Voisiko joku tehdä kansalaisaloitteen kuukautiskorvauksista?
Menkat vituttaa joka kuukausi ihan yhtä paljon, vaikka oon jo 30-vuotias. Ei jaksais. Ei jaksa tätä väsymystä ja vessareissuja ja stanan tamponirumbaa. Rahaakin menee. Sääliks käy ne naiset, joilla on vielä kunnon PMS-oireet päälle.
Voisko joku aikaansaavampi henkilö tehdä kansalaisaloitteen siitä, että kaikki naiset saisi joka kuukausi hyvityksen ostetuista tamponeista/siteistä sekä kärsimyskorvauksen sen lisäksi? Sen läpimenemiseksi varmaan riittää, että av-mammat käy allekirjoittamassa. Kiitos!
Kommentit (105)
Vasemmistoliitto on jo vuosikausia sitten ehdottanut tätä.
Vierailija kirjoitti:
Vasemmistoliitto on jo vuosikausia sitten ehdottanut tätä.
Ja mihin se kaatui?
Kuinkahan monta uutta korvauskäsittelijää tarvittaisiin tuohon sirkukseen? Kela torjuu esimerkiksi lapsilisien tulorajat sillä perusteella, että hakemusten käsitteleminen kävisi huomattavasti kalliimmaksi kuin lapsilisän maksaminen kaikille tuloihin katsomatta. Ehkä jonkinlainen veronalennus kuukautishygieniatuotteisiin toimisi paremmin?
Yli viisikymppisenä suosittelen kuukupin käytön harjoittelemista. Jos kuppi sopii (ei se kaikille sovi), elämästä tulee huomattavasti helpompaa. (Kupin voi pestä vaikka hajustamattomalla pesunesteellä; ei sitä tarvitse olla jatkuvasti desinfioimassa muiden kuin kuukupinpesunestevalmistajien mielestä.) Laskin tässä eräänä päivänä, paljonko kulutin tamponeihin melkein 40 vuoden aikana ennen kuin löysin kuukupin. Aikamoista.
mun pms oireisiin (vitutukseen, väsymykseen, masennukseen, ahdistukseen) on attanut vhh ruokavalio ja donaferty-valmiste. kaks kuukautta eikä ole tehny mieli t_pp_a ketään.
Näin miehenä minulle saattaa tulla märkiä unia ja ihan mihin aikaan kuukaudesta vaan, joudunkin käyttämään housuvaippoja joka yö, miksi tätä ei minulle korvata.
Mulla on kivuliaita erektioita aina kun joku nuori tyttönen juoksee ohi minihameessa. Saiskohan tuohonkin rahallista hyvitystä?
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa kyllä järjettömälle. Itse 23v naisena vastustaisin ja nauraisin moiselle aloitteelle. Mutta tosiasia taitaa olla, että jos miehillä olisi menkat niin tuo olisi ollut käytäntö jo aikojen alusta asti.
Luettelepas ihan kaikki miesten ilmaiset etuudet jotka miehet saavat vain olemalla mies?
Pakollinen asevelvollisuus?
Teillä naisilla niitä etuuksia onkin sitten miestenkin edestä.
Mitään rahanjakosysteemiä ei voi tehdä, vaatii lääkärintodistuksia ja selvittelyjä (esim kohtuvpoistetuillaxei ole menkkoja, pitäisi selvittää kellä on ja kellä ei jne)
Mutta JO SE AUTTAISI että kuukautistuotteet olisi alv 0% niinkuin monessa maassa jo on. Hinta tippuis paljon kun alv 24% poistuisi.
Vierailija kirjoitti:
Kuinkahan monta uutta korvauskäsittelijää tarvittaisiin tuohon sirkukseen? Kela torjuu esimerkiksi lapsilisien tulorajat sillä perusteella, että hakemusten käsitteleminen kävisi huomattavasti kalliimmaksi kuin lapsilisän maksaminen kaikille tuloihin katsomatta. Ehkä jonkinlainen veronalennus kuukautishygieniatuotteisiin toimisi paremmin?
Yli viisikymppisenä suosittelen kuukupin käytön harjoittelemista. Jos kuppi sopii (ei se kaikille sovi), elämästä tulee huomattavasti helpompaa. (Kupin voi pestä vaikka hajustamattomalla pesunesteellä; ei sitä tarvitse olla jatkuvasti desinfioimassa muiden kuin kuukupinpesunestevalmistajien mielestä.) Laskin tässä eräänä päivänä, paljonko kulutin tamponeihin melkein 40 vuoden aikana ennen kuin löysin kuukupin. Aikamoista.
mä löysin onneks kupin jo 27vuotiaana et vain reilun 10vuotta tappelin siteiden ja tamponeiden kanssa. en mää käsitä kui joku semmosii viel vapaaehtoisesti käyttää. kupin kanssa voit unohtaa menkat koko päiväks. itse tyhjennän ja pesen 2kertaa päiväss. enne ja jälkeen menkkojen keitan puhtaaks.
Vierailija kirjoitti:
Iliman muuta. Jaellaan jo nyt terveydenhoitopalveluita paperittomille ja kortsuja nuorille.
Ihan tuki mieleen: voisitteko käydä kirjoittamassa adressin hyvän vanhustenhoidon puolesta? Siellä kuivataan ihmisiä nälkään ja janoon kun hoitoa ei vanhuksille ole varaa järjestää.
Se kuppi ei käy kaikille. Esim minulle jolla on laskeuma. Kuppihullut julistaa kuppisaarnaa kuin evankeliumia.
Kannattaa laittaa se pillu kuntoon niin ei tarvitse ulahdella
Halukkaille reipas posti voisi tuoda siteitä, tamppooneja tai kuukuppeja sopivin väliajoin ilmaiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa kyllä järjettömälle. Itse 23v naisena vastustaisin ja nauraisin moiselle aloitteelle. Mutta tosiasia taitaa olla, että jos miehillä olisi menkat niin tuo olisi ollut käytäntö jo aikojen alusta asti.
Ai että aikojen alusta asti?
Ei itse asiassa ole kovin kauaakaan kun työntekijöillä ei ollut juuri mitään oikeuksia. Todellakaan mitään korvauksia ei olisi maksettu.
Ei niitä välttämättä nykyäänkään maksettaisi. Sellaista patriarkaattia ei ole, joka jakelisi miehille ilmaista rahaa ihan vaan sortaakseen naisia.
Eli siis, voisko joku tehdä sen kansalaisaloitteen? Edes siten, että tamponeista poistuis Alv.
En usko, että kuukuppi toimis mulla, kun menkat on niin niukat. Ja ajatus siitä, että pitäis ruveta keittää jotain veristä kuppia..hyi stna.
Vierailija kirjoitti:
Näitä lähivuosien synnytystalkoo puheita ajatellen, niin erinomainen idea. Kannatetaan. Voisi lisäksi lisäkouluttaa lääkäreitä ml. gynekologeja kuukautisvaivojen helpottamisessa. Ihan lapsen kengissä koko homma suomessa. Pitäis vaan pärjätä, koska se on luonnollista (pitäkää tunkkinne).
Naisten passivoiminen entisestään tulonsiirroilla ei syntyvyyttä nostaisi. Jos kuukautisten kanssa pärjää kannattaa käydä lääkärissä, koska voi olla endometrioosi tai jotain vastaavaa. Terveydenhuoltoon toki pitäisi saada lisää rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luettelepas ihan kaikki miesten ilmaiset etuudet jotka miehet saavat vain olemalla mies?
Pakollinen asevelvollisuus?
Teillä naisilla niitä etuuksia onkin sitten miestenkin edestä.
Niin. Miehillä on pakollinen adevelvollisuus. Mitä sitten? Voihan naisetkin halutessaan käydä armeijan. Kuinka moni mies voi halutessaan ottaa kuukautiset?
:D
Vierailija kirjoitti:
Jos menkat ois miehillä, niillä olisi palkallinen menkkaloma joka kuukausi.
Jos tädillä olisi munat se olisi setä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näitä lähivuosien synnytystalkoo puheita ajatellen, niin erinomainen idea. Kannatetaan. Voisi lisäksi lisäkouluttaa lääkäreitä ml. gynekologeja kuukautisvaivojen helpottamisessa. Ihan lapsen kengissä koko homma suomessa. Pitäis vaan pärjätä, koska se on luonnollista (pitäkää tunkkinne).
Naisten passivoiminen entisestään tulonsiirroilla ei syntyvyyttä nostaisi. Jos kuukautisten kanssa pärjää kannattaa käydä lääkärissä, koska voi olla endometrioosi tai jotain vastaavaa. Terveydenhuoltoon toki pitäisi saada lisää rahaa.
Mitäs se lääkäri voi ällötykselle ja vitutukselle tehdä? Lääkäriltäkään ei varmaan saa reseptiä tamponeihin?
Perustele. Miksi kuulostaa järjettömältä? Oletko jotenkin vähä-älyinen?