Naiset ei nykyään enää halua lapsia, miehet haluaa
Otsikko on provokatiivinen ja yleistys, mutta pointti tulee siitä ilmi. Vapaaehtoinen ja itse valittu lapsettomuus on nykyään huomattavasti yleisempää naisten kuin miesten keskuudessa. Moni nainen ei nykyään halua ollenkaan lapsia vaan haluaa elää elämänsä lapsettomana. Harva mies kuitenkaan haluaa jäädä lapsettomaksi, vaan suurin osa miehistä haaveilee perheestä ja miesten lapsettomuus ei ole oma valinta vaan johtuu siitä, että he eivät ole löytäneet/saaneet naista, jonka kanssa perustaa se perhe. Tämä ei ole pelkästään suomalainen ilmiö, vaan yleinen trendi myös esim. Keski-Euroopassa.
Kommentit (374)
Vierailija kirjoitti:
Eipä ole mikään yllätys. Naiset on saatu niin tehokkaasti aivopestyä hedonistiseen elämäntapaan, johon esim. matkustaminen kuuluu olennaisena osana
Edelleenkään, vapaaehtoinen lapsettomuus ei tarkoita hedonismia, matkustelua, uraputkea tai muuta sellaista.
Vierailija kirjoitti:
Eipä ole mikään yllätys. Naiset on saatu niin tehokkaasti aivopestyä hedonistiseen elämäntapaan, johon esim. matkustaminen kuuluu olennaisena osana
Itteeni ainakin ahdistaa koko ajatus lapsista ihan hirveesti. Kaikki raskaudesta, synnytyksestä ja lapsen kasvattamisesta lähtien. Kun tätä nykymenoa kattelee, miten ihmeessä sen lapsen saa pidettyä turvassa ja kasvatettua siitä aikuisen, joka pärjää?
Miten pitää itestä huolta, kun huollettavana on lapset, koti ja työ? Etenkin, jos kaikki miehet on samanlaisia, kuin mun ex, jonka mielestä lapsiin liittyvät jutut on äidin hoidettava.
Miesten on helppo haluta lapsia kun ei tarvitse laittaa tikkua ristiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Moni mies haluaa rällätä, reissata ja ryypätä nelikymppiseksi asti ja sitten pitäisi löytää se 22-vuotias hoikka ja kaunis tyttis lastensa äidiksi. Miettikää miehet tuota lapsiasiaa vähän aiemmin... Meissä kolmekymppisissä olisi monia naisia jotka haluaisivat lapsia, mutta sopivaa kumppania ei vaan löydy.
Miehet pääsevät armeijan ja muiden syiden vuoksi aloittamaan opintonsa usein selvästikin naisia myöhemmin. Kun ne opinnot alkavat myöhemmin, niin silloin on myös valmistumisikä yleensä korkeampi. Monella se voi lähennellä kolmeakymppäkin. No, sitten on vuorossa työelämän aloittaminen, tulotason nouseminen opiskeluaikojen kituuttamisesta vihdoin kunnolliselle tasolle ja mies alkaa sitä myötä päästä elämässään ensimmäistä kertaa kunnolla vauhtiin! Miksi ihmeessä mies haluaisi silloin tehdä lapsia jarruttamaan elämää, kun on vihdoin päässyt ensimmäistä kertaa kunnolla nauttimaan elämästään? Miettikää te naisetkin tätä asiaa vähän tarkemmin, siis miesten kannalta katsottuna tarkemmin! Ei mies halua silloin siihen lapsia jarruttamaan, kun ne ehtii myöhemminkin.
Hmm. Tavallaan ymmärrettävä näkökanta. Mutta tuo on itsepetosta, että ne ehtii myöhemminkin. Toki mies voi biologisesti tulla isäksi vaikka viisikymppisenä, mutta hyvin harva mies onnistuu löytämään yli neljäkymppisenä naisen, joka haluaa hänen kanssaan lapsia ja pystyy tulemaan raskaaksi. Eli käytännössä miehet, te ette ehdi niitä lapsia myöhemminkin.
Vierailija kirjoitti:
Miesten on helppo haluta lapsia kun ei tarvitse laittaa tikkua ristiin.
Eräs lapsia hyvin nopeasti suhteen alussa toivonut mies jätti perheensä lapsen ollessa vuoden ikäinen. Ei kuulemma sittenkään halunnut elää lapsiperhearkea. Ihan kamala toimintatapa.
Vierailija kirjoitti:
Olen aina haaveillut perheestä, olen ollut valmiskin siihen monta vuotta. Suhteita on takana 4kpl mutta en ole vaan uskaltanut suunnitella lapsia näiden naisten kanssa. Osa on ollut vastuuttomia, elänyt ikuista nuoruutta, yksi oli masentunut ja pystyi hädin tuskin huolehtimaan itsestään.
Toivoin monta vuotta että exät aikuistuisivat ja masentuneen kohdalla yritin auttaa ja tukea 3 vuotta, kunnes vaan luovutin, en jaksanut enää, kun tunnelin päässä ei ollut valonpilkahdustakaan.
Tiedän että minulla on ollut huono säkä naisten kanssa. Tavalliset, vastuulliset naiset jolla on jalat maassa eivät vaan kiinnostu minusta "oikealla tavalla" niin olen pikkuhiljaa luopumassa perhe-haaveista.
M36
Minulla on naisena sama kokemus miesten kanssa. En ole koskaan ollut haluttu sellaisten miesten parissa, joista itse tykkään. Eli tavalliset tokulliset miehet. Oli nuorena joitain suhteita pettäjiin, juoppoihin ym mutta en sellaista elämää halua. Väitän että monella niin miehellä kuin naisellakin on tämä syynä siihen että lapsia ei tule. Jotkut voivat löytää kumppanin vasta vanhemmalla iällä ja naisille ei enää lapsia synny. Miehellä on enemmän aikaa tässä suhteessa.
Muuten vauvat olisivat ihania elämään, mutta vatsan koko ei houkuttele
Vierailija kirjoitti:
Munkin mies halusi lapsia, sitten kun sellainen saatiin niin se häipyi.
Juuri näin. Hinkutaan jotain ja kun se saadaan niin ei se sitten olekaan kivaa. En mä viitti. Heippa.
Mä luultavasti haluaisin lapsia, jos mulla olisi siinä se miehen rooli. Pitää korkeintaan kädestä kiinni naista, kun nainen synnyttää (Johon voi pahimmassa tapauksessa kuolla). En pysty olemaan raskaana tai synnyttämään, en ole tarpeeksi vahva siihen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Moni mies haluaa rällätä, reissata ja ryypätä nelikymppiseksi asti ja sitten pitäisi löytää se 22-vuotias hoikka ja kaunis tyttis lastensa äidiksi. Miettikää miehet tuota lapsiasiaa vähän aiemmin... Meissä kolmekymppisissä olisi monia naisia jotka haluaisivat lapsia, mutta sopivaa kumppania ei vaan löydy.
Miehet pääsevät armeijan ja muiden syiden vuoksi aloittamaan opintonsa usein selvästikin naisia myöhemmin. Kun ne opinnot alkavat myöhemmin, niin silloin on myös valmistumisikä yleensä korkeampi. Monella se voi lähennellä kolmeakymppäkin. No, sitten on vuorossa työelämän aloittaminen, tulotason nouseminen opiskeluaikojen kituuttamisesta vihdoin kunnolliselle tasolle ja mies alkaa sitä myötä päästä elämässään ensimmäistä kertaa kunnolla vauhtiin! Miksi ihmeessä mies haluaisi silloin tehdä lapsia jarruttamaan elämää, kun on vihdoin päässyt ensimmäistä kertaa kunnolla nauttimaan elämästään? Miettikää te naisetkin tätä asiaa vähän tarkemmin, siis miesten kannalta katsottuna tarkemmin! Ei mies halua silloin siihen lapsia jarruttamaan, kun ne ehtii myöhemminkin.
Omilla lapsilla armeija siirsi yliopiston aloittamista vain vuodella. Kumpikin pääsi yo-vuonna yliopistoon ja haki vuodeksi lykkäystä. En nyt tuota vuoden viivästymistä sanoisi mitenkään isoksi eroksi eikä se pidentänyt myöskään opiskeluaikaa. Jos valmistuminen menee kolmekymppiseksi eikä syy ole työt tai sairastaminen, niin sitten on vain tullut vötkyiltyä.
Myös mulle olisi kelvannut useampi lapsi isän roolissa. Äitinä, ei.
https://yle.fi/uutiset/3-10663480
Tuossakin artikkelissa naisella vakava masennus ja mikä pistikään silmään:
"– Kerran olin lähdössä jääkiekkotreeneihin, kun Henna-Mari romahti itkemään ja sanoi, ettei voi jäädä yksin. Se pysäytti, Aki Piiroinen kertoo."
Nii-in...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaa. Minä haluan lapsia meillä mutta mies ei.
Ymmärrätkö ollenkaan lukemaasi? Aloituksessa sanottiin, että naisten keskuudessa vela-elämä on yleisempää kuin miesten keskuudessa. Se ei tarkoita sitä, että ei olisi naisia, jotka haluavat lapsia, tai että ei olisi vela-miehiä.
Ja tämähän ei pidä paikkaansa. 25 prosenttia miehistä ei halua lapsia, naisilla luku on 20 prosenttia.
Vierailija kirjoitti:
Euroopan ja valkoisen rodun kohtalo on naisten käsissä. Pelottavaa mutta totta. Nykyisin suurin kamppailu käydään nimenomaisesti hedelmällisessä iässä olevien naisten sieluista (liberaaleista sellaisista).
Ruohonjuuritasolla miehelle kyse on sukunsa jatkamisesta. Jos se ei onnistu epänaista edustavien velojen kanssa niin voi yhtä hyvin käyttää keltaista, mustaa tai mitä nyt saatavilla vain on naarasta. Tällöin olet valloittanut perimällesi paikan maailmassa tuottamalla jälkeläisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
40v tulee kylmä herätys siihen, että ei saakaan 25v mirkkua lisääntymishaaveita toteuttamaan.
Niin katos kun me ollaan pääsy sieltä kodinhoitajan asemasta kunnon urille ja ymmärretään myös se että miehet eivät jaksa niita paskavaippoja vaihdella, jolloin valinta on miellyttää miestä ja olla lapsen orja tai menestyä uralla. Minä menestyn uralla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
40v tulee kylmä herätys siihen, että ei saakaan 25v mirkkua lisääntymishaaveita toteuttamaan.
No sitten jäädään lapsettomiksi, ei siinä sen kummempaa. Mikäs siinä sitten, elämänvalintahan se on sekin. Jos minä olen siihen asti pärjännyt lapsettoman elämän kanssa, niin enköhän silloin pärjää jatkossakin. Jääpähän ainakin enemmän aikaa ja rahaa toteuttaa itseään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minuun ei tuollainen uhkakuva pure, eikä tule saamaan minua hankkimaan lapsia nuorempana, silloin kun haluan elämässäni vielä mennä. Jos jään lapsettomaksi, niin se ei ole tai tule olemaan minulle koskaan ongelma, sen asian kanssa pärjään ja tulen pärjäämään aina kyllä oikein hyvin.
Mä toivon, että iltapäivälehdet tarttuisivat tähän ketjuun ja kerrankin siihen hitonmoiseen työmäärään, joka perheissä kaatuu äitien niskoille isien saadessa rusinat pullasta....Eläköön vapaus päättää.
Ero tuossa tutkimuksessa oli huimat 3%, eli ei suurta eroa.
"30–40-vuotiaista vastaajista näin aikoi tehdä lähes 15 % naisista ja 12 % miehistä"
Voisi veikata, että kaupungistuminen ja nettiaikana tiedon lisääntyminen lapsiperheiden todellisuuksista vähentää kiinnostusta lisääntymiseen ihan kummallakin sukupuolella.
Miehistä varsinkin koulutetuimmat jotka ymmärtävät ottaa asioista selvää ennen isojen päätösten tekemistä, haluavat selvästi vähemmän lisääntyä kuin vähemmän koulutetut vastineensa.
Voisi ihan hatusta veikata myös, että vauva.fi:tä aktiivisesti lukevat lisääntymisiässä olevat ihmiset sukupuolesta riippumatta haluavat keskimäärin vähemmän lisääntyä, kuin palstaa seuraamattomat ikätoverinsa, koska ovat paremmin tietoisia että mitkä miljoonat ongelmat voivat välttää elämässään ihan olemalla lisääntymättä :)