Onko teidän lapset osanneet jo uida 7-vuotiaina? Tai missä iässä ovat ylipäätänsä oppineet ja ihan itsekseenkö?
Kun itse olin koulussa niin meitä uimataidottomia oli monia ja vasta ala-asteen viimeisellä luokalla kaikki olivat siellä isossa altaassa.
Kommentit (56)
Tyttö ui 4 vuotiaana 10 metriä rantauimakoulussa, 5 vuotiaana meni kyllä jo tuo 200m. Rakastaa uimista, eikä palele koskaan järvivedessäkään.
Poika ui rantauimakoulussa 6 vuotiaana 10 metriä ja 6 1/2 vuotiaana meni jo 200 metriä uimahallissa. Aina ollut kova palelemaan. Mutta 6 täytettyään alkoi tarjeta paremmin.
Itseltäkin menee nykyisin tuo 200 metriä, mutta uimataito parani vasta lasten myötä. Edelleenkään en sukella, se jotenkin pelottaa. lapset sukeltelevat minunkin edestä.
UImataito on tullut lapsille melko pian sen jälkeen kun ovat lakanneet pelkäämästä vettä.
pari viikkoa koulua teki ihmeitä, osasivat sukeltaa, kellua, liukua, tekivät kaikki temput mitä alkeisryhmässä opetetaan
Uimakoulu oli kesäkuussa ja heinäkuussa osasivat uida kun oltiin rannalla parina päivänä.
Uimakoulu on ehdoton. Paikkakunnalla missä on uimahalli kannattaa lapset viedä sinne uimakouluun, siellä on turvallinen oppimisympäristö, hyvä opetus, kirkas vesi, ei yllättäviä luonnon olosuhteita.
Oma vanhempi ei ole se paras opettaja, lapset oppii vieraiden seurassa helpommin sekä ryhmässä.
Koulun alettua kaikkien pitäisi osata uida ja vastuu on vanhempien että laittavat lapsensa uimakouluun viimeistään eskarivuonna.
Esikoinen oppi uimaan 5-vuotiaana, seuraava 4 1/2-vuotiaana, ja kuopus 4-vuotiaana. Ton virallisen määritelmän (200 m) ne läpäs 6-vuotiaina. Kroolin ne oppi 7-vuotiaana. Mä kävin niiden kanssa paljon uimassa kun olivat pieniä.
Kuopus oppi nopeasti. 5-vuotiaana mentiin yhdessä Leppävaaran maauimalan 50 metrin altaaseen kokeilemaan josko 200 metriä menisi. Kun oltiin menossa altaaseen sielä uiva vanhempi nainen huusi minulle etten voi lasta tänne tuoda. Mentiin sitten samalle radalla naisen kanssa ja alettiin uimaan. 200 m meni puolittain koiraa ja puolittain räkäkroolia. Niin ja sen naisenkin ohi mentiin :-)
Ostettiin lapsille snorkkelit. He tutkivat yhden kesän järven pohjaa. Syksyllä huomattiin, että kumpikin on oppinut uimaan itsekseen. Olivat 6 ja 7 vuotiaita.
Viisivuotiaina osasivat uida. Eskarissa myös käytiin uimahallissa viikottain.
Kyllä minäkin reilusti alle kouluikäisenä opin.
Meillä lapset eivät käyneet uimakouluja, mutta käytiin perheen kanssa säännöllisesti uimahallissa ja kylpylöissä. Paras paikka oppimiseen oli kuitenkin aina vuosittain tehtävä ulkomaanmatka lämpimän uima-altaan äärelle. Uitettiin lapsia tarkoituksella uimataidon oppimiseen sekä sen vuoksi, että se oli mukavaa koko perheen kanssa tehtävää ajanvietettä. Laivamatkoillakin mentiin aina laivan kylpylään. Onhan monet paikat vähän inhottavia aikuisen näkökulmasta, mutta lapselle on tärkeää opettaa että eivät ole ja että vedessä on kivaa. Molemmat oppivat hyvän uimataidon ennen kouluikää.
Vierailija kirjoitti:
" Pohjoismaissa uimataitoiseksi lasketaan henkilö, joka syvään veteen joutuessaan pystyy uimaan 200 metriä yhtäjaksoisesti, joista 50 metriä selällään."
Erittäin harvat 7-vuotiaat pääsevät tuohon yo. määritelmään ja ei niin moni aikuinenkaan.
On hölmöä sanoa lapsensa osaavan uida, jos ei edes uimahallissa aikuisten altaaseen pääse (25 m yhtäjaksoinen uimataito).
Oma 6-vuotiaani on käynyt tähän mennessä 3 eritasoista uimakoulua ja on nyt opettajien mukaan siinä vaiheessa, että voisi mennä aikuisten altaaseen yksin. Missään nimessä en olisi itse osannut opettaa lasta tuolle tasolle kaikkine eri tekniikoineen.
Hyvä viesti. Osaatko arvioida, montako tuntia uimista noissa uimakouluissa on tullut, että on päässyt tuohon uimataitoon? Oletteko muutenkin käyneet uimassa uimakoulun lisäksi?
Muistan lapsuudesta, että alkeisuimakoulun jälkeen, vain yksi ryhmästä sai alkeisuimamerkin 6-vuotiaana, mutta hän oli uinut paljon veneillessä. Uinti on vaikea laji oppia.
4-6v oppineet, samoin lastenlapset.
Eivät varmaan matkaa ui 200m mutta eivät säikähdä jos putoavat veteen ja osaavat kellua selällään ja uida varmaan sen 20m. Sekin riittää näin aluksi
Vierailija kirjoitti:
Eivät varmaan matkaa ui 200m mutta eivät säikähdä jos putoavat veteen ja osaavat kellua selällään ja uida varmaan sen 20m. Sekin riittää näin aluksi
Muistetaan kuitenkin uimataidon määritelmä eli nuokaan eivät ole määritelmän mukaan vielä uimataitoisia, kuten ei suurin osa suomalaisista.
Minä taisin oppia sinä kesänä kun syksyllä täytin 6.
Ei me juuri muuta tehtykään kun pulikoitiin järvessä, se kuului kesäpäivään erottamattomasti. Minua ei kukaan opettanut, ihan itse opin kuten muutkin.
Omat lapset samalla metodilla, itse pikkuhiljaa opettelivat. Molemmat osanneet uida kouluun mennessään, enkä kyllä muista etttä omalla luokallani olisi ollut ketään koulua aloittaessani joka ei olisi osannut uida. Se oli itsestäänselvä asia siihen aikaan, kuten kaikki muukin liikunta kuten hiihto ja luistelu jne.
Miksi ei saisi kertoa lapsensa osaavan uida vaikka hän ei jaksa yhtäjaksoisesti uida 200 m? Mun lapsi kävi uimakoulussa ja oppi siellä uimaan. Ennen uimakoulua ei edes uskaltanut kastaa naamaansa veteen. Nyt hän ui 5-10 m.
Ihan samoin kerron lapseni osaavan lukea, vaikka hänen lukutaitonsa ei varmasti täytää jotain tiettyä määritelmää. Lapseni osaa muodostaa kirjaimista sanoja ja lukee pieniä helppolukuisia kirjoja. Ihan varmasti kysyttäessä sanon hänen osaavan lukea. Vaikkakin hänen lukutaitonsa jää kauas lukutaidon määritelmän täyttävästä tasosta.
Pitääkö kaikki ottaa niin vakavasti?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muistetaan kuitenkin uimataidon määritelmä eli nuokaan eivät ole määritelmän mukaan vielä uimataitoisia, kuten ei suurin osa suomalaisista.
Nämä lapset osaavat kuitenkin uida! Jos kysytään, osaako lapsi uida, niin kyllä osaa. Ei välttämättä jaksa uida 200 m tai ei halua edes yritää kiinnostuksen puuteesta, mutta lapsi osaa silti uida.
Minä osasin. Mummini opetti minua 3-vuotiaasta asti uimaan ja kävin eskarissa uimakoulun ja uin uimamaisterin. Muistan kun sain niitä tarroja kun oli uinut eri matkoja eri tyyleillä ja oppinut sukeltamaan ison altaan pohjaan asti.
Me aloitettiin vauvauinnista ja sen jälkeen käytiin vähintään kerran viikossa ja kuusivuotiaana poika alkoi jo harjoittelemaan kilpailuja varten.
Heti kun ovat täyttäneet 5v olen vienyt uimakouluun. Toki sitä ennenkin oli oltu rantavesissä joka kesä. Ja vauvauinnissa heti kun sai mennä. Uimakoulun lopuksi suoritettiin testi, jossa piti uida oisko joku 30 metriä tms ja siitä sai molemmat todistuksen. En tiedä missä vaiheessa jaksoivat ton 200 m, kai se koulussa testattiin? Uimataito on kansalaistaito mielestäni ja tärkeä osata.
Uimataidosta jankkaaville: on olemassa myös termit alkeisuimataito 10 metriä uintia osaavalle ja perusuimataito 50 metriä uintia osaavalle. Oma lapseni siirtyä uimakoulusta seuraavan tason uintiharrastukseen, kun osasi uida 25 metriä. Kyllä noista kaikista taidoista puhutaan uimataitona (myös uintiopettajat puhuvat), vaikkei täytäkään virallista määritelmää.
Vierailija kirjoitti:
Onkohan aloittajan lapset 16 vuodessa jo oppineet uimaan.
Varmasti on. Asiasta kai saa silti vielä keskustella?
t.24