Tämä artikkeli antaa kampaajista aika vittuimaisen kuvan:
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2013022416712779_uu.shtml
Olisi kyllä kiva tietää, kuka tämän tiedonannon on väsännyt. Onko se ihmekään, jos ammattikunnan arvostus on laskussa.
Kommentit (30)
Olen ap:n kanssa samaa mieltä. Hitto, saa maksaa ihan törkeitä summia kampaajalla käynnistä ja yleensä koskaan mua ei siellä ymmärretä, jutut heiltä itseltään on sellaista luokkaa, että ohhoijaa taikka sitten ollaan totaali tuppisuita.
Olisi vaan tuo iltalehteen kirjoittanut ihan hiljaa
Ennemmin tuo juttu antaa vittumaisen kuvan tästä ohjeistussarjan kirjoiittaneesta toimittajasta. Taitaa tykätä riidan haastamisesta.
[quote author="Vierailija" time="25.02.2013 klo 12:42"]
Ennemmin tuo juttu antaa vittumaisen kuvan tästä ohjeistussarjan kirjoiittaneesta toimittajasta. Taitaa tykätä riidan haastamisesta.
[/quote]
Juuri näin!
[quote author="Vierailija" time="25.02.2013 klo 12:46"]
[/quote]
Juuri näin!
[/quote]
Miksi joku tulkitsee tuon riidanhaastamiseksi? Ihan asiallisia toiveitahan nuo olivat kaikki. Ilmeisesti osa asiakkaista on aika moukkia, kun tuollaisia pitää ääneen sanoakaan.
Ei minua loukkaa pätkääkään sen toteaminen, että asiakkaissakin on moneen junaan menijöitä, jos on niissä kampaajissakin.
Ihan kuin oikeesti teitä loukkaantujia yllättäisi se, että teidän tekemisiänne arvioidaan siellä asiakaspalvelutyöntekijöiden kesken?
[quote author="Vierailija" time="25.02.2013 klo 12:48"]
[/quote]
Juuri näin!
[/quote]
Miksi joku tulkitsee tuon riidanhaastamiseksi? Ihan asiallisia toiveitahan nuo olivat kaikki. Ilmeisesti osa asiakkaista on aika moukkia, kun tuollaisia pitää ääneen sanoakaan.
Ei minua loukkaa pätkääkään sen toteaminen, että asiakkaissakin on moneen junaan menijöitä, jos on niissä kampaajissakin.
Ihan kuin oikeesti teitä loukkaantujia yllättäisi se, että teidän tekemisiänne arvioidaan siellä asiakaspalvelutyöntekijöiden kesken?
[/quote]
Noinpa. Minäkin kirjoitin tuosta aiemmin ketjussa.
Ei taida kuitenkaan olla olemassakaan sellaista ammattikuntaa, jossa ei ammattikunnan sisällä vähän naureskeltaisi hankalille asiakkaille. Olen itse toimittaja ammatiltani, ja kyllä: nauramme aika useinkin haastateltaville jälkikäteen ja lukijapalautteellekin. Toki se on yleensä aivan hyväntahtoista vitsailua ja paljon palautteesta on asiallista ja varteenotettavaa - mutta sitä tapahtuu, eikä siitä yleensä paljon ulkopuolisille puhuta.
[/quote]
Juuri näin!
[/quote]
[/quote]
No juuri riitaahan tuo on näyttänyt tässäkin ketjussa aikaan saaneen. Je henkkoht olen nimenomaan sitä mieltä että oikeaa asiaahan tuossa alkuperäisessä kirjoituksessa on, mutta tekstin tyyli on todella provosoiva ja kärjistävä, jonka takia nimenomaan ihmettelin toimittajan kirjoitustapaa. Että mistä noin aggressiivinen tapa kirjoittaa.
[quote author="Vierailija" time="25.02.2013 klo 12:51"]
[/quote]
Juuri näin!
[/quote]
[/quote]
Noinpa. Minäkin kirjoitin tuosta aiemmin ketjussa.
Ei taida kuitenkaan olla olemassakaan sellaista ammattikuntaa, jossa ei ammattikunnan sisällä vähän naureskeltaisi hankalille asiakkaille. Olen itse toimittaja ammatiltani, ja kyllä: nauramme aika useinkin haastateltaville jälkikäteen ja lukijapalautteellekin. Toki se on yleensä aivan hyväntahtoista vitsailua ja paljon palautteesta on asiallista ja varteenotettavaa - mutta sitä tapahtuu, eikä siitä yleensä paljon ulkopuolisille puhuta.
[/quote]
Jeps, se on keino purkaa työstressiä ja hankalien asiakkaiden aiheuttamaa mielipahaa. Minä olen lääkäri, ja ei meidänkään kaikkia lounaskeskusteluja voisi asiakkaille paljastaa ;-))
[/quote]
Juuri näin!
[/quote]
[/quote]
Siksi, että tunnen muutaman kampaajan ja luetellut asiat eivät heillä ole millään tavalla yleisiä ongelmia. En liioin tunne ketään, jolla olisi ollut mitään skismaa kampaajansa kanssa. Kampaaja-asiakassuhteet ovat jonkinlaisia mini-ihmissuhteita ja suurin osa ihmisistä käy sellaisella kampaajalla, jolla homma toimii puolin ja toisin.
Kun IL kirjoittaa tuollaisen jutun, niin tulee käsitys, että yleisesti kampaajien mielestä asiakkaat ovat ärsyttäviä, tai ainakin suuri osa heistä. En yksinkertaisesti usko, että se pitää paikkaansa. Siksi tämä artikkeli tuntuu minusta pelkästään yritykseltä haastaa riitaa.
[quote author="Vierailija" time="25.02.2013 klo 12:56"]
[/quote]
Juuri näin!
[/quote]
[/quote]
No juuri riitaahan tuo on näyttänyt tässäkin ketjussa aikaan saaneen. Je henkkoht olen nimenomaan sitä mieltä että oikeaa asiaahan tuossa alkuperäisessä kirjoituksessa on, mutta tekstin tyyli on todella provosoiva ja kärjistävä, jonka takia nimenomaan ihmettelin toimittajan kirjoitustapaa. Että mistä noin aggressiivinen tapa kirjoittaa.
[/quote]
Aivan, ei se mitä sanotaan vaan se miten sanotaan. Kysehän voi tosiaan olla ihan toimittajan valinnasta kirjoittaa tietyllä tavalla.
"Jos haluat "raidan, tuohon, tuohon ja tuohon", niin voit vaikka sukia kaupan vaalennusaineet päähän, jos itse tiedät paremmin. Anna meidän hoitaa työmme. Ehkä muutaman kerran ennenkin on raitoja tehty." Esim. tuo on hyvin kärjistävä ja passiivis-aggressiivinen tapa ilmaista asia. Lisäksi asiakas todellakin saa käsittääkseni esittää toiveita, rajansa tietenkin kaikella mutta jutusta tulee sellainen kuva että asiakas ei voi itse toivoa mitään persoonallista lookia koska kyllähän kampaaja tietää. Jos mä haluan oikealla puolelle kaksi sinistä raitaa ja vasemmalle puolelle kolme punaista, niin eikös se ole mun asia. Kampaaja tietenkin arvioi onko se mahdollista ja asiallisesti ilmaisee jos tavoite on epärealistinen, mutta käsittääkseni kampaajalla käymiseen kuitenkin kuuluu se idea että asiakas saa esittää toiveita.
"Jos varaat ajan permanenttiin pitkille kutreille ja tuot kuvan Hollywood-tähdestä, jolla on ihanat laineet, niin luuletko ihan oikeasti, että se näyttää joka aamu samalta kuin kuvassa?" Tämäkin on hyvin typerästi ja provosoivasti sanottu. On varmaan kyllä yksi promille asiakkaista jotka tuollaista luulevat.
Minua kyllä aidosti ihmetyttää ne, jotka eivät muka näe tuossa artikkelissa mitään ihmeellistä tai vittumaista. Johan jo jutun otsikossakin puhutaan "äkäisistä ohjeista".
[quote author="Vierailija" time="25.02.2013 klo 12:33"]
[quote author="Vierailija" time="25.02.2013 klo 12:24"].
[/quote]
Missä menee sitten raja, miten toivomuksia voi esittää? Voiko sanoa että älä leikkaa tuosta ihan noin paljoa kuin tuosta, tai että en halua että kampaus on tästä kohdin kireä tms. Katsos kun kampausten teko ja hiusmallit ovat pitkälle _makuasioita_. Autonkorjaus on hippasen erikseen..
[/quote]
No voi sun kanssas - eihän tuon lehtijutun "kampaaja" sano, ettei toivomuksia saa esittää - vaan hän sanoo, ettei halua kuunnella ylenpalttisen yksityiskohtaista käskytystä.
Mihin kategoriaan kyllä menee, jos joku alkaa oikeasti raidan paikkoja määräillä kampaajalle. Niitä kun tulee sinne päähän aika montakin vielä...
PS: auton korjaaminen on kyllä sellaista hommaa, että siinäkin on monenlaisia koulukuntia ja samaan lopputulemaan voi edetä eri reittejä.