Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä on hyvän palkan raja?

Asian"tuntija".
01.03.2019 |

Onko 2500€/kk hyvä palkka?
Paljonko itse tienaat ja tuletko palkallasi hyvin toimeen?

Aloitan itse. 2500€/kk on aika hyvä palkka mikäli työ on päivätyötä.

Itse toimin teollisuudessa asiantuntija tehtävissä palkkaus n6000€/kk.
En tule toimeen hyvin. Liikaa sisäänrakennettuja vikoja. En yksinkertaisesti osaa elää säästeliäästi.

Kommentit (46)

Vierailija
21/46 |
01.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asiantuntija. kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asiantuntija. kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

2500 ei ole hyvä palkka, se on alle keskitason. Keskitaso ei ole sama kuin hyvä. Hyvä on 3500 ja tosi hyvä 4500. Itselläni on vähän yli 3000, ja ainakaan pk-seudulla se ei ole hyvä vaan alempaa keskitasoa.

Pitänee muistaa että keskiansio tilasto ruokkii harhaa. Kyseessä on kaikkien

Suomalaisten työntekijöiden keskipalkka.

Jolloin vuorotyöläiset nostavat sitä todella paljon. Yli joka 3 tekee suomessa vuorotyötä.

Minä en ymmärrä tätä kommenttia, voisitko selittää? Miten vuorotyö tähän kysymykseen liittyy?

Jos lasketaan suomalaisten keskipalkkaus. Vuorotyöläiset pitäisi laskea omanaan. Koska heillä on luonnollisesti jo lähtökohtaisesti suurempi palkka kuin normaali työntekijällä.

Lue päivätyönekijöiden keskipalkka ei ole 3240€ vaan vähemmän. Vuorotyöläisillä tuo taas ei ole keskiarvo vaan alle keskiarvon.

Ei niistä vuorolisistä nyt niin hirveästi tule lisää tuloja, varsinkin kun vuorotyössä tulee vähemmän tunteja kuin säännöllisessä päivätyössä. Toisekseen vuorotyön tekijät ovat enimmäkseen pienituloisia, joilla jää ansiot alle mediaanin vuorotyölisien kanssa.

Vierailija
22/46 |
01.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asiantuntija. kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asiantuntija. kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

2500 ei ole hyvä palkka, se on alle keskitason. Keskitaso ei ole sama kuin hyvä. Hyvä on 3500 ja tosi hyvä 4500. Itselläni on vähän yli 3000, ja ainakaan pk-seudulla se ei ole hyvä vaan alempaa keskitasoa.

Jolloin vuorotyöläiset nostavat sitä todella paljon. Yli joka 3 tekee suomessa vuorotyötä.

https://www.iltalehti.fi/tyoelama/a/201808142201133336

Mediaani on 3220€/kk. Ei vuorotyöläiset tätä paljon nosta, koska vuorotyötä tekee pääsääntöisesti duunarit ja niistäkin lähinnä palkkahaitarin alapää.

Muistan lukeneeni että nostaisi noin 10%. Käytännössä hyvin harvasta vuorotyöstä tienaa bruttona alle 3000€/kk. Tuohon keskiansioon lasketaan kaikki mm lomarahat, bonukset, ylityöt yms.

Alle tuon 3240€/kk ei noilla pääse kovinkaan moni ryhmä joka tekee täyttä kuukautta.

No esimerkiksi sairaanhoitajalla on ihan tekemistä päässä tuohon ansioon vuorotyössäki. Kuukausipalkka on noin 2300 ja siihen ikälisiä ja vuorolisä muutama satku päälle ja lomarahoista vajaan kuukauden palkka tuohon päälle, niin se on vielä alle tuon mediaan, noin 3150€/kk

En tiedä hoitsuista. Mutta esimerkiksi teollisuudessa todella monella alalla on työvoimapulaa joka aikaansaa ylitöitä.

Joista on tullut merkkittävä osa ansiotasoa.

Myös juhlapyhät nostavat kta ansioita.

Mitä luulette tapahtuvan jos tilastoharhaa aletaan avaamaan isommin. Otetaan firmojen johdot ja vaikka kaikki päivätyöläiset veks ketkä tienaa yli 15000/kk?

Päivätyöläisten mediaani tippuu edelleen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/46 |
01.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aaiantuntija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asiantuntija. kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asiantuntija. kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mediaani on 3220€/kk. Ei vuorotyöläiset tätä paljon nosta, koska vuorotyötä tekee pääsääntöisesti duunarit ja niistäkin lähinnä palkkahaitarin alapää.

Muistan lukeneeni että nostaisi noin 10%. Käytännössä hyvin harvasta vuorotyöstä tienaa bruttona alle 3000€/kk. Tuohon keskiansioon lasketaan kaikki mm lomarahat, bonukset, ylityöt yms.

Alle tuon 3240€/kk ei noilla pääse kovinkaan moni ryhmä joka tekee täyttä kuukautta.

No esimerkiksi sairaanhoitajalla on ihan tekemistä päässä tuohon ansioon vuorotyössäki. Kuukausipalkka on noin 2300 ja siihen ikälisiä ja vuorolisä muutama satku päälle ja lomarahoista vajaan kuukauden palkka tuohon päälle, niin se on vielä alle tuon mediaan, noin 3150€/kk

En tiedä hoitsuista. Mutta esimerkiksi teollisuudessa todella monella alalla on työvoimapulaa joka aikaansaa ylitöitä.

Mitä luulette tapahtuvan jos tilastoharhaa aletaan avaamaan isommin. Otetaan firmojen johdot ja vaikka kaikki päivätyöläiset veks ketkä tienaa yli 15000/kk?

Niitä 15 tonnia tienaavia on todella vähän. alle 10% tienaa edes yli 5500€. Suomessa on todella pienet palkkaerot. 2200-5500 välille mahtuu 80% palkansaajista.

Vierailija
24/46 |
01.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mulle on kaikki yli 2000 hyvä palkka, koska itse en ole niin paljon koskaan saanut, mutta yleisesti ottaen kun on mediaanin yläpuolella, eli yli kolme tonnia niin voi sanoa hyväpalkkaiseksi, koska tienaa enemmän kuin puolet kaikista. Kaikista yleisin palkka on n. 2000€.

Vierailija
25/46 |
01.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aaiantuntija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asiantuntija. kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asiantuntija. kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niitä 15 tonnia tienaavia on todella vähän. alle 10% tienaa edes yli 5500€. Suomessa on todella pienet palkkaerot. 2200-5500 välille mahtuu 80% palkansaajista.

Mun mielestä tuo on todella iso ero, koska suurimmalla osalla palkka on sen pari tonnia, eivätkä he tule koskaan pääsemään mihinkään yli viiteen tonniin. Se viisi tonnia on yleensä se pomon palkka, ja kaikki alaiset ei voi edetä pomoksi koska alaisia on kymmeniä ja pomoja vain yksi kerrallaan.

Vierailija
26/46 |
01.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://img.ilcdn.fi/_FV_DzmdSdtOxrr_7YGKCx4jZos=/full-fit-in/612x/img-…

Sanoisin että yli 4000€ alkaa olla hyvä palkka

Vierailija
27/46 |
01.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eläkeeni on 2800e olen tyytyväinen siihen.

Vierailija
28/46 |
01.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytyy tunnustaa että minulla on tässä hieman eri asteikko naisille ja miehille. Naisten osalta pidän hyvänä palkkana 5000€/kk mutta miehen pitää saada 6000€/kk että miellän sen hyväksi palkaksi. Itse olen nainen ja tienaan noin 2500€/kk. Minun palkka ei riitä mihinkään, koska perheen menotaso on viritetty enemmän tienaavan miehen mukaan. Mutta säästän silti palkastani osan osakkeisiin.

Vierailija
29/46 |
01.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oma palkka 4400€/kk, enkä pidä sitä erityisen hyvänä. Yli 6000€ palkkaa pidän jo aika hyvänä.

Pitäisit aika hyvänä sitä että tienaisit enemmän kuin 95% muista? Mikähän se hyvä sitten olisi? Se piikkipaikka? Eniten määrällisesti on pari tonnia tienaavia.

Yli 50 000€ vuodessa tienaavia on vain reilu 12% suomalaisista, niistä 4,7 miljoonasta joilla on tuloja. Alle kymppitonnin tienaavia on 19%, 10-20 tuhatta tienaavia on n. 23% ja 20-30 tuhatta tienaavia n. 20%.

Vierailija
30/46 |
01.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täytyy tunnustaa että minulla on tässä hieman eri asteikko naisille ja miehille. Naisten osalta pidän hyvänä palkkana 5000€/kk mutta miehen pitää saada 6000€/kk että miellän sen hyväksi palkaksi. Itse olen nainen ja tienaan noin 2500€/kk. Minun palkka ei riitä mihinkään, koska perheen menotaso on viritetty enemmän tienaavan miehen mukaan. Mutta säästän silti palkastani osan osakkeisiin.

6000€/kk tienaava tienaa enemmän kuin 95% muista suomalaisista joilla tuloja yleensä on. Ja sellaisia on määrällisesti aika vähän. Kyllä sellainen tulo on parempi kuin hyvä, se on aivan mahtava ja upea.

Vierailija
31/46 |
01.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asiantuntija. kirjoitti:

Minä teen vuorotyötä. Illoista ja lauantaista ei makseta mitään ylimääräistä. Yölisä maksetaan klo 23-06 ja se on 2,5€/h. Sunnuntailisän saamme myös. Lomarahaa ei myöskään ole. 

Olen ollut vuoden tässä työssä ja pari kertaa olen päässyt tuohon kolmeen tonniin ja se vaati melkoisesti ylitöitä. Tavallisempi palkka on jotain 2200-2300€ näiden kehuttujen lisien kanssa, ilman ylitöitä.

Vierailija
32/46 |
01.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei niistä vuorolisistä nyt niin hirveästi tule lisää tuloja, varsinkin kun vuorotyössä tulee vähemmän tunteja kuin säännöllisessä päivätyössä. Toisekseen vuorotyön tekijät ovat enimmäkseen pienituloisia, joilla jää ansiot alle mediaanin vuorotyölisien kanssa.

Miten niin vuorotyössä tulee vähemmän tunteja? Samat 7,5h/päivä se on kuin päivätöissäkin. Työajat vaan epämukavammat.

Vierailija
33/46 |
01.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä 4500 e olisi kohtuu ok palkka.

Hyvä palkka yli 6000e.

Itse tienaan 3600e, eikö se mielstäni ole hyvä palkka.

Olen siis urani”huipulla” ja lisää palkkaa ei ole luvassa. Ja ikää 50 v.

Vierailija
34/46 |
01.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu siitä, kuinka paljon pitää tehdä rahan eteen duunia.

paras palkka oli minulla silloin, 30 tunnin työviikosta nettona 2500 e.

Vierailija
35/46 |
01.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aaiantuntija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asiantuntija. kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asiantuntija. kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaikka joukko on pieni n10-20000.

Se kumminkin vääristää tilastoa paljon.

5% suomen eniten tienaavista maksaa veroja yli 30%.

Tuostakin saa jo jotain suhteutusta millaisen mällin tämä joukko saa vs mediaani palkansaaja vuodessa.

Vierailija
36/46 |
01.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asiantuntija. kirjoitti:

Minä teen vuorotyötä. Illoista ja lauantaista ei makseta mitään ylimääräistä. Yölisä maksetaan klo 23-06 ja se on 2,5€/h. Sunnuntailisän saamme myös. Lomarahaa ei myöskään ole. 

Olen ollut vuoden tässä työssä ja pari kertaa olen päässyt tuohon kolmeen tonniin ja se vaati melkoisesti ylitöitä. Tavallisempi palkka on jotain 2200-2300€ näiden kehuttujen lisien kanssa, ilman ylitöitä.

Mielenkiinnosta mikä ala?

Eikös tuo ole jo laitonta, taitaa tuo yövuorolisäkin olla aika alakanttiin suomessa maksettavista.

Vierailija
37/46 |
01.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

6000€/kk tienaava tienaa enemmän kuin 95% muista suomalaisista joilla tuloja yleensä on. Ja sellaisia on määrällisesti aika vähän. Kyllä sellainen tulo on parempi kuin hyvä, se on aivan mahtava ja upea.

Tuo on hyvä muistutus realiteeteista. Kun omassa sosiaalisessa ympäristössä on paljon niitä, jotka tienaavat jotain 150.000 - 300.000 euron väliltä, hämärtyy käsitys omasta hyväosaisuudesta välillä, kun tienaa itse "vain" n. 70.000 eur/v.

Vierailija
38/46 |
01.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos joku puuttuu ap:n kirjoitusvirheisiin, niin työkokemus on opettanut, että heikko kirjoittaja voi tienata hyvin, jopa asiantuntijatehtävissä. Minulla oli kerran pomona insinööri, joka sai yhteen lauseeseen enemmän kirjoitusvirheitä, kun mitä siinä oli sanoja, yhtään edes valehtelematta. On työkaverina myös ollut lukihäiriöinen insinööri, joka tittelinsä perusteella varmaankin päässee ihan hyviin tuloihin. Tekniikan alalla on paljon sellaisia, joilla on alan osaaminen hyvä, mutta moni perustaito surkeaa. 

Vierailija
39/46 |
01.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos joku puuttuu ap:n kirjoitusvirheisiin, niin työkokemus on opettanut, että heikko kirjoittaja voi tienata hyvin, jopa asiantuntijatehtävissä. Minulla oli kerran pomona insinööri, joka sai yhteen lauseeseen enemmän kirjoitusvirheitä, kun mitä siinä oli sanoja, yhtään edes valehtelematta. On työkaverina myös ollut lukihäiriöinen insinööri, joka tittelinsä perusteella varmaankin päässee ihan hyviin tuloihin. Tekniikan alalla on paljon sellaisia, joilla on alan osaaminen hyvä, mutta moni perustaito surkeaa. 

Lukihäiriö ei kerro älyn määrästä mitään. Se on tekstin hahmottamisen vaikeus, joka aiheuttaa mm. noita kirjoitusvirheitä. Silti henkilö voi olla erittäin älykäs ja erinomainen asiantuntija alallaan.

Vierailija
40/46 |
01.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ite oon oikein tyytyväinen omaan 2800 e bruttopalkkaani. Se riittää kaikkeen tarpeelliseen. Säästöönkin jää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä yksi