Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Eurooppalainen kaupunki, johon ette menisi enää uudelleen?

Vierailija
03.03.2019 |

Itse olin Varsovassa. Oli niin tylsä ja kolkko paikka.

Kommentit (138)

Vierailija
101/138 |
04.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Göteborg. Ei tuntunut lainkaan Eurooppalaiselta kaupungilta.

Vierailija
102/138 |
04.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rooma. Älyttömän ruuhkainen ja sekainen paikka, ihmiset ylimielisiä nirppanokkia eikä kaupunki aiheuttanut mitään wow-efektiä. No, olihan siellä sentään Colosseum ja lukuisat muut historialliset paikat, mutta kun ne kerran näki jo, niin ei tarvitse mennä Roomaan uudestaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/138 |
04.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olin lissabonissa, ja minulle kovasti olisivat halunneet tarjota huumeita, vaikka olen jo eläkkeellä oleva mummeli. Hieman olisi mieli tehnyt kokeilla. Minulla oli vyölaukku.

Vierailija
104/138 |
04.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Göteborg. Ei tuntunut lainkaan Eurooppalaiselta kaupungilta.

Miltä se siis tuntui?

Vierailija
105/138 |
04.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Antwerpen, Belgia. Mainostetaan kauniina mutta ei ole mitään verrattuna esim. Bruggeen. Ihmiset myös epämiellyttävän koppavia ja miehet (kantaväestöön kuuluvat) creepyjä.

Suomessa Kotka. En ihan oikeasti ole koskaan kohdannut millään Suomen paikkakunnalla sellaista möllötystä. Joka paikkakunnalla on vakkarikyylääjänsä, mutta Kotkassa sitä tekivät ihan kaikki. En tiedä, miksi; luulisi, että Venäjän läheisyydessä sijaitseva satamakaupunki olisi tottuneempi kaikenlaisiin kulkijoihin.

Vierailija
106/138 |
04.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rakastan Lissabonia mutta mullekin tarjottiin kyllä huumeita siellä keskellä päivää ja olen pulska tatuoimaton täti ja ikää lähes 40.

Samat sanat. Taviksen näköinen ja paljon matkustellut, mutta ainoastaan Lissabonissa on tyrkytetty huumeita.

Ja sama. Ollaan niin perustaviksia miehen kanssa kun olla saattaa ja Lissabonissa tultiin myymään huumeita. Ehkä ne vaan tarjoaa niitä ihan kaikille.

Vaikuttaako huumeiden tarjoaminen joillekin niin voimakkaasti, ettei koko kaupunkiin tee enää mieli palata? Itse voisin tuolla perusteella rankata pois kaikki Euroopan vähänkin suuremmat kaupungit. Useimmissa kaupungissa on paljon mielenkiintoista tekemistä ja nähtävää, mutta turistin kohdalle asiat eivät välttämättä aina osu. Kannattaa siis kierrellä avoimin mielin. Minut on ryöstetty puukon kera Amsterdamissa, mutta en minä kaupunkia siitä syytä.

Vierailija
107/138 |
04.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Venetsia. Todella kaunis ja mielenkiintoinen... mutta niin HELEVETIN täynnä turisteja, ettei meinaa sekaan mahtua! Kävin 1. kerran joskus 70-luvulla, ja 2. kerran nyt muutama vuosi sitten uudestaaan, enkä enää mene. 

Vierailija
108/138 |
04.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tallinna

Vierailija
109/138 |
04.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Brysseli on tosi tylsä kaupunki. Barcelonassakaan en enää viihdy, mutta tulen siellä luultavasti vielä käymään.

Sveitsissä ei ole yhtään kaupunkia mihin enää haluan matkustaa.

Mikäs vika Sveitsin kaupungeissa? Itse olen suunnitellut matkaa sinne, kauniita ainakin ovat. Ja hintataso ei haittaa.

Mistä muuten tulee tapa kirjoittaa Bryssel loppu-i:llä? Olen ihmetellyt tuota jo pitkään. Onko jossain opetettu väärin, että se pitää kirjoittaa i:llä? Yhteen aikaan tuota muotoa näkyi nimittäin ihan lehdissäkin. Taisi olla sitä aikaa, kun Suomessa oltiin juuri innostuneina liitytty EU:hun ja varman siinä kiimassa ajateltiin kotoperäistää Brysselin nimi samaan tapaan kuin Tukholma ja Moskova.

Vierailija
110/138 |
04.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omasta mielestä Varsova oli tosi viehättävä, etenkin "vanha" kaupunki teki vaikutuksen, kun on rakennettu täysin raunioista sodan jälkeen vastaamaan entisiä rakennuksia.

Itse en enää menisi Budapestiin: yhdessä päivässä nähty ja hirveästi espanjalaisia turisteja (vaikka olin talvella)! Minullekin tultiin koko ajan tyrkyttämään espanjaksi kaikkea.

Roomaan en menisi, se JATKUVA tyrkytys minne ikinä käveleekin, ellei jotenkin onnistu pysymään kaukana kaikista vähänkään turistialueista. Lisäksi likaista ja haisevaa.

Vilna taas oli aivan tyhjä ja kuollut kun siellä kävin, toki talvella tämäkin. Menin opastetulle kierrokselle ja me kierroksen 5 ihmistä olimme ainoat, joita silloin keskustassa näkyi.

No ei Budapestiä nyt ihan yhdessä päivässä näe, onhan siinä kolme kaupunkia historiallisesti. 80-luvulla ja vielä 90-luvun alussakin se oli aivan loistopaikka, mutta varmasti on turistimassojen takia nyt pilalla. Siitä tietää, minne ei kannata mennä, jos joku halpalentoyhtiö lentää sinne Suomesta. Silloin on kohde jo saavuttanut turistien osalta saturaatiopisteensä. Eli nämä ihmisten "suosikit" Prahat, Budapestit, Gdanskit ja Berliinit on pettymyksiä tässä vaiheessa. Bulkkilomia hintatietoisille käsimatkatavaramatkaajille, jotka haluaa lentää ahtaalla purkilla jonnekin pellolla sijaitsevalle lentokentälle, josta on pahimmillaan kahden tunnin matka kyseiseen kaupunkiin.

Vierailija
111/138 |
04.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Praha. Jatkuva kusetusmeininki vaihtorahoissa. En jaksa tuollaista, että koko ajan saa olla varuillaan ja järjestään joka paikassa yritetään.

Ja esim. juomat onkin yhtäkkiä halvemmat, kun toinen tarjoilija astuu vuoroon, kun eka pisti siivut rahoista omaan taskuun. Mitään kuitteja ei tietenkään näy ikinä missään.

Ai, itse en huomannut tällaista. Minusta Praha tuntui ihanan edulliselta kaupungilta ja muuten mielenkiintoinen paikka.

Siihen se kusetusmeininki just perustuu, että kaikki ei huomaa.

Vierailija
112/138 |
04.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turku. Ruma ja ankea. Turun tuomiokirkko ja Linna ovat upeita ja vaikuttavia. Mutta siis se kaikki muu. Jokapuolella irvistelee sitä kaikista ruminta 60- ja 70-luvun pelti-ja betonielementti kerrostaloa. Oikein silmiin sattuu, kun kävelee kaduilla. 

Toisin sanoen hyvin suomalainen kaupunki. :(

Vierailija
113/138 |
04.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pariisi.

Likaista, pölyistä, tungos, ynseät paikalliset, nähtövyyksiin saa jonottaa tunteja.

Kukaan ei halua puhua englantia.

Vierailija
114/138 |
04.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaduz[/quote

Tämä muuten onkin ihan sellainen alppimaisemiin täräytetty Karjaa! Myös monet Sveitsin pienet turistikaupungit ovat ankeita laskettelukauden ulkopuolella. Luksusliikkeiden ja keskieurooppalaisen betoniarkitehtuurin ristiriita on huikea.

Vierailija
115/138 |
04.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Venetsia. Todella kaunis ja mielenkiintoinen... mutta niin HELEVETIN täynnä turisteja, ettei meinaa sekaan mahtua! Kävin 1. kerran joskus 70-luvulla, ja 2. kerran nyt muutama vuosi sitten uudestaaan, enkä enää mene. 

Itse kävin Venetsiassa 1990-luvulla ja 2000-luvun alussa alueella asuvien ja Venetsiassa opiskelleiden ystävien kanssa. Silloin San Marcon alueen ulkopuolella oli hiljaista, oltiin mm. ainoat henkilöt koko Santi Giovanni e Paolon basilikassa, jonne on haudattu suuri osa Venetsian dogeista keskellä heinäkuun turistikautta.

Nyt kuulemma ei näin enää ole. Venetsiaan ollaankin laittamassa pääsymaksu turisteille. Eipä se 3 euroa varmaan kiinalaisten kiertomatkalaisten tai amerikkalaisten risteilyturistien kukkarossa tunnu, mutta kertonee siitä, miten totaalisesti ne vähät jäljellä olevat venetsialaisetkin ovat kyllästyneet termiittilauman lailla käyttäytyviin päiväturisteihin.

Vierailija
116/138 |
04.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelen, ettei Brysseliä ole mainittu useammin, ehkä ihmiset ei sitten ole käynyt täällä. En asuisi, ellei työn puolesta olisi pakko. Ankea kaupunki ja turistit kiertävät paria korttelia ympyrää. Vasta muutama vuosi sitten tuli edes kävelykadut, aiemmin autot vielä  ajoi sen turistilauman keskellä.

Vierailija
117/138 |
04.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rakastan Lissabonia mutta mullekin tarjottiin kyllä huumeita siellä keskellä päivää ja olen pulska tatuoimaton täti ja ikää lähes 40.

Samat sanat. Taviksen näköinen ja paljon matkustellut, mutta ainoastaan Lissabonissa on tyrkytetty huumeita.

Huumeiden käyttö ja sitä myöten uskottavasti "henkilökohtaiseen käyttöön" ajateltavissa olevan määrän hallussapito on täysin dekriminalisoitu Portugalissa jo 2001. On johtanut moneen hyvään asiaan, mm. huumekuolemien laskuun, mutta näkyy kyllä suuremmissa kaupungeissa juuri myynnin avoimuutena.

Vierailija
118/138 |
04.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nizza. Todellinen pettymys. Odotin jotenkin välimerellisen rantakaupungin tunnelmaa, mutta kaupunki on enimmäkseen todella tympeä ja tunkkainen betonikylä. Kaikkialla rikkaita turisteja, mutta paikallinen kulttuuritarjonta ihan kuollutta. Kalliihko, surkeat julkiset yhteydet. Kuuma, pölyinen ja huono ilmanlaatu. Myös ranskalaiset osallistuivat juuri niin ylimielisiksi ranskaa osaamattomien suhteen, että oli helppo tuntea itsensä sekä ulkopuoliseksi että ei-tervetulleeksi. Heti 50km rajan takana vuorilla on upeita, historiallisia italialaisia pikkukyliä ja hinnat putoavat puoleen. Palattiin Nizzaan vain kotiin lentämistä varten.

Vierailija
119/138 |
04.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nizza. Todellinen pettymys. Odotin jotenkin välimerellisen rantakaupungin tunnelmaa, mutta kaupunki on enimmäkseen todella tympeä ja tunkkainen betonikylä. Kaikkialla rikkaita turisteja, mutta paikallinen kulttuuritarjonta ihan kuollutta. Kalliihko, surkeat julkiset yhteydet. Kuuma, pölyinen ja huono ilmanlaatu. Myös ranskalaiset osallistuivat juuri niin ylimielisiksi ranskaa osaamattomien suhteen, että oli helppo tuntea itsensä sekä ulkopuoliseksi että ei-tervetulleeksi. Heti 50km rajan takana vuorilla on upeita, historiallisia italialaisia pikkukyliä ja hinnat putoavat puoleen. Palattiin Nizzaan vain kotiin lentämistä varten.

Oma kokemus aivan päivastainen. Paljon kulttuuria, musiikkia, kahviloita, hyvää ruokaa, elokuvia ja teatteria joka puolella. Hintataso ehkä euroopalaisittain korkea, mutta esimerkiksi majoittumisen, syömisen ja kulttuuririentojen suhteen kuitenkin selvästi halvempaa kuin Suomessa. Kaupunki on sopivan pieni käveltäväksi ja useiden kilometrin pituinen rantakatu sykkii elämää. Keskustaa ympäröi upeat puistot ja yhdellä eurolla pääsi kulkemaan bussilla Italian rajalle asti.

Vierailija
120/138 |
04.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Milanossa ei oikeastaan ollut juurikaan muuta nähtävää kuin valtava katedraali. En välitä muotibutiikeissa shoppailusta, joten vähän tylsä reissu meinasi olla.

Kai kävit katsomassa Da Vincin Pyhän ehtoollisen?

Sforzescon linnan taideaarteet Michelangelosta Tintorettoon?

Arkeologisen museon?

Kävit La Scalassa kuuntelemassa oopperaa?

Vierailit muissakin kirkoissa ja palatseissa? Esim. Napoleonin palatsissa, yms.

Tiede- ja teknologiamuseossa?

Teit matkan Como-järvelle?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi yksi