Miksi Matti Nykäsen ruumisauto oli VALKOINEN? Teki pahaa
Rienattiinko Mattia vielä hänen viimeiselläkin matkalla?
Tuire, Jyväskylä
Kommentit (174)
Isän uurna tuotiin mukanamme hautausmaalle, johon vieraatkin tulivat suoraan. Siunaus oli kätevää tehdä siellä, lähellä hautapaikkaa, ei tarvinnut pönöttää missään kappelissa eikä siirtyä sieltä erikseen hautausmaalle. Pappi puhui ja siunasi, sitten muutama askel, ja sisko ja minä laskimme uurnan hautaan. Vieraat saivat laskea kukkansa haudalle, jonne ne loogisesti kuuluvatkin.
Sitten lyhyt kävely seurakuntasaliin, jossa muistotilaisuus.
Ja adresseja ei luettu ääneen, vaan ne aseteltiin sivupöydälle, josta jokainen sai käydä lukemassa jos halusi. Tämä oli minun ehdotukseni, ja äiti hyväksyi sen oikein mielellään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun uutisoitiin että ruumis tuhkataan, niin ilmeisesti varsinaista hautausta ei sitten vielä suoritettukaan, pelkkä siunaus ja muistotilaisuus?
Mun tädin ja isän kohdalla tehtiin toisin päin. Ensin tuhkaus, sitten siunaus ja hautaus ja muistotilaisuus. Saa ikään kuin valmista yhdellä kertaa. Tuntuisi oudolta että tullaan "hautajaisiin" mutta mitään ei haudatakaan.
Ikinä kuulut että voisi toimia noin. Outoa.
Eli tuhkauurna oli teillä edessänne ja siinä siunattiin? Sitten vietiin uurna hautaan ja siitä lähditte muistotilaisuuteen? Ei voi olla totta.Miksei voi? Kyllä on totta ja paljon järkevämpi tapa kuin tuoda kukat "hautajaisiin" joissa arkku lähtee vielä seuraavalla viikolla tehtävään tuhkaukseen ja vieraat lähtevät karjalanpaistille. Sitten omaiset tulee joskus viikkojen päästä hautaamaan uurnan erikseen. Älyttömältä se minusta tuntuu.
Googlaamalla löytyi tietoa. Poikkeustapauksissa voidaan siunata tuhkauksen jälkeen sanoo kirkko. Kuten jos on kuollut ulkomailla tuhkattu siellä jne..
Ei siis liene kovin yleistä .
Minua häiritsi siinä autossa ainoastaan ne tekstit auton sivuilla. Taisi olla autoilijan nimi. Ne tekstit olisi voinut piilottaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun uutisoitiin että ruumis tuhkataan, niin ilmeisesti varsinaista hautausta ei sitten vielä suoritettukaan, pelkkä siunaus ja muistotilaisuus?
Mun tädin ja isän kohdalla tehtiin toisin päin. Ensin tuhkaus, sitten siunaus ja hautaus ja muistotilaisuus. Saa ikään kuin valmista yhdellä kertaa. Tuntuisi oudolta että tullaan "hautajaisiin" mutta mitään ei haudatakaan.
Eli tuhkauurna oli teillä edessänne ja siinä siunattiin? Sitten vietiin uurna hautaan ja siitä lähditte muistotilaisuuteen? Ei voi olla totta.Miksei voi? Kyllä on totta ja paljon järkevämpi tapa kuin tuoda kukat "hautajaisiin" joissa arkku lähtee vielä seuraavalla viikolla tehtävään tuhkaukseen ja vieraat lähtevät karjalanpaistille. Sitten omaiset tulee joskus viikkojen päästä hautaamaan uurnan erikseen. Älyttömältä se minusta tuntuu.
Googlaamalla löytyi tietoa. Poikkeustapauksissa voidaan siunata tuhkauksen jälkeen sanoo kirkko. Kuten jos on kuollut ulkomailla tuhkattu siellä jne..
Ihan kotimaassa kuoli sekä tätini että isäni, ja oikein hyvin onnistui tämä järjestely. Kukaan ei ihmetellyt eikä kysellyt miksi. Jos siunaus ei olisi onnistunut, olisi se isäni kohdalla jätetty sitten tekemättä. Papin hölinäähän se vain on.
Vierailija kirjoitti:
Väriä enemmän minua ällötti ne liikkeen mainokset ko. ruumisauton etu- ja takaovessa.
Minua myös häiritsi ne tekstit
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi pitäisi tehdä kuten on yleistä? Seurakunnissakin ollaan nykyään hyvin joustavia ja ristiäisissä, häissä ja hautajaisissa on monenlaiset variaatiot mahdollisia.
Hyvä, että joku uskaltaa rikkoa rajoja ja ajaa valkoisella ruumisautolla. Rajojen rikkojahan Mattikin oli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi Pia kuvittelee omistavansa Matin pokaalit? Nehän ovat nyt Evelinan. Ei exän. Mainitsi jossain lehdessä pitävänsä Matin palkinnoista paitsi antavan yhden tyttärelle. Puhui aivan kuin ne olisivat hänen omaisuuttaan.
Pia ei ole exä, vaan leski. Veteraanikisojen mitaleista kyse.
Mielensäpahoittava juoruämmän ketju.Olkoon aivan mistä tahansa pokaaleista, niin ne eivät ole mitään irtaimistoa, vaan Matin omaisuutta, jonka oerii Evelina. Eivät ne Pian omaisuudeksi muutu.
Ne on kodinirtaimistoa ja lesken omaisuutta. Eveliina saa ne Pian kuoleman jälkeen.
Henkilökohtaiset palkinnot ei kyllä ole mitään kodinirtaimistoa vaikka noita ruukkuja yms. voi kukkamaljakkona käyttääkin.
Nimenomaan!!! Törkeää Pialta kuvitella, että hänen miehensä arvokkain perintö olisi hänen! Se on LASTEN!
Mitä arvoa niillä pokaaleilla on? ainoastaan tunnearvoa urheiluhulluille.
Valkoinen on ollut Suomessa surun väri. Musta on historiaan nähden lyhyt "trendi".Lue historiaa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se auto vei Matin viimeisen kerran hyppyrimäelle. Ei voinut olla sellainen pitkä ruumisauton mallinen pirssi, koska jouti ajamaan jyrkän ylämäen ylös talvikelissä.
Sivumennen sanoen se Nykäsen hautajaisissa ollut ruumisauto on nelivetoinen, kuten moni muukin ruumisauto nykyään.
Joo, näyttää olevan Mercedes-Benz R 350 CDI 4matic.
Vierailija kirjoitti:
Taidat ap olla jopa tiukkapipoisempi kuin Rouva Sininen konsanaan. Hän on jo esittänyt kommentinsa, mutta ei ottanut kantaa lainkaan autoon.
Mikäs Täti Sinistä tällä kertaa riepoi?
Mitenhän kukaan ylipäänsä uskaltaa osallistua hänen järjestämiinsä juhliin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli tuhkauurna oli teillä edessänne ja siinä siunattiin? Sitten vietiin uurna hautaan ja siitä lähditte muistotilaisuuteen? Ei voi olla totta.
Toinen vanhempani tuhkattiin. Myöhemmin laskettiin uurna, ja uurnanlaskusta jatkettiin muistotilaisuuteen. Siunaustilaisuutta ei ollut, koska vainaja ei kuulunut kirkkoon.
Eli kyllä voi olla totta. Omaiset voivat itse päättää, miten ja missä järjestyksessä edetään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli tuhkauurna oli teillä edessänne ja siinä siunattiin? Sitten vietiin uurna hautaan ja siitä lähditte muistotilaisuuteen? Ei voi olla totta.Toinen vanhempani tuhkattiin. Myöhemmin laskettiin uurna, ja uurnanlaskusta jatkettiin muistotilaisuuteen. Siunaustilaisuutta ei ollut, koska vainaja ei kuulunut kirkkoon.
Eli kyllä voi olla totta. Omaiset voivat itse päättää, miten ja missä järjestyksessä edetään.
Tuossa tapauksessa jokainen ymmärtää , kun ei kuulu kirkkoon eikä halua siunausta.
Miksei voi? Kyllä on totta ja paljon järkevämpi tapa kuin tuoda kukat "hautajaisiin" joissa arkku lähtee vielä seuraavalla viikolla tehtävään tuhkaukseen ja vieraat lähtevät karjalanpaistille. Sitten omaiset tulee joskus viikkojen päästä hautaamaan uurnan erikseen. Älyttömältä se minusta tuntuu.