Laihdutin lähes 20kg. Tympii miehen asenne.
Suhteen alussa olin normaalipainossa ja sen jälkeen lihoin tuon lähes 20kg vuosien saatossa. Nyt olen laihtunut lähes vanhoihin mittoihin ja alkanut harrastaa liikuntaa.
Yksi lihomiseni syy tai seuraus oli masennus. En jaksanut käydä missään saati liikkua tavoitteellisesti. en sosiaalisten tilanteiden pelkojen ollessa pahimmillaan saanut käytyä edes lähikaupassa, joten ruoka oli sitä mitä kaapista löytyi (usein jotain nuudelia tai paahtoleipää). Iltaisin ja viikonloppuisin tuli mussutettua pitsaa ym.
Nyt olen saanut säännöllisen liikunnan elämäntavakseni vuoden sisällä. ruokavalion olen laittanut kuntoon ja käyn siellä kaupassa.
Mies on itse kohtuu liikunnallinen, mutta pitkien työpäivien takia ei ehdi käymään viikolla liikkumassa. Ehkä tästä hän on vähän kateellinen minulle. Hän on aina syönyt mitä haluaa pysyen normaalipainossa, joten hän saattaa ajattelemattomuuttaan ostaa herkkuja.
Mutta eniten tympii se, että kovalla työllä saavutetulla laihtumisella ja sen myötä mielialan paranemisella ei näytä olevan mitään väliä. tuntuu, että miehen näkökulmasta tämä on ollut turhaa ja hän kuittailee liikuntaharrastuksistani. Ne ovat menneet muka överiksi, puhun vain lihaksista ym., mikä ei edes pidä paikkaansa. Minulla on viikossa monta liikunnasta vapaata päivää ja itseasiassa treenaan aika laiskasti, voisin saada enemmänkin irti itsestäni jos viitsisin, moni "treenini" on jotain pilatesta/kävelyä/kevyillä painoilla, eli ei voi puhua ylilyönnistä.
Tuntuu, että yhtä hyvin olisin voinut tämän ajan maata sohvan pohjalla ja syödä niitä paahtoleipiä. Aivan sama.
Tiedän, että ulkoisen palkinnon ja kiitoksen odottelu on typerää, kun suurin motivaatio on ollut sisäinen ja itselleni palkinto on parempi olo fyysisesti ja henkisesti. Olisi vain mukavampaa, jos tulisi kannustusta eikä lannistusta ja kuittailua :C Pelkään, että tämä masentaa ja alan uudelleen mässäilemään, kun millään ei ole väliä :C
Kommentit (32)
No höh, nuivalta kuulostaa. Mutta et kai tehnyt elämäntaparemonttia miehesi takia? Jos et, niin turha ottaa itseensä noista puheistakaan. Miestä varmaan vähän pelottaa elämänmuutoksesi, jos vaikka hänkin vielä joutuu muutettavien asioiden listalle... Ehkä ukkoa tavallaan alitajuisesti harmittaakin onnistumisesi, tiedostamatonta kateutta? Toisaalta jos hehkutat - edes jossain määrin - uutta elämäntapaasi, se voi muista kuulostaa vähän hihhuliudelta, born again christian -jutulta. Tai sitten mies vaan tykkäisi vähän muhkummasta! ; ) Mutta kannattaisi varmaan sanoa miehelle suoraan että koet hänen puheesi kannustamattomuutena ja lyttäävinäkin, ja pahoitat mielesi. Ei tämmöiset probleemit netissä ratkea : )
Etkä rupea mässäämään! Tosi hieno juttu, että jaksoit alkaa pitää itsestäsi huolta.
Minun mies jaksoi nurista jokaisesta ruokailustani. Siis silloin, kun olin hoikka ja jopa vähän alipainoinen. Ja aina tunsin itseni rumaksi ja läskiksi. Sitten aloin lihoa ja mies lopetti nalkutuksen.
Tajusin jossain vaiheessa, että hän oli kuin olikin vain mustasukkainen ja yritti hajottaa muutenkin huonoa itsetuntoani. Kun sitten tajusin sen enkä enää vahtinut kaikkia suupaloja lihoin, ja miehelle tuli niin turvallista olla, kun oletti, että en ole enää niin kiinnostava muille miehille. Senkun vaan puputti minulle lisää herkkuja. Kunnes murjasin jokin aika sitten, että on ihan pöhköä: sitä mukaan kuin lihon, niin ympärillä pyörii miestä kuin meren mutaa "pitäisikös alkaa laihduttaa..."
Älä itke - miehesi ei nyt oikein tiedä, miten suhtautua. Ja sitä paitsi: ehkä hän tykkää sinusta ihan minkälaisena vaan, kunhan olet sinä ja välität hänestä.
niin, että sä olet päättänyt olla kuuntelematta miestäsi. Grrreat! Jos hän sanoo, että sä puhut asiasta liikaa, niin oikeesti usko se! Miestäs vituttaa se, että sä oletkin ykskaks mies talossa ja isommilla lihaksilla.
Tuo sun masennuskin oli täysin sun korvien välissä. Eli masista sulla ei todellakaan ollut, vaan hetkellinen laiskuus.
Ei ratkea, piti vaan purkaa johonkin kun ukko kuorsaa :D
Tein remontin itseni takia ja pääosassa tuo mielialan paraneminen.
Hehkutan ehkä vähän... mutta toisaalta jos kysytään, mitä olen tehnyt tänään, kerron käyneeni jumpassa. Kuvittelen sen olevan kiinnostavampaa kuin "makasin sohvalla".
Olen myös seurannut laihdutus- ja kuntoiluaiheisia blogeja, joissa tehdään numero jostain uudesta erottuvasta varvaslihaksesta ja laitetaan vertailukuvia tunnin välein :D En siis tällaisiin verrattuna ole paha lainkaan :D
Mies on tykännyt kaikista varioaatioista, mutta ihastumisvaiheessa olin tätä nykyistäkin hoikempi.
kiitos, kun joku vastasi yökukkujalle! :)
[quote author="Vierailija" time="21.02.2013 klo 02:22"]
Etkä rupea mässäämään! Tosi hieno juttu, että jaksoit alkaa pitää itsestäsi huolta. ---Tajusin jossain vaiheessa, että hän oli kuin olikin vain mustasukkainen ja yritti hajottaa muutenkin huonoa itsetuntoani. Kun sitten tajusin sen enkä enää vahtinut kaikkia suupaloja lihoin, ja miehelle tuli niin turvallista olla, kun oletti, että en ole enää niin kiinnostava muille miehille---- Älä itke - miehesi ei nyt oikein tiedä, miten suhtautua. Ja sitä paitsi: ehkä hän tykkää sinusta ihan minkälaisena vaan, kunhan olet sinä ja välität hänestä.
[/quote]
Jotain tuollaista tässä pelkäänkin ja kehittelen mielessä teorioita, perustuuko tämä suhde tuollaiseen riippuvuussuhteeseen.. että masentuneena ja lihavana en ainakaan kiinnosta muita eikä tule mitään uhkaa suhteelle.
Olisiko sitten sitä vaihtoehtoa, että olisin hoikka ja itsenäinen..
ja mies on tykännyt monen kokoisena minusta. Mutta kun mässäilin yhdessä jatkuvasti jotain, ei tullut vastaväitteitä.
[quote author="Vierailija" time="21.02.2013 klo 02:24"]
niin, että sä olet päättänyt olla kuuntelematta miestäsi. Grrreat! Jos hän sanoo, että sä puhut asiasta liikaa, niin oikeesti usko se! Miestäs vituttaa se, että sä oletkin ykskaks mies talossa ja isommilla lihaksilla.
Tuo sun masennuskin oli täysin sun korvien välissä. Eli masista sulla ei todellakaan ollut, vaan hetkellinen laiskuus.
[/quote]
Ihan tiedoksesi, masennus on yleensä täysin siellä korvien välissä!
Kuuntele, mitä miehen sanojen takana on. Hän kenties kaipaa sitä, että viettäisit enemmän aikaa hänen kanssaan. Hän kaipaa sitä tuttua ja turvallista elämää, jota oli ennen. Älä muutu sisäisesti äläkä muutu miestä kohtaan, vaikka muuttuisit ulkoisesti. ja vältä puhumasta niistä treeneistä mitään. Se on miehelle juuri nyt asia, mistä hän ei pidä.
[/quote]
Ok, olenko siis vaan puhumatta aiheesta? Jos minulle ei arkipäivänä kuulu mitään muuten erikoista kuin jokin uuden jumppatunnin kokeilu tai pidentynyt lenkkireitti, salaanko sen? Tai jos ennen luhistuin kauppakassien kannossa ja nyt jaksan kantaa kevyesti kasseja, pitäisikö esittää heikkoa?
[quote author="Vierailija" time="21.02.2013 klo 02:32"]
[/quote]
[/quote]
tiedoksesi aina se on kuitenkin hormonaalinen ongelma. :)
[quote author="Vierailija" time="21.02.2013 klo 02:34"]
[/quote]
Ok, olenko siis vaan puhumatta aiheesta? Jos minulle ei arkipäivänä kuulu mitään muuten erikoista kuin jokin uuden jumppatunnin kokeilu tai pidentynyt lenkkireitti, salaanko sen? Tai jos ennen luhistuin kauppakassien kannossa ja nyt jaksan kantaa kevyesti kasseja, pitäisikö esittää heikkoa?
[/quote]
enhän mä arvannut, että teillä on noin vähissä puheenaiheet. :O Sorry.
[quote author="Vierailija" time="21.02.2013 klo 02:34"]
Kuuntele, mitä miehen sanojen takana on. Hän kenties kaipaa sitä, että viettäisit enemmän aikaa hänen kanssaan. Hän kaipaa sitä tuttua ja turvallista elämää, jota oli ennen. Älä muutu sisäisesti äläkä muutu miestä kohtaan, vaikka muuttuisit ulkoisesti. ja vältä puhumasta niistä treeneistä mitään. Se on miehelle juuri nyt asia, mistä hän ei pidä.
[/quote]
Ajankäyttöni ei sinänsä vaikuta suhteeseen, kun ehdin urheilla ennen miehen kotiintuloa. Viikonloppuisin usein teemme yhdessä lenkin/kävelyn ja jätin jo aiemmin pois yhden harrastuksen, mikä olisi ollut viikonloppuna. Jo ihan siitä syystä, että itse halusin olla miehen kanssa. Hän ei sitä pyytänyt.
Ehkä minulla vaan ei ole elämässä juuri muita tapahtumia tai puheenaiheita tällä hetkellä. Tai sitten pitäisi hankkia aiheesta kiinnostuneita ystäviä tai personal trainer..
[quote author="Vierailija" time="21.02.2013 klo 02:35"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Jos serotoniiniin viittaat niin aivoissahan se toimii, kuten koko ihmisen mieli, joten voitaneen todeta että masennus on AINA korvien välissä ihan syystä riippumatta...:)
[quote author="Vierailija" time="21.02.2013 klo 02:40"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Jos serotoniiniin viittaat niin aivoissahan se toimii, kuten koko ihmisen mieli, joten voitaneen todeta että masennus on AINA korvien välissä ihan syystä riippumatta...:)
[/quote]
eli sä et ymmärrä "korvien välissä" sanontaa.
[quote author="Vierailija" time="21.02.2013 klo 02:44"]
[quote author="Vierailija" time="21.02.2013 klo 02:40"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
eli sä et ymmärrä "korvien välissä" sanontaa.
[/quote]
tai sitten en vaan voinut olla tarttumatta noin typerään kommentointiin asiasta, josta kommentoija ei tiedä yhtään mitään - vieraan ihmisen sairaudesta - ja vieläpä noin lattein sanankääntein.
SUn mieheltäs meni nyt sen oma "hyvä" syys huidella vieraissa kun "akka on niin läski ja masentunut". Älä välitä miehestäsi, elä omaa elämääsi.
mies taitaa olla sitä perinteistä tyyppiä että "vahingonilo on paras ilo". Ei vaan kestä että olet muuttunut vaan haluaisi että olisit edelleen se ylipainoinen vässykkä jota on helppo mollata.
Jostain syystä laihduttaminen ja elämänmuutokset eivät aiheuta lähipiirissä iloa ja tsemppausta vaan juuri tuollaista jurottamista. Ihmisiä vaan vituttaa kun joku onnistuu.
Hienoa nainen! Mä ainakin olen susta tosi ylpeä. Tietysti olisi kivempi jos miehesikin olisi susta ylpeä, mutta älä siitä lannistu jos hän ei sitä halua näyttää. Itsellesihän sinä sen hyvän olon ja kivemman kropan olet saanut ja itsesi takia muuttunut. Eli onhan sillä väliä!!! Miehet on miehiä. Ne ei ole täydellisiä, eikä mekään olla. Ehkä hän on jopa jollakin tavalla kateellinen sinulle kun itse ei viitsi liikkua, ehkä pelkää, että löydät toisen miehen. Tiedä häntä. Mutta älä nyt vaan luovuta kun olet tuonne saakka päässyt. Luultavasti olet voittanut itsellesi monia terveitä elinvuosia lisää!
Nelonen hei, jos sun mies nurisee alipainoisen ruokailusta ja kuvittelet että mies on kateellinen ja kuvittelee että muut miehet on perääsi niin tuo on sinun kuvitelma että kun olet laiha niin silloin vaan miehet katsoo perään!
Jos mies vaan aukoo päätään siitä että ruokailusi ei sisällä ruokaa? Ihan sitä ruokaeroa teillä. miksi pitää vetää keskusteluun ihan omat keksinnöt? Että kelpaat miehelle hoikkana, se saa susta saaliin ja tahtookin että lihot niin muut ei sinua enää kelpuuta? Melko sairas ajatus nelonen.
Nainen on miehen alamainen (henna Marian blogi, lue)
Alamaisuus on vaimon jumalallinen kutsumus kunnioittaa ja vahvistaa miehensä johtajuutta ja auttaa sitä toteutumaan käyttäen lahjojaan. Se on mielenlaatu ja kyky seurata miehen auktoriteettia ja taipumus antautumaan ja alistumaan miehen johtajuudelle. Se on asenne, joka sanoo: ”Minua ilahduttaa se, että teet aloitteet meidän perheessämme. Olen iloinen, kun otat vastuuta asioista ja johdat rakkaudella. En kukoista suhteessa kun sinä olet passiivinen ja minun täytyy varmistaa, että perhe toimii
sanokaa jotain. valvon vielä ja itkettää :C