NYT PUHUU PÄIVÄKOTILASTEN VANHEMPI!
1. Lapseni vaatteet on nimikoituja. Yritä lukea se nimi edes kerrankin oikein ja laittaa vaatteet oikeaan lokeroon. Säästyy meiltä kaikilta aikaa ja vaivaa, kun teet tämän.
2. Älä pyydä ylimääräisiä riepuja ja rättejä varavaatteiksi. Toimitan yhdet varavaatteet, yritä pärjätä niillä.
3. Päiväkoti on auki viiteen asti. Maksan täyttä maksua ja jos tarve vaatii, niin lapsi on päiväkodissa viiteen asti. Sinulle ei päiväkodin työntekijänä kuulu, olenko töissä, kotona vai kaupassa.
4. Anna palaute lapsesta suoraan minulle, älä kierrätä sitä lto:n kautta.
5. Jos lapsi sairastuu tai hänelle sattuu tapaturma kesken hoitopäivän, ilmoita siitä minulle heti, ei silloin kun noudan hänet. Lähihoitaja ei ole pätevä arvioimaan hoidon tarvetta.
6. Yritä antaa positiivistakin palautetta. Lapsi kuulee myös sen valituksesi, vaikka kohdistat sen vanhemmalle.
7. Jos tuon lapselle lämpimät vaatteet, niin haluan, että hänet niihin puetaan. Minua ei kiinnosta, jos tarhakaveri hikoilisi samoissa vaatteissa.
8. Ota huomioon, että lapsi on yksilö. Jos 21 lapsesta 20 oppii piirtämään pääjalkaisia kaksivuotiaana, niin se ei tarkoita, että se yksi, joka ei ole oppinut, olisi jälkeenjäänyt. Lähihoitajan koulutuksella pitäisi ymmärtää, mitä tarkoittaa keskiarvo. Keskihajonnan vaativuuden toki ymmärrän. Jos lapsi ei nuku päiväunia päiväkodissa, niin se ei ole minun ongelmani. En voi lähteä omalta työpaikaltani tekemään sinun töitäsi.
9. Älä valita, jos lapseni on lomalla. Minua ei kiinnosta, jos hän jää päivähoidon "arvokkaista" rutiineista paitsi. Koska maksan täyttä maksua, tuon lapsen hoitoon silloin, kun haluan ilmoitukseni rajoissa (joka on 7-17).
10. Voisit toki joskus hymyillä ja toivottaa hyviä päivänjatkoja. Minähän sen palkkasi maksankin.
Kommentit (44)
Hei ap, kannattaa ensi kerralla siinä hoitajan edessä ulkona ottaa lapselta rukkaset pois ja kokeilla käsien lämpöä. Jos on kylmät niin sanoppa tiukempaan sävyyn pukemisesta!
Tämä oli ainoa mainitsemisen arvoinen asia ap.n jutuista mun mielestäni, lapsi ei saa palella hoidossa jos hänelle on laitettu asianmukaiset vaatteet, villa-asut jne mukaan. hoitajilla on velvollisuus pukea lasta niin että on mielluummin hieman liian lämmin kuin kylmä. Toki vanhemmalle pitää ilmoittaa jos jotain vähänkään vakavempaa haaveria sattuu, mutta luulisi ettei niitä kovin usein satu?
Absoluuttisen hyvä purkaus, listaa muuten voisi jatkaa, mutta ei jaksa nyt aloittaa. Hyvä Ap!!!!
Mulla on joskus työpäivinä runsaastikin sitä omaa aikaa jota niin parjataan. Mies on vienyt lapsen aina samaan aikaan hoitoon, vaikka mun iltavuoro alkais vasta puoliltapäivin. Kun on ajateltu, että ne toistuvat rutiinit on lapselle tärkeintä, ei niin että aina pitää arpoa, onkohan nyt hoitoaamu vai ei, syödäänkö kotona vai hoidossa, jne. Mut kokonaiskesto päivällä on noin 8h tai vähän yli, jos menis kovin pitkäksi niin pitäis harkita uudelleen. Joskus oon mennyt hakemaan vähän aiemmin, niin lapsi ei vielä millään malttaisi ulkoleikkejään jättää, joten onko se nyt aina niin hirveää jos vanhempi tekee jotain muutakin kuin työtä hoitoaikana?
Itse pph:na hoidan lapset hyvin ja asianmukaisesti, joka päivä kerron kuulumiset ja AINA annan hyvää palautetta lapsesta. Kerron kuinka reipas ja mukava lapsi on, koska jokainen lapsi omalla tavallaan todellakin on mukava ja ihanakin.
Mutta se mitä en ymmärrä, on tämä vanhempien oma aika. Hoitopäivän kuuluisi mielestäni muodostua vanhempien työajoista + matkoista, ei kauppareissuista tai levähdyshetkestä työpäivän päätteeksi. Sen ymmärrän, että vaikka kerran viikossa käydään pikaisesti ruokakaupassa ennen kuin lapsi haetaan hoidosta, mutta se, että päivittäin otetaan 30-60min.,omaa aikaa tuntuu hassulta. Miksi vanhemmat ei halua olla oman lapsensa kanssa? Lapset odottaa teitä hakemaan ja te olette lapselle tärkeimmät, vaikka lapsi viihtyisi hoidossa, haluaa hän kotiin.
Ei ole koskaan ollut ongelmia vanhempien kanssa. Toki toiset vanhemmat/hoitajat haastavampia, mutta uskon, että normi käytöstavoilla ja toisen kunnioittamiselle päästään jo pitkälle. Ja se hoitomaksu 264 on todella pieni, siihen ei kannata vedota, jos lapsi pitkää päivää hoidossa. Kun joku kysyi onko raha tärkein, taisi hän tarkoittaa tätä, että vanhemmat un maksaa täyden maksun niin ajattelevat, että omana vapaapäivänä täytyy viedä ja hakea myöhemmin koska maksaa tämän pienen summan kuussa.
Mukavia lapsia olen hoitanut, eikä lapsen vika koskaan jos vanhemmat ei häntä arvosta/halua hänen kanssaan olla mahdollisimman paljon