NYT PUHUU PÄIVÄKOTILASTEN VANHEMPI!
1. Lapseni vaatteet on nimikoituja. Yritä lukea se nimi edes kerrankin oikein ja laittaa vaatteet oikeaan lokeroon. Säästyy meiltä kaikilta aikaa ja vaivaa, kun teet tämän.
2. Älä pyydä ylimääräisiä riepuja ja rättejä varavaatteiksi. Toimitan yhdet varavaatteet, yritä pärjätä niillä.
3. Päiväkoti on auki viiteen asti. Maksan täyttä maksua ja jos tarve vaatii, niin lapsi on päiväkodissa viiteen asti. Sinulle ei päiväkodin työntekijänä kuulu, olenko töissä, kotona vai kaupassa.
4. Anna palaute lapsesta suoraan minulle, älä kierrätä sitä lto:n kautta.
5. Jos lapsi sairastuu tai hänelle sattuu tapaturma kesken hoitopäivän, ilmoita siitä minulle heti, ei silloin kun noudan hänet. Lähihoitaja ei ole pätevä arvioimaan hoidon tarvetta.
6. Yritä antaa positiivistakin palautetta. Lapsi kuulee myös sen valituksesi, vaikka kohdistat sen vanhemmalle.
7. Jos tuon lapselle lämpimät vaatteet, niin haluan, että hänet niihin puetaan. Minua ei kiinnosta, jos tarhakaveri hikoilisi samoissa vaatteissa.
8. Ota huomioon, että lapsi on yksilö. Jos 21 lapsesta 20 oppii piirtämään pääjalkaisia kaksivuotiaana, niin se ei tarkoita, että se yksi, joka ei ole oppinut, olisi jälkeenjäänyt. Lähihoitajan koulutuksella pitäisi ymmärtää, mitä tarkoittaa keskiarvo. Keskihajonnan vaativuuden toki ymmärrän. Jos lapsi ei nuku päiväunia päiväkodissa, niin se ei ole minun ongelmani. En voi lähteä omalta työpaikaltani tekemään sinun töitäsi.
9. Älä valita, jos lapseni on lomalla. Minua ei kiinnosta, jos hän jää päivähoidon "arvokkaista" rutiineista paitsi. Koska maksan täyttä maksua, tuon lapsen hoitoon silloin, kun haluan ilmoitukseni rajoissa (joka on 7-17).
10. Voisit toki joskus hymyillä ja toivottaa hyviä päivänjatkoja. Minähän sen palkkasi maksankin.
Kommentit (44)
Lusmumamma taitaa olla asialla. Syyllisyys taitaa painaa, vaikka nykymammoja ei saa syyllistää. Tulee paha mieni.
[quote author="Vierailija" time="21.02.2013 klo 17:23"]
Taisi mehiläisen kirjoitus pistää johonkin osaan sydäntäsi kuitenkin:)
Mukavaa päivän jatkoa ja leppoisaa iltaa lapsesi seurassa.
t. Mehiläisen kaima
[/quote]
Eipä itse asiassa pistänyt.
ap
[quote author="Vierailija" time="21.02.2013 klo 17:26"]
Lusmumamma taitaa olla asialla. Syyllisyys taitaa painaa, vaikka nykymammoja ei saa syyllistää. Tulee paha mieni.
[/quote]
Nyt kun vielä kertoisit, että mistä pitäisi tuntea syyllisyyttä.
ap
Hyvä hyvä! Meidän lapsi on kokeneiden ammattilaisten ohjaamassa erityisryhmässä mutta edes siellä kohta nro. 6 ei toteudu. Itseasiassa tilanteet on hoidettu niin nolosti (mm. otettu lapsen ja muun ryhmän kuullen puheeksi päivän riitatilanteet ym.), että lapsen hoitotaho soitti tästä käytöksestä ryhmän johtajalle!
Miksi ap. ei vaihda lapsensa hoitopaikkaa, kun on noin tyytymätön:O
Meille on tullut monta lasta, joiden vanhemmat ovat olleet tyytymättömiä edelliseen hoitopaikkaan.
Jos hoitaisi lapset kotona, ei tarvitsisi valittaa.
Minä pidin isommat lapset kotihoidossa kun olin äitiyslomalla. Ei ole ollut tarvetta valittaa hoidosta, kun hoisin itse.
[quote author="Vierailija" time="21.02.2013 klo 17:34"]
Jos hoitaisi lapset kotona, ei tarvitsisi valittaa.
Minä pidin isommat lapset kotihoidossa kun olin äitiyslomalla. Ei ole ollut tarvetta valittaa hoidosta, kun hoisin itse.
[/quote]
no eihän tuo hoitolapsen vanhempi kai missään äitiyslomalla ole. Kai siellä on hermo vähempi kireällä,
[quote author="Vierailija" time="21.02.2013 klo 17:31"]
Miksi ap. ei vaihda lapsensa hoitopaikkaa, kun on noin tyytymätön:O
Meille on tullut monta lasta, joiden vanhemmat ovat olleet tyytymättömiä edelliseen hoitopaikkaan.
[/quote]
En ole lähtökohtaisesti tyytymätön. Tuli nyt vain mieleen muutamia juttuja lapsen ja tuttavien lasten päivähoidosta.
ap
Hmmm..eli jos lapsi oksentaa hoidossa ja pepusta pullahtaa suppo, ei ap.n mielestä lähihoitaja ole tarpeeksi arvokas totemaan hänen Nico-petteriään sairaaksi.
En yhtään ihmettele enää, että päiväkoteihin ei enää saada koulutettua henkilökuntaa. Jos se on noin vaikeaa, kannattaa varmaan hoitaa ne kipeät lapset kotona, eikä viedä hoitoon suppo pepussa
Ihania ihmisiä, kun ovat niin putkinäköisiä etteivät tajua, ettei joka paikassa kaikki toimi yhtä hyvin ja helposti!
Hoitopaikkoja ei vaihdeta joka kunnassa ihan noin vain, esim. viime syksynä Helsingistä Espooseen muuttanut perhe ei ole edelleenkään saanut hoitopaikkaa Espoosta mistään järkevän matkan päästä, joten lapset ovat hoidossa Helsinkiläisessä päiväkodissa (joka on "melkein" toisen vanhemman työmatkan varrella, ei mene ylimääräistä tuntia aamuin illoin).
Erona ap:n mielipiteeseen, minä haluan kuulla kyllä negatiivisenkin palautteen. Se ei paljon kerro, jos henkilökunta sanoo, että X:llä on taas ollut hyvä päivä.
Vien myös päiväkotiin ihan niin monet (nimikoidut) varavaatteet, kurasetit, hanskat jne. kuin keksivät pyytää.
En tiedä, minkälaisissa päiväkodeissa teillä lapset on, kun tuntuu, että kirotut lähärit kiusaavat lapsianne ja mikään ei toimi.
Minulla on ollut neljä lasta itse asiassa kuudessa päiväkodissa (miehellä työ, minkä takia olemme joutuneet muuttamaan useasti vuosien varrella).
Hommat ovat toimineet, vaatteiden kanssa ei ongelmia. Yhden kerran kai on ollut väärät kengät jalassa. Mutta meillä oli kyllä hyvin nimikoidut vaatteet ja vaatteita oli päiväkodissa aina tarpeeksi.
Kipeitä lapsia ei viety hoitoon.
Lastenhoitajat ja nykyiset lähihoitajat ovat olleet päteviä ja hyviä hoitajia lapsille.
Aina olemme saaneet kuulla lasten päivästä, mitä on tapahtunut.
Ei ole huomauteltu liian pitkistä päivistä, koska pyrimme hakemaan lapset aina heti suoraan töistä tultua. Emme menneet shoppailemaan tai kahville ja hakeneet lapsia vasta minuuttia ennen päiväkodin sulkeutumista. Yritimme ajatella lasten parasta ja pyrimme pitämään päivät lyhyinä.
Hyvällä muistelen henkilökuntaa ja lapsetkin muistavat hyvällä päiväkotivuosiaan, vaikka jouduimmekin muuttamaan kolmannen lapsen aikana kolmesti.
Kiva lukea tuollaista tekstiä, kiitos 13.
t. lastenhoitaja, joka tekee parhaansa ja toki toisinaan virheitäkin, mutta ottaa niistä vastuun ja ilmoittaa heti asiasta
Ja taas tuli p**kaa niskaan lähihoitajille. Mikä ihme viha voi piilläkään juuri lähihoitajia kohtaan. On kyllä sairaanhoidollisesti pätevämpiä kuin vaikka entiset lastenhoitajat joita edelleen päiväkodeissa tai ne lastentarhaopet saati perhepäivähoitajat jotka on vaan jonkun kurssin lapsien hoidosta käyneet.
Ainut mitä minulla on päivähoidossa mättänyt on se etteivät halua ottaa vastuuta lääkehoidosta. Lääkkeet pitää vetää ruiskuihin valmiiksi ja kellon tarkat ohjeet joka asiasta.
Terveisin herneet nenussa lähihoitaja vanhusten puolelta.
Ja taas tuli p**kaa niskaan lähihoitajille. Mikä ihme viha voi piilläkään juuri lähihoitajia kohtaan. On kyllä sairaanhoidollisesti pätevämpiä kuin vaikka entiset lastenhoitajat joita edelleen päiväkodeissa tai ne lastentarhaopet saati perhepäivähoitajat jotka on vaan jonkun kurssin lapsien hoidosta käyneet.
Ainut mitä minulla on päivähoidossa mättänyt on se etteivät halua ottaa vastuuta lääkehoidosta. Lääkkeet pitää vetää ruiskuihin valmiiksi ja kellon tarkat ohjeet joka asiasta.
Terveisin herneet nenussa lähihoitaja vanhusten puolelta.
Eipä ollut koskaan mitään ongelmaa lapsen hoidon suhteen, silloin kun vielä hoidossa oli.
Nro 15 jatkaa että 13 tekstin tavoin olemme me myös toimineet. Kolme hoitopaikkaa ollut lapsilla ja olen ollut tyytyväinen. Oma vikani oli kun rukkaset katosivat, kun olin huono merkkaamaan...ja ne muuten löytyivätkin hoitajien toimesta.
1. Lapsesi harjoittelee omatoimisuutta, usein laittaa itse vahingossa vaatteensa väärään lokeroon.
2. Minä en lapsesi varavaatteita käytä, lapsesi käyttää niitä ja hänestä on todella kurjaa olla märissä, likaisissa, pissasissa ym. vaatteissa. Lastasi itkettää kun joudun sanomaan ettei hänellä ole enempää vaatteita.
3. Olet oikeassa, minulle ei kuulu missä aikaasi vietät, mutta lastasi se kiinnostaa. Kun hänellä on takanaan pitkä päivä, ehkä lähemmäs kymmenen tunnin mittainen ja hän on viimeisen kolmen tunnin aikana kysynyt lähemmäksi sata kertaa, milloin häntä haetaan, eikä jaksaisi enää leikkiä, kaveritkin ehkä jo lähteneet, hän itkee välillä ikäväänsä ja haluaa istua sylissä, nojailee aitaan odottaen sinua, niin kyllä säälin lastasi. Minä hoidan kyllä ja lohdutan, yritän keksiä uusia leikkejä mutta ihmettelen ettet halua viettää aikaasi oman lapsesi kanssa. Sinä olet hänelle tärkein, onko raha lastasi tärkeämpää?
4. Tähän en ole törmännyt. Muut kuin kuulumiset päivittäin puhutaan omahoitajan kanssa.
5. Näin teen mutta jokaisesta pikku kolhusta on mahdotonta lähteä soittelemaan. Kyllä päivähoidon henkilökunta on ensiapu koulutettua ja väitän että tietävät milloin välitöntä hoitoa tarvitaan.
6. En valita, kerron tosiasiat. Aina myös mukavia hetkiä päivästä. Lapsesi kuulee että vanhemmalle kerrotaan hölmöilystä, miten suhtaudut, sallitko hölmöilyn vai puututko omalta osaltasi käytökseen.
7. Haluatko että oma lapsesi hikoilee? Jos haluat ettei lämpötilan muutoksia huomioida niin ok, mutta lapsesi saattaa tästä kärsiä. Tahallaan en jätä pukematta tai pue liikaa, joka päivä erikseen arvioidaan kunkin lapsen pukeutumis tarvetta, niin että lapsella olisi mahdollisimman hyvä olla.
8. Onko huono asia että lasta tuetaan kasvussa ja huomioidaan asioita joita ei vielä osaa? Henkilökunnalla on yleensä hyvin paljon laajempi käsitys normaalin kehityksen rajoista kuin yhden/ kahden lapsen vanhemmalla. Jos lapsesi kehitys huolestuttaa perustan huoleni moneen eri asiaan, havainnointiin ja saan tuen huolelle työyhteisöltä. Haluatko että lapsesi saa apua ajoissa? Koulussa ei auta vedota yksilöllisyyteen, tietyt asiat opetellaan tiettyyn aikaan.
Koska tunnet lapsesi ja tiedät miten hänen kanssaan on hyvä toimia esim. nukkumaan mennessä, niin varmasti voit tietosi jakaa. Haluathan että lapsesi voi hyvin ja saa kaivatun tauon pitkään päiväänsä?
9. Loma ja oma perhe on lapselle aina tärkeintä. Paitsi jos tarvitsee kotiolojenne takia päivähoitoa kuntoutuksena.
Jos lapsesi on tulossa päiväkotiin ja ollaan etukäteen ilmoitettu retkestä tai ohjatusta mukavasta toiminnasta, niin varmasti ymmärrät että lastasi harmittaa mikäli ei ehdi mukaan. Lapsesi ihmettelee miksi muut saivat tehdä ja hän ei ehtinyt. On myös kurjaa tulla niin myöhään ettei oikein ehdi leikkeihin mukaan. Joskus voi olla että lounaskin on jo syöty ja on ikävä mennä nälkäisenä nukkumaan. Lastasi harmittaa ja hän voi olla levoton jos ei tiedä mitä seuraavaksi tapahtuu, rutiinit vaikka tylsiä ovatkin luovat lapsellesi turvallisen olon.
10. Hymyilen päivittäin ja toivotan mukavaa päivää. Joskus olisi mukava myös kuulla kiitoksesi päivästä. Olen lapsellesi tärkeä ihminen, hän viettää suurimman osan hereillä olo ajastaan kanssani. Teen parhaani että lapsesi päivä olisi mahdollisimman turvallinen ja mukava, että hänellä olisi hyvä olla. Arvostatko ihmisiä jotka ovat lapsesi elämässä tärkeitä? Vai eivätkö hänen tuntemuksensa merkitse sinulle mitään?
Palkkani maksaa kaupunki. Hoitomaksusi on vain pienen pieni osa lapsesi hoidon todellisista kuluista.
11. Asenteesi on aivan uskomaton. Ajatelkaa lapsianne, mikä heidän elämästään tekee helpompaa, eikä aina vain minä, minä ja minun oikeudet. Lapsesta viis!
Erityiskiitos nro 13
- olen itse lto ja lapseni ovat olleet 3:ssa päiväkodissa ja itse olen työskennellyt yli 20:ssä päiväkodissa lyhyet sijaisuudet laskien mukaan.
Periatteessa asiat ovat sujuneet, ja jos ei niin suora rakenteva palaute on auttanut puolin toisin.
Lämmintä yhteistyötä jatkossakin toivottaen,
lto
[quote author="Vierailija" time="21.02.2013 klo 18:46"]
1. Lapsesi harjoittelee omatoimisuutta, usein laittaa itse vahingossa vaatteensa väärään lokeroon.
2. Minä en lapsesi varavaatteita käytä, lapsesi käyttää niitä ja hänestä on todella kurjaa olla märissä, likaisissa, pissasissa ym. vaatteissa. Lastasi itkettää kun joudun sanomaan ettei hänellä ole enempää vaatteita.
3. Olet oikeassa, minulle ei kuulu missä aikaasi vietät, mutta lastasi se kiinnostaa. Kun hänellä on takanaan pitkä päivä, ehkä lähemmäs kymmenen tunnin mittainen ja hän on viimeisen kolmen tunnin aikana kysynyt lähemmäksi sata kertaa, milloin häntä haetaan, eikä jaksaisi enää leikkiä, kaveritkin ehkä jo lähteneet, hän itkee välillä ikäväänsä ja haluaa istua sylissä, nojailee aitaan odottaen sinua, niin kyllä säälin lastasi. Minä hoidan kyllä ja lohdutan, yritän keksiä uusia leikkejä mutta ihmettelen ettet halua viettää aikaasi oman lapsesi kanssa. Sinä olet hänelle tärkein, onko raha lastasi tärkeämpää?
4. Tähän en ole törmännyt. Muut kuin kuulumiset päivittäin puhutaan omahoitajan kanssa.
5. Näin teen mutta jokaisesta pikku kolhusta on mahdotonta lähteä soittelemaan. Kyllä päivähoidon henkilökunta on ensiapu koulutettua ja väitän että tietävät milloin välitöntä hoitoa tarvitaan.
6. En valita, kerron tosiasiat. Aina myös mukavia hetkiä päivästä. Lapsesi kuulee että vanhemmalle kerrotaan hölmöilystä, miten suhtaudut, sallitko hölmöilyn vai puututko omalta osaltasi käytökseen.
7. Haluatko että oma lapsesi hikoilee? Jos haluat ettei lämpötilan muutoksia huomioida niin ok, mutta lapsesi saattaa tästä kärsiä. Tahallaan en jätä pukematta tai pue liikaa, joka päivä erikseen arvioidaan kunkin lapsen pukeutumis tarvetta, niin että lapsella olisi mahdollisimman hyvä olla.
8. Onko huono asia että lasta tuetaan kasvussa ja huomioidaan asioita joita ei vielä osaa? Henkilökunnalla on yleensä hyvin paljon laajempi käsitys normaalin kehityksen rajoista kuin yhden/ kahden lapsen vanhemmalla. Jos lapsesi kehitys huolestuttaa perustan huoleni moneen eri asiaan, havainnointiin ja saan tuen huolelle työyhteisöltä. Haluatko että lapsesi saa apua ajoissa? Koulussa ei auta vedota yksilöllisyyteen, tietyt asiat opetellaan tiettyyn aikaan.
Koska tunnet lapsesi ja tiedät miten hänen kanssaan on hyvä toimia esim. nukkumaan mennessä, niin varmasti voit tietosi jakaa. Haluathan että lapsesi voi hyvin ja saa kaivatun tauon pitkään päiväänsä?
9. Loma ja oma perhe on lapselle aina tärkeintä. Paitsi jos tarvitsee kotiolojenne takia päivähoitoa kuntoutuksena.
Jos lapsesi on tulossa päiväkotiin ja ollaan etukäteen ilmoitettu retkestä tai ohjatusta mukavasta toiminnasta, niin varmasti ymmärrät että lastasi harmittaa mikäli ei ehdi mukaan. Lapsesi ihmettelee miksi muut saivat tehdä ja hän ei ehtinyt. On myös kurjaa tulla niin myöhään ettei oikein ehdi leikkeihin mukaan. Joskus voi olla että lounaskin on jo syöty ja on ikävä mennä nälkäisenä nukkumaan. Lastasi harmittaa ja hän voi olla levoton jos ei tiedä mitä seuraavaksi tapahtuu, rutiinit vaikka tylsiä ovatkin luovat lapsellesi turvallisen olon.
10. Hymyilen päivittäin ja toivotan mukavaa päivää. Joskus olisi mukava myös kuulla kiitoksesi päivästä. Olen lapsellesi tärkeä ihminen, hän viettää suurimman osan hereillä olo ajastaan kanssani. Teen parhaani että lapsesi päivä olisi mahdollisimman turvallinen ja mukava, että hänellä olisi hyvä olla. Arvostatko ihmisiä jotka ovat lapsesi elämässä tärkeitä? Vai eivätkö hänen tuntemuksensa merkitse sinulle mitään?
Palkkani maksaa kaupunki. Hoitomaksusi on vain pienen pieni osa lapsesi hoidon todellisista kuluista.
11. Asenteesi on aivan uskomaton. Ajatelkaa lapsianne, mikä heidän elämästään tekee helpompaa, eikä aina vain minä, minä ja minun oikeudet. Lapsesta viis!
[/quote]
En ihan samaa mieltä ole kaikesta. Lapseni tippui keinusta, hampaat kolahtivat, ylähuuli aukesi ja lastenhoitaja vain totesi, että kannattaa varmaan viedä hammaslääkäriin. Tämä siis iltapäivällä. Ilman muuta olisi pitänyt soittaa välittömästi vanhemmalle, jos lähihoitajakin rajoittuneella käsityksellään on sitä mieltä, että tarvitaan lääkärin konsultaatiota. No, asiaa puitiin sitten päiväkodin johtajan kanssa.
Ikinä ei ole ollut lapsi 10 tuntia päiväkodissa. Jännä juttu, että tähän mennään aina. Lapsemme on keskimäärin 30 h viikossa päiväkodissa (olen osittaisella hoitovapaalla).
Lapsi ei hikoile, vaan on helposti paleleva, kuten äitinsäkin.
Päiväunien puuttumisesta jaksetaan aina jauhaa ja olen yrittänyt antaa vinkkejä, mutta ei kelpaa. En viitsi enää kommentoida asiaa mitenkään, kun sanotaan, että ei nukkunut. Menee sitten aikaisemmin nukkumaan ja nukkuu vapaapäivinä päikkäreitä.
Jos on joku retki, niin se on asia erikseen. Muuten tuon ja vien ilmoitettujen hoitoaikojen rajoissa miten haluan.
ap
Taisi mehiläisen kirjoitus pistää johonkin osaan sydäntäsi kuitenkin:)
Mukavaa päivän jatkoa ja leppoisaa iltaa lapsesi seurassa.
t. Mehiläisen kaima