ILTALEHTI- NYT PUHUU HOITOTÄTI
Harvinaisen vittumainen hoitotäti kyllä tuossa jutussa. Ei siinä, vanhemmat päikkäreissä osaa kyllä olla rasittavia, mutta tuo halventavaan tyyliin lapsista puhuminen on minusta tosi noloa. Jos kirjoittaja on tosiaan oikeastikin päiväkodissa hoitajana, niin enpä ihmettele näitä väkisinsyöttämisiä tai tuoliin sitomisia. Tuntuisi kyllä tosi pahalta, että oma lapsen päikkärin hoitaja olisi tuo. :( Kirjoituksessa muuten hoetaan koko ajan tuota " kullanmurua", koska sitä sanaa selkeästi käytetään sarkastiseen sävyyn niin tehokkaampaa olisi jos sitä ei viljeltäisi koko ajan. Liekö tuon tekstin pitäisi olla hauska, minusta se on enemmänkin tosi säälittävä. Pitäisikö nauraa siis nyt sille että ikävien vanhempien takia joki hoitaja päiväkodissa on vittuuntunut ja solvaa nimettömänä lehdessä omaa työpaikkaansa? Ikävä kyllä päiväkodissa vanhemmilla on iso rooli, jos ei näitä vittumaisia vanhempia olisi ei olisi töitäkään,ja nykyajan vanhemmissa on kyllä varmasti niitä heikompiakin yksilöitä, mutta tällä jutullako koitetaan saada jotain muutosta aikaiseksi? Ja jos muutosta ei yritetä saada, niin mikähän muu kuin vittuilu pointti tossa jutussa on? On ärsyttävää, että tuollaista paskaa edes julkaistaan. Ikään kuin ne vanhemmat veemäisyyttään jättäisi ne rukkaset nimeämättä, tai hankaloittaakseen "Maija Mehiläisen" työtä kyselevät "joka rätin" perään. Auttaako tuo teksti nyt siis jotakin ja ennen kaikkea, onko se tosiaan ihan kamalaa että perjantain ostokset tehdään ennen kuin lapsi haetaan?
Muistan itse hakeneeni lapsen hoidosta ennen kauppareissua, ja päiväkodin hoitajalle jutellessa hän sanoi että ihan hyvin voin käydä kaupassa ENNEN kuin haen lapseni, koska he leikkivät ulkona joka tapauksessa ja lapsi sanoi leikkivänsä mieluummin pihalla kuin tulevansa kauppaan. Eikö tosiaan tuon isompia ongelmia työpaikalla ole...?
Tässä lainaus ko. jutusta:
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2013022116702395_uu.shtml
Iltalehti julkaisi keskiviikkona närkästyneen kaupan kassatyöntekijän ohjeet kassalla toimimiseen. Työntekijällä oli mennyt hermot muun muassa pakastepussien hamstraamiseen ja asiakkaiden huonoihin vitseihin.
Juttu poiki lukuisia vastauksia, joiden joukossa oli myös asiakkaan vastine myyjälle. Mutta myös muilta aloilta löytyy tympääntyneitä ammattilaisia.
Nyt nimimerkki Maija Mehiläinen kertoo, mikä kiristää työssä päiväkodissa. Lue tästä ohjeet seuraavaa tarhareissua varten.
1. Älä kettuile henkilökunnalle kadonneista "Rukan punaisista kurakäsineistä". Niissä ei tietenkään ole edes lapsen nimeä, kuka niihin nimiä jaksaisi raapustaa? Kyllähän ne tarhassa tietää, että meidän Maijalla on sellaiset Rukan punaiset kurakäsineet. Kyseisiä Rukan punaisia kurahanskoja löytyy yleensä ryhmästä noin 6-15 paria ja niistä 80 prosenttia on yleensä ilman nimeä.
2. Älä nalkuta kaikista rievuista ja räteistä, joita teiltä on "kadonnut". Henkilökunnalla saattaa olla tärkeämpääkin tekemistä kuin etsiä kenenkin riepuja ja rättejä, jotka sitten yleensä löytyvät yllättäen lapsen lokeropaikalta tai "jopa" viereisestä lokerosta.
3. Niitä kauppareissuja oman kullanmurun kanssa voi myös harjoitella. Kaikkia kauppareissuja ei tarvitse tehdä perjantai-iltapäivänä niin, että oma kullanmuru jäkittää sitten viiteen asti siellä pihalla, että vanhemmat saavat "laatuaikaa" kauppareissunsa ajaksi.
4. Sano palautteesi suoraan henkilökunnalle. Älä valita lapsellesi asioista, niin että hoitohenkilökunta varmasti kuulee "palautteesi".
5. Älä tuo sairasta lasta hoitoon. Kaikki sata muuta lasta eivät halua sinun lapseltasi ripulia, vaikka sinä töihin haluaisitkin mennä. Koska työpaikkasi ei luonnollisestikaan pärjää siellä päivää tai kahta ilman sinua. Aamusupot kannattaa myös jättää antamatta, niitä sitten aamupalan jälkeen kilahtelee yhteen jos toiseenkin pottaan, mutta ei se meidän Maija nyt kipeä ole, ei tietenkään.
6. Kun saat lapsen päivästä palautetta, että kullanmurusi on lyönyt ja töninyt kavereita mennen tullen, älä kehittele selitystä asiaan rokotuksen jälkivaikutuksista tai ummetuksesta. Ehkäpä sille kullanmurulle kannattaisi asettaa niitä rajoja myös siellä kotona.
7. Tuo lapsellesi asianmukaiset vaatteet. On kurjaa laittaa lapsi ulos viiden asteen pakkaseen liian pienissä kesäkumppareissa moneksi tunniksi (että ne vanhemmat saavat hoitaa niitä kauppareissujansa rauhassa).
8. Ota huomioon, että hoidossa on sinun kullanmurusi lisäksi yleensä 11-22 lasta samassa ryhmässä. Sinun kullanmurusi ei ole huomion keskipisteenä koko päivää. Kaikki, mitä kullanmurusi milläkin hetkellä haluaa, ei välttämättä toteudu. Jos päiväkodissa on sata lasta ja kaksi keinua, ei sinun kullanmurusi voi keinua koko ulkoilun aikaa.
9. Pidä myös lastasi joskus lomalla. Olo 12-23 lapsen ryhmässä ei ole lapselle pelkkää hauskaa virikettä. Päivähoidon arki on lasten työtä - montako vuotta itse jaksaisit tehdä töitä ilman lomaa? Tokihan on kesällä kiva kalastella 4-5 viikkoa ihan vain itsekseen, mutta ne samat lapsiraukat ovat siellä päivähoidossa joulut ja juhannukset.
10. Hoitohenkilökuntaa voisi yrittää kohdella kuin muitakin ihmisiä. Kohtelias peruskäytös olisi ihan suotavaa. Ja jos oikein haluaisi yllättää, niin voisihan sitä vaikka perjantai-iltapäivänä hyvät viikonloput toivottaa!
Kommentit (55)
Niinpä.. Ja jos ollaan noinherkkätunteisia, niin minkä ihmeen takia ne isommat lapset raahataan hoitoon kun ollaan vauvan kanssa kotona.
Hoitaisitte itse, saisi lapsi paremman hoidon ja pääsisi tutustumaan uuteen sisarukseensa.
Olisi päiväkodin henkilökunnankin työ mielekkäämpää hoitaa oikeasti niitä lapsia, jotka hoitoa tarvitsee.
Eniten taitaa silmille hyppiä juuri nämä kotiäipät, jotka hoidattaa isommat lapset päiväkodissa ja makaavat vauvan kanssa kotona
[quote author="Vierailija" time="21.02.2013 klo 17:19"]
Niin se koira älähtää johon kalikka kalahtaa.Vuh vaan teille mammat :D
T.Myös tarhantäti
[/quote]
[/quote]
Olen seurannut ja tiedän, mitä se arki on. Lapsen omahoitajalla on neljä lasta, joista kaksi on 3-vuotiasta ja kaksi 2-vuotiasta. tämä ryhmä ulkoilee eri aikaan kuin isommat, käy pojalla eri aikaan jne. Oikeasti ei ole mahdotonta saada oikeat vaatteet lasten päälle. Erityisesti ärsyttää, että vaikka sanotaan, niin silti ne liian pienet vaatteet ovat lapsen päällä. En keksi muuta selitystä kuin välinpitämättömyyden tai kiusanteon. Miten muuten lapsi kärsii jatkuvasti hoitajan mokista?
[/quote]
Miksi et vaihda lapsen hoitopaikkaa? jos eivät valitukset ylemmälle taholle ole tehonneet mihinkään.
Ei ole lastenhoitajan kirjoittama, koska teksti on liian hyvää ammattikoulutasoiselle henkilölle.
[quote author="Vierailija" time="21.02.2013 klo 17:39"]
Ei ole lastenhoitajan kirjoittama, koska teksti on liian hyvää ammattikoulutasoiselle henkilölle.
[/quote]
Heh, lastenhoitajana kiinnitin ensimmäisenä huomiota siihen, että toimittajan tekstiksi olisi kyllä aika huonoa:) Ellei ole sitten ihan tarkoituksella halunnut kirjoittaa taitotasoaan heikompaa laatua.
Täyttä asiaa oli minunkin mielestä!
Kyllä monet vanhemmat saisi katsoa peiliin.
Meillä ei vuoropäiväkodissa saa pitää lasta kuin tasan sen aikaa ku vanhempi on töissä. Kaupassakäynti matkalla ei ole sallittua.
[quote author="Vierailija" time="21.02.2013 klo 17:53"]
Meillä ei vuoropäiväkodissa saa pitää lasta kuin tasan sen aikaa ku vanhempi on töissä. Kaupassakäynti matkalla ei ole sallittua.
[/quote]
Eli toisinsanoen moni lastenne vanhemmista laittaa vähän omiaan työaikoihin. Toivottavasti teillä ei ole ainakaan paljon yksinhuoltajavanhempia tai matkatyössä olevien lapsia, jotka yksin pyörittävät arkea.
siis mä tykkään että oli hauskasti kirjoitettu ja hyvää, täynnä asiaa. Neljä lasta mulla mutta enää ei kukaan niistä ole päiväkodissa ja kyllä heillä siellä raskasta kun vanhemmat eivät voi ajatella itse mitään.
No voi huh huh.Itse pidän lasta aina mahdollisimman lyhyen päivän hoidossa, vien juuri niin että kerkeän töihin ja heti lasta hakemaan. Haluan että jos koulupäiväni alkaa joskus myöhemmin, saisi lapseni myös nukkua pidempään ja syödä rauhassa aamupalaa kotona äidin kanssa. Ymmärrän ja käsitän, että hoitopäivät ovat lapselle "työtä" ja tämän takia haen hänet heti kun pystyn.
Tädit ovat vittuilleet minulle siitä, että joko pääsit töistä, joko koulu loppui vai lähditkö vähän aikaisemmin, HEH HEH. Minä jo luulin että jäitte kotiin nukkumaan? (jos siis tuon lapsen hieman myöhemmin). Tajuatteko että yliopistollla ei aina tarvitse olla kahdeksaa tuntia ja toisinaan tentteihin lukemiseen menee se kahdeksan tuntia?
Siis mitä ihmettä? Mikään ei kelpaa. En tiedä teenkö enää ikinä lapsia, jos se tarkoittaa sitä, että joudun tekemisiin päiväkodin työntekijöiden kanssa taas sen vähintään neljä vuotta. (3-7)
[quote author="Vierailija" time="15.05.2015 klo 10:33"]
No voi huh huh.Itse pidän lasta aina mahdollisimman lyhyen päivän hoidossa, vien juuri niin että kerkeän töihin ja heti lasta hakemaan. Haluan että jos koulupäiväni alkaa joskus myöhemmin, saisi lapseni myös nukkua pidempään ja syödä rauhassa aamupalaa kotona äidin kanssa. Ymmärrän ja käsitän, että hoitopäivät ovat lapselle "työtä" ja tämän takia haen hänet heti kun pystyn.
Tädit ovat vittuilleet minulle siitä, että joko pääsit töistä, joko koulu loppui vai lähditkö vähän aikaisemmin, HEH HEH. Minä jo luulin että jäitte kotiin nukkumaan? (jos siis tuon lapsen hieman myöhemmin). Tajuatteko että yliopistollla ei aina tarvitse olla kahdeksaa tuntia ja toisinaan tentteihin lukemiseen menee se kahdeksan tuntia?
Siis mitä ihmettä? Mikään ei kelpaa. En tiedä teenkö enää ikinä lapsia, jos se tarkoittaa sitä, että joudun tekemisiin päiväkodin työntekijöiden kanssa taas sen vähintään neljä vuotta. (3-7)
[/quote]
Hei, menepä nyt itseesi. Nuo hoitajan kommentit ovat ihan normaalia jutustelua. Happamia, sanoi kettu pihlajanmarjoista..
[quote author="Vierailija" time="15.05.2015 klo 11:10"]
[/quote]
Hei, menepä nyt itseesi. Nuo hoitajan kommentit ovat ihan normaalia jutustelua. Happamia, sanoi kettu pihlajanmarjoista..
[/quote]
Oli miten oli, mutta minusta ne jutut ovat tuntuneet kurjilta.
[quote author="Vierailija" time="15.05.2015 klo 11:17"][quote author="Vierailija" time="15.05.2015 klo 11:10"]
[/quote]
[/quote]
Oli miten oli, mutta minusta ne jutut ovat tuntuneet kurjilta.
[/quote]
Oletko niitä ihmisiä, jotka kokevat tulevansa kiusatuksi ihan joka paikassa?
Minustakin tuo on normaalia jutustelua.
Mua hieman nyppii kohta 4. "Sano palautteesi suoraan henkilökunnalle."
Mitäpä jos itse sanoisi palautteen suoraan niille vanhemmille etkä mustamaalaisi vanhempia sekä päiväkotihenkilökuntaa lehdessä. Sillä väistämättä tulee kyllä vähän ikävä kuva tuostakin ammattikunnasta kun asia otetaan esiin näin myrkylliseen sävyyn.
Meidän päiväkodissa on ollut musta hyvä tapa muistuttaa kaikista näistä asioista kaikille yhteisesti esim. sähköpostiviestinnän yhteydessä. Ei tarvitse koko ajan olla muistuttamassa yhtä vanhempaa kerrallaan, se varmasti tuntuu hoitajistakin ikävältä puuhalta.
Ja joka asiasta ei mun mielestä kummankaan osapuolen tarvitse tehdä niin hemmetin isoa juttua. Meilläkin on tullut useamman kerran lapsi kotiin toisten vaatteissa, vaikka nekin on olleet nimikoituja, vieläpä eri sukupuolelle kuin lapseni. Ihmetyttäähän se, mutta olen vain pesaissut vaatteet ja vienyt aamulla oikean lapsen koriin. Toki olen kertonut henkilökunnalle asiasta jotta tietävät, jos vaikka vaatetta on kyselty, mutta en mä mitään haloota ole jaksanut asiasta nostaa.
Omienkin lasten vaatteista ja pukemisesta huolehtiminen on välillä aika show (mä en tajua miten hanskoja tai sukkia voi kadota yhden metrin matkalla sisätiloissa kotona) joten ymmärrän hyvin että tuollaisen lapsilauman kanssa homma ei vain voi olla strömsöö-tasoista joka hetki.
IIiikkk......!!. Tämä subjektiivin oikeus. MInulla on oikeus. Minulla on oikeus. Kuule eukko. Sulla on oikeus olla myös lisääntymättä.