Miksi tupakoimaton kuvittelee olevansa parempi kuin tupakoitsija? Mistä tämä harha syntyy?
Tuli mieleen että eihän tupakoimaton ole yhtään parempi myöskään autotonta kohtaan, jos hänellä itsellään on auto. Missä vaiheessa jonkin asian tekemättömyys tekee paremmaksi?
Tai miksi lapioimaton ohi kulkeva henkilö kuvittelee itsensä paremmaksi salkkunsa kanssa. Eihän hän edes tee mitään muuta kuin kävele ohitse.
Mistä tälläinen harha syntyy ihmisen pääkoppaan. Juttelin äsken eläkeläistätin kanssa rappukäytävässä ja hän ilmaisi selvästi olevansa parempi kuin yläkerran SEPPO, jonka tupakin haju kantautuu selvästi rappukäytävään. Itse en haistanut mitään ja ei minulla ole SEPPOA vastaan mitään. Mielestäni SEPPO on tällä hetkellä töissä ja hänellä on bussivuoro. Tiedän tämän koska SEPPO on samassa lafkassa töissä.
Samalainen harha on yksityisautoilijoilla. Juttelin huoltamolla erään kuskin kanssa renkaidenvaihdon yhteydessä siitä että hän ei oikein ymmärrä julkisen liikenteen käyttäjiä. No, minähän en kehdannut siihen todeta että olen bussikuski.
Mietin vain mielessäni että taas yksi tuollainen, joka kuvittelee olevansa parempi asiasta, jota ei edes tee..
Kommentit (95)
En tiedä, kuvitteleeko tupakoimaton varsinaisesti olevansa parempi ihminen. Mutta toisen ihmisen tupakointi ja sen tuoksu ärsyttää. Kynnys ärsyyntyä on suurempi silloin, kun toista ei tunne. Samoin kun ärsyttää esim. joku rapajuoppo ölisemässä junassa aamuruuhkassa. Tai riehuvat lapset kaupassa jne.
Kyse on ehkä enemmän siitä, tunnetko sen ihmisen, joka tupakoi. Tutun ihmisen hyveet ja paheet tiedetään, ja ihminen sitten joko hyväksytään niine hyvineen tai sitten ei. Tuskin kenenkään äiti esim. mitenkään ylenkatsoo tupakoivaa lastaan.
Työpaikallamme on tupakoivia ja ei-tupakoivia. En osaa arvottaa työkavereitani pelkästään tupakoinnin perusteella. Osan kanssa olen tehnyt töitä jo yli 20 vuotta, eikä ammatillinen pätevyys ole tuosta (vaikkakin epäterveellisistä) tavasta millään tavalla riippuvainen.
Toki etenkin kesällä tympii, kun jonkun naapurin tupakansavut tulevat tuuletusikkunasta sisään. En kuitenkaan kuvittele olevani jotenkin heitä parempi ihmisenä, vaikka haju minua ärsyttääkin.
Miten niin kuvittelee olevansa parempi?
Minä olen ollut tupakoimatta 6 vuotta, Tunnen itseni paremmaksi ja rikkaammaksi ihmiseksi, koska tänä aikana olen säästänyt ihan mukavan summan panemalla säästöön kaiken sen rahan, mikä olisi kulunut tupakointiin. Enää en kaipaa tupakkaa. tuoksun hyvälle, enkä yski, olen terveempi. Säälin tupakoivia, köyhtyvät koko ajan, kun päinvastoin voisivat sijoittaa rahansa ja vaurastua.
Vierailija kirjoitti:
Montako kertaa tämäkin aloitus pitää tehdä? No jos lisää ruoskaa haluat niin tyhmäksi sanoisin itsensä tervaajaa.
En siis itse polta tupakkaa. Ihmettelen vain että miksi esimerkiksi autoilijoita kohtaan näin keväällä etenkin ei kohdisteta samoja vihaavia tunteita?
Kenties siksi että autoilijoita on niin paljon kuten vaikkapa 70-luvulla tupakoitsijoita.
Tulevaisuudessa autoilun vähentyessä luultavasti autoilijoitakin aletaan vihaamaan ilmaston saastuttamisesta.
On meinaan aika ilkeät pölyt kaupunkien keskustoissa, kun pakokaasua pukkaa ja nastat repii tien pinnasta epäpuhtauksia. SEn lisäksi sora on murskana ja pölisee renkaiden ansiosta ihmisten keuhkoihin.
Kiitos vaan autoilijoille. Sellainenhan minäkin olen.
Ap savuton mutta en vihaa tupakoitsijoita.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen ollut tupakoimatta 6 vuotta, Tunnen itseni paremmaksi ja rikkaammaksi ihmiseksi, koska tänä aikana olen säästänyt ihan mukavan summan panemalla säästöön kaiken sen rahan, mikä olisi kulunut tupakointiin. Enää en kaipaa tupakkaa. tuoksun hyvälle, enkä yski, olen terveempi. Säälin tupakoivia, köyhtyvät koko ajan, kun päinvastoin voisivat sijoittaa rahansa ja vaurastua.
Miksi päättelet että tupakointiin menee paljon rahaa?
5.60e toppa. Se riittää yli kuukaudeksi.
Enemmänhän saan irtokarkkeihin menemään rahaa kuin tupakkaan.
Ei se vitonen ja päälle ole oikeastaan hirveä säästö mielestäni.
t. kohtuu sauhuttelija
Vierailija kirjoitti:
Te tupakoijat teette sen, että tupakointi inhottaa. Jos haluutte tupakoida, niin tehkää se niin, ettei siitä hajusta ja savusta tartte muiden kärsiä.
Tämä on vapaa maa. Teen sen juuri missä haluan ja millä mielellä olen liikenteessä. Pysäkillä saatan pistää tupakaksi jos vi_tuttaa mamma ja sen huutavat kakarat tai nyrpeän näköinen mummeli.
Hymyilen ja vetelen sitä sätkää suunpielessä. Otan kevyen nojan ja olen rockn roll.
Puhaltelen savuja seuraan ympäristöä.
Minulla on oikeus tapakasvattaa teitä muita.
Vierailija kirjoitti:
Jos nainen ei tupakoi hänen pildensä haisee ja maistuu paremmalle. T: tupakoiva mies
Kyllä. Myös pyllynreijät maistuu/tuoksuu paremmalle ja luomulle.
T: Tupakoimaton mies
Kieltämättä huvittaa tämä ihmisten kaksinaismoralismi. Itse vedetään lihaa, käytetään autoa, alkoholia, ostellaan halpisvaatteita, epäeettisiä kasviksia suu täynnä, lihotaan, matkustellaan, vedetään sokeria naamaan ja/tai muuta epäterveellistä, mutta sitten viha kohdistuu juuri tupakoiviin ihmisiin.
Mä en vaan jaksa vihailla ja tuntea kauheaa ylemmyyttä kaikkia vähän ylipainoisia, viiniä lipittävä, tupakoivia tai muita paheellisia ihmisiä niin paljon, joten ihmettelen miten te jaksatte kuluttaa tähän energiaanne. :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
t. kohtuu sauhuttelija
No mitä järkee on polttaa tuotakaan määrää ? 😊 tässä ketjussa varmaan kyseessä tupakoitsijat jotka polttaa säännöllisesti, silloin se on jo raha kysymys.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
t. kohtuu sauhuttelija
herra täydellisyys taas unohtaa sen faktan, että suurin osa tupakoivista polttaa aamusta iltaan, osa jopa useita askeja päivässä, eivätkä pääse irti riippuvuudestaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
t. kohtuu sauhuttelija
herra täydellisyys taas unohtaa sen faktan, että suurin osa tupakoivista polttaa aamusta iltaan, osa jopa useita askeja päivässä, eivätkä pääse irti riippuvuudestaan.
Suurin osa kylläkin polttaa viikonloppuisin ravintolassa tai taksia odotellessa.
Se on marginaaliporukka joka vetää askin tai kaksi päivässä. Ei sellaiseen ihmisillä ole varaa.
Ehkä joskus 80-luvulla oli. Minä olen muuten nainen ettäs tiedät, mutta olen täydellinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
t. kohtuu sauhuttelija
No mitä järkee on polttaa tuotakaan määrää ? 😊 tässä ketjussa varmaan kyseessä tupakoitsijat jotka polttaa säännöllisesti, silloin se on jo raha kysymys.
Hyvä henkinen harjoite kuolemansa hyväksynnälle ja kaiken maallisen jättämiselle.
Voi jättää (luopua) konkreettisesti kaiken omaisuutensa. Sen viimeisen eli kehonsa.
Kannattaa tehdä laskurilla laskelma (löytyy netistä) kuinka monta savuketta pitää polttaa että saa lyhennettyä elinikää sopivaksi.
Itse en ainakaan ajatellut elää yli 70-vuotiaaksi.
Spedehän poltti paljon savukkeita ja eli suhteellisen vanhaksi. Jos muistan oikein niin 71v.
Toki aina on myös hauska provosoida muita tupakoimalla. Se tuntuisi jotenkin ärsyttävän muita. Siinä tavallaan kasvattaa muitakin. Tosi monet tuntuisi saastuttavan itseään sisäisesti vihaamalla tupakoijia.
Se vihan tajuaminen voi kasvattaa luonnetta toiseen suuntaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
t. kohtuu sauhuttelija
Onkos tälle väittämälle mitään tieteellistä pohjaa.
Taitaa olla melkoista mutuilua. Harvalla on varaa polttaa päivässä edes askin vertaa kuules!
Niiden jotka eivät ole koskaan tupakoinut tai edes kokeilleet, kannattaisi edes polttaa se yksi tupakki.
Ei muuten voi tuomita, jos ei itse ole kokeillut koskaan.
Montako kertaa tämäkin aloitus pitää tehdä? No jos lisää ruoskaa haluat niin tyhmäksi sanoisin itsensä tervaajaa.