Mistä apua äidin jaksamiseen, kun isä ei auta?
Olen puolivuotiaan vauvan hyvin väsynyt äiti. Kaipaisin eniten unta mutta välillä vähän myös omaa aikaa. Vauva nukkuu edelleen tunnin pätkissä. Allergioiden takia ei voida antaa hänelle mitään korviketta, koska sopivaa ei tunnu löytyvän. Näin olen jatkuvasti kiinni vauvassa. Kerran olen koko tänä aikana päässyt hetkeksi tapaamaan ystävääni. Ja nyt alkaa tuntua, että en jaksa enää.
Hoidan yksin lapset (2 kpl), esikoisen harrastukset ja kodin. Pari kertaa kuussa meillä käy sentään siivooja. Mies reissaa työkseen ympäri maailmaa ja on keskimäärin 3 päivää viikossa reissussa, välillä myös viikonloput. Kotimaassa ollessaan on töissä klo 8-18 ja sen lisäksi menee jonkun verran iltoja edustukseen. Kotona ollessaan tekee illatkin töitä puoleenyöhön asti. Jos pyydän häntä olemaan vauvan kanssa, hän menee vauvan viereen lattialle näpyttelemään koneella työjuttuja ja vauva kitisee, kun ei saa isältä mitään huomiota. Oma-aloitteisesti ei vauvaa hoida.
Onko muillakin tällaista arkea? Valitanko mä ihan turhasta? Viikonloppuisin mies kyllä laittaa ruokaa ja hoitaa lastakin sen mukaan, mitä pyydän tekemään.
Kommentit (33)
Kyllä, lastenhoitaja onnistuisi, jos vaan täältäpäin löytyy noita MLL:n hoitajia.
ap
Et todella valita turhasta. Ehdotan, että puhut miehellesi vakavasti, että sinusta hommat eivät jakaudu reilusti ja että kohtahan hän ei tunne omia lapsiaan. Voisiko hän vähentää töitään vauva-ajaksi?
Toiseksi, kun mies on illan kotona, niin järjestä itsellesi joku meno ja jätä mies lasten kanssa. Kyllä hän ne sitten hoitaa ja vaikka hoitaisi "huonosti" (olisi koneella jne) niin yksi ilta silloin tällöin tuskin lapsia haittaa.
Jos mies ei nää mitään ongelmaa, eikä aio muuttaa toimintaansa, niin sitten sun täytyy vain odottaa, että vauva vähän kasvaa, ja järjestää itsellesi sitä omaa aikaa muilla keinoin (mummot, vaarit, MLL, kaverit).
Ai luinkin väärin päin, eli kaipaat unta - tajuan totisesti. Sano tästäkin miehellesi, että tulet sairaaksi univajeesta - hänen on pakko huolehtia yövalvomisista esim. joka toinen yö niistä kun on kotona (minusta saisi kyllä huolehtia jopa joka kotiyö, jos kerran on 3pv/vko poissa). Me hoidimme todella huonounista vauvaa vuoroöin about 7kk iästä alkaen ja se oli ainoa keino pysyä järjissään. Ja sitten menet korvatulppien kanssa mahdollisimman kauas lastenhuoneesta nukkumaan. Mies nouskoon myös aamulla lasten kanssa. Ei todellakaan ole kohtuutonta, miehesi on täysin kohtuuton.
Et kyllä valita turhasta. Palkatkaa lastenhoitaja muutamana päivänä viikosta. Sopivaa hoitajaa voi etsiä muualtakin kuin MLLsta esim sote alan koulussa oli monesti ilmoituksia joissa haettiin muutamia tunteja viikossa lastenhoitoapua. Laita viidakkorumpu päälle ja kerro kaikille mahdollisille tutuille, että haet luotettavaa lastenhoitajaa. Tsemppiä!
Ensinnäkin miehesi ei kuulu "auttaa" lasten ja kodin hoidossa, sillä vanhempana se oletettavasti on hänen luonnollinen tehtävänsä. Jos olet äitiyslomalla, niin toki vastuu on päivisin sinulla, mutta hänen tultuaan kotiin hommien pitäisi jakautua tasaisesti ja sinun ei pitäisi ikinä joutua pyytämään häntä hoitamaan omia lapsiaan. Se on hänen ensisijainen tehtävänsä silloin kun hän on kotona.
Nyt suosittelen käymään vakavan keskustelun siitä, mitä vanhemmuus tarkoittaa. Pienten lasten isänä olisi hyvä järjestää myös työelämä elämäntilanteeseen sopivaksi. Jos ei ole mahdollista jäädä välillä kotiin hoitamaan, niin ainakin lyhyempää työpäivää/lyhyempää viikkoa tai vähemmän reissausta. Painota, että teillä on nyt täm ä elämäntilanne, jonka te kumpikin olette (toivottavasti) vapaaehtoisesti valinneet. Pikkulapsiaikana ei voi työskennellä ja elää kuin ennen lapsia.
Mies ei työtään pysty muuttamaan tai sitten hänen täytyisi ottaa lopputili ja etsiä uusi työ. Tuo työ on mitä on ja sitä on liikaa. Yöheräilyihin mies ei voi osallistua, koska imetän vielä öisin. Toki olen tehnyt siinä väärin, että olen väsyneenä ottanut vauvan aina viereeni ja rinnalle, kun on herännyt. Nyt ei sitten vauva osaa muuhun rauhoittua, vaikkei olisikaan nälkäinen. Tällä hetkellä mulla ei ole voimia ryhtyä vieroittamaan vauvaa yösyötöistä ja toisaalta päivisin ei juuri maitoa mene alas, joten yöllä on siksikin imetettävä. Mies taas sikeäunisena ei vauvan ääniin herää, ja jos nukun toisessa huoneessa (kokeiltu on), joudun sitten sieltä tulemaan, joko herättämään miehen vauvaa rauhoittelemaan tai sitten itse rauhoittelemaan vauvaa.
Aamuisinkin mä herään meistä ensin laittamaan esikoista kouluun. Mies nukkuu viimeiseen asti ja säntää sitten töihin. Mies on myös väsynyt, koska reissujen takia usein aikaerot rasittavat häntä ja yöunet jäävät myös todella lyhyiksi, koska usein osa yöstä menee matkustamiseen. Tämän vuoksi olen yrittänyt jaksaa herätä aamulla laittamaan esikoista kouluun enkä ole siihen edes pyytänyt miehen apua.
ap
mulla on ja oli tuollaista kun kerroit alussa ketjun ap. mies on edelleen samanlainen- lapset jo koulussa. narsisti-mies ei muutu. eli hae apua muulta, kuin mieheltä jaksamiseesi-mll ja väestöliiton tilapäinen lastenhoitopalvelu maksaa noin 10 e tunti + kulukorvaius eli ruoka ja matkat.esim. kerran viikossa. minulla mies maksoi lastenhoidon- toivottavasti sinullakin.
----
monessa jumppakerhossa, kaupassa ( kuten ikeassa) ja muissakin kerhoissa ( esim. mll ja srk äiti-lapsipiirit ja -kerhot) on lapsiparkki- käytä niitä. itse pääsin jumppaan vasta kun kuopus oli koulussa. älä tee samaa virhettä.
----
auttaako suku? minä olen KAIKKI lomat sukulaisissa- lähinnä äitini ja siskoni luona. eli saan edes joskus nukkua pitkään ja valmiiksi katettuun kahvipöytään tulla.
----
äläkä ap odota MUILTA naisilta myötätuntoa- vain yh:t tai samassa tilanteessa olevat ymmärtävät tilanteesi AP.eli etsi verkostoosi sinua tukevia ihmisiä- esim. yh äidit ovat hyvä verkosto.
t. vammaisen ja terveen lapsen JAKSAVA äiti
Sun aloitus ja tämä viimeinen viesti ovat hiukan ristiriidassa. Aloituksessa vaikutat katkeralta miehelle (ja ihan syystä), mutta vikan viestin perusteella olet siis hyväksynyt miehen työn vaatimukset ja sen, että mies ei voi auttaa yöhoivassa. Mä en jaksaisi tuollaisessa tilanteessa mitenkään, mutta mitä voisit tehdä:
-nuku päivällä, kun vauva nukkuu
-mene kaverille tai hotelliin yöksi ja mies kotona, vauva miehen viereen tai sivuvaunuun (mahd. vaatii imetyksen lopettamista ja pulloon totuttamista ensin).
-viikonloppuaamuisin mies herää ja sinä nukut aamu-unet
Kurja tilanne, ap. Minulle vaan tulee mieleen, miksi te hankitte toisenkin lapsen kun miehesi työtilanne on varmasti ollut tiedossa jo kauan ja yhden lapsen äitinä tajuat mitä vauvan hoitaminen on? En halua ilkeillä, olen yrittäjämiehen vaimo ja hoitanut lapset ja kodin 24/7. Toista lasta harkitessamme pohdin kyllä tosi pitkään omaa jaksamistani kun turvaverkkojakaan meillä ei ole.
Teillä kai miehesi työn takia on kuitenkin suht hyvät tulot? Jos Mll:ää ei ole, jonkun opiskelijatytön palkaaminen pariksi tunniksi muutamana iltana ei maksa paljoa, hän voi vaikka mennä vauvan kanssa vaunulenkille ja sinä lepäät.
jos mies ei auta se on vain kestettävä- mies tulee testata ennen kuin lapsia tekee, jos haluaa miehen joka auttaa
- t, narsistin vaimo
aupair tai muu palkattu lastenhoitaja. Miehesi kuulostaa tarpeeksi hyväpalkkaiselta. Ja tuliko tää työ yllättäin? Miten et osannut varautua tähän jo ennen lapsen alulle laittamista?
Juu- ajattelin samaa kuin 14- mies kyllä näyttää todelliset kyntensä ja auttamiseen liittyvän laiskuutensa ennen kuin hääkellot soivat. t. nro 13
Lapsilla onkin iso ikäero juuri siitä syystä, että epäröin omaa jaksamistani kahden pienen kanssa. Ja oikeassa olin, kun en jaksa edes nyt. Kuopuksen laajat allergiat tulivat tietysti yllätyksenä ja se, että hänelle ei esim. löydy sopivaa allergiakorviketta. Tarkoitus olikin, että saisin kyllä levätä esim. juurikin menemällä hotelliin nukkumaan välillä. Mies tämän kyllä maksaisi - se ei olisi ongelma. Mutta kun vauvalle ei voi antaa sitä pulloa, kun ei ole siihen pulloon mitään sisältöä, ainakaan toistaiseksi.
Sukulaiset eivät meitä auta. Olen ollut välillä omien vanhempieni luona viikonloppuja, jos mies ulkomailla. Mutta kun siellä on hoidettava ne lapset ja yö- ja aikaiset aamuheräilyt ihan samalla lailla kuin kotona ja lisäksi osallistuttava ruoanlaittoon yms., on se loppujen lopuksi paljon raskaampaa kuin viettää viikonloput kotona lasten kanssa. Kotona voi aina sentään syödä vaikka mikropitsaa, jos ei muuhun kykene. Aupair olisi mahtava, mutta meillä ei ole tilaa sellaiselle. Muuten se olisikin vaihtoehto.
ap
Lapsilla onkin iso ikäero juuri siitä syystä, että epäröin omaa jaksamistani kahden pienen kanssa. Ja oikeassa olin, kun en jaksa edes nyt. Kuopuksen laajat allergiat tulivat tietysti yllätyksenä ja se, että hänelle ei esim. löydy sopivaa allergiakorviketta. Tarkoitus olikin, että saisin kyllä levätä esim. juurikin menemällä hotelliin nukkumaan välillä. Mies tämän kyllä maksaisi - se ei olisi ongelma. Mutta kun vauvalle ei voi antaa sitä pulloa, kun ei ole siihen pulloon mitään sisältöä, ainakaan toistaiseksi.
Sukulaiset eivät meitä auta. Olen ollut välillä omien vanhempieni luona viikonloppuja, jos mies ulkomailla. Mutta kun siellä on hoidettava ne lapset ja yö- ja aikaiset aamuheräilyt ihan samalla lailla kuin kotona ja lisäksi osallistuttava ruoanlaittoon yms., on se loppujen lopuksi paljon raskaampaa kuin viettää viikonloput kotona lasten kanssa. Kotona voi aina sentään syödä vaikka mikropitsaa, jos ei muuhun kykene. Aupair olisi mahtava, mutta meillä ei ole tilaa sellaiselle. Muuten se olisikin vaihtoehto.
ap
Onnistuisiko joku palkattu kodinhoitaja/lastenhoitaja? Työkkärin tai jonkun alan opiston kautta. Kun raha ei ole ongelma niin varmasti jotain kautta voitte palkata apua arkeen vaikka esim. seuravaksi puoleksi vuodeksi
Ymmärrän tilanteen ja sympatisoin sinua kyllä. Ikävää vain, kun ei voi auttaa mitenkään. Sun on vaan sinniteltävä, kunnes kuopuksen ruokkiminen onnistuu joltain muulta tai hän ei enää syö öisin.
t. 11
No eikö isä voisi sitten vaihtaa sellaiseen työpaikkaan, jonka pystyy sovittamaan yhteen perhe-elämän kanssa? Tai ennemminkin ihmettelen, miksei se ole ollut itsestään selvä ratkaisu lapsia hankkiessa. Pitihän sen olla jo etukäteen tiedossa, että pikkulapset vaativat paljon huolenpitoa.
Mitä neuvoisin..
- opettele pumppaamaan maitoa varastoon
- sitten hankit hoitoapua, jotta saat nukkua tai muuta hengähdystaukoa
- univajehan tekee ihmisestä aivan sairaan; sinun on pakko saada nukkua!
- kyllähän puolivuotias nukkuu aika paljon päivälläkin; hanki hyvät pimennysverhot ja nuku silloin itsekin!
- älä kanna huonoa omaatuntoa siitä, että otat vauvan yöllä viereen; sehän on maailman luonnollisin tapa rauhoittaa vauva. Ota vauva sivuvaunuun viereesi nukkumaan, ehkes nukkuu sitten paremmin.
Miehet nyt vaan eivät ymmärrä näitä asioita.
Et valita turhasta, et totisesti.
Ostakaa lastenhoitoapua. Tuollaisella työmäärällä pitäisi palkkaakin tulla siten, että onnistuisi.
Aloittakaan vaikka MLL:n hoitajalla, näihin on matalin kynnys ja siitä sitten laajennatte ja tutkitte ja hyödynnätte palvelutarjontaa.