Miten ihmeessä kääntää sana "menninkäinen" englanniksi?
Ei ole fairy, goblin, troll, gnome, gremlin, elf... Sanakirjasivustot, wikipedia ja yleinen googlettelu eivät tarjoa kuvaavaa vastausta, menninkäinen kuitenkin poikkeaa kaikista näistä satuolennoista, mutta pienellä suomalaisella myytillä ei ole suoraa käännöstä.
Ainut mikä tulee mieleen on sanoa se jotenkin epäsuorasti, vaikka "forest critter/spirit" mutta jaa...
Mikä kuulostaa korvaasi parhaalta kuvastamaan menninkäistä?
Kommentit (22)
"Leprechaun on tontuntapainen satuolento irlantilaisessa mytologiassa."
Itselle ainakin tulee heti irlantilainen mytologia mieleen? Toisaalta sanakirja tarjoaa käännökseksi mm. haltiaa.. oiva vaihtoehto tosin, kiitos!
Ap
Vierailija kirjoitti:
Gobling
Mistähän tuo g hyppäsi perään, goblin siis tietenkin.
Leorechaun tuli ekana mieleen tälläiselle huonoa englantia puhuvalle kuten minä (mutta kohtalaisesti lukevalle).
Gnome. Saat -1 STR mutta +1 INT, infravision löytyy.
No ei ainakaan mikään forest critter :D
Voi olla melko mahdoton kääntää tarkasti, koska täysin vastaavaa englanninkielistä sanaa ei ole, ja jos olisikin niin se saattaisi lukijan/kuulijan mielessä tarkoittaa jotain muuta. Jopa englanninkielisessä Wikipediassa on sivu Menninkäinen, jossa tarjotaan joitain käännösmahdollisuuksia, mutta sanotaan myös ettei suoraa vastinetta ole.
Fantasiakirjallisuudessa usein sanaa 'menninkäinen' käytetään suomennoksena 'gnome' sanalle. Joissain kirjoissa myös 'dwarf':ille eli kääpiölle. Mutta gnome yleisempi. Leprechaun on myös mahdollinen.
Elf:in muunnoksi aon myös täällä ehdotettu mutta kyllä haltiat on fantasiassa ihan eri porukkaa kuin menninkäiset.
Itse kääntäisin "menninkäinen, a creature in Finnish mythology, lives in forests, is not part of human race, gnome-like being"
Muistelen tonttuhevivuosiltani, että gnome olisi hyvä käännös.
Vierailija kirjoitti:
Leorechaun tuli ekana mieleen tälläiselle huonoa englantia puhuvalle kuten minä (mutta kohtalaisesti lukevalle).
Kuka on Leo Rechaun?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka on Leo Rechaun?
Mr Rechaun is a famous menninkäinen.
Ainakin sanakirja. Orgin mukaan gnome on
"Käännös Konteksti
Substantiivit
1. peikko mytologia
2. menninkäinen
3. tonttu
4. maahinen mytologia
5. kä. äp. iö
6. lännenvarpuspöllö
7. haltija "
Ei löydy näemmä mistään joo.
Av ei meinaa hyväksyä kää.piö-sanaa. Surkuhupaisaa.
Leprechaun