole. Todella monilla on myös sen verran niukat menkat (eikä tarvi olla mitenkään superniukat), ettei tarvi työpäivän aikana edes tyhjentää. Mun tarvii parina ekana päivänä tyhjentää myös ruokiksella, mutta se onnistuu kyllä työpaikalla. Seuraavat päivät ovatkin sitten jo todella huolettomat, kun ei tarvi tyhjätä oikeastaan kuin aamuin illoin. Erityinen hyvä puoli kupissa on, että se ei kuivata. Sitä voi siis pitää aivan menkkojen loppuun asti (jolloin tamponia ei voi käyttää), samaten menkkoja odotellessa jos epäilee että alkaa kohta. Huomattavasti miellyttävämpää kuin kamala siteellä hautominen. Ja kyllä se vaippa housuissa ketuttaa muutenkin aikalailla, vaikka olis miten ohut.

Siinä muutama pointti kupin puolesta. Täydellinen ei ole sekään, mutta ainakin mulle paras vaihtoehto.

Vierailija
6/19 |
02.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä teen pitkää päivää ulkotöissä. Tyhjennän kupin aamulla ja n. viiden tunnin päästä, kun se on täynnä, laitan (kesto)siteen. Annan siis kupin olla täytenä sisällä ja vaihtelen sitä sidettä siihen asti että joskus pääsen vessaan.

Vierailija
7/19 |
18.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osta Lunette Kuppipyyhkeitä. Niillä voi huitasta kädet ja kupin puhtaaksi vessakopissa ja heittää roskikseen. Oon käyttäny myös bajamajassa ja puuceessä! :)

Vierailija
8/19 |
18.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuppipyyhkeillä voi tosiaan desinfioida sekä kädet ennen kupin poisottoa että sitten sen kupin. Jos vettä ei ole saatavilla, olen ottanut huussiin mukaan pienen vesipullon (sporttikorkilla), jolla on tarvittaessa helppo huuhtaista käsiä pöntön (reiän) yläpuolella. Jos vuoto on niin runsasta, että verta valuu jo kupin putsaamisen aikana, on aina olemassa wc-savetteja, joilla voi vedettömissä olosuhteissa pyyhkiä jalkovälin.

Itse käytän enää pelkkää kuppia, enkä alkaisi mistään hinnasta käyttää hautovia siteitä tai tamponeita, jotka niukan vuotoni takia kuivattavat valmiiksi ohuita limakalvojani ja altistavat toistuville tulehduksille.

Vierailija
9/19 |
18.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

MÄ en käsitä, kuinka ihminen, jolla on useita päiviä sellaista vuotoa, että kuukuppi pitää tyhjentää 3-4 tunnin välein, voi ylipäänsä pysyä hengissä. Sen pitäisi sairastaa melkoista anemiaa.

Sen kupin koko kun on 55 millilitraa ja normaali kuukautisvuoto on 25-40 millilitraa VUOROKAUDESSA ja kuukautisvuodon yläraja, ennen kuin aletaan puhua vuotohäiriöistä on 80 millilitraa vuorokaudessa. Ihan ylärajallakin siis pitäisi riittää kaksi tyhjennyskertaa vuorokaudessa: aamulla ja illalla.

Jos teillä oikeasti on noin pahoja vuotohäiriöitä, menkää ihmeessä hakemaan jotain lääkitystä niihin. Toi on vakava terveysuhka, paitsi anemiaa siitä seuraa yleistä vastustuskyvyn heikkenemistä, väsymystä, osteoporoosia ja nivelongelmia.

Vierailija
10/19 |
18.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.04.2013 klo 14:55"]

MÄ en käsitä, kuinka ihminen, jolla on useita päiviä sellaista vuotoa, että kuukuppi pitää tyhjentää 3-4 tunnin välein, voi ylipäänsä pysyä hengissä. Sen pitäisi sairastaa melkoista anemiaa.

Sen kupin koko kun on 55 millilitraa ja normaali kuukautisvuoto on 25-40 millilitraa VUOROKAUDESSA ja kuukautisvuodon yläraja, ennen kuin aletaan puhua vuotohäiriöistä on 80 millilitraa vuorokaudessa. Ihan ylärajallakin siis pitäisi riittää kaksi tyhjennyskertaa vuorokaudessa: aamulla ja illalla.

Jos teillä oikeasti on noin pahoja vuotohäiriöitä, menkää ihmeessä hakemaan jotain lääkitystä niihin. Toi on vakava terveysuhka, paitsi anemiaa siitä seuraa yleistä vastustuskyvyn heikkenemistä, väsymystä, osteoporoosia ja nivelongelmia.

[/quote]

Mun täytyy 2. ekana vuotopäivänä tyhjentää 3-4 tunnin välein. Mitään anemiaa ei ole koskaan ollut eikä vuoto ole mikään ongelma. Mulla muuten ainakin se kuppi alkaa pulputtaa vuotoa yli ja ohi jo kun on vähän yli puolenvälin täynnä. JOtenkin se alipaine irtoilee eikä kuppi enää ole tiukasti emättimen seinämissä kiinni. Tuntuu oikein sellaisia pulpahduksia ja sitten tietää että nyt tulee kupista ohi. Silti se kuppi tosiaan ei ole koskaan ollut mitenkään piripintaan täynnä.

Vierailija
11/19 |
18.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa tää olikin jännä keskustelu! En ollu ikinä tajunnu että mulla onkin niukka vuoto (olin luullu normaaliksi) kun mulla ei oo koskaan ollu tarvetta tyhjentää kun max kahdesti päivässä. Silloinkin lähinnä hygieniasyistä, ylivuodon pelkoa ei ole ikinä ollu.

Mutta siis, jos oisin siinä tilanteessa että pitäis tyhjentää muuallakin kuin kotona, saattaisin miettiä kupin käytön uudestaan. Vieraassa paikassa tuntuis ahdistavalta haeskella lavuaarillista vessakoppia.

Vierailija
12/19 |
02.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö muilla ole ollut tällaisia aatoksia?

Vierailija
13/19 |
02.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työ- ja opiskelupaikalla mä olen ainakin vaan etsinyt sen hyvän vessan, jossa on hana vessakopissa. Sitten onnistuu. Epähygieenisissä oloissa taas joudun kyllä käyttää tamponia, en ilkeisi minäkään kuppia käyttää ellei ole juoksevaa vettä käden ulottuvilla.

Vierailija
14/19 |
02.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Ette kai te muuten niillä tamponisilla tai kuukuppisilla käsillä koske vessan ovenkahvaan?

Vierailija
15/19 |
02.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

[/quote]

Sä et taida käyttää kuppia? Etkä tamponia? Kuulostaa vaan siltä ettet oikein hahmota niiden käyttöä. Kupin kanssa joutuu ronklaamaan aika paljon, kädet pitää pestä just ennen kuin sen tunkee sisälleen ja just sen jälkeen koska kädet on usein hiukan veressä. Sen sijaan ihan kuule asettimellista tamponia käytän silloin jos olen mökillä tai muissa vähemmän hygieenisissä oloissa. Ei tarvi työntää likaisia käsiä sisäänsä.

Eniten mua kiinnostaisi tietää oletko edes käyttänyt tamponia koskaan, kun kuulostaa siltä ettet tiedä miten sitä käytetään. Ei ne kädet ole sen "tamponisemmat" kuin sullakaan "siteiset". Eli kosketko sä siteisillä käsillä ovenkahvoihin, et kai vaan?

Vierailija
16/19 |
02.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jää mullakin tyhjentämättä jos ei ole kopissa lavuaarissa.

Bajamaja-olosuhteissa käyttäisi..sellaiset käsien puhdistukseen tarkoitetut kosteuspyyhkeetkään ei oikein auta, pitäisi huuhtoa heti kylmällä vedellä kädet (nimim. kuivunutta verta kynnen alta rapsuttanut)

Tamponin poistan ihan narusta :D

Vierailija
17/19 |
02.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Vierailija
18/19 |
02.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.03.2013 klo 00:50"]

Eikö muilla ole ollut tällaisia aatoksia?

[/quote]

On, ja senpä takia minulla jäi vuosia sitten kuukupin käyttö. Koska parina ekana päivänä se oli aika mahdoton kun sitä piti tyhjentää vähintään 3-4 tunnin välein. Ja jos ei ollut kotona, niin eihän siitä mitään tullut.

Kuukupissa ja tamponissa, jossa on asetin, niissä todellakin on eroa. Sormia ei tarvi survoa sisäänsä eikä mitään kuppeja puhdistella. Ja tamponin vaihtokin sujuu nopeammin.

No, nykyään lasten saamisen jälkeen minulla on hormoonikierukka ja menkat tulevat ehkä kolmen kuukauden välein ja paljon niukempina kuin normaalisti. Nyt sitten kuukuppi on todella oiva kun pärjään sen kanssa 12 tuntia putkeen. Mutta runsaassa vuodossa se ei ole kätevä.

Vierailija
19/19 |
02.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.03.2013 klo 02:54"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Ei ole kaikissa asetinta, mutta nyt kai ymmärsit että hygieniavertailussa tarkoitettiin totta kai asettimellista mallia. Jos ei ole käsienpesumahdollisuutta, ei käytetä kuukuppia tai sormin asetettavaa tamponia.