Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Teen juoja, loukkaannutko jos kyläpaikassa on tarjolla

Vierailija
01.03.2013 |

vain jotain tusinapussiteetä, eikä niistäkään kuin yhtä vaihtoehtoa?

Mikä olis sellainen teevalikoima, josta olisit aidosti ilahtunut?

Kommentit (42)

Vierailija
21/42 |
01.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan ookoo, kunhan on jotain _teetä_, eikä vain marjahauduketta... ällöän esim piparminttuhauduketta tai ruusunmarjahauduketta, jossa ei ole ollenkaan teenlehtiä. Eikä kiitos rooibosta minulle.

Vierailija
22/42 |
01.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.03.2013 klo 15:48"]

En loukkaannu.

Jos haluat ilahduttaa teen juojaa, niin osta teepallo, sillä saa haudutettua kuppiin ja vie vähän tilaa. Itse en tykkää makeaksi maustetuista teelaaduista, mutta niilläkin on kannattajansa. Suurimmalle osalle varmaan maistuu Earl Grey (ainakin itse en tunne ketään josta tuo olisi kamalaa), joten jos ostat sitä pienen irtoteepussin niin on varmaan ok.

[/quote]

Oma isäni juo vain teetä, ei kahvia koskaan. Hänelle Earl Grey on kauhistus, ei saa sitä alas. Ja joka paikassa on tuota iänikuista Earl Greyta!

Itse en juo ollenkaan niitä makeasksi maustettuja, keinoaromeilla makustettuja teelaatuja. On kyllä kurjaa mennä kylään, kun emäntä hihkaisee, että hänellä on tällaista ihanaa suklaavaniljateetä. Meinaa tulla hajustakin oksu. Samoin hibiskus-haudute on ihan järkyttävää minusta.

Jos haluat tehdä vaikutuksen, osta sellainen pieni, kupin päälle sopiva teesiivilä - tai sitten teepalloja. Ja metallipurkkeihin laitat kolmea erilaista teetä: yksi maustamaton musta tee, yksi maustamaton vihreä tao valkoinen tee ja sitten jokin maustettu kukkaistee, yrttihaudute tai rooibos. Eiköhän tuolla valikoimalla jo tyydyty useimpien teenjuojien jano, vaikka maku olisi mikä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/42 |
02.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielesta olis ihanaa jos olis sellanen pieni, n puolen litran teekannu jossa teen voi kunnolla hauduttaa. Yksi teepussi riittaa hyvin tuollaiseen pieneen kannuun ja siita voi sitten kaataa lisaakin kuppiinsa. Teepusseja olisi hyva olla jonkinlainen valikoima, etta ei olisi pakko juoda vain sita teeta mita isantaqperheella sattuisi olemaan kotona.

Vierailija
24/42 |
02.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Talo tarjoo tavallaan. Suomessa pitää tottua siihen, että usein on tarjolla surkeaa kahvia ja kehnoa teetä. Juntti-Mokkaa ja Liptonia. Kyllähän ne nielee, ja sitten kotona voi palata jalojen juomien pariin.

Vierailija
25/42 |
02.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kahvinjuojillekaan kaikki kelpaa. Minulle käy kyllä pussitee aivan hyvin ja parasta on tavallinen musta tee ilman mitään mausteita. Virheästä teestä kieltäydyn ja olen mieluummin juomatta mitään kuin litkin sitä.

Itsekään en käytä mitään välineitä tai vermeitä. Keitän vettä kattilassa ja kun vesi poreilee tai kiehuu, laitan sinne kattilaan kaksi teepussia. Otan pussit pois muutaman minuutin kuluttua ja sitten kaadan teen kuppiin. Hauduttamalla saa hyvää mistä tahansa mustasta teestä.

Ja tällainen on siis noin miljoona kertaa parempaa kuin samasta pussista tehty tee, joka on tehty suoraan kuppiin. Kupillinen vettä on aivan liian pieni määrä hauduttamiseen, ja testä tulee liian vahvaa ja kitkerää. Jos taas pussin ottaa nopeasti pois, maku jää vajaaksi. Muta juon sitä kyllä silti, ellei parempaa ole tajrolla.

Vierailija
26/42 |
02.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entäs sitten jos teenjuojia on monta? Ja jokainen haluaisi erilaista, haudutettuna? Ei mulla ainakaan ole kuin yksi teepannu ja olisi se kiva kun emäntä ehtis jutellakin vieraiden kanssa eikä vaan säätää kolmen-neljän eri teen haudutteluoperaatiossa, varsinkin kun eri teelaaduilla on eri haudutusajat. Puhumattakaan siitä että ihmiset tykkää erivahvuisista. Helpointa on kun on erilaisia pussiteelaatuja ja siitä jokainen saa valita haluamansa. Tietysti pöydässä on pieni lautanen jolle teepussi nostetaan, ja sellaiset pihdit joilla pussin saa puristettua kuivemmaksi. Ei mulla ole kahvinkeitintäkään, joten kahvinjuojat saa tyytyä pikakahviin...

Vierailija
27/42 |
02.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

no en loukkaannu. Itse juon kotona pääasiallisesti vihreää teetä jajos sitä kylässä tarjolla niin mieluusti sitäkin juon ja ihan pussitee on parasta :). Seuraava vaihtoehto on rooibokset.

Vierailija
28/42 |
02.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pärjään ihan tavallisella pussiteelläkin, vasta sitten tulee ongelmia jos tarjolla on pelkästään jotain vaniljan tai vadelman tms. makuista. Mutta en silloinkaan loukkaantuisi, ei se ole mikään henkilökohtainen hyökkäys minua kohtaan. Voin hyvin juoda vettäkin, tai olla juomatta mitään.

Vierailija
29/42 |
02.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole ikinä elämässäni tavannut vielä kahvinjuojaa, joka marisee kahvilaadusta. Ja itsekin olen juonut kylässä jopa pikakahvia ja pussista espressoa. Hyvin on mennyt alas.

Mutta teenjuojat...heille pitäisi olla monenlaista tarjolla. Haudutettua ja pussissa ja aina on riski, että yökitään, kun ei saa tätä alas.

[quote author="Vierailija" time="02.03.2013 klo 07:31"]

Ei kahvinjuojillekaan kaikki kelpaa. Minulle käy kyllä pussitee aivan hyvin ja parasta on tavallinen musta tee ilman mitään mausteita. Virheästä teestä kieltäydyn ja olen mieluummin juomatta mitään kuin litkin sitä.

Itsekään en käytä mitään välineitä tai vermeitä. Keitän vettä kattilassa ja kun vesi poreilee tai kiehuu, laitan sinne kattilaan kaksi teepussia. Otan pussit pois muutaman minuutin kuluttua ja sitten kaadan teen kuppiin. Hauduttamalla saa hyvää mistä tahansa mustasta teestä.

Ja tällainen on siis noin miljoona kertaa parempaa kuin samasta pussista tehty tee, joka on tehty suoraan kuppiin. Kupillinen vettä on aivan liian pieni määrä hauduttamiseen, ja testä tulee liian vahvaa ja kitkerää. Jos taas pussin ottaa nopeasti pois, maku jää vajaaksi. Muta juon sitä kyllä silti, ellei parempaa ole tajrolla.

[/quote]

Vierailija
30/42 |
02.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi teenjuojat saavat snobbailla, mutta kahvinjuojien pitää tyytyä juhlamokkaan?

Vierailija
31/42 |
02.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkään en vielä ole tavannut kahvinjuojaa, jolle se meidän juhlamokka ei olisi kelvannut. 

Teenjuojia taas on erilaisia. Siskoni esim. on muuttunut aika ronkeliksi teen suhteen, ei saa olla Liptonia, sitten ei myöskään maustettuja paitsi yhtä lajia ja nyt sekään ei käy. Earl Greyn tavallinen on ihan yök ja teepallossa haudutettujen pitää olla tiettyä lajiketta. Siskoni käy meillä ehkä 5 kertaa vuodessa, joten jos ostan hänen makunsa mukaan jotakin lajiketta, ehtii se vanheta, ennen kuin ehditään puoleen väliin pussia/rasiaa. Tämän lisäksi puolessa välissä vuotta maku on taas muuttunut eikä enää kelpaakaan se sama.

Jotta ongelma olisi vielä vähän isompi, niin myös miehen sisko on teenjuoja. Hänelle kelpaa kaikki paitsi pari lajia. Yllättäen ei mene maku yksiin siskoni kanssa eli siskolle kelpaavat ovat miehen siskon inhokkeja ja päinvastoin. Niinpä meillä on kolmea lajia (joista parhaimmillaan ei mikään ole kelvannut kummallekaan), joista yksi heitetään aina lähes käyttämättömänä roskiin, kun päivämäärä on kulunut umpeen.

Viimeksi ostin Rooibosia, kun työkaverini (teenjuoja) sitä juo aina ja tuli käymään. Juu, ei kelvannut siskoille, kun eihän se edes ole teetä...

Olen itsekin ollut teenjuoja 15 vuotta, ennen kuin aloin juoda kahvia ja kyllä vaan minulle kelpasi kaikki. Olisikohan nyt niin, että kun sitä valikoimaa on, niin teenjuojat sitten osoittavat mieltymyksensä herkemmin eivätkä vain juo litkua alas niin kuin monet kahvinjuojat tekevät. Kun sitä kahviakin voi keittää liian vahvaksi tai vastaavasti liian laihaksi, mutta yli 90% kahvinjuojista ei ikinä kommentoi mitään kahvin mausta. Teenjuojista tuo yli 90% takuulla tekee tiettäväksi, mitä teetä juovat/eivät juo.

Vierailija
32/42 |
02.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.03.2013 klo 09:26"]

Miksi teenjuojat saavat snobbailla, mutta kahvinjuojien pitää tyytyä juhlamokkaan?

[/quote]

Siksi, kun hapan, kitkerä  ja heikkomakuinen kahvi  on Suomessa pyhä asia. Se  on täällä maailman parasta ja ainoaa kunnon kahvia. Kriittinen sana Juntti-Mokkaa vastaan on lähes rangaistava teko.

Vierailija
33/42 |
02.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tietenkään loukkaannu, elämä on liian lyhyt siihen, että loukkaantuisi noin naurettavasta.

Mutta jos haluat ilahduttaa minua teenjuojana, niin kivoin vaihtoehto olisi haudutettu tee (ihan joku perusmustatee tai mausteteet käy myös hyvin). Myös teepussit on ihan ok, eikä valikoimaa tarvitse olla välttämättä yhtä enempää, jos se on joku perushyvä, esim. juuri tuo Earl Grey. Ja tärkeää olisi, että teevesi on todella kuumaa! Minulle pahin vaihtoehto on se, että tarjolla on pelkkää sitruunateetä (josta en pidä) ja teevesi on haaleaa. Mutta silloinkaan en loukkaannu, tietenkään.

Vierailija
34/42 |
02.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noh, mietin miten tähän vastaisi.

Katsos kun jos joku ei käytä alkoholia ja on jotkut juhlat niin pitäisikö loukkaantua kun toiset tuijottaa ja hiljenee ja on kuin muumioita jos joku ei juo alkoholia?

Tuosta teestä olen itse sitä mieltä, että kyläpaikka on tyhmä ja sivistymätön jos ei osaa varata hyvää teevalikoimaa. Nykyään on kaupoissa myyty jos jonkinlaisia lasikansilaatikoita joissa kyljessä lukee the taikka tee. Miksi niitä on myynnissä jos ihmiset ei niitä käytä teevalikoimiin pöytätarjoilussa?

On kohteliasta ottaa huomioon teenjuojat myös.

Suomi on uuwatti maa ja täällä luullaan aina, että kaikki juo kahvia tai kaikki juo alkoholia.

Vierailija
35/42 |
02.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En loukkaantuisi pussiteestä ja jos valikoimasta löytyisi vaikka vihreää, valkoista ja mustaa maustamatonta teelajia, kelpaisi se varmasti useimmille teenjuojille.

Hyvälaatuinen pussitee on kuitenkin varmasti parempi, kuin se taitamattoman teenkeittäjän ylihaudutettu kitkerä tekele.

Se mikä ottaa eniten päähän, niin teenjuojille kahvitaloudessa annetaan sitä vettäkin vaan siihen pieneen kahvikuppiin. Jos teetä tarjoillaan, ja varsinkin pussiteetä, pitäisi saada kunnon teemuki.

Vierailija
36/42 |
02.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En loukkaannu. Sitä pidän outona, jos ei ole ollenkaan teetä tarjolla. Kun en kahvia juo ollenkaan, niin otan sitten vettä. Tämä tuntuu olevan monelle ongelma.

Tai no kerran kyllä loukkaannuin, kun häissä ei ollut tarjolla kuin kahvia kakun kanssa. Otin sitten Mehukattia lasten pöydästä. Mutta oli sentään --- wait for it --- LÄMMINTÄ RUOKAA.

Vierailija
37/42 |
02.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.03.2013 klo 09:26"]

[/quote] 

Lähes kaikkihan täällä ovat sanoneet, etteivät loukkaannu, vaikka mitä olisi tarjolla, ja se ihan perus Liptonkin kelpaa hyvin.

Aloituksessa vain kysyttiin, mistä olisi todella ilahtunut, ja tähän kysymykseen on kukin vastannut mieltymystensä mukaan. Kai kahvinjuojillakin olisi erilaisia mieltymyksiä, jos niitä aloituksessa kysyttäisiin.

Vierailija
38/42 |
02.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mielestäni ole ronkeli teen juoja, mutta snobbaillaan sitä viinienkin kanssa jos missä.

Töissä juon sitä, mitä sinne on tilattu työnantajan laskuun.

Kotiin ostan teekaupasta irtoteetä, sillä haluan tukea pienyrittäjää ja toisaalta siellä saa erinomaista palvelua ja on kiva saada nuuhkia eri purkkeja ja kuulla vähän millaisesta teestä on kysymys. Esim. onko luomua, miten käsitelty, mitä teelaatua, mitä muuta on sekoitukseen lisätty tai ei ole jne.

Vain se ärsyttää, kun menee juhliin ja on valmistettu vaikka mitä pöydät notkumaan niin teen juojat hakevat kuuman veden kyökistä itse ja etsivät teepusseja mistä sitten sattuu löytymään. HARVOIN tarjoillaan santsikuppia samaan aikaan kun kahvipannu kiertää vieraiden luona. Olen joskus suunnitellut kostavani tämän omissa juhlissani. Tarjolle murukahvia ja kuumavesipannu piilotettuna jonnekin keittiön perille likaisten astioiden taakse.

Ehkä näiden tilanteiden takia tulee joskus irvisteltyä keltaisen liptonpussirivistön edessä. No, onhan ne kivan värisiä. Mutta muuten pölypusseja. (= mitä pienempää purua, sen arvottomampaa tavaraa teemarkkinoilla vrt kokonaisiin teeruusukkeisiin)

Vierailija
39/42 |
02.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta ongelmana on teen vahvuus! Jos haudutan teen valmiiksi ja kaadan kuppiin vieraalle, on se joko aivan liian vahvaa tai sitten toiselle ihan litkua! 

Itse juon teetä silloin tällöin ja pidän melko laimeasta teestä. Laitan teenlehdet teesiivilään, kostutan kiehuvalla vedellä ja sitten hitaasti kaadan vettä läpi ja loput taas kuuma vettä. Näin teen sitten yleensä vieraallekin samalla kysyen, miten vahvaa hän haluaa. Eihän tämä tietenkään ole mitään oikeaoppista hauduttamista, mutta ihan hyvää mielestäni tulee näinkin.

Jotkut vieraat haluavat kuitenkin pussiteetä.

Vierailija
40/42 |
04.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisin ollut täyteläisemmin vierastettu jos olisi ollut perus liptonia tarjolla vieraiden luona. Lipton on pussiteistä se mikä jäljittelee eniten oikean teen oikeanlaisuutta. En pahastunut kerran kuin tarjottiin toisen kerran haudutettuja vihreän teen lehtiä, väri oli juomassa oikea joten tartuin tarjoilu tilaisuuteen mikä oli myös melko liptoton. En käsitä miksi se on vaikeaa ostaa lipton paketin 2€ hujakoilla kotiin talteen ihan alkuperäisen teen kunnioittamiseksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi yksi