Mielestäsi karseita sisustusjuttuja jotka ovat olleet valtaisa hitti kansan keskuudessa?
Esimerkiksi spottivalaisimet, sellaiset missä kepin varressa on niitä spotteja ja sitten ne kattoon upotettavat spotit. Näitä oli ihan jokaisella joskus 2000-l alkupuolella. Vallilan kelohonka. Harmaa laminaatti.
Kommentit (3977)
Vierailija kirjoitti:
Artek tai Hakola huonekalut, Marimekko tekstiilit, Lundia kirjahyllyt. Innolux valaisimet. Kaikki uusina ostettuja. Muuten tyhjä kämppä.
Hakola on kotimainen, laadukas ja olen erittäin tyytyväinen heidän asiakaspalveluun. Innoluxin kirkasvalolamppu löytyy myös, mutta lähinnä siksi että en pysy hereillä ilman kirkasvaloa. Mutta tuo pointti oli varmaan muuten tyhjä kämppä.
Tämähän onkin hauska keskustelu! Yks tykkää ja toinen ei. Itse en tykkää lainkaan niistä ”makrabee”-kutomuksista enkä lainkaan ymmärrä hypetystä niiden ympärillä. Oliskin mielenkiintoista kuulla, mistä niissä joku tykkää?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tästä löytyy aika nopeasti mun inhokit:
https://asunnot.oikotie.fi/vuokrattavat-asunnot/vantaa/15938154
Ihan kaikki tässä on ihan hirveetä.
Todellakin hirveetä! Mun silmään pisti nuo ruokapöydän tuolit, kaikki erilaisia. No sehän on niin trendikästä, että! Pitää vissiin panna kirveellä palasiksi nuo minun ruokapöydän kolme tuolia ja heittää roskiin! Ja niiden tilalle kolme toinen toistaan rumempaa erilaista tuolia (yhden vanhan tuolinhan voi jättää).
Tapetoidut tehosteseinät eivät muutenkaan kuulu suosikkeihini, mutta nyt viime vuosina ulkomaisissa sisustusohjelmissa on alkanut näkyä näitä tekstuuritapetteja kuten kaislatapettia. Niistä tulee minulle mieleen ensimmäisen, 60-luvulla rakennetun ja remontoimattoman opiskelijakämppäni ruma kangasseinä.
Nyt kesällä sitten törmäsin näihin kaislatapetteihin ensinmöistä kertaa suomalaisessa asunnossa. Kiinteistönvälittäjä oikein kehuskeli tapetilla, vaikka olin juuri äsken kertonut, että minulla on kissa - joka varmaan olisi tykännyt tapetista kovasti, juu. Nimittäin raapimisalustana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kokolattiamatot.
Äärimmäisen vaikea pitää puhtaana ja muka-käteviä, yleensä vielä oksennuksen värisiä (ja hajuisia) parin vuoden kuluttua. Varsinkin lasten kanssa.En ole koskaan nähnyt Suomessa kenelläkään kokolattiamattoa. Kuinkahan yleisiä ne on?
Mitenkähän nuori tämän kirjoittaja on? 70-luvulla niitä oli KAIKILLA, ainakin omakotitaloissa. Meillä oli alakerrassa olohuoneessa sellainen keskimittainen luuppinukkainen, johon kissa jäi aina kynsistään kiinni ja kuosi muuttui sekasotkuksi muutamassa vuodessa. Yläkerrassa äidin ja isän huoneessa oli halvinta mahdollista isoluuppista (karmean väristä vihreää) ja minun huoneessani aika kallista sileää (valitsin sen itse 13-vuotiaana), rappukäytävässä oli sileänukkainen yksivärinen ruskea kokolattiamatto liimattuna. Alakerrasta kokolattiamatto poistettiin 1997 ja laitettiin muovimatto tilalle, yläkerrassa niitä pidettiin niin kauan kuin vanhemmat asuivat siellä, Uudet omistajat laittoivat kaikkialle parkettia tai laminaattia sitten v. 2005. Silloinkin minun vanhan huoneeni matto oli edelleen se sama kermanvärinen ruskeine ja kullanvärisine kuvioineen ja todella hyvässä kunnossa 26 vuoden jälkeenkin.
Omien kokemuksieni perusteella en KOSKAAN laittaisi kokolattiamattoa enää mihinkään. Se on auttamattomasti out.
En minäkään ole ikinä kenelläkään nähnyt ja 80-luvun alussa olen syntynyt. Onkohan kokolattiamatto ollut enemmän hyvätuloisten kaupunkilaisten juttu. Meillä maalla oli lähinnä lautalattioita, mutta talotkin oli vanhempia kuin 70-luvulta. Uudemmissa taisi olla muovimattoa.
Eri
Pikkukaupungin keskustasta asuttiin neljän kilometrin päässä, mutta maalaiskunnan puolella, ja ihan duunariperhe. Kokolattiamattoja tosiaan oli kaikilla, meille niitä tuli remonttien yhteydessä vuosina -77-79, kun isän rakentamaa rintamamiestaloa remontoitiin maalauksin, tapetoinnein, sisävessan rakentamisin ja rakentamattoman yläkerran valmiiksi tekemisin. Lämmitysmuodoksi tuli keittiön puuhellan ja olohuoneen kaminan tilalle sähkölämmitys, joka oli yösähköineen siihen aikaan se halvin lämmitysmuoto. Suunnilleen kaikkien koulukavereiden kotona oli ainakin olohuoneessa kokolattiamatto, muuten oli muovimattoja. Puulattioita en muista kenelläkään, ne eivät olleet silloin muotia, paitsi ehkä kaikkein rikkaimmilla jotain mosaiikkiparkettia. Yhtä kartanossa asuneen koulukaverini kotia lukuun ottamatta en muista 70-luvun puolella sellaista nähneeni, ja niilläkin oli siinä kaikkein hienoimmssa salissa petroolinsininen sileä kokolattiamatto. Niin, ja yhden toisen koulukaverini kotona oli uima-allas/takkahuoneessa laattalattia. Se oli überhieno, ja Aarnion pallotuolissa istuminen oli kerrassaan mahtavaa, ihan kuin olisi jossain kehdossa lillunut. :D
Se, jota lainasit ja joka juuri muutama päivä sitten täytti 55 vuotta.
Meillä Oulussa 60-luvun puolivälissä rakennetussa omakotitalossa kokolattiamatot: olohuoneessa "kaunis" oranssinrurehtavankellertävä pitkänukkainen ( seinällä likaisenkeltainen ryijy, jossa ruskeita kuvioita, tummanruskea bidermeierkalusto kellertävä,valkoraitaisella kankaalla ), vanhempien makkarissa vaalea pitkänukkainen, lastenhuoneissa punainen ( seinät oranssit ja keltaiset ) ja sininen ( seinät vihreät ja vaaleanruskeat ) lyhytnukkainen. Osaatteko mielikuvitella nuo väriyhdistelmät? Se oli senaikainen sisustustrendi ;-)
Olohuoneen "ruokailupuolella" tumma kirjahylly baarikaappeineen, lampunvarjostin sellainen valkoisista muovipaloista koottu "pallo" sienijalkaisen, pyöreän ruokapöydän päällä ja kääntyvät muoviset selkänojalliset ruokailutuolit - oranssit istuintyynyt, ne kaikki kai retroa ainakin muutama vuosi sitten, voip olla vieläkin :-( N 62
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotkut random hatut seinillä, joita ei käytetä oikeasti.
Aah-hah-hahhaa...
Sain juuri nipun vanhoja sisustuslehtiä. Kivahan niitä on pläräillä. Huomioni kiinnitti samassa lehdessä parikin eri juttua eri kohteista joihin oli "huolettomasti" aseteltu sama panamahattu eri paikkoihin :D
En ole tiennyt että tämäkin on nykyään "juttu"! Itse kun olen harkinnut hattutelineiden ostoa, että saisin kaikki kauniit hattuni esille kaappien sijaan. Näitä kyllä siis käytän joskus, mutta lähinnä haluisin niitä katsella kun tykkään niiden kauneudesta :-) Ehkä aiheutan sitten vuorostani kauhunväristyksiä tuttaviini :D
No höpsistä! Ystäväsikin varmasti tietävät, että pidät hatuista ja käytätkin niitä. Sehän on oikein kiva ja persoonallista ja kuvastaa juuri sinua. Nykyään kun hattuihmiset ovat harvassa. Mun pointtini oli tuo sisustuslehden stailaajan ympäriinsä eri kohteisiin asettelema sama hattu. Mun oikein piti käännellä sivuja taaksepäin kun tuli omituinen fiilis, että enkös mä jo silmäillyt tän jutun. No en, se sama saamarin hattu vaelteli joka artikkelissa, milloin aseteltuna tuolin selkänojalle, milloin puutarhapöydälle jne. :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kokolattiamatot.
Äärimmäisen vaikea pitää puhtaana ja muka-käteviä, yleensä vielä oksennuksen värisiä (ja hajuisia) parin vuoden kuluttua. Varsinkin lasten kanssa.En ole koskaan nähnyt Suomessa kenelläkään kokolattiamattoa. Kuinkahan yleisiä ne on?
Meidän mummolla oli aikanaan. Viimeaikoina niitä on taas alkanut näkymään, joku uusi tuleminen trendeihin. Makkariin voisin ottaa mutta en muualle.
Miksi juuri siihen huoneeseen jonka pitää olla viileä?? Siihen on syynsäkin miksi lämpöisiä värejäkään ei sinne suositella.
Vierailija kirjoitti:
Sisustusteksit ja -mietelauseet + ne jättikokoiset sisustus(?) kirjaimet. Ja kaikki missä on tähtiä.
Asetelmat jotka on koottu sisustusroinasta, esim kokonainen kirjahylly täynnä epämääräisiä kippoja ja kuppeja, seassa kynttilöitä, pampaheiniä, jättikirjaimia ja valokuvakehyksiä (joissa kuvat sitä samaa printtiä mitä myydään joka prismassa) torkkupeittoja ja muuta mitä omistaja ei koskaan tule käyttämään.
Mukaan menisi vielä naurettavat erikokoiset taulurykäelmät, yhdessä on tekstiä ja toisessa kuva vaikka kaislasta tai norsusta, ei mitään järkeä! Todella mone nuoren kotona näihin törmää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aamulenkillä juuri näin uuden modernin omakotitalon maahan asti ulottuvan ikkunan edessä puolen metrin korkuiset puukirjaimet tekstillä HOME.
😂
Suomen kielessä on niin ihana sana kuin koti! Mutta nämä latipäät eivät sitä halua, ottavat mieluummin sanan home, joka suomeksi tarkoittaa kodin tuhoa.
Ei voi käsittää. Mitä niitten päässä liikkuu!?
Ei vissiin mikään.
kuikiu kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kokolattiamatot.
Meidän mummolla oli aikanaan. Viimeaikoina niitä on taas alkanut näkymään, joku uusi tuleminen trendeihin. Makkariin voisin ottaa mutta en muualle.
Miksi juuri siihen huoneeseen jonka pitää olla viileä?? Siihen on syynsäkin miksi lämpöisiä värejäkään ei sinne suositella.
Entäs sitten ne mahdolliset kuukautisveri (yllätys, alkoivat yöllä)/yhdyntäeritteiden ( hupsis, sp*mat valuu ) tahrat sängyn vieressä ? Menee koko lattia vaihtoon :-( Juu, ei makkariin, myös pölypesä !
Joo, kamala huoneviilenninhelikopteri katossa. Kylläpä onkin karmean ruma. Tulee vain päänsärky siitä ilman viuhumisesta.
Hauskaa miettiä ja luvalla listata mistä ei pidä. Ja kerrankin ei kukaan ketään kiellä siitä ja tuomitse hankalaksi. Virkistävää! Kiitos.
karseus kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tästä löytyy aika nopeasti mun inhokit:
https://asunnot.oikotie.fi/vuokrattavat-asunnot/vantaa/15938154
Ihan kaikki tässä on ihan hirveetä.
Todellakin hirveetä! Mun silmään pisti nuo ruokapöydän tuolit, kaikki erilaisia. No sehän on niin trendikästä, että! Pitää vissiin panna kirveellä palasiksi nuo minun ruokapöydän kolme tuolia ja heittää roskiin! Ja niiden tilalle kolme toinen toistaan rumempaa erilaista tuolia (yhden vanhan tuolinhan voi jättää).
Huonekalut todella hirveitä, oleskelualue "sisustettu" tuohon öklötapettiin sopivaksi. No, ei vuokrata kalustettuna, mutta omat kalusteeni eivät tuohon tapettiin sopisi. Tapetti vaihtoon, oli muuten vähän huolimattomasti tapetoitukin, ainakin yksi sauma selvästi näkyi :-(
Emäntä, aika usein pilasi feng shuin
Vierailija kirjoitti:
Vaikkapa nämä: https://www.is.fi/asuminen/art-2000007621069.html
Siis välillä miettii, onko kyse olohuoneesta vai jostain sisustuskaupasta. Mutta nämä samat ihmiset sitten taas vaihtavat koko lookin, kun tulee seuraava muoti. Eikö vähempikin riittäisi, mutta ei -pitää olla korit, huovat, tekoheinät pullossa, tyhjät kehykset, karvamatot ja -tyynyt. Yhteinen nimittäjä: "tunkkainen" look.
Meinasin tulla linkkaamaan samaa artikkelia. Tästä pelaamaan maailman tylsin ja kliseisin sisustus-bingoa! Löytyy mietelauseita seinältä, vanha ovi pöytänä, torkkupeitto puoliksi lattialle valuneena, harmaa laminaattilattia, beige-valkoinen-harmaa sävymaailma, mustavalkoiset sisustustyynyt....
Vierailija kirjoitti:
Tässä oma lista cliché-hirvityksistä:
- Vallilan tekstiilit (etenkin verhot, matot ja sohvatyynyn päälliset)
- Mariskoolit tai Iittalan tuikut rivissä olohuoneen hyllyllä
- Huonolaatuinen sohva. Ne mitä saa ostaa 499€ Jyskistä tai Sotkasta ja josta näkee jo kilometrin päähän millainen p***a se on. Yleensä ihmisillä on se tummanharmaana.
- Mustalla sohvalla jotain kirkkaanvärisiä sohvatyynyjä ”väriläiskänä”
- Halvimmat littanat sohvatyynyt, jotka ovat kuin pannukakkuja. Ostakaa kunnon pöyheitä sisustustyynyjä älkääkä niitä pizzanpohjia.
Vallilan verhoista, löytyykö tästä maasta muita värikkäitä verhoja kuin vallila? Itse pidän väreistä ja isoista kuvioista. Kuukausien kiertelyn ja nettisurffailun jälkeen menin valillan outlettiin ja 10minutin päästä oli verhot ostettuna. Ennen löytyi Ellos/hobbyhall/jotex, mutta nekin on nykyään kaikki harmaata.
Oma inhokkini on ne täysin valkoiset ja persoonattomat kodit.
Parvisängyt ovat sietämätön keksintö. Vaarallisia kun yöllä pitää päästä vessassa käymään. Ja päivällä niihin kolauttaa päänsä.
Ne helvetin heinät. Hyi saakeli. Se ei näytä hyvältä, heittäkää ne heinät ***tuun!!