ILTALEHTI- NYT PUHUU HOITOTÄTI
Harvinaisen vittumainen hoitotäti kyllä tuossa jutussa. Ei siinä, vanhemmat päikkäreissä osaa kyllä olla rasittavia, mutta tuo halventavaan tyyliin lapsista puhuminen on minusta tosi noloa. Jos kirjoittaja on tosiaan oikeastikin päiväkodissa hoitajana, niin enpä ihmettele näitä väkisinsyöttämisiä tai tuoliin sitomisia. Tuntuisi kyllä tosi pahalta, että oma lapsen päikkärin hoitaja olisi tuo. :( Kirjoituksessa muuten hoetaan koko ajan tuota " kullanmurua", koska sitä sanaa selkeästi käytetään sarkastiseen sävyyn niin tehokkaampaa olisi jos sitä ei viljeltäisi koko ajan. Liekö tuon tekstin pitäisi olla hauska, minusta se on enemmänkin tosi säälittävä. Pitäisikö nauraa siis nyt sille että ikävien vanhempien takia joki hoitaja päiväkodissa on vittuuntunut ja solvaa nimettömänä lehdessä omaa työpaikkaansa? Ikävä kyllä päiväkodissa vanhemmilla on iso rooli, jos ei näitä vittumaisia vanhempia olisi ei olisi töitäkään,ja nykyajan vanhemmissa on kyllä varmasti niitä heikompiakin yksilöitä, mutta tällä jutullako koitetaan saada jotain muutosta aikaiseksi? Ja jos muutosta ei yritetä saada, niin mikähän muu kuin vittuilu pointti tossa jutussa on? On ärsyttävää, että tuollaista paskaa edes julkaistaan. Ikään kuin ne vanhemmat veemäisyyttään jättäisi ne rukkaset nimeämättä, tai hankaloittaakseen "Maija Mehiläisen" työtä kyselevät "joka rätin" perään. Auttaako tuo teksti nyt siis jotakin ja ennen kaikkea, onko se tosiaan ihan kamalaa että perjantain ostokset tehdään ennen kuin lapsi haetaan?
Muistan itse hakeneeni lapsen hoidosta ennen kauppareissua, ja päiväkodin hoitajalle jutellessa hän sanoi että ihan hyvin voin käydä kaupassa ENNEN kuin haen lapseni, koska he leikkivät ulkona joka tapauksessa ja lapsi sanoi leikkivänsä mieluummin pihalla kuin tulevansa kauppaan. Eikö tosiaan tuon isompia ongelmia työpaikalla ole...?
Tässä lainaus ko. jutusta:
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2013022116702395_uu.shtml
Iltalehti julkaisi keskiviikkona närkästyneen kaupan kassatyöntekijän ohjeet kassalla toimimiseen. Työntekijällä oli mennyt hermot muun muassa pakastepussien hamstraamiseen ja asiakkaiden huonoihin vitseihin.
Juttu poiki lukuisia vastauksia, joiden joukossa oli myös asiakkaan vastine myyjälle. Mutta myös muilta aloilta löytyy tympääntyneitä ammattilaisia.
Nyt nimimerkki Maija Mehiläinen kertoo, mikä kiristää työssä päiväkodissa. Lue tästä ohjeet seuraavaa tarhareissua varten.
1. Älä kettuile henkilökunnalle kadonneista "Rukan punaisista kurakäsineistä". Niissä ei tietenkään ole edes lapsen nimeä, kuka niihin nimiä jaksaisi raapustaa? Kyllähän ne tarhassa tietää, että meidän Maijalla on sellaiset Rukan punaiset kurakäsineet. Kyseisiä Rukan punaisia kurahanskoja löytyy yleensä ryhmästä noin 6-15 paria ja niistä 80 prosenttia on yleensä ilman nimeä.
2. Älä nalkuta kaikista rievuista ja räteistä, joita teiltä on "kadonnut". Henkilökunnalla saattaa olla tärkeämpääkin tekemistä kuin etsiä kenenkin riepuja ja rättejä, jotka sitten yleensä löytyvät yllättäen lapsen lokeropaikalta tai "jopa" viereisestä lokerosta.
3. Niitä kauppareissuja oman kullanmurun kanssa voi myös harjoitella. Kaikkia kauppareissuja ei tarvitse tehdä perjantai-iltapäivänä niin, että oma kullanmuru jäkittää sitten viiteen asti siellä pihalla, että vanhemmat saavat "laatuaikaa" kauppareissunsa ajaksi.
4. Sano palautteesi suoraan henkilökunnalle. Älä valita lapsellesi asioista, niin että hoitohenkilökunta varmasti kuulee "palautteesi".
5. Älä tuo sairasta lasta hoitoon. Kaikki sata muuta lasta eivät halua sinun lapseltasi ripulia, vaikka sinä töihin haluaisitkin mennä. Koska työpaikkasi ei luonnollisestikaan pärjää siellä päivää tai kahta ilman sinua. Aamusupot kannattaa myös jättää antamatta, niitä sitten aamupalan jälkeen kilahtelee yhteen jos toiseenkin pottaan, mutta ei se meidän Maija nyt kipeä ole, ei tietenkään.
6. Kun saat lapsen päivästä palautetta, että kullanmurusi on lyönyt ja töninyt kavereita mennen tullen, älä kehittele selitystä asiaan rokotuksen jälkivaikutuksista tai ummetuksesta. Ehkäpä sille kullanmurulle kannattaisi asettaa niitä rajoja myös siellä kotona.
7. Tuo lapsellesi asianmukaiset vaatteet. On kurjaa laittaa lapsi ulos viiden asteen pakkaseen liian pienissä kesäkumppareissa moneksi tunniksi (että ne vanhemmat saavat hoitaa niitä kauppareissujansa rauhassa).
8. Ota huomioon, että hoidossa on sinun kullanmurusi lisäksi yleensä 11-22 lasta samassa ryhmässä. Sinun kullanmurusi ei ole huomion keskipisteenä koko päivää. Kaikki, mitä kullanmurusi milläkin hetkellä haluaa, ei välttämättä toteudu. Jos päiväkodissa on sata lasta ja kaksi keinua, ei sinun kullanmurusi voi keinua koko ulkoilun aikaa.
9. Pidä myös lastasi joskus lomalla. Olo 12-23 lapsen ryhmässä ei ole lapselle pelkkää hauskaa virikettä. Päivähoidon arki on lasten työtä - montako vuotta itse jaksaisit tehdä töitä ilman lomaa? Tokihan on kesällä kiva kalastella 4-5 viikkoa ihan vain itsekseen, mutta ne samat lapsiraukat ovat siellä päivähoidossa joulut ja juhannukset.
10. Hoitohenkilökuntaa voisi yrittää kohdella kuin muitakin ihmisiä. Kohtelias peruskäytös olisi ihan suotavaa. Ja jos oikein haluaisi yllättää, niin voisihan sitä vaikka perjantai-iltapäivänä hyvät viikonloput toivottaa!
Kommentit (55)
Meillä on päiväkodissa tuollainen hoitaja. Aluksi mummi haki lapsen perjantaisin, kun tuli valituksia, että haetaan liian myöhään. Sitten tarkistutin hoitosopimuksen ja sen, että hoitoaika todella on klo 17.00 asti. Siitä eteenpäin on lapsi perjantaisin haettu 16.59. Olkoot ainoana vaikka 2 tuntia, ei ole minun ongelmani. Kotiäiti saa mennä kauppaan kun lapsi on päiväkodissa, sama subjektiivinen oikeus on töissäkäyvällä äidillä.
[quote author="Vierailija" time="21.02.2013 klo 15:35"]
Haha, tuo on jonkun lehden oman ihmisen kirjoittama. Tietävät mikä saa mammat älähtämään.
[/quote]
Ja tää kommenttis varmaan tekee sinulle tosi ylevän olon?:
Ai kauhee hahahha kun mammat niin älähtää kun taas vähän provottiin, eiks tulluki nyt hyvä olo sulle siitä?Oikeasti ootko vähän nolo. :D
Jutun "toimittajakin" siellä varmaan niin oikein ilkkuen nauraa kun mammat hiiltyy, vaikka tällä palstalla kirjoittelee tasan ihan kuka tahansa, on sama seurakunta kun Suomi24-palstalla tai millä tahansa muulla foorumilla. :) Tuo mielikuva mammoista on yhtä jälkeenjäänyt kuin huumorintajusikin.
(Mene naapurimaan johtajalle huutamaan että v***n ryssä ja naura sitten paskasta kun tyyppi hiiltyy "provosta", että voikin olla noloooo miten se tolleen hiiltyyyyy....)
;)
Meillä mies kyllästyi siihen, että tädit seisoi aina suojaisessa paikassa juoruilemassa tai kesällä jopa otti aurinkoa! Hän otti tavakseen laittaa meidän poika karkaamaan eli vinkkasi tieltä pojalle, että aika lähteä ja poikahan totteli. Kukaan ei regoinut mitenkään, kun poika reippaasti lähti portista ulos näennäisesti suoraa parkkipaikan kautta tielle. Ja jos seuraavana aamuna jutteli hoitajille ja kyseli jotain edellisestä päivästä, niin vastasivat, että johan se teidän miehelle kerrottiin...
No niin sai se iltasanomien toimittajan mammat taas haukkumaan henkilökuntaa. Eihän vanhemmissa ikinä koskaan mitään vikaa ole.
Ei kun siis -lehden. No samaa roskapostia kuitenkin:D
Ei kun siis -lehden. No samaa roskapostia kuitenkin:D
[quote author="Vierailija" time="21.02.2013 klo 15:52"]
Meillä mies kyllästyi siihen, että tädit seisoi aina suojaisessa paikassa juoruilemassa tai kesällä jopa otti aurinkoa! Hän otti tavakseen laittaa meidän poika karkaamaan eli vinkkasi tieltä pojalle, että aika lähteä ja poikahan totteli. Kukaan ei regoinut mitenkään, kun poika reippaasti lähti portista ulos näennäisesti suoraa parkkipaikan kautta tielle. Ja jos seuraavana aamuna jutteli hoitajille ja kyseli jotain edellisestä päivästä, niin vastasivat, että johan se teidän miehelle kerrottiin...
[/quote]
Ok toi on ihan retardosia... ei noin tehdä. Eikö se teidän isä voinut sanoa asiasta pitääkö pelleillä vakavalla asialla? Ei noin!!!
[quote author="Vierailija" time="21.02.2013 klo 14:30"]
Minun lapset on jo kouluiässä eikä ole ajankohtainen minulle tämä, mutta on jotenkin älytöntä että kasvatuksen "ammattilainen" puhuu tuohon tyyliin. Onko tämä nyt niitä lähihoitaja-linjalta valmistuneita "ammattilaisia" jotka pääsevät töihin "isosiskon" päiväkotiin suhteilla, ilman pätevää koulutusta?
Jos on nykyisin vanhemmat perseestä, niin on kyllä melkosta noita-akkaa hoitotäteinäkin, joten sen ainaisen vanhempien solvaamisen sijaan voisitte siellä "päikkäreissänne" tarkastaa että millasta porukkaa otatte töihin. Se että lastentarhan ope Tuijan CV on kova ja ammattitaitonsa rautaa, ei tarkoita että sen lähihoitaja sisko Terhi on pätevä hommaansa. Epäilemättä tuo Mehiläinen on juuri tällainen Terhi jota nyt vaan vituttaa olla töissä päiväkodissa, koska ei oikeasti vaan osaa työtänsä kunnolla. Ne päiväkodin työntekijät keiden kanssa minä olin aikanaan tekemisissä, olivat kyllä kaikki ammattilaisia ja sen eron huomasi siihen harjoittelijaan tai alan opiskelijaan, ote työhön oli erilainen. Ammattinsa osaavat eivät ikinä kirjoittaisi tuohon sävyyn, jos haluttaisiin aikaan saada muutosta. En minä ainakaan haluaisi että kenenkään lapsi olisi tuon Mehiläisen ryhmässä, jos on noin paljon patoutumia. :( Terapiaan perhaps??
[/quote]
En täysin ymmärtänyt kommenttisi pointtia. Jos on valmistunut lähihoitajaksi, niin silloinhan on ammattilainen! Silloin omaa pätevän koulutuksen lastenhoitajaksi!
Sehän on selvää, että opiskelijan (tai vastavalmistuneen) ote työhön on erilainen, kuin päikkytädin, joka on tehnyt työtä vuosikymmeniä. Mutta opiskelija on päiväkodissa nimenomaan oppimassa, ei hänen tarvitsekaan osata kaikkea, mitä työntekijätkin. Miten ihmeessä sinä luulet, että niitä rautaisia ammattilaisia riittää tulevaisuudessakin, jos nuoria vastavalmistuneita ei palkattaisi töihin, opiskelijoita ei otettaisi harjoitteluun?
Ja vielä itse aiheeseen liittyen, Maija Mehiläisen kirjoituksesta paistoi läpi hänen oma tyytymättömyytensä työhänsä. Hän ei selvästi tajua, ettei vika ole aina pelkästään vanhemmissa. Vaikka varmasti juuri ne huonot vanhemmat aiheuttavat eniten ylimääräistä työtä. Mutta ammattitaitoinen hoitaja kyllä ymmärtää käsitellä turhautumisiansa ja purkaa niitä vaikkapa työkavereiden kanssa. Siinä vaiheessa, kun täytyy purkaa ärsytystänsä lapsiin eikä enää pysty nauttimaan työpäivistä, on aika vaihtaa alaa.
Minä voisin ironisena ihmisenä kirjottaa tuollaisen tekstin ja olen täysin tyytyväinen työhöni ja meillä on ihan mainiot perheet asiakkaina:)
Uskon tuon olevan iltalehden toimittajan Mehiläinen.
[quote author="Vierailija" time="21.02.2013 klo 15:58"]
[quote author="Vierailija" time="21.02.2013 klo 15:52"]
[/quote]
Ok toi on ihan retardosia... ei noin tehdä. Eikö se teidän isä voinut sanoa asiasta pitääkö pelleillä vakavalla asialla? Ei noin!!!
[/quote]
Miksi noin ei tehdä? Isä oli siellä portin toisella puolella, tädit juoruili pihassa eikä kukaan katsonut lasten perään. Valitettavasti se lapsi on päivähoidossa hoitajien vastuulla ja jos ei vastuuta kanneta, saa lapsi lähteä turvallisempiin olosuhteisiin. Ei niille hoitajille puhuminen auta, niiden mielestä kun vanhemmat on aina väärässä.
Eikä vanhemmille puhuminen auta, kun niiden mielestä hoitajat on aina väärässä.
Tuo karkaustilanne olisi kyllä sekin ollut hyvä viedä eteenpäin. Toivottavasti teittekin ilmoituksen. tuollaiset juorutädit ovat häpeäksi päivähoidolle.
Suosittelen tälle hoitotädille burn out -lomaa. Selkeästi sen tarpeessa.
Mun mielestä toi ei edes ollut kovin kärjistettyä tekstiä?! Nuo kaikki asiat ovat sellaisia, että jos vanhemmat eivät niitä itse tajua, niin huh huh. Suurin osa noistahan oli lapsen oikeuksia korostavia (lapsi lomalle, ei sairasta lasta hoitoon).
Ainoa hiukan tulkinnanvarainen kohta on tuo 8 - on selvää, ettei lapsi voi saada hetimullekaikkea pk:ssa, mutta toivottavasti ihan kaikkea lapsen näkökulman esiin tuomista ei pidetä tuollaisena valituksena..
Minua hiukan ihmetyttää nämä katoavat ja nimettömän rätit. Lasten pukeminen kuuluu henkilökunnan toimenkuvaan, ja nimettömistä vaatteista on hyvä muistutella ainakin kerran. Meille on aina kehuttu, miten hienosti nimikoimme lastemme vaatteet, mutta silti kuopukselle on puettu 12 kertaa syksyn aikana jonkun toisen nimetön vaate. Sen lisäksi 11 kertaa se vaate on ollut kaksi kokoa liian pieni esim. Koon 80 paita purettiin kolmesti 98-senttisen lapsemme päälle, niin että vaate puristi kainalosta ja napa jäi kokonaan näkyviin. Mikä on hoitajan ammattitaito tässä asiassa?
Toisaalta en käsitä, miksi en saisi ihmetellä, mihin lapsen hanskat ja kypärämyssy ovat hävinneet. Tarkistin toki läheiset korit mutta en nyt pohjia myöten vieraan lapsen vaatteita penkonut. Se kuuluu hoitajien tehtäviin. En ymmärrä, miten ei käsitettä, mikä kuuluu työnkuvaan ja mikä ei. Jos vaate katoaa, se ei ole sen vanhemman vika paitsi jos sitä ei ollut nimikoitu. Hoitajan tehtäviin kuuluu se vaate etsiä.
eniten sieppaa, kun pienet nököttävät pakkasessa vetoketjut auki ja kumisaappaissa ja naureskellaan vaan kun kyselen kuomiemme perään. Miten voi olla niin vaikeaa viikosta toiseen olla muistamatta, kenen ne ryhmän ainoat vihreät kuomat ovat, vaikka niitä neljää lasta pukee viikosta toiseen se sama omahoitaja. Toisaalta voisi olettaa jotain lukutaitoakin löytyvän, kun niissä lukee isolla lapsen etunimi. Mies onkin alkanut kirjoittaa jalkineisiin ulkopuolelle nimen, kun sitä ei sieltä varresta löydetä. En oikeasti jaksa käsittää miten vaikeaa se oman työn hallitseminen on. Meillä on nimikointikynä kiinnitetty oveen ja hoitajat lupaavat joka syksy sanoa, jos nimi puuttuu ja tarvittaessa nimikoida itse. Ikinä ei meillä kukaan ole nimikointikynä, vaikka pari kertaa sitä nimeä ei ole löytynyt ( on ollut liian vaikeassa paikassa....).
Nämä Maija Mehiläiset ovat usen nitistää ammattitaidottomia hoitajia, jotka eivät ole sisäistäneet työkuvaansa vaan sysäävät vastuun virheistään vanhempien kontolle. Me vanhemmat emme kuitenkaan niitä rättejä päivän aikana piilottele!
Eli kostit lapsellesi ylipitkänä päivänä.
Juuri tällaisia vanhempia tosiaan on. Kiusataan omaa lasta, että saadaan hoitajaa näpäytettyä.
Ei ihme, että pätevästä henkilökunnasta on huutava pula päiväkodeissa.
[quote author="Vierailija" time="21.02.2013 klo 15:49"]
Meillä on päiväkodissa tuollainen hoitaja. Aluksi mummi haki lapsen perjantaisin, kun tuli valituksia, että haetaan liian myöhään. Sitten tarkistutin hoitosopimuksen ja sen, että hoitoaika todella on klo 17.00 asti. Siitä eteenpäin on lapsi perjantaisin haettu 16.59. Olkoot ainoana vaikka 2 tuntia, ei ole minun ongelmani. Kotiäiti saa mennä kauppaan kun lapsi on päiväkodissa, sama subjektiivinen oikeus on töissäkäyvällä äidillä.
[/quote]
Olen pahoillani jos olen hukannut lapsenne vaatteen. Tervetuloa seuraamaan päiväkodin arkea vaikka kolmeksi päiväksi, ja antamaan hyvät neuvot arjen hallitsemiseen.
Niin se koira älähtää johon kalikka kalahtaa.Vuh vaan teille mammat :D
T.Myös tarhantäti
Joopa joo. Lapsesta maksetaan 7-17. hoitomaksua. Se maksu on pieru saharassa kustannuksiin nähden ja ei IKINÄ ole lapselle hyväksi olla apinatarhassa tuota aikaa.
[quote author="Vierailija" time="21.02.2013 klo 17:11"]
Olen pahoillani jos olen hukannut lapsenne vaatteen. Tervetuloa seuraamaan päiväkodin arkea vaikka kolmeksi päiväksi, ja antamaan hyvät neuvot arjen hallitsemiseen.
[/quote]
Olen seurannut ja tiedän, mitä se arki on. Lapsen omahoitajalla on neljä lasta, joista kaksi on 3-vuotiasta ja kaksi 2-vuotiasta. tämä ryhmä ulkoilee eri aikaan kuin isommat, käy pojalla eri aikaan jne. Oikeasti ei ole mahdotonta saada oikeat vaatteet lasten päälle. Erityisesti ärsyttää, että vaikka sanotaan, niin silti ne liian pienet vaatteet ovat lapsen päällä. En keksi muuta selitystä kuin välinpitämättömyyden tai kiusanteon. Miten muuten lapsi kärsii jatkuvasti hoitajan mokista?
Oli kyllä asiaton kirjoitus. Sääli että noin hapan hoitotäti on jonkun raukan hoitaja :(
Miksi emme av-mammakollegat kirjoittaisi iltikseen vastinetta vanhempien näkökulmasta? Kootaan yhteen mitä täällä on kirjoiteltu, tuossa edellä on jo tullutkin hyviä pointteja.
Itse voisin lisätä vielä listaan: kun ulkoilette lasten kanssa, voisitteko arvoisat hoitajat olla patsastelematta yhdessä kasassa keskellä pihaa ja juoruamassa mitä teidän omat ihanat nicopetterinne ovat taas keksineet. Päiväkodin pihassa (varmasti useammankin päiväkodin pihassa eikä vain meidän lasten pk:ssa) on katvealueita joihin ei keskeltä pihaa näe. Olisiko liikaa vaadittu että tädit hajaantuisivat pihalla ja vahtisivat koko pihaa?? Kaksi kertaa olen huomauttanut tädeille, kun olen tullessani huomannut miten nurkan takana on jotain lasta kiusattu. Kuitenkaan hoitaen toiminta ei - lupauksista huolimatta- muutu. Mitä pahaa pitää sattua ennenkuin hoitajat hoksaa vahtia joka kolkkaa? Voisiko ne juorut juoruta kahvipaussilla tai vielä parempaa - työajan jälkeen?