NYT PUHUU PÄIVÄKOTILASTEN VANHEMPI!
1. Lapseni vaatteet on nimikoituja. Yritä lukea se nimi edes kerrankin oikein ja laittaa vaatteet oikeaan lokeroon. Säästyy meiltä kaikilta aikaa ja vaivaa, kun teet tämän.
2. Älä pyydä ylimääräisiä riepuja ja rättejä varavaatteiksi. Toimitan yhdet varavaatteet, yritä pärjätä niillä.
3. Päiväkoti on auki viiteen asti. Maksan täyttä maksua ja jos tarve vaatii, niin lapsi on päiväkodissa viiteen asti. Sinulle ei päiväkodin työntekijänä kuulu, olenko töissä, kotona vai kaupassa.
4. Anna palaute lapsesta suoraan minulle, älä kierrätä sitä lto:n kautta.
5. Jos lapsi sairastuu tai hänelle sattuu tapaturma kesken hoitopäivän, ilmoita siitä minulle heti, ei silloin kun noudan hänet. Lähihoitaja ei ole pätevä arvioimaan hoidon tarvetta.
6. Yritä antaa positiivistakin palautetta. Lapsi kuulee myös sen valituksesi, vaikka kohdistat sen vanhemmalle.
7. Jos tuon lapselle lämpimät vaatteet, niin haluan, että hänet niihin puetaan. Minua ei kiinnosta, jos tarhakaveri hikoilisi samoissa vaatteissa.
8. Ota huomioon, että lapsi on yksilö. Jos 21 lapsesta 20 oppii piirtämään pääjalkaisia kaksivuotiaana, niin se ei tarkoita, että se yksi, joka ei ole oppinut, olisi jälkeenjäänyt. Lähihoitajan koulutuksella pitäisi ymmärtää, mitä tarkoittaa keskiarvo. Keskihajonnan vaativuuden toki ymmärrän. Jos lapsi ei nuku päiväunia päiväkodissa, niin se ei ole minun ongelmani. En voi lähteä omalta työpaikaltani tekemään sinun töitäsi.
9. Älä valita, jos lapseni on lomalla. Minua ei kiinnosta, jos hän jää päivähoidon "arvokkaista" rutiineista paitsi. Koska maksan täyttä maksua, tuon lapsen hoitoon silloin, kun haluan ilmoitukseni rajoissa (joka on 7-17).
10. Voisit toki joskus hymyillä ja toivottaa hyviä päivänjatkoja. Minähän sen palkkasi maksankin.
Kommentit (44)
Minusta tämä oli ihan hyvä vastine Iltalehden kirjoitukselle. Nykyvanhemmathan tekevät aina kaiken väärin. Miksei sitä toista puolta saisi tuoda esiin? Ei ammattilaisillakaan aina suju.
[quote author="Vierailija" time="21.02.2013 klo 17:21"]
1. Lapseni vaatteet on nimikoituja. Yritä lukea se nimi edes kerrankin oikein ja laittaa vaatteet oikeaan lokeroon. Säästyy meiltä kaikilta aikaa ja vaivaa, kun teet tämän.
2. Älä pyydä ylimääräisiä riepuja ja rättejä varavaatteiksi. Toimitan yhdet varavaatteet, yritä pärjätä niillä.
3. Päiväkoti on auki viiteen asti. Maksan täyttä maksua ja jos tarve vaatii, niin lapsi on päiväkodissa viiteen asti. Sinulle ei päiväkodin työntekijänä kuulu, olenko töissä, kotona vai kaupassa.
4. Anna palaute lapsesta suoraan minulle, älä kierrätä sitä lto:n kautta.
5. Jos lapsi sairastuu tai hänelle sattuu tapaturma kesken hoitopäivän, ilmoita siitä minulle heti, ei silloin kun noudan hänet. Lähihoitaja ei ole pätevä arvioimaan hoidon tarvetta.
6. Yritä antaa positiivistakin palautetta. Lapsi kuulee myös sen valituksesi, vaikka kohdistat sen vanhemmalle.
7. Jos tuon lapselle lämpimät vaatteet, niin haluan, että hänet niihin puetaan. Minua ei kiinnosta, jos tarhakaveri hikoilisi samoissa vaatteissa.
8. Ota huomioon, että lapsi on yksilö. Jos 21 lapsesta 20 oppii piirtämään pääjalkaisia kaksivuotiaana, niin se ei tarkoita, että se yksi, joka ei ole oppinut, olisi jälkeenjäänyt. Lähihoitajan koulutuksella pitäisi ymmärtää, mitä tarkoittaa keskiarvo. Keskihajonnan vaativuuden toki ymmärrän. Jos lapsi ei nuku päiväunia päiväkodissa, niin se ei ole minun ongelmani. En voi lähteä omalta työpaikaltani tekemään sinun töitäsi.
9. Älä valita, jos lapseni on lomalla. Minua ei kiinnosta, jos hän jää päivähoidon "arvokkaista" rutiineista paitsi. Koska maksan täyttä maksua, tuon lapsen hoitoon silloin, kun haluan ilmoitukseni rajoissa (joka on 7-17).
10. Voisit toki joskus hymyillä ja toivottaa hyviä päivänjatkoja. Minähän sen palkkasi maksankin.
[/quote]
19: onko raha lastasi tärkeämpää?
Onko sinulle 19, jotenkin epäselvää, että sitä rahaa tarvitaan tavallisessa perheessä myös lasten elatukseen, ruokaan, vaatteisiin, asuntoon, johon myös lapset mahtuvat vanhempien lisäksi? Kyllä minäkin mielelläni pitäisin kaikki lapseni kotona eskari-ikään, mutta jollainhan meidän on pakko elää. Ja se kymmenentunninpäivä, no mietipä minkä pituisia päiviä Suomessa on tapana töissä tehdä, olisikohan noin kahdeksan tuntia? Siihen kun lisäät työmatkoihin kuluvat ajat niin valitettavasti lopputulos voi olla se kymmenen tuntia ja sitä tuskin vanhemmatkaan pitävät ideaalina. Yksityisellä puolella työskennellessä ei monilla tunnu kahdeksan tuntia riittävän mihinkään kun työtehtäviä pukataan vaan koko ajan lisää yhdelle ihmiselle ja taustalla häilyy koko ajan yt-peikko.
Hyvähyvä AP! Siitä Iltaroskan artikkelista kuulsi pk-henkilökunnan viha asiakkaitaan kohtaan. Hyvä vastine.
Samaa mieltä kuin KAKSI muutakin: tämä on hyvä, ja tämä on hyvä vastine sille valitusrimpsulle, jonka joku hoitaja on tehnyt päivähoidossa olevista lapsista.
Minusta erinomaisia asioita listattuna, eli kyllä se päiväkodissa menee vastavuoroisuus-periaatteella. Myös hoitajalta vanhempien suuntaan.
Omien lasteni kautta minulla on kokemus useammasta eri aikakaudesta, hoitomuodosta, paikkakunnasta ja hoitajasta. Eroja on, aivan valtavasti.
Erään paikkakunnan päiväkodissa minun lapsestani ei koskaan hyvää asiaa löytynyt. Sydän sykkärällä hain lapseni ja aina AINA valitettiin. Kyseessä oli pieni kerrostalon alakerrassa oleva päiväkoti, jossa mitättömän pieni aidattu pihapläntti - ja erittäin vilkas tyttölapsi. Ei hän kiusannut muita. Ei hän ilkeä ollut, ei edes pahantuulinen tai kiukutteleva. Hän oli vain vilkas.
Jopa siitä valitettiin, kun tyttö intoutui painimaan poikien kanssa: "minä en sitten vastuuta enää ota kun tuo sinun maijasi haastaa poikia painimaan vaikka on koko ajan kielletty...!!" Ja mitä se oli, 6-vuotiaiden lasten leikkimielistä painimista, ei edes kiusaamista, mutta haastoivat puolin ja toisin painiin.
Seuraavana vuonna lapsi oli jo koulussa. Vain nuorempi lapsi oli tässä päiväkodissa enää. Opiskelija otti minut haastateltavakseen, aiheena taisi oll ajotain päiväkodin tyytyväisyyttä tms., en muista muuta kuin että kysymykset oli muotoiltu hyvin monimutkaisin koukeroisin termistöin. En antanut hyvää palautetta. Päiväkodin henkilökunta oli järkyttynyttä.
Ja sitten oli se yksi kammottava perhep.hoitaja, huhheijaa, mikä ämmä. Näissä ei ole kyse siitä, onko rukkanen nimikoitu ja mikä on lapsen hoitoaika, vaan siitä, että ollaan aivan täys sitä omaa työtä, eikä siedetä enää sitä, mikä on itse työkalu, eli lasta. Lapsi on rasite.
Lapsen vanhemmat ovat rasitteita.
No niin, tämä oli siis hyvä vastaveto. Kiitos ap.lle.
heh. Meillä lapset on osa-aikaisesti pk:ssa, maksetaan jotain 60% tms (en jaksa nyt tarkastaa)... näin on oikein kiva tietysti, mutta samalla on kuitenkin myönnettävä, että en ole mikään kunnan paras veronmaksaja tällä hetkellä.
On niin hassua, että tässä ketjussa kirjoittaneen lastenhoitajan ymmärrys riittää myöntämään että "palkkani maksaa kaupunki" mutta samassa viestissä toisessa kohtaa hän tivaa "kumpi on sinulle tärkeämpää, raha vai oma lapsesi, joka odottaa tarhan aidalla roikkuen?" Ehkä se pitkän työpäivän tehnyt äiti/isä on palkkapussinsa kanssa kuitenkin kunnan tärkeä veronmaksaja... veronmaksajien rahat= se kaupungin maksama palkka...
Kyllä nyt pitää pystyä näkemään toisissa ihmisissä (ja eritoten niissä omissa hoitolapsissa ainakin) niitä hyviä ominaisuuksia, sitä hyvää, mitä juuri se toinen ympärilleen antaa ja levittää! jokaisella on omat hyveensä, ei kannata keskittyä etsimään vikoja ja pahaa... Ymmärrän että lastenhoito on raskasta duunia, mutta on se kamalaa, jos alkaa nähdä lasten vanhemmat ja jopa lapset syntipukkeina omaan pahaan oloonsa. Kunnioitan lastenhoitotyötä todella paljon, mutta tuollainen negatiivinen kirjoittelu ei sitä arvostusta nosta, vaan tekee hallaa! Lapsi vanhempineen ovat asiakkaita, joista hoitajat saavat palkkaa. Mikään työ ei aina ole kivaa, mutta miksi eritoten pk:n henkilöstöllä on aina lupa valittaa, kuinka kammottavaa työ on? Ovatko lapset tosiaan niin kauheita, ettei niitä jaksa edes palkkaa vastaan katsoa? (koska lapsia siellä nyt kuitenkin 97% katsotaan, ei vanhemmat sinne kai hoitoon jää?)
Mihinkähän tässä vastattiin? Kirjoittaja on lukenut viestit niinkuin pelkää lastensa hoitajien ajattelevan ei niin kuin he ajattelevat? Itsekin olen päiväkodissa töissä ja välillä tosiaan harmittaa lasten puolesta (tekee suorastaan pahaa) nähdä heidät ikävissään, puolikuntoisina, väsyneinä, palelevina, hikoilevina jne koska vanhemmilla on joko pakosta tai omasta mielihalusta lapsen hyvinvointiin ristiriitaisesti vaikuttavia pakotteita tai käskyjä. Kukin voi itse miettiä voiko lapsen päivää keventää millään.
Lastenhoitajia ja vanhempia on niin erilaisia ja myönnän, että saman päivän aikana voin ihmetellä vanhempien kuin myös työtoverini toimintaa. Onhan se tietysti harmi kuulla omasta lapsesta yhtään negatiivista palautetta, mutta pääsääntöisesti valveutuneet vanhemmat haluavat nykyään lapsilleen tukea sosiaalisiin suhteisiin, kehittymiseen, oppimiseen jne mahdollisimman varhain.
Elämää nähnyt ihminen tietää kuitenkin, että yksi kokemus ei anna oikeutta yleistää ajatuksiaan tuhansien ihmisten ammattijoukkoon.
[quote author="Vierailija" time="21.02.2013 klo 23:06"]
heh. Meillä lapset on osa-aikaisesti pk:ssa, maksetaan jotain 60% tms (en jaksa nyt tarkastaa)... näin on oikein kiva tietysti, mutta samalla on kuitenkin myönnettävä, että en ole mikään kunnan paras veronmaksaja tällä hetkellä.
On niin hassua, että tässä ketjussa kirjoittaneen lastenhoitajan ymmärrys riittää myöntämään että "palkkani maksaa kaupunki" mutta samassa viestissä toisessa kohtaa hän tivaa "kumpi on sinulle tärkeämpää, raha vai oma lapsesi, joka odottaa tarhan aidalla roikkuen?" Ehkä se pitkän työpäivän tehnyt äiti/isä on palkkapussinsa kanssa kuitenkin kunnan tärkeä veronmaksaja... veronmaksajien rahat= se kaupungin maksama palkka...
Kyllä nyt pitää pystyä näkemään toisissa ihmisissä (ja eritoten niissä omissa hoitolapsissa ainakin) niitä hyviä ominaisuuksia, sitä hyvää, mitä juuri se toinen ympärilleen antaa ja levittää! jokaisella on omat hyveensä, ei kannata keskittyä etsimään vikoja ja pahaa... Ymmärrän että lastenhoito on raskasta duunia, mutta on se kamalaa, jos alkaa nähdä lasten vanhemmat ja jopa lapset syntipukkeina omaan pahaan oloonsa. Kunnioitan lastenhoitotyötä todella paljon, mutta tuollainen negatiivinen kirjoittelu ei sitä arvostusta nosta, vaan tekee hallaa! Lapsi vanhempineen ovat asiakkaita, joista hoitajat saavat palkkaa. Mikään työ ei aina ole kivaa, mutta miksi eritoten pk:n henkilöstöllä on aina lupa valittaa, kuinka kammottavaa työ on? Ovatko lapset tosiaan niin kauheita, ettei niitä jaksa edes palkkaa vastaan katsoa? (koska lapsia siellä nyt kuitenkin 97% katsotaan, ei vanhemmat sinne kai hoitoon jää?)
[/quote]
Olipa aloitus viestissä useampi kohta, joista olen samaa mieltä.. mutta herätti ajatusta, että onko se lapsen edun mukaista pitää lasta hoidossa se kymmenen tuntia joka päivä, mikäli ei tarpeellista. Sehän on pitempi aika kuin monen aikuisen työpäivä. Eikö olisi ihanaa pitää ne kullannuput mahdollisimman paljon kotona. Joskus varavaatteiksi ei vain riitä yksi vaatekerta, jos huonoa tuuria sattuu vaatteiden kanssa olemaan. Kukapa haluaisi ilman sukkia antaa lapsensa sitten päivän kulkea.
Eri vanhemmat pitävät tärkeänä tietää hieman eri asioita lapsen päivästä. Entäpä jos vanhemmatkin joskus kysyisivät ihan suoraan mitä haluaisivat tietää, koska ryhmissä on paljon lapsia, henkilökunta ei nää jokaisen lapsen päivästä joka ainutta hetkeä. Tietysti lapsen päivästä tulee kertoa kuinka sujui. Antakaa avoimesti toiveitanne päiväkodin henkilökunnalle, niitä me haluamme kuulla!
[quote author="Vierailija" time="23.02.2013 klo 20:52"]
Mä en tajua, että ap on osittaisella hoitovapaalla, mutta lapsen hoitoaika on välillä 7-17.
Mä teen kanssa osittaista, lapsen hoitoaika on 8-15, yleensä isä vie vasta 9.00 mennessä ja mä haen jo 14.30. Meillä kun halutaan pitää lapsella mahd. lyhyet päivät, vaikka maksammekin enemmästä. Ja ei, mulle ei jää ollenkaan omaa aikaa töiden ja lapsen haun välillä, edes sitä ruokakauppa-aikaa.
[/quote]
Minäkin olen osittaisella hoitovapaalla 30t/vko. Teen 4pv/vko 8t/pv eli 1pv viikosta on vapaa ja lapset kotona. Hyvin helposti siis matkoineen tulee se 9-10t hoitopäivän pituudeksi ruuhkasta riippuen. Eivät kaikki tee osittaista hoitovapaata 6t/pv.
- ei ap
[quote author="Vierailija" time="23.02.2013 klo 14:54"]
Meillä juuri tuollainen kiltti, mutta vilkas poika. Jatkuvasti pitää palaveerata lapsesta, milloin mitäkin... Neuvola, lääkärit, puheterapeutit ym. todenneet lapsen täysin terveeksi ja normaalisti kehittyväksi. Seuraavaksi veikkaan, että yritetää ohjata toimintaterapeutilla. Alkaa jo vähän nolottaa viedä ns. normaalin papereita lapsesta jokaikiseltä asiantuntijalta päiväkodin työntekijöille.
[/quote]
Olisiko lapsella vaikeuksia toimia ryhmässä?
Onneksi nyt voitte äidit antaa sitäpalautetta. vielä 70-80-luvuilla ei uskalatanut palautetta antaa, sillä heti joutui lapsi sekä äiti silmätikuksi ja aina jollain muotoa piikitellyksi, vaikka olisi olettanut, että lapsen parhaaksi asioita puidaan.
[quote author="Vierailija" time="21.02.2013 klo 23:49"]
Mihinkähän tässä vastattiin? Kirjoittaja on lukenut viestit niinkuin pelkää lastensa hoitajien ajattelevan ei niin kuin he ajattelevat?
[/quote]
Veikkaanpa että tähän http://www.iltalehti.fi/uutiset/2013022116702395_uu.shtml
Maija Mehiläinen tuntuu vihaavan lapsia sävystä päätellen.
ikinä ei ole ollut ongelmia päiväkodin hoitajien kanssa, on käynyt hyvä tuuri.
Mutta hoitajat, jotka ovat väsyneitä, kyllästyneitä, eivät viihdy työssään, pitävät vanhempia tai lapsia tyhminä tms... heille olisi kenties alanvaihto, uuden opiskelu tai vuorotteluvapaa poikaa... ja tässäkään kohtaa ei kannata eikä pidä ajatella rahaa, vaan omaa ja asiakkaittensa parasta :)
Mä en tajua, että ap on osittaisella hoitovapaalla, mutta lapsen hoitoaika on välillä 7-17.
Mä teen kanssa osittaista, lapsen hoitoaika on 8-15, yleensä isä vie vasta 9.00 mennessä ja mä haen jo 14.30. Meillä kun halutaan pitää lapsella mahd. lyhyet päivät, vaikka maksammekin enemmästä. Ja ei, mulle ei jää ollenkaan omaa aikaa töiden ja lapsen haun välillä, edes sitä ruokakauppa-aikaa.
19 kommentoi lauseella: onko raha lastasi tärkeämpää? kohtaa jossa ap sanoi maksavansa täyttä hoitomaksua. Olen siis vastaan ajatusta että palvelua koko rahan edestä!
Kyse ei siis ollut pakollisesta työssä käynnistä, vaan muista menoista. Lisäksi kahden vanhemman perheessä on usein mahdollista lomittaa työhön meno ja lähtö aikoja niin, että lapsen päivä saadaan lyhyemmäksi. Toinen siis tuo ja toinen hakee.
[quote author="Vierailija" time="23.02.2013 klo 14:04"]
19 kommentoi lauseella: onko raha lastasi tärkeämpää? kohtaa jossa ap sanoi maksavansa täyttä hoitomaksua. Olen siis vastaan ajatusta että palvelua koko rahan edestä!
Kyse ei siis ollut pakollisesta työssä käynnistä, vaan muista menoista. Lisäksi kahden vanhemman perheessä on usein mahdollista lomittaa työhön meno ja lähtö aikoja niin, että lapsen päivä saadaan lyhyemmäksi. Toinen siis tuo ja toinen hakee.
[/quote]
Usein, mutta ei aina. Tätähän ei perus-av-mamma tajua.
Ihan asiaa ap puhuu, mutta niin puhuu hänelle ketjussa vastannut päiväkodin hoitajakin.
Kunpa näissä osattaisiin puolin ja toisin olla rakentavia, ja myöntää, että ylilyöntejä sattuu.
Voi olla, että päiväkodin hoitajat katsovat välillä toimintaa liikaakin organisaation näkökulmasta, ei lapset tai perheen. Samoin myös vanhemmat saattavat iloisesti unohtaa, että hoitajat joutuvat huomioimaan koko ryhmän ja jopa koko päiväkodin toiminnan kannalta olennaisia asioita, joiden takia vanhempien omaa lasta ei välttämättä voida huomioida halutulla tavalla.
Rakentava asenne siis olisi tärkeä puolin ja toisin.
Omat lapseni ovat jo koulussa, mutta muistelen kiitollisuudella heidän päiväkotiaan ja erityisesti ihanaa johtajatarta. Totta kai meilläkin välillä oli perheessä vähän narinaa mm. päiväunia kohtaan, koska niiden takia lapset eivät meinanneet millään nukahtaa iltaisin (kuin vasta likellä puolta yötä), mutta niistäkin saattoi hyvin jutella päiväkodin hoitajien kanssa.
Oma kokemukseni oli, että negatiivista palautetta annettiin pikemminkin TURHAN arasti kuin liikaa.
Ihan samalla tavalla kuin kaikki vanhemmat eivät osaa olla tasapuolisia, reiluja, mukavia, huomioonottavia jne. niin samalla tavalla KAIKKI lastenhoitopaikat eivät ole hyviä. On henkilöstöongelmaa (riitaa, huonoa työnjohtamista, uupumista, laiskottelua, laiminlyöntiä, vaihtuva henkilökunta, motivaation puute jne)
Kaikille ei satu hyvä hoitopaikka. Hoitajat voivat olla kaikki ihan kyrsiintyneitä työhönsä. Eivät enää jaksa lapsia, jos rehellisesti puhutaan. Hoitohenkilökunta riitelee, on sisäisiä valtataisteluja. Lapsiin suhtaudutaan vain taakkana, ja ainoat lapset mitkä hyväksytään on ne ylikiltit, rauhalliset tyttölapset. Ja pahin skenario on kilttti, mutta vilkas poikalapsi, joka tykkää remuta (ja EN tarkoita tällä tottelemattomuutta, ilkivaltaa, meluamista, agressiivisuutta, huonoa käytöstä jne). Kaikki lapset pakotetaan samaan muottiin. Ja lapsi kelpaa vain tässä pakotetussa muotissa (hiljainen ja passiivinen).
Ja lapsen kuullen joka ikinen tarhapäivä valitetaan ja valitetaan. Lapsessa ei nähdä yhtäkään positiivista asiaa. Ja kas kummaa, tarhapaikkaa vaihtamalla, poika muuttuukin ihan tavalliseksi, kivaksi pojaksi. Missäköhän vika???
Meillä juuri tuollainen kiltti, mutta vilkas poika. Jatkuvasti pitää palaveerata lapsesta, milloin mitäkin... Neuvola, lääkärit, puheterapeutit ym. todenneet lapsen täysin terveeksi ja normaalisti kehittyväksi. Seuraavaksi veikkaan, että yritetää ohjata toimintaterapeutilla. Alkaa jo vähän nolottaa viedä ns. normaalin papereita lapsesta jokaikiseltä asiantuntijalta päiväkodin työntekijöille.
Kummallinen viha AP:lla lastenhoitajia kohtaan. Oletko harkinnut terapiaa tuohon ongelmaasi?