Mielestäsi karseita sisustusjuttuja jotka ovat olleet valtaisa hitti kansan keskuudessa?
Esimerkiksi spottivalaisimet, sellaiset missä kepin varressa on niitä spotteja ja sitten ne kattoon upotettavat spotit. Näitä oli ihan jokaisella joskus 2000-l alkupuolella. Vallilan kelohonka. Harmaa laminaatti.
Kommentit (3977)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valkoinen sisustus
70-luvun lapset varttuivat "kirjavissa" kodeissa, joissa oli vihreän eri sävyjä, sekä paljon keltaista, oranssia ja tummanruskeaa. Erityisenä mainintana myrkynvihreä sisustus, mikä oli värinä silloin kuuminta hottia. Ei ole ihme, että aikuiseksi kasvettuaan moni heistä on halunnut valkoisen sisustuksen, mikä tuli muotiin 80-luvulla, ja jatkoi suosiotaan 90-luvullakin. Itse kuulun juuri heihin. Ruskeaa, niin ruskeaa, vihreää, niin vihreää, yäk, en halua. Inhoan tummaa sisustusta ja vihreän eri sävyjä vielä tänäkin päivänä. Toki sillä saattaa olla vaikutusta asiaan, että lapsuuden kotini oli hirveä, ja inhoan kaikkea,mikä muistuttaa siitä. Valkoinen sisustus rauhoittaa. Mainittakoon tässä mysö samalla se, että pidän sairaalaympäristöstä, mikä myös valkoisuudellaan luo puhtaan ja turvallisen, rauhallisen tunteen. Ehkäpä moni valkoisen kodin kasvatti inhoaa valkoista sisustusta...?
Samat sanat tuosta 70-luvusta! Inhoan juuri tuota vihreä-ruskea -värimaailmaa. Erityisesti tummanruskeat huonekalut ovat minun silmissäni erityisen kamalia.
Hassua kyllä, esim musta tehosteseinä tai keittiö ei näytä silmissäni kovin pahalta, ilmeisesti, koska niitä ei suosittu 70-luvulla.
Minulla on aina ollut vaalea koti ja tulee vastakin olemaan, ehkäpä juuri tuosta syystä, vaikka en sitä ole kovin tietoisesti ajatellutkaan. Vaalea tuntuu hyvältä, se on raikas ja valoisa.
20-30 vuoden päästä ihmiset haluavat väriä kun muistavat oman kotinsa olleen kammottavan värittömiä ja valjuja. Näin se kiertokulku menee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kokolattiamatot.
Äärimmäisen vaikea pitää puhtaana ja muka-käteviä, yleensä vielä oksennuksen värisiä (ja hajuisia) parin vuoden kuluttua. Varsinkin lasten kanssa.En ole koskaan nähnyt Suomessa kenelläkään kokolattiamattoa. Kuinkahan yleisiä ne on?
Mitenkähän nuori tämän kirjoittaja on? 70-luvulla niitä oli KAIKILLA, ainakin omakotitaloissa. Meillä oli alakerrassa olohuoneessa sellainen keskimittainen luuppinukkainen, johon kissa jäi aina kynsistään kiinni ja kuosi muuttui sekasotkuksi muutamassa vuodessa. Yläkerrassa äidin ja isän huoneessa oli halvinta mahdollista isoluuppista (karmean väristä vihreää) ja minun huoneessani aika kallista sileää (valitsin sen itse 13-vuotiaana), rappukäytävässä oli sileänukkainen yksivärinen ruskea kokolattiamatto liimattuna. Alakerrasta kokolattiamatto poistettiin 1997 ja laitettiin muovimatto tilalle, yläkerrassa niitä pidettiin niin kauan kuin vanhemmat asuivat siellä, Uudet omistajat laittoivat kaikkialle parkettia tai laminaattia sitten v. 2005. Silloinkin minun vanhan huoneeni matto oli edelleen se sama kermanvärinen ruskeine ja kullanvärisine kuvioineen ja todella hyvässä kunnossa 26 vuoden jälkeenkin.
Omien kokemuksieni perusteella en KOSKAAN laittaisi kokolattiamattoa enää mihinkään. Se on auttamattomasti out.
En minäkään ole ikinä kenelläkään nähnyt ja 80-luvun alussa olen syntynyt. Onkohan kokolattiamatto ollut enemmän hyvätuloisten kaupunkilaisten juttu. Meillä maalla oli lähinnä lautalattioita, mutta talotkin oli vanhempia kuin 70-luvulta. Uudemmissa taisi olla muovimattoa.
Eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kokolattiamatot.
Äärimmäisen vaikea pitää puhtaana ja muka-käteviä, yleensä vielä oksennuksen värisiä (ja hajuisia) parin vuoden kuluttua. Varsinkin lasten kanssa.En ole koskaan nähnyt Suomessa kenelläkään kokolattiamattoa. Kuinkahan yleisiä ne on?
Mitenkähän nuori tämän kirjoittaja on? 70-luvulla niitä oli KAIKILLA, ainakin omakotitaloissa. Meillä oli alakerrassa olohuoneessa sellainen keskimittainen luuppinukkainen, johon kissa jäi aina kynsistään kiinni ja kuosi muuttui sekasotkuksi muutamassa vuodessa. Yläkerrassa äidin ja isän huoneessa oli halvinta mahdollista isoluuppista (karmean väristä vihreää) ja minun huoneessani aika kallista sileää (valitsin sen itse 13-vuotiaana), rappukäytävässä oli sileänukkainen yksivärinen ruskea kokolattiamatto liimattuna. Alakerrasta kokolattiamatto poistettiin 1997 ja laitettiin muovimatto tilalle, yläkerrassa niitä pidettiin niin kauan kuin vanhemmat asuivat siellä, Uudet omistajat laittoivat kaikkialle parkettia tai laminaattia sitten v. 2005. Silloinkin minun vanhan huoneeni matto oli edelleen se sama kermanvärinen ruskeine ja kullanvärisine kuvioineen ja todella hyvässä kunnossa 26 vuoden jälkeenkin.
Omien kokemuksieni perusteella en KOSKAAN laittaisi kokolattiamattoa enää mihinkään. Se on auttamattomasti out.
En minäkään ole ikinä kenelläkään nähnyt ja 80-luvun alussa olen syntynyt. Onkohan kokolattiamatto ollut enemmän hyvätuloisten kaupunkilaisten juttu. Meillä maalla oli lähinnä lautalattioita, mutta talotkin oli vanhempia kuin 70-luvulta. Uudemmissa taisi olla muovimattoa.
Eri
Alkaa mennä aiheen vierestä mutta kommentoin silti. Luulen että tässä on ollut paljon alueellisia eroja. Isän suvussa useampikin hommasi kokolattiamaton (maalla), äidin suvussa ei ollut kellään (maalla myös). Meidän perhe asui pääkaupunkiseudulla enkä muista nähneeni kellään kaverilla tai kodissa jossa vierailin silloin (hyvä- tai huonotuloisella).
Joka tapauksessa ne olivat ja ovat edelleen hirveitä.
Eri paria olevat ruokailuryhmän tuolit. Muka-hauska lisä muuten persoonattomaan lokkilamppukotiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta sellaiset (likaisen) vaaleanpunaiset seinät ovat tosi ahdistavia. Taitaa olla joku muotiväri sekin. Ihan hirveä.
"Blush"
Taidat olla maksamakkaran ystävä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kokolattiamatot.
Eri
Pikkukaupungin keskustasta asuttiin neljän kilometrin päässä, mutta maalaiskunnan puolella, ja ihan duunariperhe. Kokolattiamattoja tosiaan oli kaikilla, meille niitä tuli remonttien yhteydessä vuosina -77-79, kun isän rakentamaa rintamamiestaloa remontoitiin maalauksin, tapetoinnein, sisävessan rakentamisin ja rakentamattoman yläkerran valmiiksi tekemisin. Lämmitysmuodoksi tuli keittiön puuhellan ja olohuoneen kaminan tilalle sähkölämmitys, joka oli yösähköineen siihen aikaan se halvin lämmitysmuoto. Suunnilleen kaikkien koulukavereiden kotona oli ainakin olohuoneessa kokolattiamatto, muuten oli muovimattoja. Puulattioita en muista kenelläkään, ne eivät olleet silloin muotia, paitsi ehkä kaikkein rikkaimmilla jotain mosaiikkiparkettia. Yhtä kartanossa asuneen koulukaverini kotia lukuun ottamatta en muista 70-luvun puolella sellaista nähneeni, ja niilläkin oli siinä kaikkein hienoimmssa salissa petroolinsininen sileä kokolattiamatto. Niin, ja yhden toisen koulukaverini kotona oli uima-allas/takkahuoneessa laattalattia. Se oli überhieno, ja Aarnion pallotuolissa istuminen oli kerrassaan mahtavaa, ihan kuin olisi jossain kehdossa lillunut. :D
Se, jota lainasit ja joka juuri muutama päivä sitten täytti 55 vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Tästä löytyy aika nopeasti mun inhokit:
https://asunnot.oikotie.fi/vuokrattavat-asunnot/vantaa/15938154
"Tämä asunto on ollut yksi viime päivien suosituimpia. Ota yhteyttä kohteesta vielä kun ehdit."
Hyvin toimii mainostus AV:lla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Marimekon ja Vallilan tekstiilit.
Marimekon kyllä ymmärrän. Toimii hyvin pienissä asunnoissa esim. koristetyynyissä ja isoissa asunnoissa oikean aikakauden (1950-1970-luku) tyylihuonekalujen kanssa MUTTA Vallila on niin junttia ja tyylitajuton. Paljon kertoo siitä, että huumehörhö vuokralaiseni, jonka jouduin lopulta häätämään, unelmoi nimeomaan Vallilan verhoista. HÄnelle ne edustivat tyylitajun huippua XD
Ei h*lvetti😂😂 voiko kukaan aikuinen olla näin naurettava kuin tämän kirjoittaja?
Kappaverho. Kamalin verhotyyppi ikinä, en usko että siitä on mahdollista saada mitenkään hyvännäköistä.
Vierailija kirjoitti:
Kuormalavoista tehdyt viritykset, heinäseipäät, kaikki ruosteiset krääsät nyt aluksi! Seuraavaksi vanha lohkeillut maali ränsistyneessä kaapissa, rakoillut nariseva lautalattia.
Onko rakoillut nariseva lautalattia ollut joku muotihitti kansan keskuudessa? Meillä on sellainen, kun talo on satoja vuosia vanha. Tällaista ei kuulkaa hanki hetkessä, eikä eroonkaan pääse pilaamatta koko interiööriä. Museovirastokin saattaa vastustaa tällaisen hitin poistoa 😂
STRING-hyllyt jokaikisessä huoneessa ja niissä mitäänsanomattomia pikkuesineitä, ts. ihan turhia pölynkerääjiä...muta kun kaikilla muillakin.
Pakko kysyä? Mikä on hyvää ja haluttua sisustuksessa? Kun kaikki mahdollinen about rokokoota lukuun ottamatta on haukuttu.
Artek tai Hakola huonekalut, Marimekko tekstiilit, Lundia kirjahyllyt. Innolux valaisimet. Kaikki uusina ostettuja. Muuten tyhjä kämppä.
Meillä on huonekalut vaaleaa pyökkiä 90 luvulta. Pari lipastotasoa, lasiovinen kirjakaappi, ruokapöytä ja tuolit, sohvapöytä. Sohvan on joutunut kerran uusimaan. Ei kyllästytä vielä yhtään.
Vierailija kirjoitti:
Artek tai Hakola huonekalut, Marimekko tekstiilit, Lundia kirjahyllyt. Innolux valaisimet. Kaikki uusina ostettuja. Muuten tyhjä kämppä.
Luettelot juuri meidän kodin tavarat, kiitos vaan😁
Jotku risut tai heinät maljakossa. Miksi?
Vierailija kirjoitti:
Pakko kysyä? Mikä on hyvää ja haluttua sisustuksessa? Kun kaikki mahdollinen about rokokoota lukuun ottamatta on haukuttu.
Tietenkin kaikki on mainittu koska ihmisillä on erilaisia makuja. Otsikossa lukee ”mielestäsi karseita”.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kokolattiamatot.
Meidän mummolla oli aikanaan. Viimeaikoina niitä on taas alkanut näkymään, joku uusi tuleminen trendeihin. Makkariin voisin ottaa mutta en muualle.