Taas tuli lennettyä hiihtolomalta kotiin
ja aina vaan jaksaa ihmetyttää, mikä ihmeen into ihmisillä on laskea selkänojansa takanaistuvan syliin pyytämättä ja yllättäen? Nukkuminen ei sitä edellytä eikä myöskään etukenossa elokuvan tuijottaminen tai pasianssin/sudokun pelaaminen. Aina sama kuvio: liikehditään rauhattomasti, kuikuillaan silmäkulmasta taaksepäin ja sitten RONKS, penkki alas, viis siitä onko takana matkustavalla läppäri tai ruoat/juomat siinä alla. Käytävän puoleisen kädensijan ja selkänojan väliin jää noin 5 cm rako, joten takana istuva on sitten penkkinsä vanki. Ja katsopa siinä sitten leffaa, kun näyttöruutu on omassa naamassa kiinni.
Samoin joka yölennolla on aina niitä individuaaleja, joiden on välttämättä pidettävä ne spottivalonsa päällä, vaikka muut nukkuu, ja ravata käytävää eestaas, ja kaivella ylälokeron laukuista milloin sitä, tätä ja tuota.
Lentoyhtiöt tekisivät fiksusti jos hitsaisivat penkkien selkänojat kiinteään asentoon.
Kommentit (52)
Ap. itse kuulosti minäminä-ihmiseltä. Ap. määrää koko koneen nukkuma-ajat ja mitä valoa ja milloin saa käyttää. Ristikot ja sudokut pitäisi ehdottomasti laittaa pannaan ja takavarikoida jo turvatarkastuksessa.
[quote author="Vierailija" time="24.02.2013 klo 15:06"]
Suomalaiset mettäläiset eivät ole oppineet käyttäytymään, matkallakin ollaan vain minäminäminä.
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="24.02.2013 klo 15:05"]
Sitä en tajua, miksi aikuisten ihmisten pitäisi käyttää yölentonsa ristikoita ratkoen täysissä valoissa.
pitäisi olla sen verran älliä päässä, että tajuaa kysyä penkkinsä laskemiseen luvan takamatkustajalta
[/quote]
Huvittavaa ap:n jutuissa on se, että samalla lennolla olleet eivät olisi saaneet valvoa (pitää valoja päällä) eikä nukkua (penkki takakenossa) mukavasti. Koitappa päättää miten kanssamatkustajien olisi pitänyt olla. Jos itse halusit nukkua lennolla, eikö sinullekin olisi ollut mukava että kaikki olisivat pitäneet penkkinsä kenossa? Ei voi häiritä nukkuvaa..
Selittäkääpä minulle se, että miksi niistä penkeistä tehdään säädettävät, jos niitä ei kerta saa säätää?
Monella on ongelmia verenkierron kanssa. Pakko liikkua ja saada jalkoihin ja lonkkiin pienempi kulma.
Selkänojan kallistus on mulle ihan pakollinen. Mulle on jopa ihan lääkäri sanonut, että se selkänoja on laskettava alas ja jalat saatava lonkasta mahdollisimman pieneen kulmaan. Syön verenohennuslääkkeitä ja lento on iso riski, mutta saan silti lentää.
Tukisukat toki on jaloissa, mutta silti sinä takanaolija et voi mulle sanoa, etten saa tuoliani taapäin kallistaa, vaikka se sua rassaakin.
Tuskin olen ainoa, enkä ole sulle koneessa selitystä velkaa.
Samalla kun kallistat oman penkkisi, takana olevan jumppamahdollisuudet pienenevät. Mutta mitäpä siitä.
[quote author="Vierailija" time="24.02.2013 klo 16:07"]
Selkänojan kallistus on mulle ihan pakollinen. Mulle on jopa ihan lääkäri sanonut, että se selkänoja on laskettava alas ja jalat saatava lonkasta mahdollisimman pieneen kulmaan. Syön verenohennuslääkkeitä ja lento on iso riski, mutta saan silti lentää.
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="24.02.2013 klo 16:10"]
Samalla kun kallistat oman penkkisi, takana olevan jumppamahdollisuudet pienenevät. Mutta mitäpä siitä.
[/quote]
[/quote]
Ihan hyvin voin jumpata vaikka mun edessä olevan penkki on kallistettu, hyvin jalat liikkuu, miten iso oikeen olet?
Onkohan mannerten välisillä lennoilla isommat koneet, vai miten mulla ei ole noita ongelmia, vaikka penkit tottakai kallistuu aina kun tullaan lomille Suomeen? Kun ne on yölentoja, kaikki koettaa nukkua ja penkit menee "automaattisesti" niin alas kuin mahdollista. Ei kukaan kysele, "saanko kallistaa?"
Miten pienillä koneilla te lennätte?
[quote author="Vierailija" time="24.02.2013 klo 15:25"]
Minulle usein lentomatkat ovat suht tehokasta työaikaa, jotta veronmaksajat eivät pääse kiukuttelemaan, että taas virkamiehet laiskottelee.
[quote author="Vierailija" time="24.02.2013 klo 15:22"]
Pakkoko sun on läppäriä käyttää matkalla?
[/quote]
[/quote]
Ja siksi muut ei saa penkkiä laskea? Haloo, hoida virkamies hommas economy-luokassa tai duunissa. Siinä on tietty clue, että selkänojaa SAA laskea.
[quote author="Vierailija" time="24.02.2013 klo 16:10"]
[/quote]
Eiköhän sillä takana olevalla ole ihan samanlainen mahdollisuus kallistaa omaa penkkiään?
Siis business-luokassa piti sanoman tolle virkamiehelle.
mun mielestä pitäisi kysyä lupa edessä olevalta saako näpyttää tietokonetta selän takana. Ai että otti taas aivoon kun palasin lomalta ja joku näpytti konettaan just mun selän takana.
Kaikkein rentouttavinta kaikille osapuolille on jäädä hiihtolomaksi kotiin. Voi hiihdellä lähimetseässä ja kallistella omia tuolejaan just sellaiseen kulmaan kuin haluaa. Ja sammuttaa valot just sillon kun tekee mieli. Ei tule paha mieli turhan takia.
Lupaan tehdä sen sillä sekunnilla, kun kehykset antaa tuohon mahdollisuuden! En todellakaan nauti siitä, että joudun olemaan turistiluokassa. Päinvastoin, se suorastaan vituttaa, kun pitää sitten olla heti sättäränä hommissa.
[quote author="Vierailija" time="24.02.2013 klo 16:20"]
Siis business-luokassa piti sanoman tolle virkamiehelle.
[/quote]
Monella on ongelmia verenkierron kanssa. Pakko liikkua ja saada jalkoihin ja lonkkiin pienempi kulma.
Tukisukat toki on jaloissa, mutta silti sinä takanaolija et voi mulle sanoa, etten saa tuoliani taapäin kallistaa, vaikka se sua rassaakin.
[/quote]
Olethan, jos takana oleva siitä huomauttaa. Parempi sun on selittää syy, kuin mulkaista takana olijaa vihaisesti.
Ap, kysynpä vaan sinulta, miksi sinun mukavuutesi on tärkeämpää kuin edessä istuvan? Miksi hänen pitäisi kärsiä, jotta sinulla olisi mukavaa? Mikset yhtä hyvin sinä voi kärsiä, jotta hänellä on mukavaa? Koska penkkiä saa laskea, niin TODELLAKIN sen teen joka helvetin lennolla. Laskekoon takana oleva vastaavasti oman penkkinsä.
Seuraavalle matkalle lähdemme keskiviikkona. Pitkä lento edessä ja saa edes hiukan paremman asennon laskemalla sen penkin.:)
[quote author="Vierailija" time="24.02.2013 klo 16:29"]
[/quote]
Olethan, jos takana oleva siitä huomauttaa. Parempi sun on selittää syy, kuin mulkaista takana olijaa vihaisesti.
[/quote]
Enhän minä mulkoile ketään vihaisesti. Silti en ala sinulle selittelemään sitä miksi penkin selkänojan lasken alaspäin, puhiset ja huomauttelet sinä kuinka paljon tahansa.
Mitä te selkänojan laskijat muuten teette silloin, jos takana olija kohteliaasti pyytää teitä nostamaan selkänojanne, että hänellä ei olisi niin tukala olla? Alatteko raivota, että "minulla on oikeus matkustaa mukavasti, koska olen itse maksanut oman matkani ja sinä et ole sitä maksanut!" vai nostatteko sen kiltisti?
Tuli mieleen, kun omalle kohdalle sattui tämmöinen. Nostin selkänojan, mutta jossakin vaiheessa matkaa minun edessäni oleva laski omansa minun syliini. Tuntui aika epäreilulta.
Ja taas onnistui joku kiskaisemaan "suomalais"-kortinkin. Minä en todellakaan käsitä, miten muka suomalaiset käyttäytyisi koneessa huonommin kuin muut. Ainoa kerta, kun kanssamatkustaja on terrorisoinut lentoni oli Lufthansan koneessa Munchen-Miami, jossa saksalainen poika potki penkkiä tunteja. Ai niin, muuallahan maailmassa ihmiset osaa käyttyä, vain suomalaiset on niin juntteja, että niiden muksut häiriköi, laskevat penkkejä, mölyävät kännissä jne. Muualla ollaan hiljaa kuin hiiret, ei puhuta edes ääneen, ei lasketa penkkiä ja lapsetkin on kuin huumattuja koneessa.
Sanon, että mulla on tukala olo, jos en saa levättyä. En ala uhrata omaa lentoa kärsimykseen, jotta joku muu saa nautiskella. 50-50 tilanne, minä päätän, koska olen oikeuttu mukavuuteen yhtä paljon kuin takana oleva. Oma syysi, miksi olet vasikka ja nostat penkin takana olevan pyynnöstä. Mä toteisin, että ei onnistu.
[quote author="Vierailija" time="24.02.2013 klo 16:37"]
Mitä te selkänojan laskijat muuten teette silloin, jos takana olija kohteliaasti pyytää teitä nostamaan selkänojanne, että hänellä ei olisi niin tukala olla? Alatteko raivota, että "minulla on oikeus matkustaa mukavasti, koska olen itse maksanut oman matkani ja sinä et ole sitä maksanut!" vai nostatteko sen kiltisti?
Tuli mieleen, kun omalle kohdalle sattui tämmöinen. Nostin selkänojan, mutta jossakin vaiheessa matkaa minun edessäni oleva laski omansa minun syliini. Tuntui aika epäreilulta.
[/quote]
Miksi minun nyt yhtäkkiä lentokoneessa pitäisi alkaa ajattelemaan toisten mukavuutta, sillä seurauksella, että oma hyvinvointini siitä kärsii?
Olen maksanut omasta matkastani ihan saman verran kuin takana istuva, siksi ihan varmasti ajattelen itseäni ensin, siis lasken sen penkkini siihen asentoon kuin huvittaa.
Jos sinä takana olija olisit maksanut minun matkani, ehkä sitten voisin pitää penkkini pois sinun sylistäni, mutta nyt näin.