Taas tuli lennettyä hiihtolomalta kotiin
ja aina vaan jaksaa ihmetyttää, mikä ihmeen into ihmisillä on laskea selkänojansa takanaistuvan syliin pyytämättä ja yllättäen? Nukkuminen ei sitä edellytä eikä myöskään etukenossa elokuvan tuijottaminen tai pasianssin/sudokun pelaaminen. Aina sama kuvio: liikehditään rauhattomasti, kuikuillaan silmäkulmasta taaksepäin ja sitten RONKS, penkki alas, viis siitä onko takana matkustavalla läppäri tai ruoat/juomat siinä alla. Käytävän puoleisen kädensijan ja selkänojan väliin jää noin 5 cm rako, joten takana istuva on sitten penkkinsä vanki. Ja katsopa siinä sitten leffaa, kun näyttöruutu on omassa naamassa kiinni.
Samoin joka yölennolla on aina niitä individuaaleja, joiden on välttämättä pidettävä ne spottivalonsa päällä, vaikka muut nukkuu, ja ravata käytävää eestaas, ja kaivella ylälokeron laukuista milloin sitä, tätä ja tuota.
Lentoyhtiöt tekisivät fiksusti jos hitsaisivat penkkien selkänojat kiinteään asentoon.
Kommentit (52)
[quote author="Vierailija" time="24.02.2013 klo 16:34"]
[quote author="Vierailija" time="24.02.2013 klo 16:29"]
[quote author="Vierailija" time="24.02.2013 klo 16:07"]
Monella on ongelmia verenkierron kanssa. Pakko liikkua ja saada jalkoihin ja lonkkiin pienempi kulma.
Selkänojan kallistus on mulle ihan pakollinen. Mulle on jopa ihan lääkäri sanonut, että se selkänoja on laskettava alas ja jalat saatava lonkasta mahdollisimman pieneen kulmaan. Syön verenohennuslääkkeitä ja lento on iso riski, mutta saan silti lentää.
Tukisukat toki on jaloissa, mutta silti sinä takanaolija et voi mulle sanoa, etten saa tuoliani taapäin kallistaa, vaikka se sua rassaakin.
Tuskin olen ainoa, enkä ole sulle koneessa selitystä velkaa.
[/quote]
Olethan, jos takana oleva siitä huomauttaa. Parempi sun on selittää syy, kuin mulkaista takana olijaa vihaisesti.
[/quote]
Enhän minä mulkoile ketään vihaisesti. Silti en ala sinulle selittelemään sitä miksi penkin selkänojan lasken alaspäin, puhiset ja huomauttelet sinä kuinka paljon tahansa.
[/quote]
Jaa, tyypillinen tuppisuu siis olet. Minun mielestä on aina parempi sovun kannalta selittää, että terveyssyyt pakottavat toimimaan näin, ettei turhaan aiheuta takana matkustajalle mielipahaa. Hänkin ymmärtää sitten paremmin, miksi joutuu matkustamaan selkänoja sylissä.
[quote author="Vierailija" time="24.02.2013 klo 16:41"]
[quote author="Vierailija" time="24.02.2013 klo 16:34"]
[quote author="Vierailija" time="24.02.2013 klo 16:29"]
[quote author="Vierailija" time="24.02.2013 klo 16:07"]
Monella on ongelmia verenkierron kanssa. Pakko liikkua ja saada jalkoihin ja lonkkiin pienempi kulma.
Selkänojan kallistus on mulle ihan pakollinen. Mulle on jopa ihan lääkäri sanonut, että se selkänoja on laskettava alas ja jalat saatava lonkasta mahdollisimman pieneen kulmaan. Syön verenohennuslääkkeitä ja lento on iso riski, mutta saan silti lentää.
Tukisukat toki on jaloissa, mutta silti sinä takanaolija et voi mulle sanoa, etten saa tuoliani taapäin kallistaa, vaikka se sua rassaakin.
Tuskin olen ainoa, enkä ole sulle koneessa selitystä velkaa.
[/quote]
Olethan, jos takana oleva siitä huomauttaa. Parempi sun on selittää syy, kuin mulkaista takana olijaa vihaisesti.
[/quote]
Enhän minä mulkoile ketään vihaisesti. Silti en ala sinulle selittelemään sitä miksi penkin selkänojan lasken alaspäin, puhiset ja huomauttelet sinä kuinka paljon tahansa.
[/quote]
Jaa, tyypillinen tuppisuu siis olet. Minun mielestä on aina parempi sovun kannalta selittää, että terveyssyyt pakottavat toimimaan näin, ettei turhaan aiheuta takana matkustajalle mielipahaa. Hänkin ymmärtää sitten paremmin, miksi joutuu matkustamaan selkänoja sylissä.
[/quote]
Minusta minun sairaudet ei kuulu muille.
Laske vaan se oma selkänojasi taapäin, se helpottaa kummasti sinunkin oloasi.
En tajua miksei se takanaolija voi laskea sitä omaa selkänojaa myös taapäin, jos se on niin kovin hankalaa istua se edessäolevan selkänoja sylissä?!
Selittäkää mulle syy miksei se onnistu?
[quote author="Vierailija" time="24.02.2013 klo 16:40"]
Sanon, että mulla on tukala olo, jos en saa levättyä. En ala uhrata omaa lentoa kärsimykseen, jotta joku muu saa nautiskella. 50-50 tilanne, minä päätän, koska olen oikeuttu mukavuuteen yhtä paljon kuin takana oleva. Oma syysi, miksi olet vasikka ja nostat penkin takana olevan pyynnöstä. Mä toteisin, että ei onnistu.
[quote author="Vierailija" time="24.02.2013 klo 16:37"]
Mitä te selkänojan laskijat muuten teette silloin, jos takana olija kohteliaasti pyytää teitä nostamaan selkänojanne, että hänellä ei olisi niin tukala olla? Alatteko raivota, että "minulla on oikeus matkustaa mukavasti, koska olen itse maksanut oman matkani ja sinä et ole sitä maksanut!" vai nostatteko sen kiltisti?
Tuli mieleen, kun omalle kohdalle sattui tämmöinen. Nostin selkänojan, mutta jossakin vaiheessa matkaa minun edessäni oleva laski omansa minun syliini. Tuntui aika epäreilulta.
[/quote]
[/quote]
Ok. No mulla nyt ei ole mitään ongelmia matkustaa vaikka selkänoja suorassa, joten nostin sen kun pyydettiin. Ehkä olen liian kiltti, mutta en ala tahallani vittumaiseksi, jos tiedän että se selkänoja häiritsee takana olevaa ja hän siitä asiallisesti sanoo. Sujuu lento paljon mukavammin, kun ei tieten tahtoen suututa takana istuvia. Jos mulla oikeasti olisi terveyssyyt, jotka pakottavat istumaan selkänoja alhaalla, olisin niistä sanonut, että takana istuva tietää, miksi ei onnistu.
No mun mielestä normaaleihin hyviin käytöstapoihin ja jonkinlaiseen kirjoittamattomaan sääntöön kuuluu se, että kun ruokatarjoilu on käynnissä, nostetaan selkänoja pystyyn ja pidetään se siinä pystyasennossa niin kauan että astiat korjataan pois. Yleensä lentoemännät myös kehottavat tekemään näin jos joku ei itse tajua.
Joskus ärsyttää jos joku nukkuu sikeästi ohi ruokailun eikä näin pysty nostamaan sitä selkänojaa, silloin on kyllä aika ahtaat paikat. Joskus lentoemännät ovat jopa nostaneet sen nukkujan selkänojan ihan isoissakin koneissa.
Muuten on täysin ok laskea selkänoja alas, suurin osa tekee niin. En ymmärrä miten se spottivalo ketään häiritsee tai toisen pelaaminen. Jos on niin tarkka pimeästä nukkumisympäristöstä, niin pitää varata matkaan silmalaput.
[/quote]
Etkö pysty ihan itse arvaamaan, miksi joku haluaa laskea sen nojan alas? Haloo? Täällä on jo moni kirjoittanut, että syitä ovat mm. lepääminen ja sairaudet. Ihan perusasioita, jotka aikuisen luulisi käsittävän ilman, että AV:lla kyselee.
Miten voit olla niin yksinkertainen, että jos näitä ei sinulle siellä koneessa sanota, niin pidät istuimen selkänojan alas laskemista henkilökohtaisena kiusantekona sinua kohtaan?
Miksi kenenkään edes pitäisi kysyä sinulta saako laske istuimen alas, kun et selvästikään siihen lupaa antaisi?
[quote author="Vierailija" time="24.02.2013 klo 16:53"]
No mun mielestä normaaleihin hyviin käytöstapoihin ja jonkinlaiseen kirjoittamattomaan sääntöön kuuluu se, että kun ruokatarjoilu on käynnissä, nostetaan selkänoja pystyyn ja pidetään se siinä pystyasennossa niin kauan että astiat korjataan pois. Yleensä lentoemännät myös kehottavat tekemään näin jos joku ei itse tajua.
Joskus ärsyttää jos joku nukkuu sikeästi ohi ruokailun eikä näin pysty nostamaan sitä selkänojaa, silloin on kyllä aika ahtaat paikat. Joskus lentoemännät ovat jopa nostaneet sen nukkujan selkänojan ihan isoissakin koneissa.
Muuten on täysin ok laskea selkänoja alas, suurin osa tekee niin. En ymmärrä miten se spottivalo ketään häiritsee tai toisen pelaaminen. Jos on niin tarkka pimeästä nukkumisympäristöstä, niin pitää varata matkaan silmalaput.
[/quote]
Ruokailun aikana ehdottomasti ylös.
Spottivalo häiritsee ja jopa tulee joidenkin silmälappujen läpi. Toisilla on vaan oikeasti ohuemmat silmäluomet ja herkemmät silmät, mutta eihän sille voi mitään. Siihen en suostu, kun joku aukasee ikkunaluukun ja sieltä paistaa aurinko suoraan silmiin ja itse tyyppi vetää silmälaput päässä sitten sikeitä.
[quote author="Vierailija" time="24.02.2013 klo 17:03"]
[quote author="Vierailija" time="24.02.2013 klo 16:53"]
[/quote]
Ruokailun aikana ehdottomasti ylös.
Spottivalo häiritsee ja jopa tulee joidenkin silmälappujen läpi. Toisilla on vaan oikeasti ohuemmat silmäluomet ja herkemmät silmät, mutta eihän sille voi mitään. Siihen en suostu, kun joku aukasee ikkunaluukun ja sieltä paistaa aurinko suoraan silmiin ja itse tyyppi vetää silmälaput päässä sitten sikeitä.
[/quote]
Joku alkaa myös nukkumaan ja jättää sen spottivalon ja tv ruudun päälle, se on tosi typerää.
eiköhän teidän valittajien kannattais jäädä kotiin vaan suosiolla?
[quote author="Vierailija" time="24.02.2013 klo 16:56"]
[/quote]
Etkö pysty ihan itse arvaamaan, miksi joku haluaa laskea sen nojan alas? Haloo? Täällä on jo moni kirjoittanut, että syitä ovat mm. lepääminen ja sairaudet. Ihan perusasioita, jotka aikuisen luulisi käsittävän ilman, että AV:lla kyselee.
Miten voit olla niin yksinkertainen, että jos näitä ei sinulle siellä koneessa sanota, niin pidät istuimen selkänojan alas laskemista henkilökohtaisena kiusantekona sinua kohtaan?
Miksi kenenkään edes pitäisi kysyä sinulta saako laske istuimen alas, kun et selvästikään siihen lupaa antaisi?
[/quote]
En pidä kiusantekona, en siis ole tuo aloittaja. Mun pointti oli vain se, että on ihan kohteliasta kysyä tai edes sanoa takana istuville, että lasken selkänojan alas. Ei tule yllätyksenä, eikä läppärit tai eväät muussaudu syliin, niin kuin ap:lle kävi. Siinä tapauksessa, jos takana oleva huomauttaa tai jupisee alhaalla olevasta selkänojasta, niin kyllä siihen kannattaa jokin syy sanoa, eikä vaan istua tuppisuuna. Paljon mukavampaa kaikille. Muuten ei tarvitse alkaa syitä selittämään.
Takana olevielle tai edessä olevielle tai edes vieressä oleville ei ole mitään syytä puhua mitään koko lennon aikana. Hehän vain ovat sattumoisin samassa joukkoliikennevälineessä samaan aikaan, eivät mitään tuttavia. Ussein eivät edes ymmärtäisi mitä heille sanoataan, kovinkin on kansainvälistä joukkoa lentokoneissa. Jos joku ei pärjää koneessä , olkoon kotona. Tai volitkoon paikkansa sieltä koneen edestä verhon takaa. Tai menköön vaikka taksilla.
[quote author="Vierailija" time="24.02.2013 klo 16:37"]
Mitä te selkänojan laskijat muuten teette silloin, jos takana olija kohteliaasti pyytää teitä nostamaan selkänojanne, että hänellä ei olisi niin tukala olla? Alatteko raivota, että "minulla on oikeus matkustaa mukavasti, koska olen itse maksanut oman matkani ja sinä et ole sitä maksanut!" vai nostatteko sen kiltisti?
Tuli mieleen, kun omalle kohdalle sattui tämmöinen. Nostin selkänojan, mutta jossakin vaiheessa matkaa minun edessäni oleva laski omansa minun syliini. Tuntui aika epäreilulta.
[/quote]
Ei ole kukaan koskaan pyytänyt nostamaan.
Varmaan sanoisin sille, että laske itsekkin, niin saat tilaa.