Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kananmunien outo haju ja maku

Vierailija
01.03.2019 |

Viime aikoina keitettyjen haju ja maku on ollut suorastaan karmea. Onko suomalaiset kananmunantuottajat alkaneet syöttää kanoille jotain jäterehua vai mistä johtuu? Olen ostanut munia eri ketjujen liikkeistä ja aina sama juttu.
Onko muut huomanneet vai onko vika minussa?

Kommentit (64)

Vierailija
41/64 |
31.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ne maistuu ja haisee just kalalle! Olen ostanut ässän, koon ja lidlin munia. Vapaita, omegaa, luomua. Samat paskan hajut kaikissa. Ja ihan tässä viime viikkojen aikana on tämä haju ongelma ollut. Tuorekurkuissa sama makuaromi?!

Onkohan sinulla korona?

Meidän 10v tyttö valitti keväällä, että kaurapuuro maistuu omituiselle. Ei suostunut syömään. Sitten alkoi valittaa, että lusikat maistuvat pahalle. Lakkasi kyömästä kaikkea, mitä syödään lusikalla. Jätin sitten lusikkaruoat tekemättä moneksi kuukaudeksi. Nyt syksyllä on taas kelvannut sekä kaurapuuro että muut lusikalla syötävät ruoat.

Epäilen, että sairastimme keväällä lieväoireisen covid19 taudin. Mutta keväällähän ei testiin päässyt, jos ei ollut tartuntaketju tiedossa, ja vointi oli sellainen, että pärjäsi kotona.

Vierailija
42/64 |
31.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus ostin lihamakaronilaatikkoa. Haisi ja maistui kalalle.

Tuotantoketjussa on paljon korjattavaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/64 |
31.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hygienian puute ja rahanahneus. Tuotantotiloja ei puhdisteta ja ostetaan halvinta rehua mm. kanoille.

Vierailija
44/64 |
31.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen huomannut niiden olevan jotenkin entistä jauhoisempia ja keltuainen on usein ihan kuoren alla. Nuo olivat K menu-munia, mutta tuottajaa ei kyllä paketissa ollut. Maussa ei ole ollut vikaa.

S-kaupan munissa taas on ollut niin hauras kuori, että ovat rikkoutuneet aivan henkäyksestä.

Onkohan kanarotua vaihdettu, vai mistä muutokset johtuvat? Voi tosin olla, että haju on tarttunut jossakin varastossa.

Vierailija
45/64 |
01.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aamulla ei enää munakkaita. Mitä tilalle? 

100g raejuustoa, leipä, kalkkunasiivu. 

Vierailija
46/64 |
01.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätä menoa täytyy kohta rakentaa oma kanala.

Vierailija
47/64 |
01.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen miettinyt miksi kaupan munissa on aina viimeinen myyntipäivä niin lähellä. Kananmunahan säilyy hyvänä vähintään kuukauden ellei kauemminkin. Missä ne seisottaa niitä? Muna-auto hakee munat kanaloista viikon välein ainakin kahdessa tutuissa kanalassa eli sen vanhempaa ei niistä lähde.

Vierailija
48/64 |
01.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen miettinyt miksi kaupan munissa on aina viimeinen myyntipäivä niin lähellä. Kananmunahan säilyy hyvänä vähintään kuukauden ellei kauemminkin. Missä ne seisottaa niitä? Muna-auto hakee munat kanaloista viikon välein ainakin kahdessa tutuissa kanalassa eli sen vanhempaa ei niistä lähde.

Se on parasta ennen. Siinä on aika paljon marginaalia ja munat ovat hyviä vielä kaaaauan tuon päivämäärän jälkeen.

Vierailija
49/64 |
01.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on parasta ennen. Siinä on aika paljon marginaalia ja munat ovat hyviä vielä kaaaauan tuon päivämäärän jälkeen.

Eipäs nyt kuitenkaan. Yksinkertainen lasitesti paljastaa käyneet ja pilaantuneet munat.

Upota muna (kanan) vesilasiin ja katso uppoaako pohjaan, jos uppoaa, ei kun ääntä kohti. Jos jää kellumaan, on muna pilalla.

Yllättävän moni ihan päiväystä vielä omaava muna onkin itseasiasiassa muodostanut jo käymiskaasuja kuoren alle.

Kannattaa kokeilla.

Vierailija
50/64 |
01.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vegekanan munia

Vierailija
51/64 |
01.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eipäs nyt kuitenkaan. Yksinkertainen lasitesti paljastaa käyneet ja pilaantuneet munat.

Upota muna (kanan) vesilasiin ja katso uppoaako pohjaan, jos uppoaa, ei kun ääntä kohti. Jos jää kellumaan, on muna pilalla.

Yllättävän moni ihan päiväystä vielä omaava muna onkin itseasiasiassa muodostanut jo käymiskaasuja kuoren alle.

Kannattaa kokeilla.

Entä jos kanalla ei ole vesilasia?

Vierailija
52/64 |
02.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas ostin pilaantuneita munia. Mistä kalan haju/maku voi tarttua? 

Huokoinen pinta päästää läpi samassa tilassa olleen kalan aromit. 

Tuottajilta kysyin: käytetäänkö kalajauhoja?

Kuulemma sitä on vain luomukananmunissa 1% - 2%

Sekin on merkittävää, koska kalan maku ja haju maistuu ensimmäisenä.

Vierailija
53/64 |
03.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen kananmunien käyttöä kirjoita ylös 2FI-alkuinen numero- ja kirjainsarja. 

Jos maistuu kalalle tms. niin lähetä se koodi laadunvalvontaan. 

Palautteeseen vaikka oma nimi ja kauppa mistä ostit kananmunat.

54/64 |
11.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ne maistuu ja haisee just kalalle! Olen ostanut ässän, koon ja lidlin munia. Vapaita, omegaa, luomua. Samat paskan hajut kaikissa. Ja ihan tässä viime viikkojen aikana on tämä haju ongelma ollut. Tuorekurkuissa sama makuaromi?!

Onkohan sinulla korona?

Meidän 10v tyttö valitti keväällä, että kaurapuuro maistuu omituiselle. Ei suostunut syömään. Sitten alkoi valittaa, että lusikat maistuvat pahalle. Lakkasi kyömästä kaikkea, mitä syödään lusikalla. Jätin sitten lusikkaruoat tekemättä moneksi kuukaudeksi. Nyt syksyllä on taas kelvannut sekä kaurapuuro että muut lusikalla syötävät ruoat.

Epäilen, että sairastimme keväällä lieväoireisen covid19 taudin. Mutta keväällähän ei testiin päässyt, jos ei ollut tartuntaketju tiedossa, ja vointi oli sellainen, että pärjäsi kotona.

Jos kiinnostaa niin voittehan te mennä vieläkin vasta-ainetestiin. 

Vierailija
55/64 |
11.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä  Haisevat.

Hyi helvetti, haju voimistunut kesän jälkeen.

On varmaan entistä huonompaa rehua syötety niille viimeaikoina ku hinnat ovat nousseet. Myös rehu hinnat.

Vierailija
56/64 |
11.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa kokeilla.

Ei, kelluvasta munasta on vain haihtunut vettä, ja se on korvautunut ilmalla. EI mitään käymiskaasuja. Kelluva kananmuna voi olla ihan hyvä vielä!

Vierailija
57/64 |
11.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, jotain moskaa ne syöttää. Haisevat ihan kalalle ja kuoret on niin paksuja, ettei meinaa halki mennä millään. Kalkkia ja kalanraatoja varmaan syöttävät kanaparoille...

Vierailija
58/64 |
30.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuorekurkuille syötetään kalarehua kasvihuoneissa ;)

Vierailija
59/64 |
30.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Treella taas tuntuu että laatu on nyt juuri parempi ja tuoreempaa. Toivottavasti se kestää.

Vierailija
60/64 |
30.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuottajat jää yleensä tiluksille,harvoin niitä löytyy paketista.