Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko reilua uhata irtisanoutumisella jos ei saa palkankorotusta?

Vierailija
28.02.2013 |

Voiko noin toimia?

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
08.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tein juuri noin. Olin jo pitkään ollut tyytymätön palkkaani joka oli todella alhainen. Palkankorotuspyynnöille viitattiin kintaalla. Hain uutta työtä ja sainkin sellaisen, huomattavasti paremmalla palkalla. Kävin aamulla klo 08.00 irtisanoutumassa pomolleni, joka katseli tyrmistyneenä. :) Koitti pitkin päivää maanitella minua jäämään ja lupasi lisää palkkaakin. En ottanut sanojansa kuuleviin korviinsa. Minulta jäi muutama iso projekti alkutekijöihinsä, mutta se ei enää ollut minun ongelmani.

Parasta asiassa oli, kun paria päivää ennen lähtöäni pomon pomo soitti ja yritti vielä lupailla kuuta taivaalta. Sanoin että koska ette aikaisemmin suostuneet neuvottelemaan, en minäkään neuvottele enää.

Sinne jäivät :)

Vierailija
2/25 |
08.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaveri uhosi, että menee pomon juttusille ja pyytää lisää liksaa. - Jos ei maksa niin otan loparit!

palasi pomon huoneesta ja muut kysyi, että miten meni. - Nooh tehtiin kompromissi, kaveri sanoi. Pomo ei antanut lisää palkkaa, enkä minä sanonut itseäni irti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
08.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi. Meillä oli firmassa yksi heikko työntekijä, joka ei saanut aikaan kuin puolet siitä työpäivän aikana kuin muut. Kerran se sitten tuli pyytämään palkankorotusta. Sanoin, ettei onnistu. Miksei? Ei ole sellaista näyttöä, että hän tuottaisi firmalle edes tämänhetkisen palkkansa ja sen sivukulujen edestä. Muutkin saaneet palkankorotuksen pyytäessään, miksi? Koska olleet ahkeria ja tulos noussut selväksi.

Tyyppi ilmoitti, että ottaa lopputilin siitä paikasta, jos ei saa palkankorotusta! Totesin, että hyvä. Irtisanomisaikasi on neljä kuukautta, mutta jos lähdet tällä sekunnilla, niin maksetaan sulle jopa ensi kuun palkka (mitä ei tarvi tehdä, jos itse irtisanoutuu). Ei tarvi tulla enää. Kassan kautta ulos, kiitos. Laitan työtodistuksen sitten postissa.

Siinä se istui hetken aikaa typertyneenä. Kysyin, että aikooko vielä kauankin odottaa sitä lähtemistä, mulla olisi tässä töitä. Meni sitten keräilemään tavaroitaan.

Huvittavaa oli, että kuukauden päästä tuosta oli yhdessä työhaastattelussa haukkunut meidän firman maanrakoon ja mollannut, että mennään varmaan kohta konkurssiin. :) Ikävä vaan, että kyseinen firma on meidän hyvä asiakas. Sieltä soitettiin ja naurettiin tätä juttua. Joo, eikä saanut tyyppi sitä paikkaa.

Että uhkaa vaan lähtemisellä, mutta varaudu siihen, että sitten saat lähteä kanssa.

Vierailija
4/25 |
08.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toki kauppaa voi käydä, jos omaat osaamista jolla on arvoa. Itse sanoin vaihtavani työpaikkaa, ellei palkka oleellisesti nouse. Sain suurein palkankorotuksen. Muuten olisin lähtenyt nätisti, mutta kuitenkin ja mennyt muualle töihin.

Vierailija
5/25 |
08.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä mietin juuri äskettäin, että tekisinkö noin. Olen alalla, jossa on työvoimapulaa. Työpaikassani mätti melko moni asia, mutta oli siellä hyviäkin puolia. Palkka oli vähän pieni, harmitti kun en tajunnut pyytää sitä työhaastattelussa vähän paremmalle tasolle. Mietin, että nyt olis saumaa hakea uusi työ ja sanoa sitten vanhassa, että olen lähdössä, ellen saa parempaa palkkaa.

Mutta sitten mietin niitä huonoja puolia, jotka eivät rahalla korjaantuisi ja päätin vain siirtyä toisaalle, jossa tiesin saavani sen paremman palkan. Ei se toinenkaan paikka täydellinen ole, (tunsin sen entuudestaan) mutta laskin, että sen paikan puutteet haittaavat vähemmän. 

En sitten tiedä, miten olisi aiemmassa paikassa suhtauduttu. Veikkaan, että olisin saanut lisää liksaa. Sinänsä pidän sitä alallani epäreiluna, että samasta työstä samassa työpaikassa saa sopimalla eri suuruista palkkaa. En tiedä, kuinka yleistä se alallani on. Jokainen työnantaja päättää tietysti itse paljonko maksaa työehtosopimuksen päälle, ja tämä ex-työnantaja ei maksanut ekstraa. ei ihme, että on vaikea saada työvoimaa. Kyseessä on kuitenkin alan suurehko yksikkö, eli varaa luulisin olevan.

Sinänsä olen sitä mieltä, että naisten pitäisi käyttää tätä menetelmää enemmän!

Vierailija
6/25 |
08.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos todella tilanteesi on se, että ilman palkankorotusta aiot irtisanoutua, niin on minusta ihan ok sanoa se suoraan. Siis sanot, että tämä palkka on nyt minulle kynnyskysymys tässä työssä jatkamiselle ja ilman palkankorotusta en voi enää tässä työssä jatkaa.

Tässä kannattaa sitten varautua siihen, että työnantajankin mielestä irtisanoutuminen on hyvä vaihtoehto ja että palkankorotusta ei jostain syystä kuitenkaan tule. Tai pomon kädet voi olla sidotut ja ylempää on voinut tulla määräys, että tässä taloudellisessa tilanteessa kenenkään palkkoja ei saa korottaa. Silloin on oltava valmis todella irtisanoutumaan, koska sillä on uhannut. Jos siinä tilanteessa ei kuitenkaan irtisanoudu, antaa aika nolon kuvan itsestään.

Jos on esim. uusi työpaikka tiedossa, mutta palkankorotuksen avulla oikeasti haluisi jatkaa nykyisessä hommassa, asian voi ilmaista pomolle. Tai jos oikeasti on lähdessä ilman korotusta, asian voi sanoa. Mutta jos tällaista menee sanomaan, kannattaa olla oikeasti valmis tarvittaessa lähtemään.

Vierailija
7/25 |
08.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naiset on yleisesti ottaen liian ujoja neuvottelemaan palkastaan! Jos tiedät, että töitä on tarjolla paremmalla palkalla ja nykyisessä työssä muutenkin mättää, anna palaa. Yritysten tavoite on kiskoa työntekijästä irti maksimit mahdollisimman edullisesti. Ajakaa reippaasti omaa asiaanne, ei ole sattumaa että miehet tienaa enemmän. Ne vaatii palkkaa ja tarvittaessa menevät sen perässä.

Vierailija
8/25 |
08.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä sain uuden työpaikan ja irtisanouduin. Tarjottiin etenemismahdollisuutta ja parempaa palkkaa kuin uudedssa, joten jäin taloon. Näinkin voi käydä

Vierailija
9/25 |
08.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä tekisin niin että hankkisin ekaksi uuden työpaikan, sitten vasta puhuisin  palkankorotuksesta. Sanoisin että jos palkka ei parane niin lähden. Näkisivätpä sitten, että tosiaan lähtisin.

Vierailija
10/25 |
08.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse ajattelin toimia seuraavasti: tarjolla olisi töitä kolmesta kilpailevasta yrityksestä. Tiedän että niissä maksetaan enemmän ihan siitä ilosta, että saisivat minut revittyä nykyiseltä työnantajalta itselleen. Alallani kilpailu on veristä. Viihdyn hyvin nykyisessä työpaikassani ihanien työkaverien vuoksi. Palkka junnaa vähän muista paikoista takana vaikka onkin nykyiselläänkin todella hyvä. En haluaisi kuitenkaan vaihtaa työpaikkaa. Ajattelin kertoa neuvottelussa rehellisesti kaiken tämän ja lisäksi vedota siihen, että olen viimeisen vuoden ajan lisäkouluttautunut. Katsotaan mihin se riittää. Irtisanoutumisella en suoraan uhkaa, jos en sitä aio toteuttaa - ainakaan tässä vaiheessa. Mutta pomo saa kuulla faktat. Jos ei tehoa, käyn vielä hänen esimiehensä juttusilla (tekee lopulliset päätökset).

Vierailija
11/25 |
28.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

no, kaikin tavoin voi toimia, mutta kovin viisasta tuo ei ole. Meillä ainakin lykkäisin paperin nenän alle ja pyytäisin irtisanoutumisen kirjallisena. Irtisanoutumisella uhkaaminen ei ole järkevää, enkä koskaan antaisi sillä perusteella yhdellekään työntekijällemme palkankorotusta, että muuten lähtee pois. Mikä estää samaa ihmistä toistamasta temppuaan vaikkapa 6 kk:n kuluttua?

Joten, en kehota ketään noin toimimaan

Vierailija
12/25 |
28.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, pitää olla sit valmis kans häipymään

Vierailija
13/25 |
28.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ainakaan juuri uhkaamalla. Millään sellaisella ei kannata uhata, mitä ei tarvittaessa ole valmis toteuttamaaan. Sanoudutko irti, jos et saa korotusta? Onko sinulla varaa uhata?

Ennemmin tekisin niin, että jos on tiedossa uusi työpaikka, misä on parempi palkka, lähestyisin sitä kautta. Eli sanoutuisin orti syynä paremmat työehdot uudessa paikassa. Jos sinulla siis oikeasti on siihen mahdollisuus. Muuten on todella typerää uhkailla!

Vierailija
14/25 |
28.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietenkin voi,jos ammattitaito on sellainen että saat työpaikan muualtakin.

Vierailija
15/25 |
28.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä tuo tehdään niin, että haetaan jonnekkin muualle ja kun on se toinen työpaikka jo tiedossa, niin sitten kysytään että olisiko mahdollista neuvotella palkasta jos jää entiseen työpaikkaan. Jos ei ole uutta työtä, niin voi olla että sitä irtisanoutumisella uhkaamista ei oteta tosissaan.

Vierailija
16/25 |
28.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja millään reiluudellahan siinä ei ole mitään väliä. Ei se firmakaan mieti että onko se reilua irtisanoa sinut, jos sellainen tarve tulee eteen.

Vierailija
17/25 |
28.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainoastaan siinä tapauksessa, että on jo katsottuna uusi työpaikka vanhan tilalle, jos ei lisää liksaa irtoakaan.

Vierailija
18/25 |
28.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palkankorotus pitää ansaita; lisäopintoja, muuta pätevöitymistä jne. Uhkailemalla ei pitkälle pötkitä millään elämänosa-alueella. Itse pyytäisin noin toimivalta heti irtisanoutumisen kirjallisena ja jos ei allekirjoittaisi, olisi jatkossa turha palkankorotuksia pyytää.

Vierailija
19/25 |
28.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos meillä alkaisi uhkailla, pyytäisin irtisanoutumisen korjallIsena. Palkankorotusta en missään nimessä suosittelisi. Uhkailemalla ei niitä meillä saa ja jää tyypille itselle musta pekka kouraan. Ei noin pääse etenemään. Kukaan ei ole korvaamaton. Tämän sanoo henkilöstöammattilainen johtoryhmästä

Vierailija
20/25 |
28.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No eihän se uhkailua ole jos toisesta paikasta tarjotaan parempaa palkkaa ja kertoo että jää entiseen jos maksavat saman. Kyllä tämä on ihan yleinen tapa mennä työelämässä eteen päin. Pyytämättä nyt ei koskaan saa mitään. Toki pitää olla myös sitä osaamista millä palkkapyyntönsä perustelee.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä kahdeksan