Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Olenko hirviö, jos laitan lapseni 9kk päiväkotiin?

Vierailija
26.02.2013 |

Tai vaihtoehtoisesti perhepäivähoitajalle? Minulla jäi opiskelut kesken kun vauva ilmoitti tulostaan (ihan tiedoksi, en kaipaa saarnaa että olisit tehnyt lapsen opiskelujen jälkeen yms, kiitos!). Olisin aikeissa palata syksyllä takaisin kouluun, vauva silloin 9kk. Olenko ihan kamala äiti? Minusta nykyään kaikki hoitaa lapsiaan kotonaan ainakin 3-vuotiaaksi. 

En myöskään ymmärrä, miten jaksatte olla kotona 3 vuotta? Rakastan lastani yli kaiken, mutta mulla alkaa jo nyt pää hajoilemaan, kun olen ollut vasta 3kk kotona! En keksi päivisin mitään tekemistä. Päivät menee siivotessa ja ilmojen salliessa käyn vaunulenkillä. Minulla on siis vain yksi lapsi.

Saisiko jotain asiallisia kommentteja? Olenko ainoa äiti, joka vie lapsen noin aikaisin hoitoon?

Kommentit (39)

Vierailija
21/39 |
26.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et ole hirviö ollenkaan. On lapsenkin kannalta parempi, että suoritat opinnot loppuun mahdollisimman aikaisin.

Vierailija
22/39 |
26.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei,

mulla on 5-kuinen vauva ja melkoisen tylsää on. Nyt tosin jo kivempaa, kun vauva seurustelee paljon ja voi lukea kirjaa jne. EKat pari kuukautta olikin yhtä möllötystä ja onhan tää vieläkin aika olematonta. Odotan todella, että vauva oppii liikkumaan ja puhumaan, sitten on varmaan paljon mukavampaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/39 |
26.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihan ok valinta

t. lto

Vierailija
24/39 |
26.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et ole hirviö, suosittelen kuitenkin mielummin perhepäivähoitajaa. Minut on esim. laitettu hoitoon mahd. aikaisin ja ihan normaaliksi olen kehittynyt :D Pidin myös perhepäivähoitajistani ja olen edelleen aikuisena heihin yhteydessä, heistä tuli minulle tärkeitä :)

Vierailija
25/39 |
26.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

otetaanko päiväkotiin 9kk vanhoja? Vie pph:lle.

Terveisin äiti joka 26v sitten vei 9kk vanhan esikoisen pph:lle ja ihana, rakastava, reipas, aktiivinen, kultainen aikuinen nainen on kasvanut. Lisäksi osaa olla loistava äitiPUOLI miehensä pikkuiselle ihanalle tytölle:)

Vierailija
26/39 |
26.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mäkin ajattelin silloin kun vauva oli sen 3kk, että milloin hänet voisi jättää hoitoon ja 9kk tuntui niin kaukaiselta silloin. Eli silloin ei ajatuksena paha. Mutta kun hän sen 9kk oli niin en olisi voinut kuvitella laittavani hoitoon. Eli ei ehkä kannata vielä lyödä lukkoon kouluun menoa.

jos sulla mies/tukiverkot kunnossa,  niin voithan etänä opiskella jonkun kurssin :)

Vierailija
27/39 |
26.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei!

Et ole hirviö. Olin itse 4v päiväkodissa töissä, pienten ryhmässä, ja tulihan meille niitä 9-10kk ikäisiä pikkuisia tasaiseen tahtiin.

Rankkaa se on, sitä ei voi kieltää, sekä pienelle, vanhemmille, että henkilökunnalle, mutta kyllä kaikki selviytyvät siitä.

Tutustukaa yhdessä ajoissa päiväkotiin, on tärkeää että sinulla on turvallinen olo kun jätät lasta hoitoon, jos sinä et luota henkilökuntaan, miten voisit kuvitella että lapsesi viihtyy siellä?

Jotkut itkevät enemmän, jotkut vähemmän, ja vaikka raa'alta kuulostaa, niin kukaan ei siihen kuole. On kuitenkin tärkeää että lapsi on tutustunut hoitajaan yhdessä äidin/isän kanssa, ettei tunne jäävänsä yhtäkkiä täysin yksin ventovieraan kanssa.

Vierailija
28/39 |
26.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä laita päiväkotiin, vaan perhepäivähoitoon. Päiväkodissa niillä ei esim. ole mahdollisuutta kaksiin päiväuniin, mitä monet 9kk ikäiset vielä tarvitsee. Perhepäivähoitaja sen sijaan voi nukuttaa vauvaa vaikka vaunuissa, kun isommat lapset on aamupäivällä puistossa, ja sitten toiset unet loppuiltapäivästä. Mahdollistaa siis yksilöllisemmän hoidon ja on myös rauhallisempaa noin pienelle.

Et ole ainoa, tiedän kyllä äitejä, jotka ovat palanneet töihin heti vanhempainvapaan päätyttyä ja laittaneet lapsen ulkopuoliseen hoitoon. Kenellä on rahat loppu tai muita syitä, opiskelut sun muut. Vielä enemmän tiedän sellaisia, jotka on palanneet aikaisin töihin, mutta sitten mies tai isovanhemmat on hoitaneet lasta, sehän on hyvä ratkaisu, muttei kaikille mahdollista.

Itse kuulun noihin, jotka ovat kykkineet pitkään kotona. Kun palaan töihin, tulee kotivuosien saldoksi jopa viisi (kaksi lasta, nuorempi tulee olemaan 2v kun menee hoitoon). Alussa minunkin oli vaikea olla kotona, mutta vuosien varrella tähän on kyllä tottunut ja nyt se sujuu jo hyvin. Ammatillisesti tämä tietysti on hyvin hankalaa. Ja minullakin on töiden ohella opiskelut kesken, mutta olen saanut niiden suorittamiseen anottua lisäaikaa.

Useimmissa oppilaitoksissa saa helposti ainakin pari vuotta lisäaikaa opintojen vanhenemiseen, jos on ollut kotona lasta hoitamassa. Kannattaa selvittää!

Vierailija
29/39 |
26.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja yritä nauttia siitä, ettei ole mitään tekemistä :)

Vierailija
30/39 |
26.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

olet hirviö. 

Vierailija
31/39 |
26.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi olla tyhmä kysymys, mutta tarjoaako pph tai päiväkoti maidonkorvikkeet...?

Vierailija
32/39 |
26.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu muuten päiväkodista että onko mahdollisuus nukkua enemmän ja miten. Jos vanhemmat esim jaksavat vaunuja roudata mukaan, niin kyllä se väsynyt pikkuinen saa vaunuissa nukua ulkoilun aikana, ja saa ruokaa ennen muita jos on kovin väsynyt jne... EI päiväkodissa heti ensimmäisestä päivästä lähtien työnnetä kaikki samaan muottiin!

Tottakai päiväkodissa on se tietty rytmi, ja omat rutiinit, mutta kyllä jokainen pieni saa siihen pehmeän laskun.

Vierailija
33/39 |
26.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

PPH on ainoa vaihtoehto, ainakaan Helsingissä ei päiväkoteihin oteta alle 1-vuotiaita. Ja muutenkin ihan pienille pph on parempi, koska hoitajalla on enempi aikaa keskittyä pieneen, yleensä heillä on korkeintaan yksi lapsi 4:tä joka ei osaa kävellä. Jos tarkoituksesi on jatkaa opiskelua, olisiko mahdollisuus vaihtaa iltalinjalle ja lapsen isä voisi hoitaa silloin lasta? Ja tuohon päänhajoamiseen, se menee kyllä ohi. Aluksi tuntuu että aikaa on yllinkyllin, mutta jossain vaiheessa siitä alkaa nauttimaan. Itse menin töihin lapsen ollessa vähän päälle vuoden ikäinen ja nyt tuntuu että voisin ihan mielellään olla vaan kotona, sen verran rankkaa vienti ja haku runba uhmaikäisen kanssa on.

Vierailija
34/39 |
26.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä sun mieli vielä muuttuu, kun pikku hiljaa totuttelet siihen uudenlaiseen arkeen lapsesi kanssa... kannattaa ainakin miettiä vielä tarkasti, haluaako tosiaan viedä muiden hoidettavaksi VAUVAA, jonka paikka on vielä pitkään äidin lähellä. Itse en ikipäivänä sitä tekisi, haluan nauttia täysillä lapsestani nyt kun olen vihdoin tullut äidiksi. Tätä aikaa ei saa koskaan takaisin.

Vierailija
35/39 |
26.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä helsingissä otetaan alle 1-v hoitoon. Mun tyttö meni 10kk päiväkotiin

Vierailija
36/39 |
26.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun lapsen päiväkotiryhmään tuli just joku 10 kk ikäinen, nyt mua surettaa kun se vauva on aina jonkun hoitajan sylissä ja näin ollen muut lapset saavat vähemmän huomiota/syliaikaa. Ehkä olen hitusen itsekäs.

Vierailija
37/39 |
26.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et ole hirviö. Teet niinkuin itse parhaaksi näet. 

t. Kotona kökkivä ja viihtyvä 2 vuotiaan äiti

Vierailija
39/39 |
28.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet.