Miten määritellään vaikea/keskivaikea masennus?
Millaisia oireita ihmisellä silloin on? Kuinka toimintakykyinen ihminen voi olla, jos on vaikeasti masentunut?
Jos olette itse saaneet tuollaisen diagnoosin, millaisia oireenneon olleet, millaista elämä? Millaista toipuminen?
Kommentit (3)
Minulla on ollut vaikea masennus, ja välillä elämä oli sitä, etten päässyt aamulla sängystä ylös. Sitten taas joku päivä saattoi olla ihan hyvä päivä.
Itsemurhaa yritin. Itse silloin pahimpina kausina ajauduin lenkkeilemään ihan hirvittävästi, ja olen jälkeenpäin monesti ajatellut, että se varmaan pelasti minut. Koskaan en huolinut unilääkkeitä ja masennuslääkkeitä vaikka niitä kaksi vuotta yritettiin tyrkyttää. (sen jälkeen pääsin lääkärille, joka uskoi kerrasta, etten ota)
Itsemurha-ajatuksia lähes päivittäin, näköalattomuus, toivoton olo omasta tulevaisuudesta. Kärsin tästä pari vuotta, silti kävin koko ajan töissä ja siellä olin päällisin puolin jopa hilpeä välillä. lääkärin mukaan vakava masennus.
Yksi suuntaa-antava on Beckin masennustesti.
http://www.tohtori.fi/?page=591031
Samanlaista mutta pidempää versiota käyttävät lääkäritkin. Minulla oli keskivaikea masennus ja ahdistuneisuus. Oli koko ajan paha olla ja oli vaikea saada itsestään mitään irti. Itkeskelin paljon. Oli tosi toivoton olo. Välillä oli itsemurha-ajatuksia ja toiveita että kuolisin. En oikeastaan halunnut itsemurhaa tehdä, mutta se ajatus oli siinä tarjolla koko ajan. Vaikeassa masennuksessa ihminen voi mennä niin epäkuntoon ettei enää huolehdi itsestään ollenkaan ja tarvitsee osastohoitoa.