Onko teidän lapset osanneet jo uida 7-vuotiaina? Tai missä iässä ovat ylipäätänsä oppineet ja ihan itsekseenkö?
Kun itse olin koulussa niin meitä uimataidottomia oli monia ja vasta ala-asteen viimeisellä luokalla kaikki olivat siellä isossa altaassa.
Kommentit (56)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onkohan aloittajan lapset 16 vuodessa jo oppineet uimaan.
Varmasti on. Asiasta kai saa silti vielä keskustella?
Ei saa, ei missään nimessä. Tosikko. Mitta nuo jotka kyselee ajat sitten kirjoittaneilta ihmisiltä vastauksia ei ehkä sitä tajunneet :)
Vierailija kirjoitti:
Meillä poika oppi joskus tuonikäisrnä ja ihan itsekseni lomamatkalla huvilan uima-altaalla. Pieni opastus ja valvonta tietenkin.
Sitten paheksutaan kun ei ole viety uimakouluun ei sitä ja tätä.
Eikä sinne per...een uimahalliinkaan viety! Kamalaa lasuuuuu. Nyt onkin senikäinen että voisi kaverin kanssa jo mennä uimahalliin niin tulee kansalaisvelvollisuus täytettyä.
Hassua että eräs kaveri kyseli uimaan kun oli 8v mutta nyt ei enää kysele.
Voi juku I Wonder why! Pitikö vähän vihjaista että kun ei viedä uimahalliin. Olette naurettavia! Mikäs sen mykavampaaa kun mennä kaverin kanssa hei!
Herääkö huoli vanhemmasta jos lasta ei viedä uimahalliin? Lapset osaavat kyllä uida. Tuleeko lasu tai jotain pahempaa? Pollarit perään?
T. Uimahalli hullu
Meillä 4 lasta ja kaikkien kanssa ollaan viikoittain käyty pienestä pitäen uimassa (hallissa tai järvessä). Kaikki ovat itse opettamatta oppineet 5-6 vuotiaina uimaan. Kouluun mennessä ovat jokainen osanneet uida (nuorin aloittaa koulun nyt syksyllä 6 vuotiaana ja osaa uida).
Kaikki 3 oppivat itsekseen selvästi alle kouluikäisinä ja järvessä, hetken päästä jo hyppivät laiturilta ja tekivät voltteja.
Itse opin, myös itsekseni, muistaakseni 6-7-vuotiaana, silloin ei ollut kouluissa uimaopetusta; koskahan se on tullut kouluihin?
Lapsi oppii kyllä uimaan ihan helpostikin, kunhan vanhemmat eivät pelottele hukkumisella eivätkä pakota lapsia uimakouluihin. Niistä tulee äkkiä pakkopullaa, joka ei kiinnosta.
Menin kouluun -95 ja meillä kaikki paitsi 2 osasi uida luokasta jo ensimmäisillä kerroilla. Itse en osannut ja laitettiin aina syrjään, en oikein koskaan oppinut uimaan.
Kyllä, meillä nuorimmainen ui päikkäri-ikäisenä ennen koulunaloitusta 200 m. Kaikki lähti kun oltiin uimahallin saunassa joku pappa kysyi osaatko uida niin poika vastas että joo. Ui sitten sen 200 m joka vaaditaan uimataitoon. Keveesti meni, niin eikä olla käyty uimakouluja mutta vedessä mökillä yms. ja muuten kaikkee liikuntaa.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki 3 oppivat itsekseen selvästi alle kouluikäisinä ja järvessä, hetken päästä jo hyppivät laiturilta ja tekivät voltteja.
Itse opin, myös itsekseni, muistaakseni 6-7-vuotiaana, silloin ei ollut kouluissa uimaopetusta; koskahan se on tullut kouluihin?
Lapsi oppii kyllä uimaan ihan helpostikin, kunhan vanhemmat eivät pelottele hukkumisella eivätkä pakota lapsia uimakouluihin. Niistä tulee äkkiä pakkopullaa, joka ei kiinnosta.
Mulla taas on vastakkainen kokemus. Kaikki lapset eivät opi helposti, vaikka mahdollisuus annettaisiin. Osa vierastaa luonnostaan vettä, osa on palelevaa sorttia.
Mutta loppupeleissä onneksi ei ole mitään väliä, onko oppinut uimaan alle kouluikäisenä vai vanhempana, kun perusuimataidon on saavuttanut.
Vierailija kirjoitti:
Menin kouluun -95 ja meillä kaikki paitsi 2 osasi uida luokasta jo ensimmäisillä kerroilla. Itse en osannut ja laitettiin aina syrjään, en oikein koskaan oppinut uimaan.
Entisajan liikunta oli aivan luokattoman huonoa. Ei mitään tekniikkaopetusta ja liikunnanopettaja vaikka oli koulutettu opettaja ei osannut opettaa mitään. Toivottavasti nykyisin edes opetetaan jotain.
Vierailija kirjoitti:
Meidän seiska vee ei ainakaan osaa uida. Ja en tiedä miten se ikinä oppiikaan, kun ei sitä yhtään kiinnosta uiminen.
Älä huoli. Täällä samanlainen tapaus.
Meidän kaikki kolme muksua osasivat uida ennen kuin koulu alkoi. Asuimme aika lähellä uimahallia, joten se selittää asiaa.
Oma tytär kävi pientä yksityispäiväkotia, jossa käytiin kerran viikossa läheisessä uimahallissa (tätä siis 3 vuotta). Kuusi täytettyään (kevättalvi) hän osasi jotenkin uida. Kesällä hän kävi kaksi viikkoa uimakoulua ja lisäksi rannalla, taidot kehittyivät. Syksyllä (eskariin mentyä) käytiin säännöllisesti uimahallissa taas. Kyllä hän siis kouluun mennessään osasi uida. Ja isompana on käynyt uimakoulua lisää.
Vietetin kaikki kesät mökillä järven rannalla, niin se uimataito tuli aika itsestään.
Opin uimakoulussa uimaan 4-vuotiaana.
Tämän jälkeen suoritin uintimerkin joka kesä.
Kaikki merkit suoritettu.
Te joiden pienet lapset osaavat uida, mitä sillä tarkoitetaan? Oma viisi vuotias pysyy pinnalla joitain kymmeniä metrejä, mutta tekniikka on kyllä ihan hakusessa vielä. Sekä rintauinnissa että kroolauksessa. Ne pitäisi myös osata kunnon uimataitoon.
Meillä poika oppi joskus tuonikäisrnä ja ihan itsekseni lomamatkalla huvilan uima-altaalla. Pieni opastus ja valvonta tietenkin.
Sitten paheksutaan kun ei ole viety uimakouluun ei sitä ja tätä.