Millainen on tuntemasi heikkolahjainen ihminen?
Kommentit (320)
Vierailija kirjoitti:
Heikkolahjainen pärjää hädin tuskin edes ammattikoulussa, ei todellakaan yliopistossa voi opiskella yhtään heikkolahjaisia ihmistä. Heikkolahjaisia tarkoittaa nimenomaan sitä ettei kykene opiskelemaan.
Olet ymmärtänyt väärin. Heikkolahjaisuus tarkoittaa ainoastaan normaalia alhaisempaa älykkyyttä. Heikkolahjaiset ovat keskenään erilaisia, jotkut pystyvät opiskelemaan pitkällekin mikäli muita rajoitteita (esim. keskittymiskyvyssä tms) ei ole ja motivaatiota sekä mielenkiintoa riittää. Jollain toisella voi taas olla vaikka äo 115 + adhd, eikä hän kykene opiskelemaan peruskoulua pidemmälle. Eikä hän silti ole heikkolahjainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole olemassa heikkolahjaisia ihmisiä.
Mielestäsi ei ole olemassa ihmisiä joilla on alhainen ÄO?
Oma älykkyysosamääräni on 128, ja olen silti erittäin heikkolahjainen ja uusavuton.
Heh, tuskin on.
Ei voi olla heikkolahjainen, jos äo on 128 :D
Sinulla on joku muu ongelma, jos älykkyytesi on normaalin rajoissa, mutta tunnet itsesi tyhmäksi. Mt-ongelma tai neurologinen?
Voi toki olla, että olen esimerkiksi autistinen yms.
Jotkut täysin arkisetkin asiat on minulle todella vaikeita. Esimerkiksi lakanoiden vaihtoon saattaa mennä tunti, kun en vaan osaa.
Tuntemiani "heikkolahjaisia" yhdistää kapeakatseisuus. Saattavat esimerkiksi kovaan ääneen nauraa sille, kun kolmekymppinen lähtee lomallaan interrailille. Kun se on kuulema nuorten juttuja ja mitä se aikuinen ihminen nyt sellaista höpsöttää. Näillä ihmisillä on lisäksi vaikeuksia ymmärtää sitä, että ihmiset ovat yksilöllisiä ja esim. 15-vuotias tyttö ei automaattisesti fanita Robinia, tai 50-vuotias mies katso jääkiekkoa. Ovat siis kovia stereotypisoimaan ja luokittelemaan. Omaa elämäntilannettaan eivät myöskään osaa suhteuttaa muiden vastaaviin ja kodinhuoltaja voi hyvinkin alkaa ohjeistaa työtöntä filosofian maisteria työnhakemisessa.
Pelkkiä kapea-alaisia oppimisvaikeuksia en osaa pitää heikkolahjaisuutena. Lähes jokaisella meistä on jokin osa-alue, jolla emme erityisesti loista ja se on ihan ok. Leonardo da Vincin kaltaiset renesanssinerot ovat harvassa. Samaten aikuisena vanhempien luona asuminen tai työttömyys eivät mielestäni yksistään viittaa heikkolahjaisuuteen. Taustalla voi olla esim. taloudellisia ongelmia, mielenterveysongelmia, asuntopulaa, omaishoitajuutta, pienipalkkaista osa-aikatyötä tai muuta vastaavaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole eläessään tehnyt töitä. En kuollaksenikaan ymmärrä miten hän pääsee luistamaan töistä ja sossun tuella elänyt 12 vuotta. Joskus kun päässyt jonnekkin harjoitteluun, käy siellä päivän-kaksi kunnes ei enää jaksa mennä ja ei edes ilmoita työpaikkaan että ei ole tulossa! Ja puhelimeen ei vastaa. En ymmärrä millaisen kasvatuksen saanut kun ei ole edes tuon vertaa käytöstapoja! En usko että tulee koskaan enää saamaan töitä ja vaikka saisi, ei hän siellä käy ja miksi kävisikään jos on 12 vuotta onnistunut lusmuamaan ja tottunut siihen että rahaa saa tekemättä mitään. Uskomaton tyyppi!
Ja kaiken lisäksi näistä työharjoittelupaikoistaan varastaa tavaraa, mm citymarketissa ollessaan kehuskeli miten oli varastanut satojen eurojen edestä tavaraa ja myynyt ne!
Kuvasit älykkään tyypin. Tietää ettei elämässä työtä tekemällä juuri hyödy. Heikkolahjainen tekee tyhmänä kaiken mitä käsketään eikä hyödy siitä itse mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oma älykkyysosamääräni on 128, ja olen silti erittäin heikkolahjainen ja uusavuton.
Heh, tuskin on.
Sinulla on joku muu ongelma, jos älykkyytesi on normaalin rajoissa, mutta tunnet itsesi tyhmäksi. Mt-ongelma tai neurologinen?Voi toki olla, että olen esimerkiksi autistinen yms.
Jotkut täysin arkisetkin asiat on minulle todella vaikeita. Esimerkiksi lakanoiden vaihtoon saattaa mennä tunti, kun en vaan osaa.
Onko kukaan itse asiassa koskaan opettanut sinulle lakanoiden vaihtoa? Varsinkin pussilakanat voivat olla kinkkisiä vaihdettavia tottumattomalle. Kysyn siksi, että Suomessa on pitkään ollut se käytäntö, että oletetaan, että jokainen ilman muuta osaa tietyt asiat ilman opastusta. Ja jos ei osaa heti kylmiltään, niin se on todiste siitä, että on hahmotushäiriöinen tai suorastaan haluton oppimaan.
Muiden haukkuminen on heikkolahjaista, en muuta keksi.
En tunne ketään "heikkolahjaista".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Heh, tuskin on.
Sinulla on joku muu ongelma, jos älykkyytesi on normaalin rajoissa, mutta tunnet itsesi tyhmäksi. Mt-ongelma tai neurologinen?Voi toki olla, että olen esimerkiksi autistinen yms.
Jotkut täysin arkisetkin asiat on minulle todella vaikeita. Esimerkiksi lakanoiden vaihtoon saattaa mennä tunti, kun en vaan osaa.Onko kukaan itse asiassa koskaan opettanut sinulle lakanoiden vaihtoa? Varsinkin pussilakanat voivat olla kinkkisiä vaihdettavia tottumattomalle. Kysyn siksi, että Suomessa on pitkään ollut se käytäntö, että oletetaan, että jokainen ilman muuta osaa tietyt asiat ilman opastusta. Ja jos ei osaa heti kylmiltään, niin se on todiste siitä, että on hahmotushäiriöinen tai suorastaan haluton oppimaan.
Kyllä se aikoinaan opetettiin.
Minkäänlaiseen luovaan toimintaan en myöskään kykene, ja sosiaalisestikin olen tyhmä kuin saapas.
Tunnen muutaman naisen jotka autettu armosta pääsemään koulusta läpi. Heille tehdään samat kokeet niin kauan että he sai lopulta oikein ja jonkun muun piti sanoa että koe oli sama ja ei tarvitse kuin opetella ulkoa vastaukset. Siltikin ne meni heillä huonosti ja lunttilappuja mukana. Eivät kykene laskemaan ilman laskinta todella helppojakaan laskuja ja eivät tajua että kilohintaa kannattaa katsoa kun ostaa ruokaa. Heidän omat haut koulutuksiin olleet aivan älyttömiä. Ne ei mieti yhtään vaan päättää viimeisellä sekunnilla jotain vaan. Pummaus yhdistää heitä. Heidän päässään on joku ajatus että heidän ei tarvitse maksaa. Jotkut sitten jaksaa pitää huolta heistä. Luonteet poikkeuksetta sosiaalisia joka heidän vahvuus.
Ihmiset jotka viljelevät "tyhmä kuin saapas ilmaisua" tai muita saman tyyppisiä ilmaisuja, joilla on tarkoitus halventaa jotakin toista ihmistä.
Tajutkaa jo, me ollaan kaikki melkoisia dorkia jossakin. Kuka meistä luo jotakin uutta? Toistetaan vaan muiden valmiiksi pureskelemia juttuja.
Millaisella ihmisellä on tarve aliarvioida muita?
Itse olin vuosia hyvin masentunut. Työpaikalla oli tällaisia ihmisiä, joilla tarve osoittaa mukamas tyhmemmät. Minä olin yksi niistä. Johtui siitä ettei ulosantini ollut kummoista heidän seurassa. Pistivät omia virheitään minun piikkiin jne. Totuus on kuitenkin se, että jos nyt oikein tarkasteltaisiin asioita, minä olin parempi työntekijä monelta osin, kuin he. Tyhmät uskovat, että ahkera ja parempi on se joka kehuu itseään tai alentaa toista.
Luokallani oli näitä yläasteella monta. Pahin oli eräs tyttö. Ei pärjännyt koulussa, ja hänet päästettiin aina luokalta juuri ja juuri. Eipä siinä mitään, mutta hän oli myös ilkeä, varsinkin minua ja muita luokkalaisiamme kohtaan, joita opiskelu oikeasti kiinnosti.
Kuulin hänestä hiljattain eräältä kaveriltani, jolle hän on puolituttu. Ei käy töissä, eikä ole yläasteen jälkeen opiskellut, on huonossa parisuhteessa ja tuttu näky kaupungin pubeissa. Olisin ehkä myötätuntoinen, jos hän ei olisi rääkännyt minua kolmea vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Heh, tuskin on.
Saatat olla. Yleensä tuon tasoisen älykkyyden omaavat pärjäävät nimittäin hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset jotka viljelevät "tyhmä kuin saapas ilmaisua" tai muita saman tyyppisiä ilmaisuja, joilla on tarkoitus halventaa jotakin toista ihmistä.
Tajutkaa jo, me ollaan kaikki melkoisia dorkia jossakin. Kuka meistä luo jotakin uutta? Toistetaan vaan muiden valmiiksi pureskelemia juttuja.
Millaisella ihmisellä on tarve aliarvioida muita?
Itse olin vuosia hyvin masentunut. Työpaikalla oli tällaisia ihmisiä, joilla tarve osoittaa mukamas tyhmemmät. Minä olin yksi niistä. Johtui siitä ettei ulosantini ollut kummoista heidän seurassa. Pistivät omia virheitään minun piikkiin jne. Totuus on kuitenkin se, että jos nyt oikein tarkasteltaisiin asioita, minä olin parempi työntekijä monelta osin, kuin he. Tyhmät uskovat, että ahkera ja parempi on se joka kehuu itseään tai alentaa toista.
Eihän se välttämättä ole mitään halventamista.
Tyhmä voi olla, mutta ei se kenestäkään huonompaa ihmistä minun mielestäni tee.
Itsekin tiedostan olevani tyhmä tietyillä osa-alueilla, mutta se ei tarkoita että pitäisin itseäni huonompana ihmisenä, tai että säälisin itseäni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vähään elämänkokemusta ja tietotoa ja siiten ymmärrystä.
Jokaainen ihminen on minusta rajallinen ja tyhmä koskaa jokainen peilaaa maailmaa itseeensä kautta. Mitttari menestymisellle voi ollla ulkonäkö, äly, rahan määärä jnee..
Tällainen.
Lapsuudenystäväni mies. Mies on jokseenkin hidas ja ei usein ymmärrä edes vitsejä. Kerran pelasi tietokoneella ja tarvitsi koko ajan apua, koska ei ymmärrä sanaakaan englantia. Käynyt loppuun yläasteen, sen jälkeen jäänyt raksahommiin. Keskustelu on välillä vaikeaa, koska hän ei ymmärrä mistä puhutaan tai kysyy koko ajan mitä mikäkin sana tarkoittaa. On semmoinen harmiton bensalenkkari-nikkaroija, tosi mukava kyllä ja kätevä käsistään.
Vierailija kirjoitti:
No en tiedä hänen äo:sta mutta kaikki jutut ihan puuta heinää, superlaiska, ei jaksais tehdä mitään kotona eikä töissä, kerran kuussa työsähköpostin lukeminen oli liikaa vaadittu, ei osaa eikä jaksa tehdä mitään, mieluiten jois vaan kaljaa.
Kuulostaa loppujen lopksi siltä että saattaa olla hyvinkin älykäs. Ei se tee hänestä heikkolahjaista jos sinä et ymmärrä häntä
Hallanvaara kirjoitti:
Minusta on hauska esittää muille heikkolahjaista. Tyhmän esittäminen on yksi pravuurini.
Siinä paljastuu muiden oikea luonne.
Ihmiset ovat ihan kamalia petoja.
Vaikea saada hänen kanssaan keskustelua aikaan, ei pärjää koulussa (opiskelee kiinteistönhuoltoa).
Minä olen aina pitänyt heikkolahjaisena sellaista, jolle ei ole paljon annettu. Ei pärjää normaalissa luokkaopetuksessa, koska ei pysty käsittämään opetettavia asioita. Ei ymmärrä käytettävissään olevan rahan arvoa tai määrää tai sitä, mihin se riittää ja mihin sen pitäisi riittää. Ei hahmota kellonaikoja tai ajan kulumista. Ei ymmärrä sanojen monimerkityksellisyyttä. Tällaista minä pidän lahjattomana. Se ei tarkoita, että hänen ihmisarvonsa olisi alempi. Tällainenkin ihminen on arvokas. Jos tätä nyt jotenkin pitää perustella, niin todennäköisesti tällaisellakin ihmisellä on piirteitä ja asioita, joissa hän on minua parempi. Vaikka kolmiuloitteinen hahmotuskyky olisi hukassa, sorminäppäryys ja silmien ja käsien yhteistyö voi tehdä tällaisesta ihmisestä paremman puusepän kuin minä. Hän voi ehkä huomata toisen ihmisen tunnetilan paremmin kuin minä. Hän voi olla hyväntahtoisempi ja avuliaampi kuin minä. Hän voi olla optimistisempi ja iloisempi mieleltään kuin minä. Nämä kaikki ovat hyviä ominaisuuksia ja siksi arvostettavia.
Vierailija kirjoitti:
Hallanvaara kirjoitti:
Minusta on hauska esittää muille heikkolahjaista. Tyhmän esittäminen on yksi pravuurini.
Siinä paljastuu muiden oikea luonne.
Ihmiset ovat ihan kamalia petoja.
Näin on. Usein huomaa kun menee uuteen työpaikkaan ja esittää tyhmää niin saa kuulla ja saa vain osakseen silkkaa ilkeilyä.
Silloin on erittäin hauska esittää yksinkertaista ja venyttää näiden älykkäiden pinnaa :D :D :D
Hirveän ilkeitä ihmisiä ja kuvittelevat että he ovat oikeutettuja käyttäytymään huonosti vähemmän älykkäitä kohtaan. Nauhoitin kerran yhden keskustelun työpaikalla jossa esitin älykääpiötä ja vähän pelokasta sellaista. Sain aika paljon messangerissa tykkäyksiä.
Otsikko taisi olla:
Kotkan kynsissä :D:D:D
Mt-ongelmat alkaneet siis jo alle 10-vuotiaana kun siirrettiin erikoiskouluun sillä ei pärjännyt normaalissa koulussa kun ei olisi päässyt mistään aineista läpi. Ei. Kyseessä on yksinkertaisesti heikkoälyinen ihminen. Kävi koko ala ja yläasteen sekä amiksen vähä-ä lyisten kouluja. Luokat todella pieniä: