Hippikaverin asenne ärsyttää
Olen kärsinyt useamman vuoden keskivaikeasta masennuksesta ja erään kaverin asenne masennukseen ja asioihin vähän noin ylipäätään on alkanut ärsyttämään. Hänen mielestään masennus on tunnetila ja asenteesta kiinni. Tiedän itsekin että asenteella voi vaikuttaa mutta jos pää on pipi niin silloin se on pipi eikä sitä korjata pelkällä asenteella. Olen kokeillut muuttaa asennettani, olla positiivisempi. Olen kokeillut lääkkeitä ja terapiaa sekä ulkoilua ja liikuntaa. Olen yrittänyt lisätä kivoja asioita elämääni mutta siitäkin huolimatta sisälläni on tyhjyys.
Kyseisen kaverin asenne elämään on muutenkin hyvin erilainen kuin minun. Hän tuntuu katsovan asioita kevyesti ja vaikuttaa siltä, että on ehkä päässyt aika helpolla tai sitten kieltää todellisuuden itseltään. Ei haluaisi puhua ikävistä asioista ollenkaan, hieroo kaikkien naamaan yltiöpositiivista asennettaan, sanoo että onnellinen voi olla jos vain valitsee olla. Itse olen nähnyt todella paljon kamalia asioita elämäni aikana enkä vain pysty samaistumaan hänen elämänkatsomukseensa vaikka miten yritän. Ihailen tavallaan hänen tapaansa suhtautua asioihin mutta itse raskaita asioita nähneenä tiedän, että jossain vaiheessa ihmisellä vain tulee se raja vastaan eikä sitä välttämättä aina jaksa uskoa parempaan huomiseen vaikka yrittää kuinka. Kun on menettänyt tarpeeksi tärkeitä ihmisiä ja nähnyt pahoja asioita ihan vierestä, saattaa usko hyvään välillä horjua.
Viimeksi kun näin tätä ihmistä, loukkaannuin vähän hänen kommentistaan siihen, kun kerroin että isoisäni on kuollut. Hän vain tokaisi siihen, että luoja päätti, että oli hänen aikansa mennä. Tuo kommentti tuntui todella mauttomalta ottaen huomioon tilanne, missä toinen on. Sanoisitteko tuolla tavalla ihmiselle joka on juuri menettänyt itselleen rakkaan ihmisen? Mietin hetken, että huomauttaisin asiasta mutta menin niin hämilleni tuosta tökeröstä kommentista etten saanut suutani auki. Viimeistään tuon jälkeen minusta on tuntunut etten halua olla tuon ihmisen kanssa kummemmin tekemisissä. Ylireagoinko?
Kommentit (37)
Taas tämä jolta isoisä on kuollut. Montako kertaa aiot hyödyntää pappavainaan näissä kirjoituksissa?
Oletko kysynyt, uskooko kyseinen ihminen The Secretiin ja vetovoiman lakiin? Kuulostaa ihan siltä.
Tietyt ihmiset ajattelevat, että kaikesta negatiivisuudesta kannattaa pysyä erossa, muuten omat positiiviset värähtelyt häiriintyy. Uskovat myös, että kaikki on itseaiheutettua karman kautta, joten valittaa ei saisi.
Suojele itseäsi. Sinun ei tarvitse hyväksyttää tunnetilojasi muilla.
Ihmisten kanssa tulee toimeen kun tajuaa että useimpien kanssa voi jutella jotain, mutta kaikkien kanssa ei voi eikä kannata jutella kaikesta.
Vaikeissa asioissa voit soittaa anonyymisti auttavaan puhelimeen tai vaikka kirjoittaa tänne. Av on sitä varten.
No itse siirtäisin tuollaisen ihmisen elämästäni ulkopuolelle. Jokaisella on oikeus olla positiivinen ja iloinen, joten annan heille sen mahdollisuuden että löytävät niitä ihania ja positiivisia ihmisiä elämäänsä. Minun elämään kuuluu ikäviäkin asioita, enkä aio enää masentua sen takia että joudun suojelemaan muita elämän ikäviltä tosiasioilta ja teeskentelemään ja valehtelemaan että kaikki on ok.
Tietenkään en siis kerro kaikkia asioitani esim. töissä, mutta jos en saa puhua omista asioistani oikeasti, niin ei se ole edes mitään ystävyyttä. Sitten ei tarvitse nähdäkään. Hipit voivat halailla puita ja tanssia metsässä keskenään, minä sen sijaan olen oikeutettu juomaan pari lasia viiniä ja itkemään sydämeni pohjasta (aina välillä, en aina enkä koko aikaa).
Ei kuulosta mukavalta ihmiseltä. Anna olla.
Joo-o. Olen joutunut kuuntelemaan samaa shaibaa eräältä "valaistuneelta" ystävältäni. Kuulemma jos joku sinä sinua, sinä itse valitset, koetko kipua. Se tunne on sun. Sä voit valita, tunnetko sen kivun. Demonstroi nipistämällä mua reidestä. Oli hilkulla etten vetäissyt avokämmenellä. Ehkä olisi pitänyt. Samalla olisin muistuttanut, että kannattaa olla kokematta kipua.
Paljon on nykyään keskusteltu siitä, mitä onni on ja onko se jotain mitä jokainen voi halutessaan saavuttaa jos vain yrittää tarpeeksi. Minusta onni on sitä, että pystyy nauttimaan ihan normaalista elämästä ja arjesta. Se ei ole lainkaan itsestäänselvyys. Aika harva pystyy. Monesti kiihkeä menestyksen tavoittelu on pakoa juuri tämän tajuamiselta. Moni ei pysty nauttimaan elämän pienistä hyvistä asioista, eikä olemaan vain rauhassa itsensä kanssa. Jos on fyysistä tai mentaalista sairautta ja epätasapainoa, nautinnon kokeminen estyy.
Jätä ystäväsi mielipiteet omaan arvoonsa. Hänellä on vielä paljon koettavaa ja kasvettavaa. Empatiakyky a ymmärrys elämän moninaisuutta kohtaan kehittyy joillain myöhään.
Vierailija kirjoitti:
Joo-o. Olen joutunut kuuntelemaan samaa shaibaa eräältä "valaistuneelta" ystävältäni. Kuulemma jos joku sinä sinua, sinä itse valitset, koetko kipua. Se tunne on sun. Sä voit valita, tunnetko sen kivun. Demonstroi nipistämällä mua reidestä. Oli hilkulla etten vetäissyt avokämmenellä. Ehkä olisi pitänyt. Samalla olisin muistuttanut, että kannattaa olla kokematta kipua.
Paljon on nykyään keskusteltu siitä, mitä onni on ja onko se jotain mitä jokainen voi halutessaan saavuttaa jos vain yrittää tarpeeksi. Minusta onni on sitä, että pystyy nauttimaan ihan normaalista elämästä ja arjesta. Se ei ole lainkaan itsestäänselvyys. Aika harva pystyy. Monesti kiihkeä menestyksen tavoittelu on pakoa juuri tämän tajuamiselta. Moni ei pysty nauttimaan elämän pienistä hyvistä asioista, eikä olemaan vain rauhassa itsensä kanssa. Jos on fyysistä tai mentaalista sairautta ja epätasapainoa, nautinnon kokeminen estyy.
Jätä ystäväsi mielipiteet omaan arvoonsa. Hänellä on vielä paljon koettavaa ja kasvettavaa. Empatiakyky a ymmärrys elämän moninaisuutta kohtaan kehittyy joillain myöhään.
Samaa mieltä.
Piti olla "Kuulemma jos joku satuttaa sinua, sinä itse valitset, koetko kipua."
Nro 8
Minusta sinä voit myös olla tässä se raskas ihminen, jos näin takerrut jokaiseen sanaan.
Se mitä hän sanoi oli kuitenkin positiivista, eikä muutama sana kerro ihmisestä yhtään mitään, ei siitä mielestäni tarvitse hakea negatiivista.
Hipit eivät ole ihmisiä jotka haluavat loukata tai satuttaa muita.
Isoisäkommentista: tuohan on ihan normaali latteus, joita suurin osa suomalaisista käyttää? Oli hänen aikansa mennä, taivas sai uuden tähden, Jumalan tiet ovat tutkimattomat jne. Perus suomalainen vetoaa jumalan tahtoon, kun joku kuolee. En ymmärrä, miksi vetäisisit herneen nenään.
Hallanvaara kirjoitti:
Minusta sinä voit myös olla tässä se raskas ihminen, jos näin takerrut jokaiseen sanaan.
Se mitä hän sanoi oli kuitenkin positiivista, eikä muutama sana kerro ihmisestä yhtään mitään, ei siitä mielestäni tarvitse hakea negatiivista.
Hipit eivät ole ihmisiä jotka haluavat loukata tai satuttaa muita.
Noh, minun mielestäni ei ole asiallista sanoa tuollaista asiaa juuri läheisensä menettäneelle ja minulla on oikeus pahottaa mieleni siitä. En kuitenkaan näyttänyt sitä hänelle joten miten olen silloin raskas ihminen hänelle, ehkä korkeintaan sitten itselleni?
Vierailija kirjoitti:
Isoisäkommentista: tuohan on ihan normaali latteus, joita suurin osa suomalaisista käyttää? Oli hänen aikansa mennä, taivas sai uuden tähden, Jumalan tiet ovat tutkimattomat jne. Perus suomalainen vetoaa jumalan tahtoon, kun joku kuolee. En ymmärrä, miksi vetäisisit herneen nenään.
Hän ei sanonut sitä sillä tyylillä, että siitä olisi tullut sellainen olo että on pahoillaan, enemmänkin kylmä toteamus että "elämä on, voi voi". Kyllä minä kestän kuulla asialliseen tyyliin esitettynä vaikka sitten noita hömpötyksiä vedoten jumalaan, mutta moni tuntuu unohtavan että kaikki eivät niihin usko jolloin ehkä niiden ääneen möläyttely sellaiselle ketä ei kunnolla tunne, on vähän riskiä. Moni ei halua kuulla sellaista hömppää juuri läheisen menetettyään, sillä tietää että ihminen ei mennyt todellisuudessa ylemmän voiman tahdosta ja menetys sattuu.
Vierailija kirjoitti:
Taidat itse olla uskovainen ja ladella noita jumalaan liittyviä latteuksia kaikille kun et ymmärrä miksi joku voisi "vetää niistä herneen nenään".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taidat itse olla uskovainen ja ladella noita jumalaan liittyviä latteuksia kaikille kun et ymmärrä miksi joku voisi "vetää niistä herneen nenään".
Olen ateisti. Minulle alkoi psykiatrinen hoitaja vastaanotolla jankata, että olen väärässä, kyllä vanhempani on mennyt taivaan isän huomaan kuten hän sanoi. Ei ollut mukava käynti. Eipä auttanut masennukseeni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ateisti. Minulle alkoi psykiatrinen hoitaja vastaanotolla jankata, että olen väärässä, kyllä vanhempani on mennyt taivaan isän huomaan kuten hän sanoi. Ei ollut mukava käynti. Eipä auttanut masennukseeni.
Juu sen uskon ettei varmasti auttanut. Minun mummolleni oli hänen uskovainen tuttavansa todennut, että "antaisit elämäsi jumalan käsiin niin tuollaista ei tapahtuisi", kun mummo oli kertonut hänelle siskoni syövästä.
Hippiasenne on hyvä. Murjottakaa vaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu sen uskon ettei varmasti auttanut. Minun mummolleni oli hänen uskovainen tuttavansa todennut, että "antaisit elämäsi jumalan käsiin niin tuollaista ei tapahtuisi", kun mummo oli kertonut hänelle siskoni syövästä.
Pakko olla todella empatiakyvytön törppö sanoakseen jotain tuollaista.
Jätä se sika!